Permalänk
Medlem

lite kul tråd, kan nån av dom som påstått att det går att få ner tempen på prollen under rumstemp med VANLIG luftkylning (fläns + fläkt) ge mig en lite mer fysikalisk förklaring till detta fenomen. dvs inte säga "fem program mäter samma temp" (konstigt, samma sensor).

förstår inte riktigt vad du har för sorts tempmätare som du lånat från skolan och hur du har placerat den.

Permalänk

Det är ju dock relevant..
Hävdar ju fortfarande att dem temperaturerna jag redogjort för stämmer..
Men "om" dem inte skulle göra det, och dem visade konstant 10 grader fel hela tiden, skulle innebära att den vid riktigt hög Load ligger på ca 72 grader ibland.. med fönster och dörr på..
Det är 3e världen dåligt.. och jag har program som säger till om hastigheten på CPU sänks eller liknande,, anti-throttle.. vet bara att ja får loggar på det iofs..

/Danne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate

Men "om" dem inte skulle göra det, och dem visade konstant 10 grader fel hela tiden, skulle innebära att den vid riktigt hög Load ligger på ca 72 grader ibland.. med fönster och dörr på..
Det är 3e världen dåligt.. /Danne

det är mycket mer troligt att din processor går upp i 70 än att den är kallare än omgivande luft!
(sedan finns det inget som säger att en tempsensormäter lika mycket fel vid alla temperaturer)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
det där låter ju löjligt. hade han öppnat ett fönster framför ett öppet chassi hade kondens skapats på de varmaste delarna (grafikkort, ramminne nb osv). då hade han inte haft någon temp alls...

Kondens skapas på komponenter som har lägre temperatur än omgivande temperatur, alltså inte tvärtom.

Citat:

en gång kastade jag en snöboll på mina diskar. då vart dom jättekalla. sen gick dem sönder.

HAHA!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Så vad föreslår ni "proffs" att jag ska göra för att kunna se min rätta värme?
Finns en inbyggt grejj på min CPU fläkt som man om man vill, kan sätta mellan flänsen och CPU som meddelar om hur varmt det blir, om det nu vore fel på denna tempsensor som alla pratar om som antagligen sitter på mobo, måste ju denna som hör till en annan komponent kunna säga precis vilken temp det är? den är ju gjord för att ligga mellan fläns o cpu.. inte som en stor termometer..

Permalänk
Medlem

Säg åt honom att använda MBM5 och Asus probe, det är en bugg som gör så att dom plusar ihop båda temps, 30c på cpu = 60c osv.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

och sedan så spelar det ingen roll om du har öppet chassi eftersom dem är gjorde för att luften ska få ett tryck så luften åker ut snabbare på så vis fårt den bort värme snabbare än med ett öppet chassi

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem

Vad är det för skitsnack, det är klart det kan bli lägre temp på tex cpun än vad det är i chassit..

själv har jag 14 grader på min samsung disk... ca 18-25 grader i mitt rum, brukar öppna fönster då jag känner det börjar bli varmt eftersom tven och datorn är i samma lilla rum, sen stänger jag när jag känner lite kyla

obs datorn ligger inte nära fönster

Eftersom det är en fläkt som blåser på diskarna blir det kallare
känner jag på diskarna med fingret så är de kalla... känner knappt nån värme alls

Edit:

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad är det för skitsnack, det är klart det kan bli lägre temp på tex cpun än vad det är i chassit..

själv har jag 14 grader på min samsung disk... ca 18-25 grader i mitt rum, brukar öppna fönster då jag känner det börjar bli varmt eftersom tven och datorn är i samma lilla rum, sen stänger jag när jag känner lite kyla

obs datorn ligger inte nära fönster

känner jag på diskarna med fingret så är de kalla... känner knappt nån värme alls

Edit: http://hem.bredband.net/whaz/temp.jpg

ehm.. ja .. just det.. .. Nåja.. En sak bara.. En sak som du kyler.. kan INTE bli kallare än det du kyler med.. förstår du det? .. om luften som du kyler med är 30 grader.. hur kan då proccessorn få 27 ? .. skulle gissa på minst 40grader på prollen isf..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Rolex - om du säger det så
kan du skriva mig mailadressen till din fysiklärare tack.. jag tror han har ett jobb att sköta.... sätta betyg och sådant du vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RoleX: luft i rörelse har fortfarande samma temperatur..att det känns kallare om det blåser på dig är för att det kommer mer luft på..

om du har en metallbit i rummet och tar upp den så känns den kall, men den har fortfarande samma temperatur som den omgivande luften..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

ehm.. ja .. just det.. .. Nåja.. En sak bara.. En sak som du kyler.. kan INTE bli kallare än det du kyler med.. förstår du det? .. om luften som du kyler med är 30 grader.. hur kan då proccessorn få 27 ? .. skulle gissa på minst 40grader på prollen isf..

ja prollen e 48 men disken e somsagt på 14

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Rolex - om du säger det så
kan du skriva mig mailadressen till din fysiklärare tack.. jag tror han har ett jobb att sköta.... sätta betyg och sådant du vet

jovisst, inte för att jag har värdens grymmaste betyg i fysik...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
RoleX: luft i rörelse har fortfarande samma temperatur..att det känns kallare om det blåser på dig är för att det kommer mer luft på..

om du har en metallbit i rummet och tar upp den så känns den kall, men den har fortfarande samma temperatur som den omgivande luften..

sameshit:rolleyes:

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det måste ju självklart spela roll vilken RPM jag har på CPU-fläkt oavsett om rumtemp är 30... drar jag i 6500 RPM på cpu fläkt sjunker den självklart..

men vad menar du? att med asus probe så visar den t.ex 27 men menar 27x2? asså 54???

Permalänk
Citat:

Det måste ju självklart spela roll vilken RPM jag har på CPU-fläkt oavsett om rumtemp är 30... drar jag i 6500 RPM på cpu fläkt sjunker den självklart..

då tar vi detta en gång till... men först en övningsuppgift..
om du ställer ner en kopp (varmt) kaffe i (is-)kallt vatten (i diskhon), kommer kaffet frysa till is då?
(du kyler med en vätska med en temp på precis över 0 grader, kommer koppen som du kyler någonsin bli kallare än så?)

en starkare luftström mot processorkylaren (fläkten på 6500rpm) kommer innebära att mer luftmolekyler kommer kunna komma åt och ta upp värmeöverskottet från flänsen(den mängd värmeenergi i flänsen som är större än värmeenergin i luften) i strävan att få samma mängd värmeenergi i luften som det är i flänsen... men det kommer inte göra möjligt för energin att gå från flänsen till luften om luften redan har mer värmeenergi än flänsen

högre rpm kan göra att din temp kommer komma närmare temperaturen på luften som du kyler med men inte mer än så...

Visa signatur

Permalänk

Aja.. testade nu att köra prime95 med asus probe uppe..
den testade och jag hade CPU RPM på 1500.. den steg rätt snabbt till 40.. sen 45 osv.. tills 47 grader.. då sticker jag in handen så långt jag bara kan ner mot botten av kylflänsen som går utan att nudda mb.. det ÄR varmt, och programmet visar 53 grader, vilket måste stämma då jag inte brännde mig eller något, och min 800kronors tempmätare fick upp temperaturen till 50-52 grader..

Tror att jag har en überdator helt enkelt.. som krossar alla i speed och temp *asg*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
--- (is-)kallt vatten ----

Får inte ihopp det, vet att det är ett talesätt. Men om vattnet är iskallt, då är det kallt som is. Och så vitt jag vet kallas vatten under 0 grader C för is, dvs om man inte har glykol eller annat skit i det.

Nothing private, just busniess.

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KConny
Får inte ihopp det, vet att det är ett talesätt. Men om vattnet är iskallt, då är det kallt som is. Och så vitt jag vet kallas vatten under 0 grader C för is, dvs om man inte har glykol eller annat skit i det.

Nothing private, just busniess.

OFF:

Vatten i rörelse kan ha en temperatur på under noll grader Celsius. Då är det väl Iskallt?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Finns en inbyggt grejj på min CPU fläkt som man om man vill, kan sätta mellan flänsen och CPU som meddelar om hur varmt det blir, om det nu vore fel på denna tempsensor som alla pratar om som antagligen sitter på mobo, måste ju denna som hör till en annan komponent kunna säga precis vilken temp det är? den är ju gjord för att ligga mellan fläns o cpu.. inte som en stor termometer..

den ska inte sitta mellan fläns och processor.. den ska sitta under processorn.. annars tappar du värmelednings förmåga + den läser inte av värme den ger bara fläkten mer ström om det blir varmare

Permalänk

lol2k, kanske lite offtopic.. men min kusin skulle tanka nytt vatten till sin vattenkylning, han tappade vatten över burken :D, han undrar om det finns nåt sätt att "laga" fuktiga datordelar.. !?

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choppel
lol2k, kanske lite offtopic.. men min kusin skulle tanka nytt vatten till sin vattenkylning, han tappade vatten över burken :D, han undrar om det finns nåt sätt att "laga" fuktiga datordelar.. !?

Så länge han inte hade datorn igång o väntar med att köra den på ett tag borde ingen skada vara skedd. Om nu inte vattnet kom över CMOS och kortslöt backupbatterierna.

Edit:

OBS!

Jag är ingen expert så ge inte mig någon skit om han dör. Och med att vänta menar jag VÄNTA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Du inser att om du inte tycker nått är varmt så är det antagligen runt kroppstemperatur, då även rumstempererade metallbitar känns kalla så borde det ganska mycket till för att få nått att
kännas ljummet

Sen har inte Alla hårddiskar tempsensor inbyggd, och om den inte har det så kommer antagligen programmet rapportera det helt åt helvete..

Sen kan inte nått som kyls av luft bli kallare än luften den kyls av..
Luften blir inte kallare bara för att den blåser..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag ger mig, fick just reda på från ASUS att moderkorten i min serie har ett känt fel på sin temp-sensor vilket gör att den visar 10 grader för lite hela tiden.. visar nu 27 vilket innebär 37 egentligen.. det är ju även det en väldigt bra temperatur!

Min CPU har som högst gått upp i 61 grader ever.. innebärande 71 i verkligheten då.. det är ju fan inte bra..

Jag läste btw texten till sensorn man ska placera vid CPU för att kolla temp, det står att den ska sitta under flänsen, fast inte PÅ CPU.. inte UNDER CPU..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ger mig, fick just reda på från ASUS att moderkorten i min serie har ett känt fel på sin temp-sensor vilket gör att den visar 10 grader för lite hela tiden.. visar nu 27 vilket innebär 37 egentligen.. det är ju även det en väldigt bra temperatur!

Min CPU har som högst gått upp i 61 grader ever.. innebärande 71 i verkligheten då.. det är ju fan inte bra..

Jag läste btw texten till sensorn man ska placera vid CPU för att kolla temp, det står att den ska sitta under flänsen, fast inte PÅ CPU.. inte UNDER CPU..

grattis, det var inte det som folk försökte att förklara? att det var något fel med sensorn, och att det kvittade vilket program du använde eftersom att dom läser från samma sensor...

tog bara 2 dagar och ett utalande av asus för att du skulle fatta

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag har min Shuttle X so står framför fönstret. Jag kände på hårddisken och den var het (kunde inte hålla så länge) Chassit är av dessutom. Datorn är igång 24/7 o den håller fortfarande dag/natt.

Det hade faktiskt börjat ösregna också o jag han inte stänga fönstret så det blev blött lite vart somhelst men datorn funka prima ändå.

Har haft fönsret öppet när det var 20- o mer i vintras på glänt det har blevit förjävligt kallt runt datorn och i datorn. O den funkar prima fortfarande.
---------------

Med detta jag bidrar vad jag har gjort. Fick upp ögonbrynen efter vad vissa har skrevit.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Kände mig synnerligen motiverad att bara tillägga lite till denna diskussion även om topic så att säga är besvarad.

Jag förstår inte varför folk är så besatta över processorn temperaturen. Det är ungefär som att bedömma hur bra en bil är efter vilken klädsel det är på kuddarna i baksätet.

När man mäter något, oavsett vad, så måste man vara rätt säker på att ta i beräkning felkällor som exempelvis i CPU temp mätning är onogrannhet i sensorer, att man mäter på rätt ställe, skum programvara, att allting är TOTALT okalibrerat, att sensorn faktiskt har bra kontakt med mätytan och att sensorn inte är kyld osv... dvs massor av fel hel enkelt.

Det finns MÅNGA exempel på detta. ASUS buggen här var ett bra exempel, jag vet själv att min CPU temp steg 6 grader för jag uppdaterade bios. Brydde jag mig? Nope. Så länge CPU inte är för jäkla hög, dvs mer än 60-70C i flesta fallen behöver man inte bry sig. Likså om den inte är för låg eftersom kondens kan vara för jäkligt i elektriska system.

Tempsensorn mäter kanske undersidan (vilket är hyggligt noggrann återgivning av CPUs inre temp), men hur noggrann är en okalibrerad sensor som har skum montering? Själv fäster jag sensorn med pasta och en tejpbit, pedantisk som jag är. Men litar jag på CPU tempen som något program rapporterar? Knappast. Det finns en bra undersökning att hitta på nätet, något tekniksajt hade den (sparat på datorn), dock har jag ingen aning om vilken. De mätte med flertalet sensorer samtidigt och med kalibrerade referens termometrar. Vad de kom fram till var följande.

De flesta system ligger mellan +-5C inom det riktiga värdet, vissa låg +-10C. Och efter att ha läst ett antal datablad om olika CPUs och deras specs för maxtemp jadda jadda jadda... så kan man säga följande:

Ligger den rapporterande CPU tempen mellan lådans temp+10C och 60C så behöver man inte oroa sig. Mellan 60-70C kan det vara en orsak till instabilitet. Över 70C och man bör åtgärda det snarast. Exempelvis genom att rensa kylflänsen på damm och se till att det är något luftflöde överhuvudtaget i lådan.

Det finns en hel del andra saker som bidrar till intressanta temp värden. Det faktum att vissa CPUer klockar ner sig, och att detta inte kan upptäckas, exempelvis P4 som kan gå ner på 12.5%, har man otillräcklig kylning så har man kanske en slöare dator än man betalat för (under 65C är lungt).

Och det där med dyra och bra mätare... skitsnack. Exempelvis Passiva IR mätare (laserpekare saken) som kostar 3000kr... vilken emissionsfaktor var inställd? Hur stor var mätcirkeln som du tog medelvärde i? Och 800kr mätare... finns massor med fel i det också.

Jag litar fan så mycket mer på min egenbyggda KALIBRERADE och testade mätare som jag har än era. Den kostade mig bara 120kr att bygga men jag VET att den slår fel på mindre än +-0.1C över hela temperaturskalan mellan 0-100C.

Bara för att något är dyrt eller flashigt behöver man inte ta det som berättas som om det vore GUD/GUDARS ord.

Ronny "Thinker" Ohlsson (en som är jäkligt trött på detta eviga temp tjatande.)

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Hade jag varit troende hade jag bett en bön för dig och ditt välsignade inlägg Ronny. Jag är oxå väldigt trött på denna eviga temperaturhysteri, samtidigt som man ju faktiskt funderat emellanåt på om man inte ska lägga 500:- på att få ner processortemperaturen 5grader..

Permalänk

Det blir hysteriskt när man gått och köpt nya saker för 10 tusen spänn och vill försäkra sig om att allt mår bra i burken.
Detta är bara ett orosmonent, samt att hmonitor varnade om att min CPU core2 voltage var helt fel osv.. fyfan va ja hatar alla mätningsprogram!!! Blir fan bara sned av att se vad dem har att säga.. litar inte på hmonitor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Jag har min Shuttle X so står framför fönstret. Jag kände på hårddisken och den var het (kunde inte hålla så länge) Chassit är av dessutom. Datorn är igång 24/7 o den håller fortfarande dag/natt.

Det hade faktiskt börjat ösregna också o jag han inte stänga fönstret så det blev blött lite vart somhelst men datorn funka prima ändå.

Har haft fönsret öppet när det var 20- o mer i vintras på glänt det har blevit förjävligt kallt runt datorn och i datorn. O den funkar prima fortfarande.
---------------

Med detta jag bidrar vad jag har gjort. Fick upp ögonbrynen efter vad vissa har skrevit.

Håller helt med dig.... nu hoppas jag att folk förstår att jag och inanimate är vänner sedan ett tag tillbaka... vi "jobbar" åt samma community etc etc .. så detta var bara för min tjurskalliga vän skulle förstå.

Det handlar inte om tempen i detta fallet utan om logiskt tänkande som jag ville han skulle förstå.

Tex om jag hävt ut mig att jag hoppar 10m i längdhopp så tror jag att man ville folk skulle påpeka att det nog inte är så troligt.. istället för att säga ."det spelar ingen rol hur långt du hoppar bara du har kul"

Men annatrs måste jag instämma med ditt inlägg tror med detta med cpu tempen är väldigt upphojtat.. dvs det går till en överdrift.... personligen har jag ingenting emot att hårdvaran är lite varm bara den håller käften man sitter ju sina x timmar om dagen.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

Du är sötast när du är morgontrött verkar det som..
Kryddan har inte kommit igång ännu verkar det som..

Permalänk
Medlem

nu när inanimate förstår hur det ligger till så skulle jag bara vilja tacka honom och Rolex för en väldans rolig läsning, mwoahahahah.... ne men seriöst, alla har vi varit nobbar nån gång, vissa mer än andra dock men men.....