Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk

Nix. 0kr.
På hemsidan hade de en kampanj med 1000kr rabatt på startavgiften (995kr isf 1995kr) t o m 15/3. hade tänkt hoppa på den. Men när de ringde hem sa de att de skulle bjuda på hela installationsavgiften. Nice tyckte jag.

Kanske erbjöd de mig detta för att jag hade ringt och kolla lite med BBB en vecka tidigare vilken hastighet jag skulle få. De kanske hade mig på en lista över intresserade som inte hade nappat än så de försökte igen med ett ännu bättre erbjudande. Jag vet inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Jag ligger oxå på vasa stationen o har har idag fått mitt modem. Skulle få VDSL 13/13 men då jag kikat lite närmare på modemet så kom jag fram till att det är ett speedtouch 510v. (inte 610 som det står på lådan) Tilläggas ska kanske att det är inte alls det modem som finns på deras hemsida heller. Tror detta är något gammalt modem som är ombyggt. Att jag sen inte ens får vdsl utan sketen ADSL gör mig fan helt jävla skogstokig. Har ju bara väntat i 9 månader på att få byta. Att jag över huvudtaget fick en uppgradering berodde antagligen på att jag hade tur o fick snacka med en trevlig person på supporten denna gången. Har ringt 3ggr under perioden jag väntat o fått 3 olika svar. Det hela är en fars.....har NÅGON fått VDSL av bostream?? Skulle fan anmäla dom till konsumentombudsmannen....

510v är ett vdsl modem.

Permalänk
Medlem

Var står det någonstans att 510 skulle vara VDSL, kan bara hitta att det är ADSL. Är det inte detta modemet då 'Home Multi User (510)' http://www.intonet.co.uk/alcatelprods.htm

• Up to 8 Mb/s downstream for POTS and ISDN, 832 kb/s
upstream for POTS and 640 kb/s upstream for ISDN

Eller det är en ny sort?

Visa signatur

JP

Permalänk

510v(notera v:et) är vdsl, står det ganska tydligt på mitt vdsl modem, och jag VET att mitt modem är vdsl.

Permalänk
Medlem

Hur mkt får man om man har 1600m till stationjäveln?

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
510v(notera v:et) är vdsl, står det ganska tydligt på mitt vdsl modem, och jag VET att mitt modem är vdsl.

Men om du tiottar på länken innan, så står där också 'V'.

Alcatel Speedtouch 510 V 4 ADSL Router (4 port Ethernet switch) (includes 2 filters) £125.88 inc. VAT

Visa signatur

JP

Permalänk

EDDuL : ADSL

pjens: Aja, mitt hette iaf så(även om det faktiskt stog 610 på paketet) och jag vet att det är vdsl, pillat och kollat på lite vdsl inställningar via telnet bla.

Edit: Men kollade på länken nu... det är modemet längst ner jag har, även om det stog 510v på märkningen på kartongen.

Permalänk
Medlem

Någon som fått eller känner någon som fått 26/26 Mbps och kan posta lite nördporr angående det. Eller råkade alla de helt plötsligt få en kilometer eller två till kabelvägen?

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk

kneppis,
en kollega till mig har 26/26. han bor på Kungsholmen och har 260 meter till tel.centralen.

TPTest ger ca. 21/16 MBps, alltså lite sämre upstream, dock riktigt bra siffror... somliga har det bra...

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk

Har ni kollat in maxspecarna på Speedtouch 610v enligt den där länken? Max 26/4 alternativt 13/13... om det stämmer kommer alltså modemet vara flaskhalsen om man mot förmodan skulle lyckas på 26/26 av Bostream.

Länken igen:
http://www.intonet.co.uk/alcatelprods/datasheet610.pdf

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

distortion10000 läs längst till höger, där förklaras det. Det stödjer mer.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, äntligen någon som har fått det.

formatckolon: Vet du om det hastigheten vid samtidig upp och nedladdning eller bara separat?

Vore skoj att se resultat med samtidig användning, t.ex. ta någon bra tp-testserver och köra två instanser av tp-test, en för TCP upload och en för TCP download.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

I vilket fall som helst är det snyggare än B2 modemet.
Ändå glad att jag hoppade av Bostreamtåget i oktober. Mig veterligen är där väl inte en enda i Malmö som ens är i närheten av att ha fått VDSL. Dock har ju Bostream fått egna portar på netnod i Sthlm och Göteborg. Lär ju behövas när det verkar vara väldigt många tankglada som åtminstone tror sig få 26 Mbit. 40 stycken såna fyller ju lätt en liten Gigabitlina och sedan alla företagskunder ovanpå det, som då skall vara prioriterade.
Skulle inte heller förvåna mig om Bostream kontrollerar gamla X-streams kunders tankvanor och nekar dom med mycket last på linan VDSL, med anledningen - dåliga sladdar och långa avstånd.
Men den som väntar får väl se, om inte åldern tar ut sin rätt innan dess.

Visa signatur

JP

Permalänk

Idag har det gått 10 dagar, idag skall det alltså fungera. Stationen skall vara reparerad, men nä.

suck.

Permalänk
Medlem

jag har fått mitt modem med alla uppkopplingsuppgifter nu. vdsl modem...
väntar på att BOstream skall koppla in mig nu bara...
denna vecka var det planerat, så det lär nog dröja några dagar till...

Permalänk

sekolon jag har fich modem oxå... de dröjde innan de kopplade in mig.

Nu pratade jag med dem, enligt dem skall jag nu igentligen ha adsl (bor 700m från telestationen) de hade skickat fel. Även fast de ALLTID tidigare sagt att jag skulle ha Vdsl. Skall prata mer med dem nu... är det så att jag bara får adsl nu för att de har fuckat det beställer jag BBB. Allt är ju ändå urkopplat. Bostream är ett jävla bluff-företag.
sekolon räkna inte med något förän det fungerar...

Permalänk
Medlem

Ändrade de sig helt plötsligt?
700 m skall vara lugnt, om inte det är nått fel på ledningarna.
har 550 m. till stationen har jag fått reda på iallefall.

Permalänk

Nu har jag pratat med med dem, enligt dem finns inte VDSL på kaserntorget (vet folk som har det så de ljuger). Sveriges största bluffföretag.
Jag sa upp mitt abonemang, kommer aldrig mer att ha med bostream att göra, blir att beställa BBB vdsl istället.

Permalänk
Medlem

eh....jag har ju fått godkänt för vdsl på kaserntorget?
suck...får nog ringa o kolla med dem nu då också...

Permalänk

Det sjuka är om du får det. Nu har jag fått mer info, vdsl är uppenbarligen fullt på kaserntorget. Jag fick ändå mitt modem för typ 3 veckor sen, konstigt om du blir inkopplad imho. Förhoppningsvis blir du det. Jag kunde bara få ADSL nu eftersom det var fullt på vdsl korten. Sen att jag beställde samma månad som det lanserades räknas uppenbarligen inte. Aja screw bostream sämsta kundtjänsten - ever.
Beställt BBB nu. Mitt abonemang blev iaf uppsagt utan uppsägningstid.

Permalänk

Icy, Var det inte så att du skulle bara kunna koppla in dina saker när din gamla anslutning slutade fungera?
Det är iaf den info jag fått....ska bara vara att koppla in modemet när min gamla lina dör o så sim salabim ska man ha VDSL. Börjar nu misstänka efter att ha läst era inlägg att det kan ta månader innan min galmla anslutning dör...
Jag beställde oxå första veckan efter lansering men fick i mitt sista samtal med supporten höra att min beställning inte ens var behandlad!! Fick total korsslutning i hjärnan o bara skrattade......man kan ju börja undra hur det står till med bostream....
Skriv gärna fortsättning på hur det går för er så ska jag rapportera om hur det går för mig.

Permalänk

Jepp skulle bara vara o koppla in... hahaha. Nä men jag har avbeställt skiten nu, kommer få långsamare med BBB men iaf 5 ipadresser + epost o hemsida. Sen är det en princip sak.

Permalänk
Medlem

Kermit: inte behandlad fick jag som svar när jag för nån månad sedan ringde o frågade vad som hände med....

Icy: vad jag har förstått på bostream så skall ju det uppgraderas till fler platser på den stationen under dagarna. så att det är fullt skall bara vara temporärt.

mailade till bostream igår, inget svar ännu...har inte lust att sitta 15 min i telefonkö.

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/ArticlePages/200403/23/20040323094925_CS/20...

Edit: Såg att det B-streams nyheter osså.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

tycker jag hört denna förut....

Det har blivit mycket bättre nu. Klagomålen är bara en bråkdel jämfört med vad som varit. Vi är på väg att skicka ut enskilda brev där varje kund får ett tydligt besked när vdsl installeras. Installationen sker de närmaste veckorna, säger Bostreams Marknadschef Yvonne Bostream.

Permalänk
Medlem

Hmm, hon är släktning med baron Münchhausen
Tror att det är flera som hoppar av BoSkit och ansluter sig till BBB. Nyheten i IDG är "cry for help" uttalande ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Som en annan person sa här innan, så kan man få reda på hur långt ledning man har. allt man behöver göra är att ringa till Telia Felanmälan och be dom Fmäta ledningen.
Dock så hade personen fel i att det kan fela på 10% det kan fela på upp till 100m. åt vardera håll.

Och mätningar som visar under 100m kan stämma, det som gör att det spökar med dom mätningarna är oftast att det inte är kopplat via en kopplingsplint, utan draget direkt från station till kund.

Och hela grejen med att "jag ser min station, varför har jag 500m kabel" den är ganska rolig - men inte för mig, jag bor cirka 300m ifrån stationen. (gångväg) och det är cirka 100m fågelväg. men nu till det roliga! jag har 2447 meter kabel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
http://www.idg.se/ArticlePages/200403/23/20040323094925_CS/20...

Edit: Såg att det B-streams nyheter osså.

Ett ypperligt tillfälle att ge sina synpunkter om BoStream vad det gäller leverans och service... Även om jag har hoppat av så kanske de skärper sig och det kan ju gynna någon annan...

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk

sekolon på han killen jag prata med så lät det mer som till hösten, det ända man kunde få nu var adsl, det finns inte plats för mer vdsl komponenter. Har man ändå fått vdsl modem så är det fel.

Permalänk
Medlem

pratade med dem nu.
bra tekniker som kollade allt.
verkar vara någon driftstörning på stationen som Telia håller på att fixa.
jag skall ha 13/13 VDSL paxat, men ADSL till Telia är klara.
så VDSL är klart för mig iallefall.
Lycka till med BBB Icystriker iallefall.
Hade de sagt ADSL till mig så hade jag hoppat nu.