Permalänk

Missbruk av privat e-postadress

Lite då och då får jag mail från för mig helt okända företag och personer i Sverige. De påstår att jag från min mailadress skickat virusinfekterade mail och att deras virusskydd blockerat detta.

Jag har aldrig hört talas om avsändarna och än mindre skickat något mail till dem. Och i synnerhet inget infekterat mail. Upplys mig om detta fenomen någon??

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma sak en gång.

Det går att ändra reply-to adressen i mail så att alla replies på mailen går till ett annat konto än det som det skickades från.

Kan vara så de har gjort, eller helt enkelt spoofat adressen direkt från en mail server.

Permalänk
Medlem

Din mailadress finns helt enkelt med i en adressbok hos någon som är smittad med mailvirus.. många av dem anger slumpvisa avsändaradresser, tagna ur den smittade datorns adressbok. Avsändaradressen i ett mail är lika lätt att förfalska som att ange en annan avsändaradress på ett handskrivet brev, som skickas med posten.

Det värsta man kan göra är att svara på ett virusmail, i tron att det kommer upplysa den stackaren som omedvetet sprider virus om att han/hon gör det, eftersom det i 99.9% av fallen går till någon som absolut inte har något med saken att göra (till exempel som de mail du får tillbaka).. Speciellt illa är det om man svarar något i stil med "sluta skicka virus till mig din jävla parasit!" för då gör man sig själv skyldig till ett netiquettebrott.

Permalänk

Jo några användare på nätverket på jobbet har också råkat ut för detta. Inkorgen fylldes med mail från automatiska virusskydd som informerade fel person om att han hade virus.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Jag far mer studsar och virusvarningar an virusmail (nej, ingen scanning eller dyl innan de nar mig).