Permalänk
Medlem

När det gäller att köpa moderkort är det ju ofta så att man lär sig av sina misstag. Detta påpekar ju också Hentai-san. MSI tillhör "de fyra stora" precis som Asus, ECS och Gigabyte och då tycker man att det inte borde finnas några kvalitetsproblem, eller?? Tja, när det gäller MSI har jag tyvärr ganska dåliga erfarenheter av deras kort. Mitt första AMD kort med socket 7 var just ett MSI kort (som jag tyvärr glömt namnet på) med ALI chipset. Detta kort var bland det värsta jag någonsin haft i min ägo. Funkade i stort sett aldrig. För något år sedan köpte jag så ett MSI KT 266 Pro (tror jag det hette). Något jag då kunde konstatera vara att MSI:s kort blivit bättre. Men inte riktigt bra. Lite buggar här och där.

När jag sedan börjar läsa tester med Canterwood/Springdale kort fanns det många sajter som i början öste beröm över MSI:s Neo kort. "Nu" tänkte jag, "måste ju ändå MSI lyckats göra ett bra kort". Sprang genast i väg och beställde ett. Tror ni att kortet var bra??? Jodå, om man är kravlös kan jag tänka mig att köra med det. Buggar fanns det gott om och till min stora förtvivlan var kortet odugligt på att överklocka. Sålde sedan kortet och har numera givit mig själv ett heligt löfte; Aldrig mer MSI!

Mitt tips om man ska välja ett bra moderkort i dag så ska man "läsa på läxan" ordentligt och gärna hänga runt på olika forum och se vad folk skriver om olika kort. Man ska heller inte vara rädd för att fråga om olika saker. Det är ju därför det finns forum.

Ska man sedan ta upp diskussionen om Toms Hardware igen så är det ju bara att konstatera att sajtens bredd har de senaste åren ökat enormt. Det man däremot skulle kunna gnälla på är att man numera ändrat inriktning och gör tester för mer "normala människor" och inte så mycket för entusiaster och överklockare. Deras kunskap vill jag däremot inte i frågasätta. Dom är säkert pålästa men för oss entusiaster så tycker jag att dom tappat stinget. Finns andra sajter som jag personligen tycker är betydligt lämpligare att läsa. Ett exempel är Anandtech. En av de bättre sajterna i mina ögon. Bra skrivna tester och mycket detaljerade.

Till slut; vilket kort hade jag själv köpt?? Just nu tycker jag att Asus P4C800-E DeLuxe och Abit IC7-Max3 tillhör det absoluta toppskiktet. Hög kvalitet, bra features och klockar bra. Vad mer kan man begära??

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Steeen gött!!!! Nu funkar allt som det ska med detta moderkortet. Jag har lyckats klocka upp det en hel del utan problem. Efter att jag formaterat och installerat om allt på HDn så att alla gamla drivrutiner som bara gjorde så att det blev mer problem försvann helt så har datorn funkat mycket bättre.

Jag kom också på varför det inte gick att klocka upp FSBn så mycket tidigare. Det var bara så att jag hade för aggressiva minnestimings och då vägrade minnena att jobba snabbare än i 410MHz. När jag ställde ner minnet till 333MHz så gick det att dra upp FSBn en massa utan problem. Senare ska jag testa med att sänka minnestimingen mer och då kanske jag kan köra i minnets maximala frekvensen 433Mhz och med en snabbare FSB. Det är väl bättre att köra med en högre frekvens och högra CAS latency, eller hur är det med det???

Tack för all hjälp. Nu ska jag nog klara mig bra i fortsättningen med detta moderkortet. Innan jag köper mitt nästa moderkort så ska jag verkligen läsa mer om vilka som är bäst på överklockning. Men detta får nog hänga med mig ett par år eller så.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

Om ni vill veta så har jag nu verkligen lyckats klocka upp min processor en hel del med detta moderkortet. Det är i alla fall ett bra klockningskort. Eller åtminstonde bättre än mitt Gigabyte SIS648. Jag har lyckats klocka upp min P4 2.6GHz (800MHz FSB) till 3.2GHz och det verkar som om det skulle gå att klocka den några MHz utöver detta. Jag är iaf helt klart nöjd med detta köpet.
Mitt 3D kort går oxo att klocka upp mer nu. Mitt Radeon 9700 PRO är uppklockat i 370/360 (GPU/minne). Det är verkligen inte dåligt.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

Nja, 3.2GHz är inte direkt någon imponerande överklockning. Jag skulle rent ut sagt bli jävligt besviken på ett moderkort om det stoppade redan vid 3.2GHz. Att däremot processorn maxar där är mer förståeligt.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

Hentai-san citat:
"Jag skulle rent ut sagt bli jävligt besviken på ett moderkort om det stoppade redan vid 3.2GHz"

Hentai-san - vad klockar ditt Albatron PX865PE ProII -kort ? vet du det ?

Ingen lätt fråga för de flesta eftersom det slutliga klockningsresultatet påverkas av i stort sett alla samverkande komponeneter i en PC ( ingen kedja är starkare än den svagaste länken ...)
Hade man haft råd att köpa toppkomponeneter rakt igenom så skulle det vara lättare att ha
en åsikt i frågan och ge ett utlåtande.
MSI-kortet stoppar inte vid 3,2, men man kan ju välja att själv stoppa där av olika anledningar men det innebär nödvändigtvis inte samma sak som kortets maxbegränsning.

Cooper,
kolla den här länken - här får du lite grundläggande klockningstips
från dom som har MSi 865 kort.
http://www.msi.com.tw/program/e_service/forum/thread.php?thre...

Kanske kan vara någon grej som du har nytta av.
Lycka tIll.......

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Hentai-san verkar leva på citroner.......

Permalänk

pusher2,
hmm, nåt ditåt,
hentai -san tråk-attityd blir jobbig i längden ( säkert en bra och duktig grabb annars)
Skulle bättre om vi alla hjälptes åt och peppade varandra istället för att leta fel.
Tycker iaf att vi stöttar och peppar honom, alla skall få säga sin mening.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Självklart skall alla få säga sin mening, men tycker vi alla vinner på om man strävar efter att vara så konstruktiv som möjligt.

Grattis Cooper, hoppas det går fortare snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Hentai-san citat:
"Jag skulle rent ut sagt bli jävligt besviken på ett moderkort om det stoppade redan vid 3.2GHz"

Hentai-san - vad klockar ditt Albatron PX865PE ProII -kort ? vet du det ?

Ingen lätt fråga för de flesta eftersom det slutliga klockningsresultatet påverkas av i stort sett alla samverkande komponeneter i en PC ( ingen kedja är starkare än den svagaste länken ...)
Hade man haft råd att köpa toppkomponeneter rakt igenom så skulle det vara lättare att ha
en åsikt i frågan och ge ett utlåtande.
MSI-kortet stoppar inte vid 3,2, men man kan ju välja att själv stoppa där av olika anledningar men det innebär nödvändigtvis inte samma sak som kortets maxbegränsning.

Cooper,
kolla den här länken - här får du lite grundläggande klockningstips
från dom som har MSi 865 kort.
http://www.msi.com.tw/program/e_service/forum/thread.php?thre...

Kanske kan vara någon grej som du har nytta av.
Lycka tIll.......

Kolla igen på mitt tidigare inlägg. Nu kanske jag uttryckte mig klantigt men vad jag menade vara att det förmodligen var hans processor som stoppade och inte moderkortet. Jag vet personligen inte vart mitt Albatron stoppar eftersom det går bra mycket högre än vad min processor klarar av vilket jag också ville framhäva i mitt tidigare inlägg. Jag har ALDRIG påstått att hans moderkort skulle stoppa vid 3,2GHz, däremot har jag sagt att jag skulle vara besviken på ett moderkort som stoppar där.

I fortsättningen ser jag gärna att ni får rätt fakta innan ni börjar vifta och härja. Att min attityd är tråkig kanske ni uppfattar den som, personligen så säger tycker jag bara att jag säger kalla hårda fakta, jag skiter i att linda in den fint för att få den andra personen att må bättre. Nog för att 3,2GHz är en vettig klockning men det är inget som är värt att ge en klapp på axeln för. Jag antar att jag blivit alldeles för kräsen på senare tid.

pusher2: I fortsättningen ser jag gärna att du håller dig utanför diskussioner om du inte har något vettigt att säga, det enda jag sett från dig är konstiga jämförelser och dumma påhopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jasså Hentai-San, är inte 3.2GHz snabbt för en P4 2.6GHz??? Det är ju 600MHz överklockning!!! Min förra P4 2.53GHz kunde jag inte dra upp till mer än 2.77GHz (bara 240MHz klockning). Som du kanske kommer ihåg så har jag bara en kylfläns med fläkt som kyler processorn.

Jag sa ju också att det verkar som om det går klocka upp processorn mer än detta. Jag har inte vågat testa än hur långt jag kan gå med klockningen men detta räcker helt klart för mig. Jag ska ju inte göra några avancerade beräkningar med datorn.

Jag nöjer mig med att kunna spela dagens spel med bra kvalitetsinställningar utan att det laggar något. Det är väl inte dåligt med ~17500 poäng i 3DMark2001 och ~5600 poäng i 3DMark03???

Bejon2000 tack för adressen, jag ska kolla på den sidan och se om jag kan få några fler goda råd där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cooper
Jasså Hentai-San, är inte 3.2GHz snabbt för en P4 2.6GHz??? Det är ju 600MHz överklockning!!! Min förra P4 2.53GHz kunde jag inte dra upp till mer än 2.77GHz (bara 240MHz klockning). Som du kanske kommer ihåg så har jag bara en kylfläns med fläkt som kyler processorn.

Jag sa ju också att det verkar som om det går klocka upp processorn mer än detta. Jag har inte vågat testa än hur långt jag kan gå med klockningen men detta räcker helt klart för mig. Jag ska ju inte göra några avancerade beräkningar med datorn.

Jag nöjer mig med att kunna spela dagens spel med bra kvalitetsinställningar utan att det laggar något. Det är väl inte dåligt med ~17500 poäng i 3DMark2001 och ~5600 poäng i 3DMark03???

Bejon2000 tack för adressen, jag ska kolla på den sidan och se om jag kan få några fler goda råd där.

3.2GHz för en P4C är inte snabbt oavsett om det är en 2.4 eller en 3.0. Sedan är det fint att du har lite mer potential men jag är absolut inte imponerad, kom tillbaka när du tagit 3.6-3.7GHz då kan jag gratulera dig. Nu kanske du inte har så höga förväntningar men när man som jag har sett/läst/hört/byggt x antal P4C system och sett hur de klockat så blir man inte så imponerad av 3.2GHz, inget illa mot dig men hur ska jag kunna sitta och säga bravo till något som är medelmåttigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag försöker inte heller imponera på någon med överklockningen. Tyckte bara att det var gött när jag tillslut lyckades klocka upp den mer än vad jag kunde innan när det var en massa problem.

Jasså så P4C går att klocka upp så mycket med ett bra överklockningsmoderkort. Då kanske jag kan testa att klocka upp min lite mer och se vart maxgränsen ligger. Var ligger temperaturgränsen där processorn börjar ta skada? Min är nu ca 56 grader varm vid belastning om man kan lita på CoreCell-mätaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan inte lita på någon mätare på moderkortet, när datorn blir instabil så är tempen för hög, så enkelt är det. Så länge som allting fungerar fint osv så är det inte mycket att oroa sig för.

Sedan så är det inte moderkortet som begränsar klockningen så jättemycket, oftast är det processorn. Om du har haft lite tur med processorn så ska du nog kunna nå 3,5GHz stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, jag har testat att klocka upp processorn till max nu men det gick inte alls bra med att få upp den mer än vad jag redan hade fått den. Jag trodde att det skulle gå att dra upp den lite mer.

Jag lyckades dra upp FSB'n till max 257MHz (3341MHz). Om jag ökade mer så vägrade datorn att starta. Men i denna höga frekvensen så kunde inte jag göra mer än att starta ett benchmarktest så hängde sig datorn direkt.

Jag testade sedan vilken hastighet jag kunde köra datorn stabilt i. Det blev då max 247MHz FSB (3211MHz). Om jag bara ökade till 248MHz (3224MHz) så hängde sig datorn snabbt när jag började köra något krävande program.
Minnena ska också klara av att köra i 433MHz men de vägrar att köra snabbare än bara lite över 400MHz.

Jag kollade på dendär MSI forums sidan och såg att en del där hade lyckats klocka upp minnena och processorn mycket mer än vad jag har gjort trotts att jag har samma inställningar som de skrev att man skulle ha.

Kan det bero på att jag har haft otur med min processor eller att jag fått ett sämre exemplar av detta moderkortet eller kanske att processorkylaren inte sitter som den ska eller är det kanske pga mina minnen som inte verkar gå för vad de egentligen skulle kunna gå för eller vad kan det bero på??????

Det hade inte skadat om man lyckades dra upp processorn i 3.5GHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen din processor som stannar, har du testat att öka spänningen till 1,6-1,65V? Gör det annars.

EDIT: Öka spänningen till minnena också till max, kan du öka till 3.0V så gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har redan ställt in spänningen på CPUn till 1.7V och spänningen på minnena är 2.9V men jag kan ju testa med att öka spänningen på minnena och se om det går bättre att klocka då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sänk spänningen till processorn, 1.7V är absolut max du får ge den, skulle rekommendera dig att sänka till 1.65V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är det inte bra att köra processorn på 1.7V??? I BIOS står det att upp till 1,8V är prestandaspänning till CPU'n sen blir siffrorna röda om man ökar ytterligare till 1,9V. Men då sänker jag spänningen till 1,65V. Tror du att det går klocka mer då eller är det bara säkrare???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vid 1.7V så kan processorn råka ut för elektronmigration och dö... Inte så vidare kul. Att de sedan lagt till så att man kan välja högre är enligt mig lite smådumt men bra för dem som extremklockar utan att bry sig om ifall processorn dör eller inte.

Du kommer förmodligen inte tjäna någonting i klockning genom att häja från 1.6V till 1.7V. P4:an är inte speciellt spänningshungrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK då ska jag undvika att höja spänningen över 1.6. Jag har sänkt nu till 1.6V det fanns inget mellanläge mellan 1.6V och 1.7V.

Det konstiga nu är bara det att det inte går att klocka mer än detta. Jag får antagligen nöja mig med 3.2GHz och mina 433MHz minnen i 410MHz. Jag lyckas i alla fall inte klocka upp något mer utan att datorn blir innstabil. Men det är OK med det, jag hade endå inte tänkt klocka upp mer än så ibörjan.

Det är bara det att man blir lite sugen att klocka upp ytterligare när man hör andra som har lyckats med det. Jag får helt enkelt bara vänta till nästa gång jag köper nya datordelar och då sattsa på något riktigt bra då. Eller kanske sattsa på vatten/kompressor kylning lite senare.

En grej som jag funderat på är om det är möjligt att sätta en vattenkylare på nordbryggan när man inte har hålor kring den. Det är bara ett par öglor. Finns det vattenkylare som man kan fästa i sådana öglor???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Swiftech har släppt en modell som ska passa för öglorna som är nu. Den ser riktigt bra ut. Har tyvärr ingen bild, men jag kan uppdatera med det senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skulle var coolt att se hur den ser ut. Tror du att det skulle gå klocka upp processorn mer ifall man slängde in en sådan vattenkylning i burken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förmodligen så skulle du kunna klocka några ynka mhz till. Kylning hjälper inte så mycket om det inte är drastiska skillnader.

Så här ser Swiftechs nya kylare ut förresten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den kylaren ser ok ut. Det kanske man ska sattsa på någon gång.

Jag har uppgraderat till en nyare BIOS. Hade AMI BIOS v1.3 från början men såg att det fanns en mycket nyare BIOS v1.7. Efter den uppgraderingen så gick det att klocka upp FSB'n lite mer. Jag kan köra i 3.35 GHz stabilt. Fortfarande inte i närheten av den frekvensen som du, Hentai-san tyckte att jag borde kunna komma upp till men detta är iaf ett steg i rätt riktning.

Minnena verkar fortfarande inte riktigt gå att köra i sin maxhastighet. Men de verkar gå lite stabilare med detta BIOS'et.

Visa signatur