Permalänk

kontrollerkort

Hur får man igång sin hårddisk som sitter på kontrollerkortet?
Jag har två hårddiskar redan som sitter på moderkortet och den tredje sitter på moderkortet men den vägrar visa sig i Windows (extra-tillägg: jag kan inte jättemycket om detta). Den syns dock om man går in på kontrollerkortet i läget innan datorn startat. Det står vilket märke och vad det är för en hårddisk och även utrymmet.

Visa signatur

2.2Ghz // Club 3D radeon 9800Pro 256mbit // 3x200gb, 40gb // 1,5gbit ram // 17' skärm // 5.1 creative ljudsystem

Permalänk
Avstängd

Högerklicka på Den här datorn - hantera och sedan diskhanteraren. Där borde din hårddisk ligga som en opartitionerad hårddisk. Bara att partitionera ut den.

Permalänk

den finns inte där men ska man inte typ aktivera kontrollerkortet eller nåt liknade?

Visa signatur

2.2Ghz // Club 3D radeon 9800Pro 256mbit // 3x200gb, 40gb // 1,5gbit ram // 17' skärm // 5.1 creative ljudsystem

Permalänk

du bör börja med att installera drivrutinerna för kontrollkortet samt se till att disken är rätt byglad.

annars vet jag inte felet.

sedan behövs oftast en aktivering av disken under hantera (högerklicka på "den här datorn" sedan "hantera" i menyn och sedan så klickar du på logiska enheter om jag inte har helt fel, då kommer den ligga längst ner, så klickar du på den och väljer skapa partition.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Kan vara samma "problem" som jag hade.
Skriv diskmgmt.msc i Kör (förutsatt att du har win2k/xp/alt. 2k3).
Se till så att ingen av diskarna är Offline, ifall någon disk är det så får du aktivera den.
Högerklicka på den i listan av diskar (den undre listan) och välj det alternativ som gör den Online (kommer inte riktigt ihåg vad det hette, men du hittar det nog).

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du bör börja med att installera drivrutinerna för kontrollkortet samt se till att disken är rätt byglad.

annars vet jag inte felet.

sedan behövs oftast en aktivering av disken under hantera (högerklicka på "den här datorn" sedan "hantera" i menyn och sedan så klickar du på logiska enheter om jag inte har helt fel, då kommer den ligga längst ner, så klickar du på den och väljer skapa partition.

Ska den vara på Master om det är den första på den IDE kabeln även om jag har en master på moderkortet? Förresten varför är det så att jag måste lägga in ett nytt operativsystem på allihopa mina hdd:s. kan det vara bara för att den nya inte har Xp pro utan home som det inte går ihop? De andra har pro

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mjae du kan köra på cableselect om du vill, eller slave. Det "ska" inte spela någon roll så länge du har en hårddisk med ett OS som du bootar ifrån. Jagtror du kan ställa om bootsekvensen så slipper du slänga in ett OS på varje disk.

Permalänk

det lustiga är att om jag bara kopplar in min nya hårddisk på moderkortets master så fungerar den så det e ju nåt skumt med kontrollerkortet kanske... drivrutiner eller som personen tidigare sa att det hade med var jag satte jumpern ska testa... tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hämta senaste drivisen till kontrollkortet, hade liknande strul pga gammla drivisar som jag fick med kortet.

Permalänk

hmm jag har kollat överallt efter drivisar men har inte hittat några. Är det någon som vet var man kan hitta. Om det är till hjälp så är märket på kortet Highpoint.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pickebacken1
hmm jag har kollat överallt efter drivisar men har inte hittat några. Är det någon som vet var man kan hitta. Om det är till hjälp så är märket på kortet Highpoint.

Fick du inte med drivrutiner till kontrollerkortet när du köpte det?

På mitt Promise Ultra100 TX2 fick jag med en diskett med drivrutiner. Skitenkelt,

Sätta in kontrollerkort,
bygla HDD,
koppla in hdd,
sätta på datorn,
installera drivrutiner,
boota om.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pickebacken1

vilken modell? Highpoint har ganska många

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

highpoint ATA rocket 133 disk accelerator... nånting sådant
jag köpte av en kompis ska höra med honom :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla bort disken från kontrollerkortet innan du installerar drivarna.

Visa signatur

Mvh / Fred

Permalänk

men jag kan ju inte hitta några drivisar någonstans :'(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.highpoint-tech.com/BIOS%20+%20Driver/r133/Win/R133...
Om det är till Highpoint Rocket 133, och inte någon annan Rocket 133 modell.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Hmm ännu ett problem. När jag ska installera drivrutinerna står det "please input BIOS image file name" så ska man då skriva något där, vad e de för nåt ? jag tycker det e dåligt förklarat

Visa signatur