Kör kompressor kylning. Nu går datorn inte igång

Permalänk

Kör kompressor kylning. Nu går datorn inte igång

Kör ett AMD 64 system, 3000.
Albatron moderkort.

Systemet fungerade utmärkt tills jag bytte till kompressorkylning.
Kör med Vapo.

Jag anv pastan jag fick med och smetade in det i socket, em hel del i mängt. Satte dit CPU. Tog loss och kollade att alla pinnar var täckta.
Satte på "kylblocket", startade vapo, gick till -48 grader. Startar dator, men då får jag meddelande ifrån moderkort: your memory have a problem.

Minnet e det inget fel på.

Jog bort vapo och satte dit mina orginal. Och nu e det samma fel.

Kan jag ha skadat CPU eller moderkort?

Permalänk
Medlem

Re: Kör kompressor kylning. Nu går datorn inte igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_ace
Kör ett AMD 64 system, 3000.
Albatron moderkort.

Systemet fungerade utmärkt tills jag bytte till kompressorkylning.
Kör med Vapo.

Jag anv pastan jag fick med och smetade in det i socket, em hel del i mängt. Satte dit CPU. Tog loss och kollade att alla pinnar var täckta.
Satte på "kylblocket", startade vapo, gick till -48 grader. Startar dator, men då får jag meddelande ifrån moderkort: your memory have a problem.

Minnet e det inget fel på.

Jog bort vapo och satte dit mina orginal. Och nu e det samma fel.

Kan jag ha skadat CPU eller moderkort?

Du kanske fick lite kondens på någon komponent?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk

Har bytt moderkort.
Systemet gick igång nu iaf, med luft kylning.
SÅ det måste varit moderkortet som tagit stryk av ngt.
Ska montera vapo kylningen snart och se om systemet går igång

Kör ett Epox kort nu, med nf3 kretsar, så man hoppas att man kan överklocka lite

Permalänk
Medlem

du måste ställa in att den inte stänger av sig vid för hög vörme

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är kompressor kylning dynga !!! för första så kan den gå lätt sönder, och sen är den så dyr att köpa, Alltid nått krångel med dom
jag åndrar aldrig över att jag körde Torris den både Äter kompressor till frukost och är billigare att köra med.. det är upp till var o en att ha råd

Nu menar jag inget illa om detta, men det är alltid nått med kompressor..
då jag har erfara från min prometeia mach I från starten jäklas den det första synliga fel, var att skummgummi bit hade lossnat på Armen från Evap och kompressorn. det var då jag fick kondens ofta, och sen andra felet blev display på den, så att den startade ca 10 sek och sen stängde den av sig hela tiden... så nu mer kommer jag köra torris om jag ska klocka eller nått

Hoppas att det löser sig för dig Andreas_ace

MVH //PytonOrm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

"Jag anv pastan jag fick med och smetade in det i socket, em hel del i mängt. Satte dit CPU. Tog loss och kollade att alla pinnar var täckta."
det e kylpasta och det skal inte apliseras där utan på prossessorn inte i P L Z

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem

det går bra med vanlig kylpasta sålänge den inte leder ström..

Permalänk
Medlem

satte du kylpastan på undersidan av processorn?!!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
satte du kylpastan på undersidan av processorn?!!?

Ja, det gjorde han, man gör det om man kör någon forma av extremkylning för att motverka kondens.

Permalänk
Medlem

han satte troligtvis ämmnet som man ska applicera på pinnarna för att förhindra kondens, men om han satte LEDANDE kylpasta så har vi problemet just där...simpel as that

Visa signatur

Intel P4E 2.8Ghz | Abit IS7-E | 2*512MB DDR400 KINGMAX SuperRam | PowerColor X800 PRO VIVO @ XT - ATi Silencer 4 | Samsung SP40 | Antec Plusview 1000AMG | Aspire AS500 |12150p 3D MARK 03

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrKn
han satte troligtvis ämmnet som man ska applicera på pinnarna för att förhindra kondens, men om han satte LEDANDE kylpasta så har vi problemet just där...simpel as that

Tror jag inte att han gjorde med tanke på att det funkade med ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Ärligt talat är kompressor kylning dynga !!! för första så kan den gå lätt sönder, och sen är den så dyr att köpa, Alltid nått krångel med dom
jag åndrar aldrig över att jag körde Torris den både Äter kompressor till frukost och är billigare att köra med.. det är upp till var o en att ha råd

MVH //PytonOrm

Hmm, inte för att jag är någon expert på torris, men man kan ju tänka sig att någon skulle komma på den "galna" iden att köra sin dator i flera timmar! (Typ över natten, och frammåt frukosttid så är det nog kompressorn som äter det som finns kvar av torrisen )

Förövrigt har min komprssorkylning fungerat hur bra som helst än så länge, hoppas det förblir så Börjar skiten krångla kan jag holla med om att det blir jobbigt...

Visa signatur

[ Workstation: Opteron 146 @ 3.0GHz | OCZ 600W | G.Skill GH 2-2-2-5 @ 250MHz+ | Nvidia 7800GT 3DMark 05: 9k+ | ATI X1900XTX ]
[ Ultraportable: Fujitsu-Siemens S7010 | Dothan 1.7Ghz | 1.7Kg ]

Permalänk
Avstängd

men om han testade med ett annat modekort så fans det ju inge kylpasta i prosessor"hålen" därför funkade det han har pajjat modekortet med ledande kylpasta Gl HF tror itne du får det på förtjäkringen!
: /

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X0n
men om han testade med ett annat modekort så fans det ju inge kylpasta i prosessor"hålen" därför funkade det han har pajjat modekortet med ledande kylpasta Gl HF tror itne du får det på förtjäkringen!

Borde väl vara prollen som ryker i såna fall eller?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen tror jag inte att han har gjort processorn klinskt ren och tagit bort all pasta under den

Permalänk
Medlem
Citat:

förtjäkringen!

Ursäkta, men fy fan vad jag skrattar åt den stavningen! :D:D

Permalänk

Hehe.
Som sagt var. Det var inte kylpasta som hade smetas på min prolle, utan kiselfett ( det som medföljer)

Hur som helst så fungerar systemet, Bytte moderkort. Så troligt vis måste det kommit in kondens på ngt sett.

Till er som trodde det var värmepasta: Detta fett kan inte tas bort på en CPU, inte vad jag vet iaf. Lite svårt att göra rent mellan pinnarna tycker jag.
Så när jag testade på det nya kortet så var det en hel del av pastan som medföljde

Permalänk
Medlem

ta en pensel o sprit så kommer det att funka..
Jag råkade visst he sönder min cpu när jag monterade min kompressor se tråd skapad av lady ..
Undrar över en sak, kan man inte kyla sönder cpu, tror det var just det som händer när jag startade kompressorn..
eller ja något hände ..
har inte vågat koppla in kompressorn än , ska nog lämna in det till en data service ställe så får dom montera den så slipper jaggöra fel o sabba något mer..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)