Permalänk

Varför 64 mot 32 med dagens program?

Varför skall jag köpa en 64bitarsprolle
förren programmen är skrivan för det samt
innan det börjar komma spel som utnyttjar
tekninken?

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem

Tror jag svarar rätt på din fråga nu,
Om du köper en 32bitars cpu nu så är den mindre "användbar" i framtiden, då de flesta programmen / spelen kommer ha stöd för 64bit.

Permalänk
Medlem

Därför att en Athlon64 är bäst även i 32 bitar. Det är en 32-bitars processor OCH 64-bitars processor i en. Varför nöja sig med sämre? Sen släpps Windows 64 om en månad eller två.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Sen när 64-bitars windows släpps och du kör med det så kommer du får en prestanda ökning på ca 20%

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Sen när 64-bitars windows släpps och du kör med det så kommer du får en prestanda ökning på ca 20%

Under förutsättning att programmen du kör är optade för 64bit annars är det ingen som helst skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Under förutsättning att programmen du kör är optade för 64bit annars är det ingen som helst skillnad.

Enligt Xbits tester går (32bitars) spel ~5% långsammare med 64bitars windows.

Glöm inte att drivrutierna också vara optimerade för 64bitar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Enligt Xbits tester går (32bitars) spel ~5% långsammare med 64bitars windows.

Glöm inte att drivrutierna också vara optimerade för 64bitar.

De ~5% är än så länge mest för att både drivisar och OS är BETA mer eller mindre och inte kan räknas som en slutgiltig produkt.

Drivrutinerna MÅSTE vara 64bit specifika annars funkar det inte alls. MAO, du kan köra 32bit apps, men inte 32bit drivisar i ett 64bit Windows OS.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

ok,jag bara undrade, jagkommer nog att
att vänta tills priserna lagt sig, XP 64 är färdigutvecklad
och spelen börjar komma.

Nöjer mig med 32 så länge.. tack dock!

Dock så kommer jag nog inte att gråta blod
för att grannens dator går fortare än min.

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*