När det gäller att köpa moderkort är det ju ofta så att man lär sig av sina misstag. Detta påpekar ju också Hentai-san. MSI tillhör "de fyra stora" precis som Asus, ECS och Gigabyte och då tycker man att det inte borde finnas några kvalitetsproblem, eller?? Tja, när det gäller MSI har jag tyvärr ganska dåliga erfarenheter av deras kort. Mitt första AMD kort med socket 7 var just ett MSI kort (som jag tyvärr glömt namnet på) med ALI chipset. Detta kort var bland det värsta jag någonsin haft i min ägo. Funkade i stort sett aldrig. För något år sedan köpte jag så ett MSI KT 266 Pro (tror jag det hette). Något jag då kunde konstatera vara att MSI:s kort blivit bättre. Men inte riktigt bra. Lite buggar här och där.
När jag sedan börjar läsa tester med Canterwood/Springdale kort fanns det många sajter som i början öste beröm över MSI:s Neo kort. "Nu" tänkte jag, "måste ju ändå MSI lyckats göra ett bra kort". Sprang genast i väg och beställde ett. Tror ni att kortet var bra??? Jodå, om man är kravlös kan jag tänka mig att köra med det. Buggar fanns det gott om och till min stora förtvivlan var kortet odugligt på att överklocka. Sålde sedan kortet och har numera givit mig själv ett heligt löfte; Aldrig mer MSI!
Mitt tips om man ska välja ett bra moderkort i dag så ska man "läsa på läxan" ordentligt och gärna hänga runt på olika forum och se vad folk skriver om olika kort. Man ska heller inte vara rädd för att fråga om olika saker. Det är ju därför det finns forum.
Ska man sedan ta upp diskussionen om Toms Hardware igen så är det ju bara att konstatera att sajtens bredd har de senaste åren ökat enormt. Det man däremot skulle kunna gnälla på är att man numera ändrat inriktning och gör tester för mer "normala människor" och inte så mycket för entusiaster och överklockare. Deras kunskap vill jag däremot inte i frågasätta. Dom är säkert pålästa men för oss entusiaster så tycker jag att dom tappat stinget. Finns andra sajter som jag personligen tycker är betydligt lämpligare att läsa. Ett exempel är Anandtech. En av de bättre sajterna i mina ögon. Bra skrivna tester och mycket detaljerade.
Till slut; vilket kort hade jag själv köpt?? Just nu tycker jag att Asus P4C800-E DeLuxe och Abit IC7-Max3 tillhör det absoluta toppskiktet. Hög kvalitet, bra features och klockar bra. Vad mer kan man begära??
Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.