Permalänk
Medlem

Vad tål en laptop?

En stationär dator kan ju stå påslagen i princip hur länge som helst utan att ta skada. En laptop blir ju ganska varm osv, är det något man bör tänka på? Bör man stänga av datorn om man ska gå ifrån i 30 minuter eller 1 timme? Hur lång tid lever en vanlig laptop beroende på hur man använder den?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att min laptop är svalare än min Shuttle, så jag är absolut inte rädd för att låta den stå igång. Livslängden är nog mest beroende på batteriets livslängd. Har inte upplevt någon laptop som säckat ihop innan batteriet gjort den värdelös som bärbar...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Om den ska stå på länge så kan man ta ur batteriet och bara köpra på extern ström.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Ja, om man har ett batteri som tar skada av värme. Jag tycker dock det är enklare att skita i alla goda råd och köpa ett nytt batteri efter 2 år istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Batteriet dör utav urladdning för många gånger och värme. Enklaste är att göra som xerent sa.
Annars tål datorn att gå...

Permalänk
Medlem

Finns det någon mening med att köpa på sig ett par batterier "i förväg"? Kan man ha dem i garderoben i något år utan att använda dem? Tar de skada av att aldrig användas?

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk
Medlem

Varför köpa batteri nu, om man inte behöver dem förrän om ett par år?
Klart att om du har någon baktanke som att ha extrabatteri på nån resa eller så, kan väl det möjligen vara något..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahane
Finns det någon mening med att köpa på sig ett par batterier "i förväg"? Kan man ha dem i garderoben i något år utan att använda dem? Tar de skada av att aldrig användas?

De tar skada utav att ligga, så köp när du behöver dem.

Permalänk
Medlem

hur är det med batterierna till bärbara då.. jag menar tillgången efter säg 2år.. efter 2år av en notebook inte så himla aktuellt längre.. finns det batteri att köpa då..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De tar skada utav att ligga, så köp när du behöver dem.

Så de tar skada utav att ligga OCH utav att sitta i Känns som det är hugget som stucket isåfall om man har det i eller inte.

Permalänk
Medlem

Värme är den stora boven, och att de ständigt laddas då de sitter i.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Så de tar skada utav att ligga OCH utav att sitta i Känns som det är hugget som stucket isåfall om man har det i eller inte.

Sitter det i så blir den usatt för värme och då förkortas livstiden mer. Men alltså jag skulle skratta åt den personen som tar ut sitt batteri ur laptopen bara för att hålla det vid liv en extra månad.
Nä. Ha batteriet i och när du inte använder datorn och ska sova. Lägg datorn i vila.

Permalänk
Medlem

Precis, ska man konstra med att plocka ur batterier hela tiden har man missat det smidiga med att ha en laptop.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag har hört att batterier trivs bäst i värme, och att man gärna kan förvara dom nära elementet när dom inte används. Dom ska tydligen ladda ur mycket fortare i kyla, men har inte provat själv...

Så om det finns bevis för motsatsen vill jag gärna se det, då många här verkar hålla med om att värme skulle skada batteriet?

Sen att dom tar skada av att ligga har jag då aldrig hört. Det gäller väl bara gamla brunstensbatterier?

Nya batterier har väl inte "minneseffekter" längre, så det ska väl inte göra så mycket att dom "toppladdar" när dom sitter i konstant?

Om nån har fakta i ämnet vore det trevligt att se. Verkar vara lite för mycket spekulationer och gissningar i tråden.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Hm, en kompis farsa som jobbar på F21 förvarar batterierna i frysen.
Det borde funka.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som någon sa , åldras den kemiska subsansen i li-ion batterier. Den åldringen sker långsammare om batterierna lagras svalt (tillverkarna rekommenderar ofta 15 grader).

Det är alltså bättre att köpa nya batterier när ditt första börjar ge upp än att köpa på sig ett lager på en gång.

För mig känns det slöseri på tid att ta ut batteriet varje gång jag ska vara hemma. Säg att livslängden ökar 6 månader, från 2 till 2,5 år. Denna vinsten känns för mig inte särkskilt motiverad med tanke på krånglet, samt den marginella vinsten på livslängd.

Jag läste någonstans att livslängden på ett li-ion var ca 3 år från att det tillverkades (tror 50% av kapaciten hade försvunnit) men hittar tyvärr inte källan, så jag kan inte garantera att siffrorna är rätt.

Läs mer på

http://batteryuniversity.com/partone-5.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
text[etc]

Ja, det stämmer med det jag har läst också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
...värme...kyla...[etc]

Behövs lite förklaringar här. Detta gäller litium-batterier. I kyla försämras batteriets effekt avsevärt. Det återfår dock sin kapacitet när det värms upp. Men! Batteriets långsiktiga livslängd förkortas om det förvaras i värme. Moment 22?

Visa signatur