Permalänk
Medlem

Köpa ny router

Kommer få BBB 24Mbit adsl om en vecka eller två, och då känns det lite tråkigt att sitta bakmer en d-link 804 som enligt rykten stryper vid 5-6mbit. Så nu undrar jag, vilka routrar finns det att köpa som har inbyggd brandvägg och som klarar 24Mbit + och inte kostar skjortan.

1-2k är ok, men sen börjar det göra ont.

Jag är inte ute efter något trådlöst krafs, kablarna är redan lagda, så då kan jag lika bra använda dom.

Har kollat runt lite på dustin, men jag har ingen aning om vilka som är bra och dåliga, samt om de verkligen klarar 24mbit.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Re: Köpa ny router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Kommer få BBB 24Mbit adsl om en vecka eller två, och då känns det lite tråkigt att sitta bakmer en d-link 804 som enligt rykten stryper vid 5-6mbit. Så nu undrar jag, vilka routrar finns det att köpa som har inbyggd brandvägg och som klarar 24Mbit + och inte kostar skjortan.

Jag är inte ute efter något trådlöst krafs, kablarna är redan lagda, så då kan jag lika bra använda dom.

Har kollat runt lite på dustin, men jag har ingen aning om vilka som är bra och dåliga, samt om de verkligen klarar 24mbit.

Okej, det är derför det går så segt hemma hos mig :/
Har nämligen också en d-link 804.

Jag undrar också om routrar som klarar mer en 5-6 mbit

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Netgear FWG114P ...runt 55-60mbit passthrough...

Kostar förstås skjortan med sina 1600kr (Fast då är det USB-printerserver och trådlöst på den också)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

alltså, varför anger de inte throuhgput i specifikationerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
alltså, varför anger de inte throuhgput i specifikationerna?

För att de vill att folk ska köpa deras skitprodukter?

OBS Inlägget ska inte ses allvarligt utan på skoj!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
För att de vill att folk ska köpa deras skitprodukter?

OBS Inlägget ska inte ses allvarligt utan på skoj!

Nej, det ska nog faktiskt ses allvarligt, tyvärr är det nog sant...

EDIT: ändrade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Netgear FWG114P ...runt 55-60mbit passthrough...

Kostar förstås skjortan med sina 1600kr (Fast då är det USB-printerserver och trådlöst på den också)

Det finns ju en som heter FR114P, som är utan accesspunkt. den kostar runt 800:-.

Permalänk
Medlem

No_Jah: som inte alls har samma throughput, den har bara runt 9mbit

Visa signatur

Permalänk

Hej,

Fick precis hem en Linksys WRT54GS. Vet inte om den klarar dina krav på throughput men den har lite andra fördelar. Se nedanstående länkar så förstår ni varför.

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040527.html
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/index.php

Mvh/Nicklas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ns8
Hej,

Fick precis hem en Linksys WRT54GS. Vet inte om den klarar dina krav på throughput men den har lite andra fördelar. Se nedanstående länkar så förstår ni varför.

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040527.html
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/index.php

Mvh/Nicklas

Det verkar trevligt, den kan ju göra nästan allt som en avancerad dist till en NAT-burk. En fråga bara, kostar det $20 varje år för att få tillgång till den där snubbens firmwares?

citat från sveasoft-länken:

Citat:

Subscribe now and get a full year of firmware upgrades and full access to the Sveasoft forums for just 20 US Dollars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en butik på nätet som hade riktigt många routrar och massor med specifikationer på varje. Men jag har tappat bort adressen dit, någon som vet vilken jag menar (inte dustin)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
www.inwarehouse.se kanske?

Njar, tror inte det var den jag tänkte på, har för mig där var någon bild på en av ägarna på förstasidan.

De som finns på inwarehouse, är det något bra? De flesta kostar under 1k där, förutom d-link 804(som jag har nu) så man kan ju undra vad de andra är för skräp eller om d-linken är överprisad.

Vad är skillnaden på en adsl Router och en bredbandsrouter? Inbyggt modem i adslroutern?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Det verkar trevligt, den kan ju göra nästan allt som en avancerad dist till en NAT-burk. En fråga bara, kostar det $20 varje år för att få tillgång till den där snubbens firmwares?

citat från sveasoft-länken:

Det kostar bara $20 för att få tillgång till den senaste prereleasen. Den som är "stable" (Satori) kan man ladda hem gratis.

Se mer på http://www.linksysinfo.org/

Mvh/Nicklas

Permalänk

Re: Köpa ny router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

uppgrader Firmwaren på den så ska du se att den hoppar igång på riktigt.

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ns8
Det kostar bara $20 för att få tillgång till den senaste prereleasen. Den som är "stable" (Satori) kan man ladda hem gratis.

Se mer på http://www.linksysinfo.org/

Mvh/Nicklas

Skickat ett par PM så vi slipper gå för mycket OT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa ny router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av starkbock
uppgrader Firmwaren på den så ska du se att den hoppar igång på riktigt.

Säker på det? Tycker det är allmänt känt att d-links routrar är hopplösa, men det är klart värt ett försök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågade våran tekniker på jobbet om just detta problemet,jag sitter bakom en D-link 704 p & får snart BBB 24/1.

Teknikern rekomenderade D-link 804 HV den ska klara upp till 34 mbit tror jag det var han sa och den skulle ligga på 1000 kr ungefär

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe, P4 E 3,2@3,52,Zalman Resorator, 1024 mb,geforce fx 5950 ultra,compaq P 1220

Permalänk
Medlem

hmm, tror inte min heter HV

Visa signatur