Permalänk
Medlem

Debian vs. Ubuntu

Sitter här och funderar på vilken av disterna jag ska köra ..
Vet inte riktigt skillnaderna mellan dessa..
Exakt vad är det som skiljer Debian och Ubuntu?
Vet att Ubuntu bygger på Debian, men var finns skillnaden?
Och finns config-filer o.s.v. på samma ställe i Ubuntu som i Debian t.ex., om man sedan vill gå över till Debian från Ubuntu.. Lite jobbigt om allt ligger på olika plats / heter olika saker.. Det skiljer ju ändå ganska mycket mellan olika distar som typ slackware, fedora o.s.v.. Alla distar har ju inte samma saker på samma ställe eller namn på sakerna o.s.v.. Vilket kanske gör att det blir jobbigt att byta dist sen när man kört in sig på en ..
Ubuntu använder väl apt-get.. Finns det lika många/samma program i Ubuntus apt-get som i Debian?

Många frågor blev det nu, men jag vore väldigt glad om någon kunde svara på dem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

ubuntu tar ett snapshot av debian unstable var 6:e månad och fixar till det litet,

hade jag varit dig så hade jag kört vanliga debian unstable istället

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ubuntu tar ett snapshot av debian unstable var 6:e månad och fixar till det litet,

hade jag varit dig så hade jag kört vanliga debian unstable istället

Jepp det blir nog Debian Unstable.. Och vad jag har lyckats få fram så är Unstable det samma som "Sid".. Jag har lite problem med vanliga Debian 3.0 R2.. Installationen fryser efter en stund, så jag tänkte testa en netinstall. Unstable alltså, men vet inte vilken jag ska ha. På Debians hemsida finns en testing eller rättare sagt 15 .iso med testing och alla tar typ 650MB..
Och på Sunet finns det typ en fil som är 32 mb stor.. Vilken ska man ha?

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk

Installera från 30 MB ISO'n.
Då kommer resten att installeras över nätet som nya fräscha paket för den gren du väljer (testing/unstable).

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Testade att dra in Ubuntu och jag säger aldrig mer.
Varför?
Jo, det var väl hyffsat lätt att installera och partitionera.. Men var fanns alternativen då? Helt plötsligt började installationen installera grundsystemet och det raddades en jäääävla massa skräp som jag verkligen inte ville ha på min dator.. Installationen gick ju ganska snabbt och så, och fungerade bra med mina enheter o.s.v.. men att man inte får välja vad man vill ha installerat är riktigt dåligt. Vet inte om jag missade nåt, men jag hittade då inget alternativ för detta. Nåväl, efter installation så ville datorn startas om helt plötsligt.. Satt och funderade på var installationen av en bootloader tagit vägen, men det hade den visst redan fixat.. Satans skit. Den hade kort och gott skrivit över Windows bootloader och dragit in Grub i MBR på första disken istället.. Och hade den valt att ta med Windows där? NIX!
Jag hade tänkt att lägga bootloadern på hårddisken där Linux ligger (Alltså inte min första systemdisk) och sen använda BootXP för att lägga in Linux i Windows vanliga bootloader och länka till Lilo (eller grub i det här fallet då) där.. Så kan jag greja hur mycket jag vill och sabotera m.m. utan att det stör min windowsdisk..

Nåväl, jag bootar upp Ubuntu, den försöker starta X-servern automatiskt (vilket jag heller inte vill), men det gick inte, för nånstans var det fel.. Nåväl, jag loggar in med användarnamn och lösenord som jag fick ange i installationen.. Gick ju bra.. Tänkte att jag kunde redigera grub-configen så jag kan komma in i Windows igen.. Men icke sa nicke, då behövde man vara root.. Och hade Ubuntu frågat mig efter att skriva in ett nytt rootlösenord? NIX!! Jag kan alltså inte bli root på min egen dator.. Vet att det fanns nån tråd här på swec, men den är ju inte så jävla lätt att komma åt när man varken kan starta X eller starta Windows.. Lynx är inte såå roligt..

Det var då jag bestämde mig för att skita i det här och gå och hämta min XP installationsskiva och dra över MBR:n så jag kunde boota Windows igen..
Nåt var fel på MBR stod det då och det var inte säkert att jag skulle komma åt partitionerna (som jag förövrigt inte vill bli av med) i och med detta.. Jag fortsatte ändå, med hjärtat i halsgropen.. Men allt gick vägen och jag kunde boota XP igen.. Så nu sitter jag här och imorgon blir det att testa Debian istället.. Debian är bra mycket finare än Ubuntu är min slutsats

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Men icke sa nicke, då behövde man vara root.. Och hade Ubuntu frågat mig efter att skriva in ett nytt rootlösenord? NIX!! Jag kan alltså inte bli root på min egen dator..

http://www.ubuntulinux.org/support/documentation/faq/root

Permalänk
Medlem

Kom ihåg skillnaderna mellan Debian-versionerna:

testing = Sarge, dvs den nästa stable-releasen. Överlag väldigt pålitlig och flexibel.

unstable = Sid, som är precis allt vad Unstable innebär. Jag har själv inte lyckats få den att fungera speciellt bra.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Boota med ubuntuskivan och tryck F3 för att se installationsalternativ.
CUSTOM = 350MB grundinstallation utan X.
EXPERT eller CUSTOM-EXPERT = fler valmöjligheter.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Ubuntu är alldeles perfekt för mig.
Gnome 2.8, Firefox som standardwebbläsare, lätt att installera, stabilt, inget krångel. Framförallt nytt och små härliga förbättringar i Gnome och lite andra saker som inte finns någon annanstans vad jag vet, eftersom de har nåt sammarbete med Gnometeamet.

Bootloader får man visst välja, eller ja, man får en fråga om var man skall lägga den iaf

Resten kan jag nog hålla med om dock, men ser ut som att det kommer bli fina förbättringar till Hoary och över det.

Permalänk

Re: Debian vs. Ubuntu

Citat:

Vet att Ubuntu bygger på Debian, men var finns skillnaden?

Ubuntu är mycket mer avancerad än debian. Udev, HAL, Project Utopia är integrerade i installationen, kanske inte önskvärt på en server men jag skulle inte ens tänka tanken på att installera en dist utan dessa projekt på en desktopmaskin.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Själv tycker jag Ubuntu är alldeles perfekt för mig.
Gnome 2.8, Firefox som standardwebbläsare, lätt att installera, stabilt, inget krångel.

Håller med, Ubuntu är bäst

Permalänk
Medlem

Re: Re: Debian vs. Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Ubuntu är mycket mer avancerad än debian. Udev, HAL, Project Utopia är integrerade i installationen, kanske inte önskvärt på en server men jag skulle inte ens tänka tanken på att installera en dist utan dessa projekt på en desktopmaskin.

Ok, vad är alla dessa projekt för något då? Lite nyfiken

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Debian vs. Ubuntu

Citat:

Ok, vad är alla dessa projekt för något då? Lite nyfiken

http://kerneltrap.org/node/3450?PHPSESSID=a176230ef5eb823b520...

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.