Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk
Medlem

Speltillverkarna skulle kunna klara sig *fint* på 50 kr / spel.
Så om man skippar mellanhänderna ...

EA, Vivendi och andra dylika monopoliserande tillverkare förstör marknaden med monopol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Speltillverkarna skulle kunna klara sig *fint* på 50 kr / spel.
Så om man skippar mellanhänderna ...

Ehm, nej. För om man skippar mellanhänderna så skulle speltillverkarna behöva trycka upp cdar, skicka ut dom över allt i världen, fixxa support osv och så vips behövs det mer än 50kr / spel

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Kolla,

Om man jämför priset på tidningar så ser man stora skillnader. Tidningar som har så lite reklam som möjligt/knappt någon reklam är mycket dyrare än tidningar som har mycket reklam. Och så finns det gratistidningar som endast lever på reklamen.

Reklam i spel kommer nog bli en vanlig syn i framtiden. Det finns gott om reklamplats i spelen! Jag har för mig att senaste splinter cell hade nån slags SonyEricsson sponsring, en bra början. Reklamtexturer kan placeras ut på tex. skyltar i kanske ett FPS. Då bidrar det bara till verklighetskänslan och man förlorar inte någonting i spelkänsla.

MER REKLAM I SPELEN = BILLIGA OCH GRATIS SPEL.

(synpunkter på detta tack)

Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hubcruiser
Kolla,

Om man jämför priset på tidningar så ser man stora skillnader. Tidningar som har så lite reklam som möjligt/knappt någon reklam är mycket dyrare än tidningar som har mycket reklam. Och så finns det gratistidningar som endast lever på reklamen.

Reklam i spel kommer nog bli en vanlig syn i framtiden. Det finns gott om reklamplats i spelen! Jag har för mig att senaste splinter cell hade nån slags SonyEricsson sponsring, en bra början. Reklamtexturer kan placeras ut på tex. skyltar i kanske ett FPS. Då bidrar det bara till verklighetskänslan och man förlorar inte någonting i spelkänsla.

En aning off topic, men jag tror det var Nokia isf..
Jag har aldrig hört talas om det där, men nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag zoomade in på en vakt och såg en nokia 3310 på hans bälte.. Lite småkul tyckte jag.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

det är en ericsson.. det ser man klart och tydligt när fischer pratar i mobilen.. i den där byggnaden med en agent hona.

Permalänk
Medlem

det e butiker som lägger på en rätt fin vinst på varje spel
spelen kostar väll runt 150kr att ta in + moms sen är resten ren vinst så gå å gnäll hos onoff å de andra drakarna

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
spelen kostar väll runt 150kr att ta in + moms sen är resten ren vinst så gå å gnäll hos onoff å de andra drakarna

Det där hade ju jag inte haft något emot att se siffor på, för jag tvivlar på att spelen kostar 150 spänn + moms att köpa in, hade dom gjort det hade vi sett ett priskrig liknande det på hårdvarumarknaden idag, och spelen hade kostat 200-250 spänn hos onlinebutiker.

Vill bara tillägga att Nintendos spel, som alltid varit så gott som omöjliga att kopiera, också alltid varit dyrast (eller bland de dyraste). Så visst är det mycket möjligt att priserna är höga pga piratkopiering, men om kopiering var omöjligt skulle vi mycket väl kunna se ännu högre priser.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Det där hade ju jag inte haft något emot att se siffor på, för jag tvivlar på att spelen kostar 150 spänn + moms att köpa in, hade dom gjort det hade vi sett ett priskrig liknande det på hårdvarumarknaden idag, och spelen hade kostat 200-250 spänn hos onlinebutiker.

Vill bara tillägga att Nintendos spel, som alltid varit så gott som omöjliga att kopiera, också alltid varit dyrast (eller bland de dyraste). Så visst är det mycket möjligt att priserna är höga pga piratkopiering, men om kopiering var omöjligt skulle vi mycket väl kunna se ännu högre priser.

Spel till Nintendos maskiner har iofs varit enkla att kopiera (hur man gör har dock inte varit lika känt hos allmänheten), det är bara Gamecuben som ingen lyckats med till 100%.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Spel till Nintendos maskiner har iofs varit enkla att kopiera (hur man gör har dock inte varit lika känt hos allmänheten), det är bara Gamecuben som ingen lyckats med till 100%.

Ja, jag formulerade mig fel. Nintendo har aldrig haft några problem med piratkopiering i klass med det vi ser idag på playstations, xbox och pc.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du, det där är rent bullcrap. Våran familj har varit stolta ägare av en leksaksaffär för ca 10 år sedan. Importören av Nintendospel i Sverige, alltså Bergsala AB, tar ut ca 300 kr per spel till grossister (om det är en stor titel), sen kan du ju räkna ut vilka priser man måste ha som försäljare av dem. Nejdu, förr var det iaf så att marginalerna man fick på spel var oerhört små, så vi slutade till och med att sälja spel för att platsen som spelhyllan tog upp "kostade" mer än vad vi tjänade på att sälja spelen. Däremot håller jag med om att spel är lite för dyrt i dagens läge, men det kan man knappast beskylla försäljarna för. Skyll istället på de som importerar spelen till Sverige. Jag vet inte hur det ligger till med importering av PS/XBOX spel, men Nintendospelen är det bara Bergsala som importerar, alltså har de monopol (som allt annat i Sverige).

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

menade föresten Pc spel och de ligger runt 150-230kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

menade föresten Pc spel och de ligger runt 150-230kr

Källa?

Permalänk
Medlem

ska kolla imorn vilka spel som låg i den prisklassen och vilken grosist men kan inte ge dig källan då det är ÅF-area å det har du inte lösen till samt att jag igentligen inte får ge ut exacta priser på spel via åf-area

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hubcruiser

Nej, nej och åter nej! Det är tillräckligt med reklam i radio, TV, tidningar, på internet, skyltar och nu även i mobiler (SMS). Själv är jag så trött på reklam att jag tittar nästan aldrig på TV, lyssnar nästan aldrig på radio. Det räcker med alla överdimensionerade reklamaffischer och dylikt.

Skulle ett spel vara billigare för att det finns reklam i det skulle jag köpa spelet för originalpris. Men om speltillverkarna skulle fula sig och sälja spelet dyrare för att det INTE finns reklam skulle jag bojkotta även då.

Förklaring till min avsky för reklam.
Ska det lägga in reklam i spel också så slutar jag spela helt. Finner reklam så störande.
När jag får SMS-reklam är det nästan som om jag skulle slänga mobilen i backen. Detta kanske låter konsigt, mitt hat för reklam.

Men när jag vill ha en produkt så kollar jag upp den. Det visar sig allt oftare att reklamer visar en produkt som antingen är för dyr för ditt eget bästa eller helt enkelt dålig.
Ofta hittar jag något som är billigare och bättre.

Permalänk
Medlem

ok påtryckande reklam är inte kul men den här sidan ex skulle väll inte dirket finnas kvar så länge utan reklamintäkter?

om jag springer förbi en läskautomat i ett spel å den är en coca coal automat så är det ju mer realistiskt än att jag springer förbi en som är no-name automat och som halft ser ut som nån jumbo filserver

reklam o reklam du kör väll inte bf1942 och SC o liknade spel de gör ju jättereklam för amerikanska automatvapen... vart drar du gränsen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är inte värre att kopiera ett spel än att ladda ner en mp3'a.

Alla har vi mp3or på disken.. Alla har vi Spel som vi laddat hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992
Det är inte värre att kopiera ett spel än att ladda ner en mp3'a.

Alla har vi mp3or på disken.. Alla har vi Spel som vi laddat hem.

Jaha, det tror du!! Du kan kolla min hdd.n då, för på dem finns inte ett enda olagligt spel eller en endaste MP3.a (lyssnar inte på musik förutom på radio). Men som sagt är jag inte oskyldig.
För det finns andra saker som är intressanta.

Permalänk
Medlem

Det är redan delvis reklam i spel:

"Nvidia - The way it's meant to be played" osv

Permalänk
Avstängd

jag kopierade en hel dvd med mp3'or av min granne som heter Rolf. Han har en kompis som är polis.

Permalänk
Citat:

jag kopierade en hel dvd med mp3'or av min granne som heter Rolf. Han har en kompis som är polis.

hahaha... Jag tror jag dör av skratt.. De andra på kontoret undras nog vad jag sysslar med..

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk
Medlem
Citat:

Föga meningsfullt inlägg. Min hunds förra mattes ex-pojkväns mammas kusins svågers kompis har varit programledare för BingoLotto. Jag tror han hette Leif "Klotet" Ohlsson...
Vilken relevans ligger i ditt uttalande om att din granne, Rolf alltså, har en kompis som är polis ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyke
det är ju som att klaga på att en bil kostar för mycket.

"fan 500000 kr?!?! skitdyrt ju. jag tror jag snor en istället!"

Snarare så här:

"fan 500000 kr?!?! skitdyrt ju. jag tror jag bygger en exakt kopia hemma i garaget istället!"

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Är det inte otillåtet att hänvisa till piratkopiering på swec? (tror jag sett folk stoppas för det förr...)

Edit: Uppmuntra till hade nog passat bättre in...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

ok påtryckande reklam är inte kul men den här sidan ex skulle väll inte dirket finnas kvar så länge utan reklamintäkter?

om jag springer förbi en läskautomat i ett spel å den är en coca coal automat så är det ju mer realistiskt än att jag springer förbi en som är no-name automat och som halft ser ut som nån jumbo filserver

reklam o reklam du kör väll inte bf1942 och SC o liknade spel de gör ju jättereklam för amerikanska automatvapen... vart drar du gränsen?

Ska jag vara helt ärligt blockerade jag sweclockers.com annonser ett tag. Men eftersom jag anser att detta är en seriös och bra sida valde jag att stödja den. Reklamen är ganska smidigt implemiterad så jag måste inte anstränga mig så mycket för att gömma den (förminska fönstren).

Jag kan gå med på reklam i spel om den inte förekommer så ofta och inte är "in-your-face".
Den ska vara lite lätt gömd. T ex om man är upp på ett hustak så ska det inte komma ett plakat mitt framför spelare där det står "Coca Cola, Enjoy". Utan reklamen kan vara på en byggnad bra mycket längre bort. Fortfarande så man ser Coca Cola burken.

Läskautomater kan man göra realistiska. Kolla på Half-Life. Ingen reklam på dem direkt.

Jag köper inte amerikanska automatvapen så jag bryr mig inte så mycket. Dessutom är de en del av spelet.
Det här med var jag drar gränsen... Allting är relativt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det inte otillåtet att hänvisa till piratkopiering på swec? (tror jag sett folk stoppas för det förr...)

Edit: Uppmuntra till hade nog passat bättre in...

vadå om man bygger egen bil??

Permalänk
Medlem

Många verkar efterfråga billigare spel medans andra hävdar att man inte kan konkurrera med gratis kopior.

Man behöver ju bara se omkring... Folk handlar godis i mängder. Varför? - Det är lättillgängligt och billigt. Folk hyr filmer trots att de på vissa ställen kostar 55kr/film. De flesta hade säkert kunnat få tag på filmen på olagligt sett, men det är inte värt arbetet och kostnaden är försumbar.

Det finns alltså en gräns över vad folk orkar göra för att spara en summa pengar. Om du med en "arbetsinsats" av 40min kan spara 500kr så kommer de allra flesta att göra detta. Kan du tjäna 80kr och får en tråkig kopia där du inte kan komma åt alla tjänster (patchar, Online-spel etc) så orkar ingen bry sig om att de inte valt det billigaste alternativet. En sänkning av priserna och mer lättillgänglighet skulle öka konsumtionen avsevärt. Tänk er själva att det står en hylla med spel nära kassan inne på ICA och spelen kostar 59kr/st. Åtminstone jag skulle då köpa fler spel per månad än vad jag nu gör på ett helt år.

Många hävdar att man kan köpa gamla spel. Men få är intresserade av utgångna produkter. Jag vill inte läsa förra veckans Aftonbladet, även om det egentligen inte spelar mig någon roll när allt har inträffat. (bortsett från tv-tablån...)

Allltså bästa medicinen mot kopiering:
- Lågt pris, som gör att folk inte tycker det är värt att kopiera.
- Tillgänglighet, tillsammans med låga priser medför detta inpulsköp och stora försäljningsvolymer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
vadå om man bygger egen bil??

"Jag kommer inte att köpa några spel så länge de kostar över 200:- ... "
Är inte det att uppmuntra piratkopiering? Eller är det bara otillåtet att säga att man kan hitta ett spel på <insert P2P program or warez site>?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd

Spel finns ju överallt.. På DC finns det ju hubbar med flera 1000 pers på. Har sett många som skriver här på Swec som laddar ner som satan på dc.

Håller med trådskaparen.. Att vem fan köper spel när de ändå ska patchas o hållas på med.. Har man inte tillgång till nätet o kan uppgradera så i 99% av fallen går inte spelen att köra igenom 100%.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Gamecubespel är inte dyra pga piratkopiering utan för att konsolen är så billig att dom måste tjäna pengar på spelen. Dessutom så tar nintendo ut lite extra höga priser för utvecklare att göra spel till deras konsol (har ingen skriftlig källa till detta dock).

Jup stämmer det, de tar ut ca 100 kr/spel.

Själv tycker jag priserna är värkligen för tog för höga i Europa samt Japan, Ska ta lite exempel här, oftast jäller det inte PC spel. ^^ utam mer konspoll spel.

Kan ta ett excempel, i nästan alla fall kostar ett ny släppt PS2/XBOX/GCN spel i USA runt 49$ det blir ca 360 sek, I sverige ligger de flästa spelen runt 500-600 vid nysläppning. Vist vi har högre moms här, de har ca 7% vi har 25%, med andra ord en 18% skilnad, MEN räkna på priserna åvan så förstår ni att något är galet.

Desutom

för någon vecka sedan lästa jag en artikel på IDG om vilka länder som pirat kopierade mest, sverige och danmark var lägst på hela listan dock låg USA lååångt högre up.

Någon mer en jag som fortfarande inte förstår de enormt höga priserna vi får betala här i sverige eller rent ut av hela europa åker på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Tror inte det är priserna som gör att piratkopiering som är så vanligt utan att spel släpps så mycket tidigare i piratversion än i butik. Doom 3 laddades ner så mycket just nu för att det inte går att få tag i utanför usa. Hade det släppt samtidigt hade siffran vart lägre. Dessutom har vi en stor siffra människor som laddar ner spel bara för att dom tror dom är häftiga eftersom dom har laddat ner det nyaste spelet. Dessa människor skulle med 90% säkerhet inte köpt spelet i alla fall, även om priset vart lägre och funnits tillgängligt tidigare.
Sedan finns det en grupp människor som inte vill köpa grisen i säcken. Dom laddar ner spelet för att se om det är bra men eftersom spel är så korta så klarar dom spelet innan dom köper det och det slutar med att dom inte köper det ändå. Jag tror på mer beta testning och demos innan releaser för att råda bot på detta.