Permalänk
Medlem

Firewire?

Vad är firewire?
Andledningen till att jag frågar är för att en kompis ska köpa en 200GB firewire hdd för 800kr. Billigt tänkte jag, men jag visste inte vad firewire var, någon nackdel måste väll vara med det hela?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

Re: Firewire?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KConny
Vad är firewire?
Andledningen till att jag frågar är för att en kompis ska köpa en 200GB firewire hdd för 800kr. Billigt tänkte jag, men jag visste inte vad firewire var, någon nackdel måste väll vara med det hela?

Det är ett gränssnitt. Ungefär som USB. Vet du vad USB är? Hur som helst så sätter du endast in hårddisken i firewire-uttaget (om kompisen nu har ett sånt) och så ska allt funka prima.
Jag vet ingen nackdel förutom att du lär ha HDD:n löst och att det kanske går lite slöare.

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Medlem

Re: Firewire?

Citat:

Vad är firewire?

200gb firewire hdd för 800kr skulle du kunna länka till den affären eller websiten så beställer jag oxå en.
//´Mike.

Permalänk
Medlem

Jag kör laptop med en extern hårddisk till firewire, en fördel med firewire jämfört med usb, ide och s-ata hårddiskar ska vara att den arbetar parallelt med cpu:n altså ska inte hårddiskanvändningen påverka cpu-användningen. Jag kör min extera till filmer och musik, fast när jag t.ex tankar snabbt till den så slöar det ner hela datorn precis som en annan hårddisk, så jag vet inte om det stämmer. Kan ju vara att den cachar det på windows disken eller nått.. Men var köper man en firewire disk på 200 GB för 800? Begagnad eller?

Permalänk
Medlem

200GB för 800kr är ju enormt billigt. Köp!
Ska du inte använda den så är det bara att sälja vidare för 1500kr.

Permalänk
Medlem

Vars, vars, vaaaaars!?!?!

Permalänk
Medlem

Han hade hittat den på Pricerunner, men det var ett tag sen. Förmodligen felskrivning eller budgetgraj. Kan inte hitta den nu.

EDIT: Den är väll inte extärn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han hade hittat den på Pricerunner, men det var ett tag sen. Förmodligen felskrivning eller budgetgraj. Kan inte hitta den nu.

EDIT: Den är väll inte extärn?

Jo, firewire-hårddiskar är endast, såvitt jag vet, endast externa..

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Medlem

OK, tack alla.

Visa signatur