100% CPU vid Video playback

Permalänk
Medlem

100% CPU vid Video playback

Problemet är följande; processorn går upp i 100% load när jag ser på film, det händer vid olika tillfällen varje gång oavsett vilken film jag ser på, den går dock upp i 100% direkt när jag försöker titta på filmerna i full screen.

Det spelar heller ingen roll vilken media spelare jag använder har provat många olika program och samma sak händer i dem alla.

Det sker endast vid divx/xvid uppselning. Trots försök med att avinstallera(samt verkligen rensa upp) och installera om codecs, chipset, grafikkort samt ljudkorts drivare så uppstår fortfarande samma sak.

Vill även påpeka att detta fenomen har uppdagats den senaste tiden och att jag använder mig av Windows XP med SP2

Dator Spec: XP1700+ med 768MB Ram med GFX 5600U med Windows XP

Någon som har någon som helst idé vad jag skall gör?

Med Vänliga Hälsningar

Martin Nilsson

Permalänk
Medlem

Nämn gärna vad du har i burken, samt vilka codec och mediaspelare du använder.

Tex har du en P2:a 233MHz, så kan du nog räkna med att 100% är rätt normalt

Visa signatur

Mvh / Fred

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om du har postprocessing vald, som kan suga mycket resurser på ett mindre modernt system.
Start | Program | DivX | DivX Codec | DivX Decoder Configuration
&
Start | Program |Xvid | Configure Decoder

Att det problemen börjat nyligen tyder iofs på att det är något annat fel...

Permalänk
Medlem

Sitter på XP1700+ med 768MB Ram med GFX 5600U med Windows XP och som jag sa, det spelar ingen roll vilken mediaspelare jag använder beter sig lika dant på dem all; Windows Media Player 9/10, PowerDVD, DiVX Player, Media Player Classic etc.

Angående Codecs så använder jag: DiVX 5.12 samt XviD Koepi 1.0.3

Permalänk
Avstängd

Du får helt enkelt titta på GIF animationer

Nah.. Jag hade avinstallerat allt som har med mediespelare och codecs att göra. Sen hade jag nöjt mig med, och endast med, Media Player Classic, samt senaste alphan av FFDShow. (Behåll WMP 10, så du får behålla dina codecs för wmv-filer).

Testa och berätta ifall problemen kvarstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Du får helt enkelt titta på GIF animationer

Nah.. Jag hade avinstallerat allt som har med mediespelare och codecs att göra. Sen hade jag nöjt mig med, och endast med, Media Player Classic, samt senaste alphan av FFDShow. (Behåll WMP 10, så du får behålla dina codecs för wmv-filer).

Testa och berätta ifall problemen kvarstår.

super tack verkar som det hela funkar nu