Permalänk
Medlem

Min första OC någonsin....

Hejsan!

Jag är ny på det här forumet men har läst en hel del av det som har skrivits här.

Jag har precis genomfört min första OC någonsin som jag tror har blivit bra...

Har ett Asus A7N8X 2.0 Deluxe moderkort med AMD Athlon XP-M 2500+ propp på. Två stycken "standard" 512 DDR [400]. Har dock ett rätt slött grafikkort: Siluro 5700FX.

Hur som helst är det inte den jag har OC utan proppen.
Varför jag köpte den var all underbar kritik den har fått och blev sugen att testa på detta med OC själv åxå. Enda problemet jag har, som jag har märkt iaf, är då jag klocka den till 2500 MHz, den var stabil i Windows XP med det undantaget att det blev fel då jag skulle testa den i Prime 95. Efter ca. ½ minut så la programmet av med felkoden att "något som förväntades vara under 4 var 5" eller ngt liknande.

Klockade ner den till 2400 MHz då och inga problem med Prime 95 eller tunga spel.

Jag har en Zalman CNPS7000A-AlCu som kyler proppen och den funkar hyfsat. Här kommer lite spec.:

2500+ @ 1830 MHz -- 11x 166 -- Vcore: 1.45 -- ~35 C
2500+ @ 2000 MHz -- 10x 200 -- Vcore: 1.61 -- ~39 C
2500+ @ 2200 MHz -- 11x 200 -- Vcore: 1.69 -- ~43 C
2500+ @ 2400 MHz -- 12x 200 -- Vcore: 1.75 -- ~45 C
2500+ @ 2500 MHz -- 12,5x200--Vcore: 1,87 -- ~47 C --> Lite Instabil

Tempen upp till 2400 MHz var under arbete, typ Prime 95. Tempen för 2500 MHz var med lite arbete, fick som sagt inte genomföra Prime 95.

Kan kolla på http://www.w-o-l-l-e.com/cpuz.htm för spec. på den inställning jag har nu. Bilden http://www.w-o-l-l-e.com/cpu-z_new.jpg är den som motsvarar länken och bilden http://www.w-o-l-l-e.com/cpu-z.jpg motsvarar inställningarna som var "orginal".

Undrar bara lite om det är något som ser konstigt ut eller om det verkar bra? Tycker personligen att det är konstigt att den blir lite instabil vid 2500 då tempen inte är förskräckligt hög. Dock antar jag att Vcore är lite lågt, men det går inte att få ut mer ur den utan att modifiera moderkortet.... :/

Som sagt.... kommentera gärna om det är något som verkar bra eller dåligt!

Sedan vill jag gärna ha förslag på bra grafikkort till denna burk som man kan OC någorlunda utan att spendera en förmögenhet...

MVH /Niclas

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Klockningen var ju mycket dålig måste jag säga med tanke på att det är en mobile barton och att den går på 1.87v i 200fsb.

Testa kör lägre volt, det ska inte behövas sådär mycket. Sen så ska du även köra med lägre multiplier, då kan du komma högre med fsbn.

Jag kör en vanlig barton i 205fsb på 1.725v och kan köra 218fsb på 1.8v.

Grafikkort som gäller för dig är väll ett 9600pro eller ett 9800pro

Permalänk
Medlem

Jo, jag hade tänkt mig ett Raedon 9800 pro...

Sedan så har jag kollat runt lite på sidor och då har folk haft ungefär dessa spec. så det kan väl inte vara så fruktansvärt dåligt? Eller?
Sedan angående Vcoren så har jag inte testat ihjäl mig på olika spänningar utan har testat vad fok har haft. Testade dock att använda högre fsb men vet inte om jag tog i då jag testade (9x 266), det gillde datorn inte iaf...

Ska ställa in skiten bättre då jag kan jämföra med ett test. Har kört 3DMark03 på det systemet jag har nu och det var lite skrattretande så jag väntar tills jag har fixat ett nytt grafikkort.

Tack och hej...

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Re: Min första OC någonsin....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n_wolle
Hejsan!

Jag är ny på det här forumet men har läst en hel del av det som har skrivits här.

Jag har precis genomfört min första OC någonsin som jag tror har blivit bra...

Har ett Asus A7N8X 2.0 Deluxe moderkort med AMD Athlon XP-M 2500+ propp på. Två stycken "standard" 512 DDR [400]. Har dock ett rätt slött grafikkort: Siluro 5700FX.

Hur som helst är det inte den jag har OC utan proppen.
Varför jag köpte den var all underbar kritik den har fått och blev sugen att testa på detta med OC själv åxå. Enda problemet jag har, som jag har märkt iaf, är då jag klocka den till 2500 MHz, den var stabil i Windows XP med det undantaget att det blev fel då jag skulle testa den i Prime 95. Efter ca. ½ minut så la programmet av med felkoden att "något som förväntades vara under 4 var 5" eller ngt liknande.

Klockade ner den till 2400 MHz då och inga problem med Prime 95 eller tunga spel.

Jag har en Zalman CNPS7000A-AlCu som kyler proppen och den funkar hyfsat. Här kommer lite spec.:

2500+ @ 1830 MHz -- 11x 166 -- Vcore: 1.45 -- ~35 C
2500+ @ 2000 MHz -- 10x 200 -- Vcore: 1.61 -- ~39 C
2500+ @ 2200 MHz -- 11x 200 -- Vcore: 1.69 -- ~43 C
2500+ @ 2400 MHz -- 12x 200 -- Vcore: 1.75 -- ~45 C
2500+ @ 2500 MHz -- 12,5x200--Vcore: 1,87 -- ~47 C --> Lite Instabil

Tempen upp till 2400 MHz var under arbete, typ Prime 95. Tempen för 2500 MHz var med lite arbete, fick som sagt inte genomföra Prime 95.

Kan kolla på http://www.w-o-l-l-e.com/cpuz.htm för spec. på den inställning jag har nu. Bilden http://www.w-o-l-l-e.com/cpu-z_new.jpg är den som motsvarar länken och bilden http://www.w-o-l-l-e.com/cpu-z.jpg motsvarar inställningarna som var "orginal".

Undrar bara lite om det är något som ser konstigt ut eller om det verkar bra? Tycker personligen att det är konstigt att den blir lite instabil vid 2500 då tempen inte är förskräckligt hög. Dock antar jag att Vcore är lite lågt, men det går inte att få ut mer ur den utan att modifiera moderkortet.... :/

Som sagt.... kommentera gärna om det är något som verkar bra eller dåligt!

Sedan vill jag gärna ha förslag på bra grafikkort till denna burk som man kan OC någorlunda utan att spendera en förmögenhet...

MVH /Niclas

Det är på tok förmycket Vcore. Det är inget farligt men du behöver inte ösa så mycket för att komma upp i den frekvensen. Det som händer är att NB och Sydbryggan blir varma så sänk gärna. Min andra datorn så kör jag vanlig Barton på ett sånt Asus kort se min sign fast det systemet stämmer inte orka inte byta i inställningar, så köre jag 200*12,5 och då gick det hur fint som helst på bara 1.75v i Vcore. Tempen låg på 38-40 Idle och 43-45 i stress. Min fråga vad har du för nätaggregat. Gör så att du sätter Vcore på 1,75v och kör 200*12,5 och ge till minnena 2,9v. Det borde fungera. Sen spelar det ingen roll vad för GK du har. Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 300 W nätagg... vilket märke det är vet jag icke.
Vilket GK jag har spelar ingen roll... nej det vet jag men jag undrade bara vad folk rekommenderar!

Sedan undrar jag hur man ändrar spänningen i minnena som du sade... Kan man göra fel?

MVH /Niclas

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Min första OC någonsin....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det är på tok förmycket Vcore. Det är inget farligt men du behöver inte ösa så mycket för att komma upp i den frekvensen. Det som händer är att NB och Sydbryggan blir varma så sänk gärna. Min andra datorn så kör jag vanlig Barton på ett sånt Asus kort se min sign fast det systemet stämmer inte orka inte byta i inställningar, så köre jag 200*12,5 och då gick det hur fint som helst på bara 1.75v i Vcore. Tempen låg på 38-40 Idle och 43-45 i stress. Min fråga vad har du för nätaggregat. Gör så att du sätter Vcore på 1,75v och kör 200*12,5 och ge till minnena 2,9v. Det borde fungera. Sen spelar det ingen roll vad för GK du har. Återkom gärna med resultat.

Det du säger om vcoren är ju helt fel, klart det är "farligt" man sabbar ju prollen genom att övervolta den. Sen så har inte NB och sydbryggan mycket med vcoren att göra utan "trafiken".

Men det är ju helt klart hög vcore.

Citat:

Jag har ett 300 W nätagg... vilket märke det är vet jag icke.
Vilket GK jag har spelar ingen roll... nej det vet jag men jag undrade bara vad folk rekommenderar!

Sedan undrar jag hur man ändrar spänningen i minnena som du sade... Kan man göra fel?

Du bör nog skaffa ett bättre agg ifall du vill klocka mer.
Sen så när du klockar så måste du alltid öka volten på minnena som du gör med prollen (inte samma antal volt utan högre fsb ju högre volt) Volten för minnena brukar kallas Vdimm.

Permalänk
Medlem

Ahhh, okej!

Tackar så mycket!

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Min första OC någonsin....

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av poppen
[B]Det du säger om vcoren är ju helt fel, klart det är "farligt" man sabbar ju prollen genom att övervolta den. Sen så har inte NB och sydbryggan mycket med vcoren att göra utan "trafiken".

1.87v är inte farligt det vet ju tom du, med tanke på hans kylning så klarar han sig, jag skrev ju att det är på tok högt, och rek. att han sänker den. Det jag skrev skulle jag formulera om, om jag hade skrivit det igen. Men helt klart så blir det mer värmeutväkling runt NB när man öser med mer Vcore om man inte har bra chassi flöde med luft. Du har rätt det du skrev men av egen erfarenhet när jag började klocka så höjde jag oxå Vcore högt men det påverkade hela systemet negativt, speciellt pga att jag även har ett sånt kort och vet hur kännslig den kan vara för vissa grejor. Sen kan jag tillägga att jag körde med Zalmans 300w nätaggregat och då klockade jag 200*12,5 + att jag hade 5 HD, 5 chassi fläktar. Det som var kul är att jag provade tom att köra GF 6800 GT kort och det gick spelade spel tom, men när jag skulle köra igång DVD brännaren så räckte det inte med ström. Han behöver kanske inte byta nätaggregatet han skall prova att höja spänningen till minnena.

Du skall öka Vdimm till 2,9v eller 2,8v.

Permalänk
Medlem

Hallå....

Värdena som ni pratar om på Vcore är då jag testade köra 2500 MHz. Nu kör jag "bara" i 2400MHz.

Hursomhelst så har jag testat att sänka Vcoren till 1.8 men då räknar den fel på Prime95, dvs lite instabilt... har inte kört ngt spel eller dylikt. Testade med 1.78 V men då boota datorn om då jag körde Prime 95. Tror inte att jag kan sänka min vcore... folk som har samma system som jag har haft högre! vcore och det har funkat bra för dem....

Sen så har jag även höjt i minnen från 2.6 till 2.7. 2.8 var det högsta som biosen tillät. Är det säkert att ha 2.8 V i minnena?

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Hallå....

Värdena som ni pratar om på Vcore är då jag testade köra 2500 MHz. Nu kör jag "bara" i 2400MHz.

Hursomhelst så har jag testat att sänka Vcoren till 1.8 men då räknar den fel på Prime95, dvs lite instabilt... har inte kört ngt spel eller dylikt. Testade med 1.78 V men då boota datorn om då jag körde Prime 95. Tror inte att jag kan sänka min vcore... folk som har samma system som jag har haft högre! vcore och det har funkat bra för dem....

Sen så har jag även höjt i minnen från 2.6 till 2.7. 2.8 var det högsta som biosen tillät. Är det säkert att ha 2.8 V i minnena?

2.8 v i Vdimm är ingen fara alls. Det kan vara så ändå att din nätaggregat är lite dålig. Kolla om du har pengar så kan du investera i en ny nätaggregat. Men Vcoren borde du få ner tycker jag ju.

Permalänk
Medlem

Mmmmm men den klarar inte av att köras i 2500MHz med lägre vcore.... Och om man sänker vcoren så behöver man väl inte ett nytt nätagg.? eller?

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

6800LE!!

Citat:

Jo, jag hade tänkt mig ett Radeon 9800 pro...

köp ett Leadtek 6800LE och lås upp så många pipes du kan... Det krossar 9800pro i typ alla tester och kostar inte alls mycket mer... kanske 1-3hundra kronor

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sida där man kan se dessa tester?!

Kan vara kul att kolla på!

Ja, just det... funkar den på min burk åxå? Hörde ngnstans att det måste vara ngt speciellt med moderkortet. Eller hörde jag fel då?

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Min första OC någonsin....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen

Det du säger om vcoren är ju helt fel, klart det är "farligt" man sabbar ju prollen genom att övervolta den.

Vad är det där för snack? AMD processorer lever ju fint i 1.85 volt. När man överklockar är ju allt under 2 volt lagom. Över 2 volt är o ta i och 2.2 då börjar man bli allvarlig.

Permalänk
Medlem

Hej," n_wolle" jag håller nog med "SueCia" spänningen är nog inga problem så länge -
kylningen hänger med. o att höja spänningen till minnet går också bra men finns ingen-
anledning om du inte ska försöka med bättre "timings" eller köra dom med högre fsb -
än pc3200=200fsb.

mvh. b27

Visa signatur

fullfart spar tid