Permalänk
Medlem

En MSI 875P Neo som brummar

Hej!

Den senaste tid har min annars så trevliga maskin förvandlats till ett otäckt vidunder som håller mig vaken. Boven i dramat är den lilla fläkt som sitter på northbridge på moderkortet (märke MSI 875P Neo). Fläkten ska vanligtvis snurra i 5800rpm men nu är den nere på 2000, vilket med tanke på dess storlek inte borde ge mycket kylning. Problemet är att jag inte kommer åt att smörja eländet för MSI har tryckt dit en massa lysdioder och annat bråte som jag gissar kommer att paja totalt när jag pillar med den. Det jag undrar är om jag verkligen behöver den här lille rackaren alls. Kylflänsen är relativt stor och jag kör ingen överklockning. Systemtempen ligger på runt 30 grader och CPU:n på 49 idle (2.8GHz Intel).

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kan jag slita bort eländet och ge den till husdjuret i julklapp eller blir det att ha datorn avstängd på natten?

Permalänk
Medlem

Jag har plockat bort det lilla skiteländet. Funkar bra utan den, ja...

Bara att skruva ut dom fyra skruvarna koppla loss den från moderkortet så slipper man den lilla vinande jäveln.

Du ser flänsen utan fläkten genom fläktbladen på min 120mm grafikkortsfläkt.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Härligt. Då ska jag göra ett försök. Tack!

Permalänk
Hjälpsam

Antar att det är samma chipsetkylare och stil som det är på nForce Neo2 kortet, finns en liten beskrivning på Neo2 faqen (första inlägget) under AMD delen, kanske kan ge någon idé med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är nog inte samma. Den på nForce-varianten verkar vara lite bättre. Eftersom min lille rackare bara snurrade på halva hastigheten antog jag att den inte gjorde mycket nytta. Nu är den i alla fall borttagen. Jag har inte märkt några tecken på instabilitet, men jag ska göra ett stresstest imorgon.

Permalänk

Min fläkt har också gått på lunch... Låter som en borrmaskin.
Har beställt nya fläktar , 2 varianter som jag tänkte prova.
Den jag har nu går också typ i 2000varv, hoppas bara den håller 1 vecka till. Problemet för mig är att jag överklockar och NB blir jääävligt varm ;P

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?