Permalänk
Medlem

Köp av Ixus 40

Ska investera i en digitalkamera nu till mig själv i julklapp och har fastnat för Ixus 40, mest pga formatet och omdömet den fått.

Hade tänkt ha den till att bara fota runt lite, ta lite bilder på vad skit som helst som dyker upp: överkörda kaniner, elledningar, uteliggare, fulla papperskorgar, trafikljus. Kameran är ju liten så lätt att ta med sig.

Jag hade tänk köpa till väskan som inte medföljer så den inte slits i onödan.
Minnet vet jag inte. Antingen 256 eller 512. Rädd att inte 256 inte räcker om man åker iväg en längre bit utan dator. Sen finns det ju minne som är High/ultra - speed. Är det lönt att lägga mer pengar på ett sånt kort?
Även funderat på extra batteri om man skulle dra iväg till någon skog någon gång. Hur länge varar ett batteri? Inte hittat någon info om det. Men iaf. Ska man satsa på ett Canon orginal batteri eller bara ett batteri som är fullt kompitabelt med kameran?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ta "vanliga allmänna bilder" och inte förstora upp dem så klarar du dig fint med IXUS 30. Mellanskillnaden kan du lägga på ett batteri.
Piratbatterier brukar funka bra, men skulle något hända (det HAR hänt att batterier expoderat, även om det inte är särskilt vanligt) så lär du inte få ut något på garantin om du använt ett priatbatteri.
Extra batteri är bra, för batterierna håller inte jättelänge på dessa små kameror.

Ang. minneskort så klarar du dig nog rätt långt med 256MB, ska du inte förstora upp bilderna i stort format på papper så kan du dessutom köra på lägre upplösning i kameran, men har du råd så är det ju ingen nackdel med mer.

Hastigheten spelar mest roll om du planerar använda sekvenstagningen mycket, eller filma långa sekvenser.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig ett 512mb minne om du har tänkt och filma lite också. Batteriet håller runt 300 tagningar med lcd på och blixt så ett extra batteri kan behövas om du tar mer än 300 bilder per omgång.

Hi-speed minne behövs om du ska filma i vga upplösning och i den annonserade sekvenstagningstiden 1s/bild.

Permalänk
Medlem

512 Mb är ett minimum till denna kamera...den är grym på att filma och i bästa filmläget (640*480) slukar den 1,8mb/sek...

jag har själv en ixus 40 och är mkt nöjd...perfekt då den är så liten...enda lilla nackdelen är att den har för vana att ge röda ögon på folk....(nått som dock fixas lätt efteråt) ....