%$¤#& kylning! Vad gör jag för fel!?
Jag ska försöka hålla mig kortfattad i den här tråden, eftersom jag är både trött och lack just nu och att skriva känns inte som någon höjdare.
Jag har alltså problem med värmen i datorn. Tills idag har min kylning bestått av följande:
1x 80mm-fläkt bak
1x 80mm-fläkt på toppen
2x 80mm-fläktar fram vid hårddiskarna
1x 120mm-fläkt för processorn
Arctic Cooling NV5 på GFX
Temperaturer vid load:
CPU ~ 42C
GFX ~ 62C (kärnan) / 44C (runtomkring)
Moderkort ~ 40C
Det var en konfiguration som var högljudd så in i helvete (satt helst med mufflurar för att dämpa ljudet) och då den inte var särskilt effektiv bestämde jag mig för att fixa till det riktigt. Jag bytte då ut fläkten bak och fläkten i taket med 120 mm-fläktar (använde konverterare för att få dem att passa hålen). Meningen var att jag skulle kunna skruva ner hastigheten på processorfläkten och koppla ur de två framfläktarna och ändå få bättre kylning överlag. Allt gick istället åt helvete.
Nu ligger processorn på 48C efter en timmes spelande av Chronicles of Riddick och GFX-kortet på 72C (52 runtomkring). Med de två framfläktarna urkopplade blir det ännu värre (och hårddiskarna blir alltför varma).
Vad, snälla, snälla, vad kan jag göra för att få min dator att bete sig som folk och faktiskt bli kallare när man sätter fast större och bättre fläktar?
Värt att nämna kan väl vara att om jag öppnar sidoluckan sjunker processorn genast från 41C idle-temp till 36C :/
Edit: Just det, ja... Har en Athlon64 3500+ på Winchester-kärna och ett GF6800GT.