Inte kylpasta över hela processorn, skaderisk?

Permalänk
Medlem

Inte kylpasta över hela processorn, skaderisk?

Tog lös min processorkylfläns och fläkt idag och såg att det inte var kylpasta över hela processorn. Det saknas på en av processorns sidor en sträng från kant till kant av varierande tjocklek mellan 1-4 mm. Resten av processorn är så gott som täckt förutom ett hål på cirka 3x4 mm. Nu till min fråga...är detta/kan det bli ett problem? Vad kan bli följden av detta om något?
Jag har en P4 2,6GHz, ej överklockad med originalkylning.

-champis

Permalänk
Medlem

det är ju bara coren som ska va täckt?

Permalänk
Medlem

om du har värmeproblem så kan du köpa ny pasta o fixxa på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hinds
det är ju bara coren som ska va täckt?

sitter en platta över hela processorn, kan va bra att ha pasta över hela?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har värmeproblem och jag vet inte hur mycket som ska vara täckt för att man ska vara säker. Orolig ifall processorn skulle kunna få för sig att lägga av så jag måste köpa en ny pga detta? Det är iaf som Maniak skriver en platta över hela processorn, ungefär en tum i kvadrat. Det är denna platta som inte har kylpasta över hela sig utan det saknas lite på en av kanterna och är ett hål i kylpastalagret i mittentrakterna på plattan som jag skrev i mitt första inlägg.

-Erik

Permalänk
Medlem

Det fungerar förmodligen utmärkt eftersom dator har gått bra tills nu eller? Men om du är osäker så är det ju bara att ta bort kylpastan och lägga dit ett nytt lager.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Hentai-San, ska jag tolka ditt svar som att datorn kärvar ihop direkt om den får för dålig kylning?

Min har snurrat några veckor utan problem, allt är alltså helt okej då?

-Erik

Permalänk
Medlem

Platten är bara en heatspreed så coren är exakt under mitten av platten så det behövs inte vid kanterna men det är att rekomendera när det ändå är en heatspreed.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Okej, en fråga till då. Kan man köra helt utan kylpasta och vad skulle bli följden av det?

-Erik

Permalänk
Medlem

Följderna skulle bli hög temp (om det blir dålig kontakt) vilket gör så att P4:an stänger av sig/throttlar. Om den blir för varm så "slutar" den att arbeta vilket gör att det är praktiskt taget omöjligt att bränna sönder en P4. Du kan vara lugn.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Följderna skulle bli hög temp (om det blir dålig kontakt) vilket gör så att P4:an stänger av sig/throttlar. Om den blir för varm så "slutar" den att arbeta vilket gör att det är praktiskt taget omöjligt att bränna sönder en P4. Du kan vara lugn.

Idag är det inte så stora problem med ojämnheter, har satt ihop ett antal datorer utan pasta utan problem... man kan t.o.m hämma kylningen om man drar på för mycket pasta har jag fått erfara... ett väldigt tunt lager är väl annars att rekommendera ..

/Magnus

Visa signatur

P4 2.8c @ 3,35Ghz, Zalman CNPS-7000A-Cu. Antec AMG1080. 1GB Kingston HyperX PC4000. Asus P4C800-E

Permalänk

Jag skulle helt klart rekommendera att använda Arctic Silver III eller dyligt. Om man ska ha på kylpasta så SKA man täcka hela cpun.

Visa signatur

Abit IC7 MAX 3 Bios 1.2 | Intel P4 2.4C @ 3.34GHz | Thermalright SP-94 | Enermax 420W | Sapphire Radeon 9700 PRO /w catalyst 3.9 |OCZ DDR PC3700 Gold