Nya datorn vägrar använda 100% av CPUn..?

Permalänk
Medlem

Nya datorn vägrar använda 100% av CPUn..?

När jag kör nånting processorkrävande med nya burken, tex som att packa flera gb med bästa kompression med winrar, samtidigt som man kör photoshop, DC++, Firefox, Foobar2000 + mer samtidigt så blir datorn seg (duh)

Men när man kollar i Aktivitetshanteraren använder datorn aldrig mer än ca 20% av CPUn... håller den tillbaka eller vad är det frågan om?

Nya datorn:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3
Athlon64 Winchester 3000+ 1800MHz
Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200
Seagate Barracuda ST3200822AS 7200.7 200Gb
GeForce 6800LE

Försöker jag däremot packa nånting med winrar på min gamla burk (Athlon 900 Mhz, 256Mb) sticker CPU-användningen upp tilll 100% direkt i aktivitetshanderaren.

Finns det någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Sälj datorn till NASA och hoppas att du omnämns efter att du skänkt dem en dator som kan beräkna månresor själv.

Men ärligt talat så är det nog helt enketl en bugg i windows.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

din nya dator är mycket snabbare än din gamla så vad förväntar du dig egentligen ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
din nya dator är mycket snabbare än din gamla så vad förväntar du dig egentligen ??

Jag förväntar mig att den ska utnyttja 100% av sin cpu, om nya datorn blir riktigt seg utan att ens använda all kraft den har tillgång till så utnyttjar den ju inte sitt fulla potential och det måste ju i sin tur betyda att nånting är fel eller?

Permalänk
Medlem

porogrammet kanske inte behöver använda mer ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Skulle tro att flaskhalsen är din hårddisk, när din HD får svårt att hänga med så blir ju datorn "slö".
Sen att din cpu endast behöver köra på en 20%, så är det väl bra att du reservkraft kvar i den

Visa signatur

Mvh / Fred

Permalänk
Medlem

Men...vadå? Det är väl bara bra att den använder 20% ????? 100%=full cpu användning=seg dator.
Och att det känns lite segt när du kör dom proggen samtidigt kanske beror på att det är 512mb ram??

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Hedersmedlem

Prova något program som garanterat använder den fullt då. Prime95 t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Lined
Jag förväntar mig att den ska utnyttja 100% av sin cpu, om nya datorn blir riktigt seg utan att ens använda all kraft den har tillgång till så utnyttjar den ju inte sitt fulla potential och det måste ju i sin tur betyda att nånting är fel eller?

Du kan välja process priority för varje process. Sätt processen på realtime så lär det hända saker

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Ja asså - momentant under korta tidsperioder används prollen 100% till dess den får vänta på någon yttre händelse, tex vänta på disken. Då går den in i viloläge. Är prollen snabb och andra enheter slöa blir det mycket väntan. Kör ett minnesresident progg så får du garanterat upp den i 100%.

Permalänk
Medlem

Starta ett spel...

Permalänk

Re: Nya datorn vägrar använda 100% av CPUn..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Lined
När jag kör nånting processorkrävande med nya burken, tex som att packa flera gb med bästa kompression med winrar, samtidigt som man kör photoshop, DC++, Firefox, Foobar2000 + mer samtidigt så blir datorn seg (duh)

Men när man kollar i Aktivitetshanteraren använder datorn aldrig mer än ca 20% av CPUn... håller den tillbaka eller vad är det frågan om?

Nya datorn:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3
Athlon64 Winchester 3000+ 1800MHz
Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200
Seagate Barracuda ST3200822AS 7200.7 200Gb
GeForce 6800LE

Försöker jag däremot packa nånting med winrar på min gamla burk (Athlon 900 Mhz, 256Mb) sticker CPU-användningen upp tilll 100% direkt i aktivitetshanderaren.

Finns det någon annan som har samma problem?

Om du packar flera GB data kommer datorn att ägna sig en hel del åt att "swappa" vilket renderar många och långa interrupts (i synnerhet om minnet redan är "belamrat"), lägger man där till att du samtidigt kör flera andra applikationer som belamrar minnet och kräver åtkomst till hårddisken (i synnerhet skulle det vara (ytterligare) prestanda sänkande om t.ex. pagern och DC++ "konkurrerar" om åtkomsten till hårddisken) har man en sannolik förklaring till varför WinRAR inte snittar över 20%.

Vill du ha bättre prestanda skulle jag investera i mer minne eller helt enkelt skippa att bruka datorn så hårt (eller för att vara mer specifik: undvika att köra fler än en applikation som behöver mer eller mindre konstant åtkomst till hårddisken) när du packar data som är så mycket större än minneskapaciteten.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

iof finns det andra sätt att få upp din CPU i 100%.

Installera Kazaa, och surfa in på lite XXX sidor utan brandvägg och antivirus, när du ändå är där kan du klicka på alla länkar som finns.
Du får inte heller glömma bort att, den som installerar mest han vinner.

Följer du dessa enkla steg ovan, så garantedar jag att datorns CPU % kommer att öka.
Har den inte det, så har du klickat på för få länkar, eller installerat för lite från dessa sidor.

Visa signatur

Mvh / Fred

Permalänk
Medlem

Fred: Den var bra! Hehe! Garanterat 100% CPU med alla dj...a spyware och trojaner från Kazaa kommer garanterat att sänka vilken dator som helst.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nya datorn vägrar använda 100% av CPUn..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Om du packar flera GB data kommer datorn att ägna sig en hel del åt att "swappa" vilket renderar många och långa interrupts (i synnerhet om minnet redan är "belamrat"), lägger man där till att du samtidigt kör flera andra applikationer som belamrar minnet och kräver åtkomst till hårddisken (i synnerhet skulle det vara (ytterligare) prestanda sänkande om t.ex. pagern och DC++ "konkurrerar" om åtkomsten till hårddisken) har man en sannolik förklaring till varför WinRAR inte snittar över 20%.

Vill du ha bättre prestanda skulle jag investera i mer minne eller helt enkelt skippa att bruka datorn så hårt (eller för att vara mer specifik: undvika att köra fler än en applikation som behöver mer eller mindre konstant åtkomst till hårddisken) när du packar data som är så mycket större än minneskapaciteten.

PenPusher