Permalänk
Medlem

Trådlöst - går det här bra?

Har Scream och 4 datorer kopplade via en Robotics router/firewall.
Nu vill jag skaffa trådlöst till två bärbara.
Tänker köpa 3Com Office Connect 11g DSL Gateway (inte 3Com accesspoint eftersom jag vill ha minst två RJ45-anslutningar också till stat. dator o server).

Kan jag hänga på 3Com Gateway'en på min Robotics router - kommer det att fungera bra? Kan jag ta vilken RJ45-port som helst eller måste man koppla in på routerns up-link? Korsad eller rak kabel?

Visa signatur

P4 2.8C SL6WT | P4C800-E Dlx | 2x256MB XMS3200C2 | Thermalright AX-478 | Antec TP 480W | Tyan Tachyon G9800Pro | 2x80GB S-ATA Seagate | Lian-Li PC-7 | Samsung SM 710T

Permalänk
Medlem

är du nöjd med din router, så bordre de väl räcka med att köpa en access punkt och koppla in i ditt nuvarande nätverk. så kommer du undan lite billigare också..

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jo, min router fungerar hur bra som helst, men det handlar mer om att slippa extra kabeldragning i huset - det är RJ45-portarna jag vill ha, annars hade jag kunnat ta en AP.
Så min fråga kvarstår - kan man koppla en WLAN-gateway/router till en stationär router?
Man måste kanske skippa användningen av DHCP eller nåt (?) i WLAN-routern för att det inte skall strula?
Ingen som har provat? - jag tycker det borde gå bra, men jag vill veta innan jag handlar ...

Visa signatur

P4 2.8C SL6WT | P4C800-E Dlx | 2x256MB XMS3200C2 | Thermalright AX-478 | Antec TP 480W | Tyan Tachyon G9800Pro | 2x80GB S-ATA Seagate | Lian-Li PC-7 | Samsung SM 710T

Permalänk
Medlem

har du en port över i routern är det bara att stoppa i wlan-gatewayen där.
Att koppla den till en dator är väl onödigt? då måste ju den datorn vara på dygnet runt året om för att dina laptops ska få njuta av internet.

Permalänk
Medlem

Du ersätter den stationära routern med den WLAN-försedda Gatewayen/routern. Den innehåller all den funktionalitet i form av brandvägg mm som du behöver.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag gillar "muppis" svar - det är bara att stoppa i wlan-gatewayen i en ledig port på routern.
Routern sitter ungefär mitt i huset där jag bor och mitt rum en liten bit därifrån. Jag vill använda gatewayen i mitt rum mer som en switch för min stationära PC + en server förutom att jag vill ha trådlöst till min bärbara skoldator (hoppas det förklarar vad jag är ute efter ...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår hur du tänker. En bieffekt av detta blir ju dessutom att du kan komma åt alla datorer bakom routern men ingen utanför din GW kommer åt dina datorer. Kan dock bli lite trixande om du vill köra servertjänster på någon av datorerna bakom din GW.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte