Permalänk

Tekniskt set borde man väl kunna göra ett modem med en större buffert i?
På så vis borde väl "upload-slöar-ner-download" problemet vara löst?

Ska tilläggas också, att jag menar inte att JAG ska kunna göra ett sånt modem...
Det kanske t.o.m redan finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damonk
Var sjutton hittar jag TCP Optimizer?
Jag googlade både TCP Optimizer och TCP Optimizer v1.04 samt sökte på Download.com, men jag hittade bara v1.0.

TCP Optimizer behövs inte längre, den enda märkbara skillnaden den gör är att den ändrar TcpReceiveWindow, det klarar cFosSpeed 1.04 minst lika bra. Högre RWIN höjde min tcp/ip-download med 2Mbit

Permalänk

Någon som testat detta program med Bittorrent och med olåst upload?
Har begärt en funktion/plugin till Azureus en längre tid som tar bort uppladdningsbegränsningen när inget laddas ner (och därmed ingen bandbredd behöver reserveras) för att snabbare nå inställd kvot. Blev det någon skillnad i hastighet/tid det tog nå nämnd kvot?
Låter som om detta program skulle kunna fixa det på ett smidigt sätt utan att man behöver sitta och manuellt fiffla med inställningarna allt eftersom nedladdningarna/hastigheten ändras.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Någon som testat detta program med Bittorrent och med olåst upload?
Har begärt en funktion/plugin till Azureus en längre tid som tar bort uppladdningsbegränsningen när inget laddas ner (och därmed ingen bandbredd behöver reserveras) för att snabbare nå inställd kvot. Blev det någon skillnad i hastighet/tid det tog nå nämnd kvot?
Låter som om detta program skulle kunna fixa det på ett smidigt sätt utan att man behöver sitta och manuellt fiffla med inställningarna allt eftersom nedladdningarna/hastigheten ändras.

Det spelar ingen roll vilket p2p-program du använder, alla kör ändå tcp/ip.

Permalänk
Medlem

Kapten Haddock: Du kan se det som att den vänder på allt, istället för att sega ner nedladdningshastigheten så segas uppladdningshastigheten ner (reserverar bandbredd för ack-paketen, doh ;). Så när du är färdig med att ha laddat hem det du ska ha så kommer upphastigheten att stiga igen.

Det gör det iaf för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Kapten Haddock: Du kan se det som att den vänder på allt, istället för att sega ner nedladdningshastigheten så segas uppladdningshastigheten ner (reserverar bandbredd för ack-paketen, doh ;). Så när du är färdig med att ha laddat hem det du ska ha så kommer upphastigheten att stiga igen.

Det gör det iaf för mig.

I praktiken så får du både högre UL och DL eftersom du nästan alltid både laddar ner och upp samtidigt.

Permalänk
Medlem

"Test cFosSpeed on your DSL modem / router or with your DSL / Internet provider.

If your hardware or provider has not been tested yet (i.e., they are not on the cFosSpeed List), you are more than welcome to participate in our cFosSpeed Hardware & Provider Test."

Dvs, är modemet/routern inte med på http://www.cfos.de/speed/docs/speedlist_e.shtml har man en chans att få programmet gratis! :). Skrev precis in mig på Nokia mp5121-modemet, hoppas ingen var före :p.

http://www.cfos.de/contact/speedpost_e.htm

Edit: telia 8/0,8 är testat, men 2/0,4 finns inte med på listan. Ifall någon är intresserad

Permalänk
Medlem

Har registrerat mig för mitt B2-modem, Xavi x7722 =D

Tack för tipset Ooije!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Tack för tipset Ooije!

Inga problem, bara du inte reggar dig på nokia m5121 ;). Du får gärna säga till när du får svar från dem :).

Permalänk
Medlem

dom hade redan min router zyxel men inte min modem zyxel prestige 645MP-A1 så jag skrev in mig med.

Permalänk
Medlem

Blah..
Här satt jag och undrade varför man inte kunde ställa in hastigheter och sånt mi cFosSpeed.
Sen läste jag igenom tråden igen, och först då insåg jag att programmet dirigerade och prioriterade on the fly, automatiskt.

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damonk
Blah..
Här satt jag och undrade varför man inte kunde ställa in hastigheter och sånt mi cFosSpeed.
Sen läste jag igenom tråden igen, och först då insåg jag att programmet dirigerade och prioriterade on the fly, automatiskt.

Visst är det underbart?
I linux t.ex. måste man pilla jävligt mycket för samma resultat som här, om inte sämre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Visst är det underbart?
I linux t.ex. måste man pilla jävligt mycket för samma resultat som här, om inte sämre.

Inte alls. En bekant nämnde att det krävs endast sju-åtta rader kod för att göra samma sak i Linux. Plus att det visst är gratis. http://www.benzedrine.cx/ackpri.html har ett exempel.

Kniv-mannen, tackar för det relevanta svaret. Ska testa lite och jämföra UL/DL med trafik-statistiken från innan jag lade in programmet. Kan bli intressant se vad som är bäst.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Inte alls. En bekant nämnde att det krävs endast sju-åtta rader kod för att göra samma sak i Linux. Plus att det visst är gratis. http://www.benzedrine.cx/ackpri.html har ett exempel.

Kniv-mannen, tackar för det relevanta svaret. Ska testa lite och jämföra UL/DL med trafik-statistiken från innan jag lade in programmet. Kan bli intressant se vad som är bäst.

Jaha, jag tänkte på Wondershaper som visst ska vara populärt till linux.

Permalänk

Wondershaper är busenkelt, men det verkar kräva sin maskin, eftersom min 233:a med 128mb ram inte verkar orka shape:a 8/0.8
2mbit funkade dock galant.

Permalänk
Medlem

använd tc istället som ingår i linuxkärnan... kernel modulerna tar runt 30kbyte bz2 och själva tc programmet som konfigurerar kärnan tar runt 80kbyte bz2. Runt 5-7 rader "kod" behövs för att sätta upp flowköer. Alt så använder man 1 rad i iptables för att prioritera en viss form av paket (tex --minimize-delay eller vad man känner för finns lite olika att välja på).

Permalänk

Om man bara var en Linux guru så skulle man gör det istället.
Du vet inte om det finns nån bra nybörjar guide att gå efter?

Permalänk
Medlem

http://www.zelow.no/floppyfw/download/HOWTOS/tc-readme.txt

Iof lite outdated men funkar prima... det som är outdated med hur jag kör idag är att man kan minimera bort rootclassen men det beror helt på hur du vill sätta upp det hela i övrigt. Sen är det bara att googla då det finns flera shaping metoder man kan tillämpa (i exemplet används cbq och tbf). Gällande minimize-delay och mer statiska prioriteringar så kan du ladda ner senaste floppyfwimagen och kika i firewall.ini på lite exempel (ingår tex exempel för telnet, det du gör är att ragga tag på alla ackar istället som ska ut från dig och där sätta en statisk prioritering med tex minimize-delay, där cbq prylen är mer att man sätter upp bandbredder som olika "tjänster" (klasser som man definierar) kan låna av varandra).

Permalänk
Medlem

ok jag tänkte se vad ni får för fart i dl och upload nu med hjälp av CfoSpeed.
jag tog bort den gamla versionen av CfoSpeed och jag körde tillbax till windows setting i TcpOptimizer och gjorde reboot och sen körde jag enbart in den nya CfoSpeed 1.04 och jag tryckte ja när den vill ändra TCp inställningar eller vad det var och nu kan ni alla få se resultatet. bifogar med screen shot när jag laddar en 128mb fil från sunet medans jag har en upload. jag har felia 8000 med zyxel prestige 645MP-A1 dsl modem och zyxel prestige 324 router. skulle va bra om ni kan posta nån screen schot med så kan folk jämföra.

http://www.freewebs.com/urzau/DL.JPG

128mb filen på sunet ligger här
http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/warriors/

Permalänk
Medlem

Du kan dup-acka alla paket.. hurvida detta är lagligt och din ISP kommer köra in en finlandsfärja någonstans där du minst vill ha den det lämnar jag osagt..
dupacking får transmitfönstret att växa fortare. ie. out of all friggin control. vet inte hur moderna stackar hanterar dupacks normalt.. tror de flesta blir grovlurade fortf.. det är ju legitimt beteende.

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk
Medlem

T1-RzA: fiint jag får lite högre på båda men jag har B2 10/1 också.

milkyn: Förklara gärna mer för jag förstod inget av det du sa.

Permalänk
Medlem

men det är lite tråkigt för min upload brukar va maxad hela tiden och då är det 90-100k och börjar ladda från sunet typ så får jag bara 250-300k och jag trodde CfoSpeed skulle ta ner upload så download går upp men den gör inte det så mycket asså.

milkyn förklara mer tack. alltid skoj o testa runt. värsta som kan hända e att man får varning av mupparna på felia så får man köra normalt igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
men det är lite tråkigt för min upload brukar va maxad hela tiden och då är det 90-100k och börjar ladda från sunet typ så får jag bara 250-300k och jag trodde CfoSpeed skulle ta ner upload så download går upp men den gör inte det så mycket asså.

milkyn förklara mer tack. alltid skoj o testa runt. värsta som kan hända e att man får varning av mupparna på felia så får man köra normalt igen

Om jag har förstått dig rätt så vill du ha full UL och full DL. Det är omöjligt eftersom ack-paketen måste skickas och det gör att din UL går ner.

Permalänk
Medlem

nä jag vill inte ha full dl o full upload för det vet jag inte går. jag räknade med att CfoSpeed skulle dra ner på min upload speed när den e på max så min dl får mer när jag börjar tanka. kanske göra så upload går till ~70 och dl går upp till 500-600 eller nåt men min dl går inte upp så mycket fastän CfoSpeed sänker upload lite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
nä jag vill inte ha full dl o full upload för det vet jag inte går. jag räknade med att CfoSpeed skulle dra ner på min upload speed när den e på max så min dl får mer när jag börjar tanka. kanske göra så upload går till ~70 och dl går upp till 500-600 eller nåt men min dl går inte upp så mycket fastän CfoSpeed sänker upload lite

Fungerar bra för mig, har normalt upload på ca 92KB/sec, men när jag börjar downloada så sjunker uploaden något. Inte tvärt om som innan =P

Visa signatur

"There are 10 different types of people in this world, those who understands binary and those who don't."

Permalänk
Medlem

jag kan tanka i runt 812 samtidigt som jag uploadade i 62 tror jag den låg på... sen när jag slutade tanka gick uploade upp till 93-94 igen nice program som fan

Permalänk
Medlem

Är det alltså Cfosspeed man ska ha och inte Cfos? Är cfos bättre/sämre på något sätt?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Jag får sämre sändning på tptest när jag kör CFoSspeed. 285kbit/s med och 325kbit/s utan på TCP. Då uppstår ju frågan är om CFoS shapar eller bara stryper...

Permalänk
Medlem

Installerade precis programmet... Och startade sedan om datorn och startade sedan upp nerladdningen mot en ftp jag hade igång innan. Men nu ligger nerladdningen på exakt 100kb/s. Vägrar röra sig över eller under det. Och innan jag starta om datorn låg jag mellan 450 och 550.
Testa mot sunet's ftp men där kom jag lätt upp i hastigheter över 500kb/s.
Nån som vet vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

någon som funnit några nackdelar med cFosSpeed ?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!