Permalänk

%$¤#& kylning! Vad gör jag för fel!?

Jag ska försöka hålla mig kortfattad i den här tråden, eftersom jag är både trött och lack just nu och att skriva känns inte som någon höjdare.

Jag har alltså problem med värmen i datorn. Tills idag har min kylning bestått av följande:

1x 80mm-fläkt bak
1x 80mm-fläkt på toppen
2x 80mm-fläktar fram vid hårddiskarna
1x 120mm-fläkt för processorn
Arctic Cooling NV5 på GFX

Temperaturer vid load:
CPU ~ 42C
GFX ~ 62C (kärnan) / 44C (runtomkring)
Moderkort ~ 40C

Det var en konfiguration som var högljudd så in i helvete (satt helst med mufflurar för att dämpa ljudet) och då den inte var särskilt effektiv bestämde jag mig för att fixa till det riktigt. Jag bytte då ut fläkten bak och fläkten i taket med 120 mm-fläktar (använde konverterare för att få dem att passa hålen). Meningen var att jag skulle kunna skruva ner hastigheten på processorfläkten och koppla ur de två framfläktarna och ändå få bättre kylning överlag. Allt gick istället åt helvete.

Nu ligger processorn på 48C efter en timmes spelande av Chronicles of Riddick och GFX-kortet på 72C (52 runtomkring). Med de två framfläktarna urkopplade blir det ännu värre (och hårddiskarna blir alltför varma).

Vad, snälla, snälla, vad kan jag göra för att få min dator att bete sig som folk och faktiskt bli kallare när man sätter fast större och bättre fläktar?

Värt att nämna kan väl vara att om jag öppnar sidoluckan sjunker processorn genast från 41C idle-temp till 36C :/

Edit: Just det, ja... Har en Athlon64 3500+ på Winchester-kärna och ett GF6800GT.

Permalänk
Medlem

48C på processorn är inte farligt alls... sen 72C på grafikkortet är inte heller något farligt. Grafikkort idag blir riktigt varma. Mitt X800Pro ViVo @ XT PE gick upp i 85C+ men orginalkylaren på.

Sen är det vist att ha minst 1 fläkt i fronten som drar in ny luft in i datorn.

Visa signatur

I Rule!

Permalänk

Men nåt måste ju vara på tok om det blir varmare av att uppgradera fläktarna. Med tanke på hur bra kylgrejer jag faktiskt har (Thermalright XP120-fläns på CPU:n, NV5 på grafikkortet och ovan nämnda 120mm:are som utsug) borde temperaturen vara mycket bättre, tycker du inte?

Sedan är det fortfarande väldigt högljutt. Varför måste min dator låta så mycket mer för att kyla lika bra som andras?

Ang. frontfläktar så finns det de som säger att det är bäst att inte ha några iom att luftflödet blir jämnare och bättre. Men i det här fallet verkar det inte stämma, så...

Permalänk
Medlem

hmm skumt jag använder också XP-120 med en 120 fläkt på (1800 rpm)
samt 80is fläkt under grafik kortrtet som blåser öpp till toppen av datorn där de sitter en 80is som blåser ut värmen, och då har jag 32c idle och närmare 40 vid full load med klock, men den ska snart få känna på 3 ghz så då lär jag få andra siffror!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hebbe_85
hmm skumt jag använder också XP-120 med en 120 fläkt på (1800 rpm)
samt 80is fläkt under grafik kortrtet som blåser öpp till toppen av datorn där de sitter en 80is som blåser ut värmen, och då har jag 32c idle och närmare 40 vid full load med klock, men den ska snart få känna på 3 ghz så då lär jag få andra siffror!

Kan ju ha att göra med att du och trådskaparen i detta fall har olika moderkort och de vill säga tempcensorn visar olika helt enkelt ....Tempen som moderkortens censorer visar är ju bara en fingervisning, de är ju inget att lita på ...Det skiljer ju upp till 20C från moderkort till moderkort...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar blåser in och ut luft i din dator? Fläktar som sitter i toppen och bak ska (va ja vet) suga ut luft ur datorn medans de som sitter på sidan och i fronten ska blåsa in.

Permalänk

Du har satt fläktarna fel..:)... om inte så sitter felet i hur dom är Placerade..

Visa signatur