Permalänk

hur ser freeware/shareware scenen ut för mac x?

(student med lite pengar som knappast kommer köpa program)

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
hur ser freeware/shareware scenen ut för mac x?

(student med lite pengar som knappast kommer köpa program)

Finns massor till Mac. Kolla in exempelvis:

http://www.versiontracker.com/macosx/

http://www.macupdate.com

Permalänk
Medlem

Tigern är lös!

Citat:

Apple meddelade igår att Mac OS X version 10.4 »Tiger» kommer att finnas tillgänglig fredagen den 29 april, genom särskilda evenemang hos Apples försäljningsställen och Apple auktoriserade återförsäljare. Mac OS X »Tiger» har fler än 200 nya funktioner och innovationer, bland annat Spotlight – en revolutionerande sökteknik – och Dasboard – ett helt nytt sätt att omedelbart få tillgång till fräcka widget-program.

www.apple.com/se

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Det kan alltså vara läge att skjuta upp datorköpet 2 veckor just nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det kan alltså vara läge att skjuta upp datorköpet 2 veckor just nu.

jag förmodlar att man får med tiger när man köper en Mac efter den 29:e april..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
jag förmodlar att man får med tiger när man köper en Mac efter den 29:e april..??

Ja

Permalänk
Medlem

Sidde hehe nu har jag kommit med en del dumma alternativt agressiva påståenden väldigt länge. Men har nu kommit fram till att köpa en PB 12", det enda jag funderar på nu är angående nya operativsystemet. Läste ovan där du sa att man får Tiger om man köper efter 29e men det jag undrar är då om det verkligen är smart att köpa just när det kmr. Kommer troligtvis finnas lite barnsjukdomar väl? För visst kostar uppdateringar för Mac OS pengar?

mvh icke

Visa signatur

Ragnarok: PowerBook G4 1,5ghz 12", 1280ram, 60GB, BT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickash
Sidde hehe nu har jag kommit med en del dumma alternativt agressiva påståenden väldigt länge. Men har nu kommit fram till att köpa en PB 12", det enda jag funderar på nu är angående nya operativsystemet. Läste ovan där du sa att man får Tiger om man köper efter 29e men det jag undrar är då om det verkligen är smart att köpa just när det kmr. Kommer troligtvis finnas lite barnsjukdomar väl? För visst kostar uppdateringar för Mac OS pengar?

mvh icke

Servicepacks och vanliga fixar är så klart helt gratis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret nicke. Bara en till sak, visst har en Pb 12" bara 2 st utrym för ram? Isf räcker de 512 mb man får med eller ska man ta ut de extra 256 mb de skickar med o trycka in 1 gb?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte 12" PB 256 mb inbyggt och plats för endast en extra sticka upp till 1024mb ?

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Har inte 12" PB 256 mb inbyggt och plats för endast en extra sticka upp till 1024mb ?

Man får med 512 nu, så jag skulle tro att det sitter en plats ledig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Njaa, man får med 256 mb + en del sticka med 256 mb därför är jag rädd att det är fullt. Det jag undrar är alltså om det bara finns 2 st ramplaster+ om 512 mb kommer räcka ett tag för lite alltiallo bruk med nya Tiger OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm, hur ofta sänks priserna på ibook? om ni förstår hur jag menar.. tänkte som med ipod, ofta vet man innan att en ny modell kommer snart vilket innebär att dom brukar sänka priserna lite.
fast det kanske inte funkar alls likadant med ibooks, nån som har nån aning?

edit: alltså, givetvis kan ni inte veta exakt, men är det någon som har några spekulationer på när det kommer nya ibooks alternativt när dom sänker priserna på dom finns till försäljning nu?

Permalänk
Medlem

fruxo du går väl på sandenskolan? ^^

Förövrigt så brukar de komma i slutet av april, finns spekuleringar på www.99mac.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickash
Det jag undrar är alltså om det bara finns 2 st ramplaster+ om 512 mb kommer räcka ett tag för lite alltiallo bruk med nya Tiger OS.

256 MB är inbyggt och det finns en ledig plats för extra RAM (där det alltså sitter en 256 MB också i grundkonfigurationen).

512 MB räcker nog rätt så bra men mer RAM är aldrig fel (själv kör jag med 768 MB).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fruXo
hmm, hur ofta sänks priserna på ibook?

Ingen som vet Ett tips kan dock vara att spana in denna sajt:
http://buyersguide.macrumors.com/

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem

schyssta sidor, verkar som att det stämmer att det kommer nya ibooks snart, härligt
och nej, jag går inte på sandenskolan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abrakadabris
Om man går klädd som man vore på ständig husvagnssemester, använder "jävlar" och "fan" i varannan mening och därtill trycker i sig en dosa grovsnus om dan, ska man switcha då? Jag menar, den där Booken kan ju komma att se jävligt dum ut under armen.

detta är mig i upp i dagen förutom att jag snusar general.. :).. skall switcha..
Jag kör ej MS längre så jag är en bit på väg..

Visa signatur

Powerbook 12" 1.5G/100G/512MB/BT/AP, OSX 10.3.9
MacMini 1.42G/80GB/512MB/BT/AP, OSX 10.4.2

Permalänk
Medlem

Köp av powerbook

Tjena nu har jag här skrivit och frågoat flera veckor angående att skaffa en mac. Äntligen har jag fått sålt min gamla dator för 4 k och har nu bestämt mig för att inhandla en powerbook 12". Inte riktigt bestämt mig för om det blir med superdrive eller vanlig. Iaf ska jag köpa den på mecanat med 10% rabatt .

Till frågorna:

Kommer de 512 mb ram man får med att räcka för närmaste 2 månaderna för vanlig använding på mac? Bara haft pc förut.

Några tips på saker jag kan köpa till, har ungefär 1000 kr extra att spendera på lite mys till datorn, de där tuscano skin eller vad de nu heter kanske? Måste vara från apple hemsidan. Behöver ingen direkt väska för tillfället. Mac office? Är det word och dessa program?

Skulle ni köpt superdrive eller vanlig? Svara bara ja eller nej på denna fråga.

Tack på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

512 räcker men det är alltid bättre med mer. beror på vad du ska göra, mer multitasking kräver mer ramminne.

Tuscano Second skin har jag till min powerbook, den är bra att runt datorn när man flyttar datorn i ryggsäcken... Jävligt lätt att få repor och bucklor på locket annars... min har endel sådant, sedan köpte jag fodralet.

Något offcepaket kan du kolla in senare. När du köper datorn får du presentkort hos apple så du kan köpa program för 50%.

Jag köpte superdrive. Har alltså dvdbrännare i både powermacen och powerbooken. Känns ju fel att vara efter i utvecklingen. Så ja. Köp med superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidandersson
Jag hade en ibook i ett år. Det var ett år för mycket det.

Även min macinbitna kompis, som kört mac de senaste fyra åren, ska nu gå över till pc. Allting är mycket lättare till pc, massor av program. Hela världen är ju anpassad för pc:s.
Dessutom kände jag att macen styrde mig väldigt mycket, känns som att man har bättre koll på precis allt i en pc. Macen kändes lite som en leksak.

Man läser nästan aldrig positiva saker om Windows, bara Mac OS, något som också fick mig att köpa mac. Något jag alltså ångrade.

Jag hade mac - bytte till pc - nu ett halvår senare säljer jag pcn och köper mac igen.

Efter allt tjat om att mac suger och att det är värdelöst från mina pckompisar så köpte jag en pc. Jag ville prova hur windows var - på riktigt, innan dess hade jag bara använt det i skolan och hos kompisar, även om jag visste allt om windows redan innan typ. Såg fram emot att spela CSS och lite andra spel. Det var jävligt kul när det funkade - vilket det gjorde till och från. PCn är fröjd att spela på jämfört med att spela på macen. Men det är väl det enda som var kul med pcn. Det första jag lade märke till med windows var att multitaskingen var ju kass jämför med mac os x, på min 1.25ghz G4 kunde jag ju ha typ 10program igång men med pcn(xp pro sp2, 1gb ddr, A643000+) dröjde det inte länge förrän datorn säckade ihop. ctrl alt del en helt del och sega väntetider på rendering av skrivbordet Sen så installerade jag usb2.0 drivrutiner EXAKT enligt moderkortets readme. Sen vägrade datorn starta. Resettar bios och så och skriver på swec om mitt problem och provar allt som sägs men det fick bli att formatera. För två veckor sen spelade jag lite diablo2 och helt plötsligt blir skärmen svart = mobot hade pajat. Nu orkar jag inte mer så för två veckor sedan köpte jag datorn i sign. 10000kr från apple store MMMMM säger jag bara Fan vad skönt med mac.

Jag vet inte om jag har otur eller vad det är men utan att pilla på hårdvara och hålla sig borta från onödiga mjukvaruändringar, (ja det lärde jag mig efter ett tag - "pilla aldrig på nåt som fungerar") är det bara för mycket strul.

Jag är väl helt enkelt en apple-kille, jag gillar designen, prestandan och att allting fungerar som det ska - att slippa drivrutiner är grymt Orkar inte spela spel när det är sällan de funkar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro - 15.4" - 2,4GHz - 2GB RAM - 160GB HD - Nvidia Geforce 8600M GT 256MB
Apple iPod Nano 8gb - Röd

Permalänk
Medlem

hmm, ska köpa en ibook i australien från apples websida till sommaren, men tänkte maila dom och fråga om det är möjligt att få svensk layout på tangentbordet istället för australiensisk.. men jag har nu sökt på apple.com.au och apple.se, och jag hittar INGEN möjlighet att emaila dom!?

har nån av er nån aning om vars dom gömt mailen? eller är det så fruktansvärt dåligt att det inte går att maila dom..
jag kan passa på att fråga er samma sak; tror ni det är möjligt att få en annan layout än standard?
så vitt jag vet så skeppas dom ju från thailand eller nått, så det borde ju inte spela nån roll för dom vilken dom skickar till mig..

Permalänk
Citat:

hmm, ska köpa en ibook i australien från apples websida till sommaren, men tänkte maila dom och fråga om det är möjligt att få svensk layout på tangentbordet istället för australiensisk.. men jag har nu sökt på apple.com.au och apple.se, och jag hittar INGEN möjlighet att emaila dom!?

har nån av er nån aning om vars dom gömt mailen? eller är det så fruktansvärt dåligt att det inte går att maila dom..
jag kan passa på att fråga er samma sak; tror ni det är möjligt att få en annan layout än standard?
så vitt jag vet så skeppas dom ju från thailand eller nått, så det borde ju inte spela nån roll för dom vilken dom skickar till mig..

vad jag vet så kan du köpa t-bordet löst och bara byta ut det. Är antagligen enda skillnaden.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
vad jag vet så kan du köpa t-bordet löst och bara byta ut det. Är antagligen enda skillnaden.

hmm, nu har jag ingen aning av vad det skulle kosta, men varför betala för något om jag kan få det gratis från början?
men det är ju helt klart ett alternativ om jag av nån anledning inte kan få svensk layout.

edit: nån aning om vad en svensk knappsats ligger i för pris, samt var man kan köpa någon sådan?

Permalänk
Citat:

hmm, nu har jag ingen aning av vad det skulle kosta, men varför betala för något om jag kan få det gratis från början?
men det är ju helt klart ett alternativ om jag av nån anledning inte kan få svensk layout.

ja ett löst t-bord som du byter ut det gamla mot är nog inte så dyrt...

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chansey
Jag hade mac - bytte till pc - nu ett halvår senare säljer jag pcn och köper mac igen.

Nu orkar jag inte mer så för två veckor sedan köpte jag datorn i sign. 10000kr från apple store MMMMM säger jag bara Fan vad skönt med mac.

Jag vet inte om jag har otur eller vad det är men utan att pilla på hårdvara och hålla sig borta från onödiga mjukvaruändringar, (ja det lärde jag mig efter ett tag - "pilla aldrig på nåt som fungerar") är det bara för mycket strul.

Jag är väl helt enkelt en apple-kille, jag gillar designen, prestandan och att allting fungerar som det ska - att slippa drivrutiner är grymt Orkar inte spela spel när det är sällan de funkar.

Alltså, menar du att du köpte en Powerbook med 15'-skärm och Radeon 9700 för 10k? Hur? Främsta anledningen till att Mac inte är ett alternativ för mig är att just en sådan maskin lär gå på 20k. 18000 är minimum om man vill ha ett grafikkort som kan rendera patiens och då får man ändå inte mer än 512 meg minne och grafikkort som är två generationer gammalt.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Alltså, menar du att du köpte en Powerbook med 15'-skärm och Radeon 9700 för 10k? Hur? Främsta anledningen till att Mac inte är ett alternativ för mig är att just en sådan maskin lär gå på 20k. 18000 är minimum om man vill ha ett grafikkort som kan rendera patiens och då får man ändå inte mer än 512 meg minne och grafikkort som är två generationer gammalt.

Oj, ett troll. Trodde att de var utdöda... Där ser man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Oj, ett troll. Trodde att de var utdöda... Där ser man.

Eh... va? Allt jag skrev var absolut sanning. Det kostar cirka 18-20000 om man vill ha en vettig powerbook.

Edit: Försåvitt att ni nu inte tittar på andra priser än mig...

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

applestore är nere för uppdatering. är jag väldigt naiv om jag hoppas på en ny ibook?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag tror på en ny iBook, trots allt ett år kvar till intel-modellerna ska börja dyka upp, och det var ju "some great PPC-products to come" (nåt sånt).

Edit: Så seg jag var... Verkar bara vara nya iPods :/

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

japp, blev nya ipods.. inte så oväntat att det inte var nya ibooks, men nog fan börjar man bli lite less vid det här laget..