Permalänk
Medlem

IXUS 30 - Bra val?

Hejsan,

Har planerat att köpa en vardagskamera man kan använda lite hur som helst, en kamera man inte behöver gråta så värst länge över om den skulle råka gå sönder.

En jag länge tänkt på som ett bra alternativ är Canon Ixus 30. Går att köpa för drygt tvåtusen, en väska för tvåhundra och ett minneskort på 1 Gb för 600 kronor - så att det räcker för hela semestern!

Går att använda 1 Gb SD-kort till Ixus 30? Eller varför skulle det inte det?

Nåja - huvudfrågan är om detta är ett bra val för mitt ändamål? Det ska ju gå att framkalla på fotopapper - räcker 3,2 megapixlar då? Det ska det va? I så fall, hur mycket kan man sedan beskära dem i datorn innan de får såpass låg upplösning att de inte är dugliga för framkallning i bra kvalitet? Sedan är jag också nyfiken på hur många 3,2 Mp-bilder det ryms på 1 Gb.

Tacksam för svar!

Ni får gärna komma med andra kombinationer (innehållande väska, kamera och minneskort) - bara priset inte överstiger 3000 kronor. Kanske upp emot 3200, men inte mer.

Permalänk

På dustinhome så har dem en canon powershot a520 med minneskort och väska för 2700 kr, enligt mig är det en bättre kamera.

Permalänk
Medlem

båda är bra dealer....det är en fråga om hur mkt du prioriterar storlek framför bildkvalitet...inte för att ixus 30 ger dåliga bilder...men powershoten a520 ger bättre....

edit: iofs måste jag slå ett slag för 30'n ändå...den tar ju bättre film.. + att den är mkt smidigare...

Permalänk
Medlem

IXUS 30 är en otroligt snygg och liten kamera

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer bildkvaliteten mellan Ixus 30 och PowerShot A520? Är det bara marginellt, eller är det märkbart?

Storleken med Ixus är ett stort plus. Nu vet jag inte hur stor PoweShot'en är, men visst vore det smidigt att kunna ha med sin kamera utan att behöva "bry sig om den".

Sedan hade jag ju mina två frågor:

1. Hur många bilder i upplösningen 3,2 Mp ryms det på 1 Gb?
2. Passar 1 Gb SecureDigital till Ixus 30 (eller PowerShot A520)?

Permalänk
Medlem

Min ixus 30 fungerar utmärkt, och har en del mycket användbara funktioner.

Den klagar inte på att jag använder ett 1Gb kort, och enligt kameran går det att ta ca 1100 bilder på det utrymmet.

Köpte kameran + Sandisk SD ultraII 1Gb + väska och lite annat för ca 3400 på technikdirekt, kom dock fram till att de sög och har ingen orderstatus. men det går nog rätt bra att beställa andå.

Permalänk
Medlem

Hur är slutartiden på Ixus 30'n? Går det att ta bra bilder i snabba rörelser? Eller är det kanske här det skiljer sig mest mellan Ixus'en och PowerShot'en?

Edit: Kollade upp detta, och fick då "15-1/2000 sekunder" på PowerShot och "15-1/1500 sekunder" på Ixus. Hur ska det tolkas?

Permalänk

Fassan har en ixus 30 och där e inget fel på bilderna, det går och ta i snabba rörelser. Jag tror den tar 2,4 bilder i sekunden.

Visa signatur

Chieftec LBX-03 P4 3,2GHz @ 3.8GHz Abit AS8 2st Kingston PC3200/DDR400 512Mb Gainward GeForce 6600GT 256MB 2st Samsung SpinPoint P120S 250GB NEC ND-3500A Samsung Syncmaster 913B Microsoft Digital Media Pro Microsoft HABU Logitech X-220 2.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomi
Kollade upp detta, och fick då "15-1/2000 sekunder" på PowerShot och "15-1/1500 sekunder" på Ixus. Hur ska det tolkas?

PowerShot tar bilder med max 15sek och minst 1/2000sek slutartid. Ixusen 15sek och 1/1500.

Powershoten har alltså möjlighet till kortare slutartid. Sedan så spelar skillnaden ingen som helst roll för vanligt bruk.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är slutartiden på Ixus 30'n? Går det att ta bra bilder i snabba rörelser? Eller är det kanske här det skiljer sig mest mellan Ixus'en och PowerShot'en?

Edit: Kollade upp detta, och fick då "15-1/2000 sekunder" på PowerShot och "15-1/1500 sekunder" på Ixus. Hur ska det tolkas?

Du tolkar det så att på Powershoten kan slutartiden vara mellan 15 sekunder och 1/2000 sekund (en tvåtusendels sekund) och på Ixusen mellan 15 sekunder och 1/1500 sekund.

Slutartiden talar om hur länge slutaren är öppen. Slutaren släpper in ljuset som blir till en bild och är det lite ljus måste den vara öppen längre. Då blir det suddigt om man rör kameran under tiden man tar kortet. Med en slutartid på 15 sekunder kan du i princip ta kort då det är så mörkt att du inte ser ett skit framför dig.
Kan visa med ett exempel som jag tog i Sälen i våras. Jag såg i princip ingenting av det jag tog kort på och ställde kameran på ett staket. Du kan se hur skuggorna av mig och min kompis smetats ut p.g.a att vi rört oss under tiden.

Kort slutartid kan du använda när det är ljust ute och ju kortare slutartid desto fortare kan objektet du tar kort på röra sig utan att det blir suddigt.

Om du letar lite hittar du en bättre förklaring

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vill bara säga en sak om ixusen, om du ska hålla på med macro fotografering så är a520 bättre då den har en närgräns på 5 cm jämfört med ixusens 30 cm.

Edit: Länken är till en billig internet affär som har lite trevliga paketerbjudanden.
http://www.topvision-shop.com/default.php?country=13&language...

Edit2: Hur lång slutartid tog du skidbilden med?

Permalänk
Medlem

Vilken kamera tog du bilden med?

Permalänk

Konica Minolta DiMAGE G530 kostar 1970:- på www.cyberphoto.se

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket skiljer bildkvaliteten mellan Ixus 30 och PowerShot A520? Är det bara marginellt, eller är det märkbart?

Storleken med Ixus är ett stort plus. Nu vet jag inte hur stor PoweShot'en är, men visst vore det smidigt att kunna ha med sin kamera utan att behöva "bry sig om den".

Sedan hade jag ju mina två frågor:

1. Hur många bilder i upplösningen 3,2 Mp ryms det på 1 Gb?
2. Passar 1 Gb SecureDigital till Ixus 30 (eller PowerShot A520)?

Det skiljer litegrann i bildkvalitet. Framför allt är IXUS:en lite mjukare i kanterna av bilden. Om du ser skillnad beror på hur stora fotokopior du tänker göra. Ska du göra vanliga 10x15cm (10x13 eg på en digital) så kommer du antagligen inte att se så stor skillnad, medan du kommer att se en viss skillnad på en A4, om du jämför.
Hur mycket du kan beskära beror åxå på lite. Det beror dels på hur stort du ska förstora och dels på motivet i sig. Ett motiv med mycket små detaljer kräver fler pixlar för att bli bra. Om du ska göra en lite större kopia, typ A4 så behöver du mer eller mindre ha alla pixlarna kvar medan du nästan kan kapa bilden på hälften i båda ledderna om du ska göra en 10x13cm kopia. Här har ju A520:n en liten fördel i att ha några fler pixlar åxå.
Bildfilerna bör vara ca 1.5-2MB stora. Resten får du räkna ut själv.

Ang. slutartiderna så bör man ha 1/500 för att frysa rörelse. Det beror såklart på hur snabbt motivet rör sig men... På ett ungefär. Detta klarar båda kamerorna, förutsatt att det är tillräckligt ljust. Ute en solig sommardag är det inga som helst problem. Inomhus är det bara att glömma om inte blixten räcker till/får användas. Så det beror på.

WannabiePro:
IXUS 30 har en närgräns på 3cm.
Ska man sedan vara petig så betyder inte närgränsen något om man inte samtidigt vet brännvidden och sensorstorlekeken.
Ivfsh är skillnaden inte särskilt stor och IXUS 30 tar fina makrobilder.

Permalänk
Medlem

Dumbo: Vilken av kamerorna hade du valt ...?

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en "hamedöverallt"-kamera skulle jag valt IXUS 30. Den tar bra bilder.
Kan man leva med att kameran inte går ner i en vanlig jeansficka skulle jag välja A520. Den har något bättre bildkvalitet och använder AA-batterier. Jag tror åxå att den har något bättre batteritid, men det ska jag inte svära på.
IXUS 30 filmar dock bättre, så om det är en funktion av vikt så kan det vara värt att tänka på åxå.
Min personliga erfarenhet är att man inte filmar så himla mycket eftersom det tar väldigt stor plats på minneskortet, så jag ser det mest som en liten bonus som är kul att ha ibland. Det är inget som JAG skulle lägga så stor vikt vid, men andra tycker ju såklart annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WannabiePro
Vill bara säga en sak om ixusen, om du ska hålla på med macro fotografering så är a520 bättre då den har en närgräns på 5 cm jämfört med ixusens 30 cm.

Edit: Länken är till en billig internet affär som har lite trevliga paketerbjudanden.

Citat:

Vilken kamera tog du bilden med?

15 sekunders slutartid.
Kameran var en Canon Powershot A95.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Okej, har bestämt mig för att inhandla en Ixus 30 med väska och 1 Gb minneskort (då kan jag ju dessutom använda den utmärkta videoinspelningsfunktionen utan att det tar alldeles för stor del av utrymmet ...).

Tack för alla trevliga tips och upplysningar!

Permalänk

Hur mycket kommer det att kosta och var köper du allt?

Permalänk
Medlem

Butiken är Datorhandel.com, så här ser min beställning ut:

1GB SECUREDIGITAL (SD) MEMORY CARD - 605 kronor
CANON BAG DCC-60 BLK. LEATHER IXUS 30/40 - 165 kronor
CANON DIGITAL IXUS 30 3.2M 3X OPT ZOOM - 2108 kronor

Summa: 2878 kronor
Frakt: 125 kronor

TOTALSUMMA: 3003 KRONOR

Permalänk
Medlem
Citat:

Butiken är Datorhandel.com, så här ser min beställning ut:

1GB SECUREDIGITAL (SD) MEMORY CARD - 605 kronor
CANON BAG DCC-60 BLK. LEATHER IXUS 30/40 - 165 kronor
CANON DIGITAL IXUS 30 3.2M 3X OPT ZOOM - 2108 kronor

Summa: 2878 kronor
Frakt: 125 kronor

TOTALSUMMA: 3003 KRONOR

Hej Jomi

Är du nöjd med din kamera har du hunnit testa den och vad kan du dra för slutsatser uppfyller den dina krav. Skriv gärna lite, har du möjlighet lägg upp lite bilder så man få se hur det ser ut oxå.

Jag bes. idag en Ixus 40 hoppas jag blir nöjd. Tog även ett SanDisk SD Ultra II 512 mb kort och en läderväska som dig DCC-60 (den va snygg tycker jag). Allt gick på 3480:- inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Kameran är mycket bra, jag fullkomligt älskar storleken kvaliteten på bilderna. Komprimeringen är oerhört effektiv, finns ingen anledning att inte köra i "sämsta" läget med maximal komprimering.

Kameran är späckfylld med smakfulla funktioner, men till skillnad från många andra kameror blir den inte för det svår att hantera. Schyssta manuella inställningar görs utan krångel.

Optiken är bra, hade gärna sett lite extra optisk zoom men det klarar sig gott och väl med de 3X som finns. Att IXUS 30 bara har 3,2 Mp saknar för mig betydelse, eftersom jag inte kommer framkalla i större storlek än A4 - och det är trots allt inte pixlarna som avgör bildkvalitén, vilket många tycks tro.

Kamerans design är läcker. Storleken är så bra den kan vara, det finns ingen direkt anledning att inte alltid bära med sig den. Den slinker ned överallt. Den enorma TFT-displayen på baksidan känns robust och tillförlitlig.

Kamerafodralet DCC-60 ångrar jag inte en sekund att jag köpte, det är läckert och passar perfekt. Känns proffsigt till en proffsig kamera.

Ett köp jag däremot ångrar är minneskortet. Låter du bara bli att köpa Kingston blir det perfekt. Hela den historian kan läsas på länken nedan:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5433287

Bilder kanske kommer ikväll! Hoppas detta var ungefär vad du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Undrar vad det är för Ixus? I manualen till min 30 är närgränsen nämligen 3 cm.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Undrar vad det är för Ixus? I manualen till min 30 är närgränsen nämligen 3 cm.

3 cm närgräns stämmer bra för IXUS 30.

Permalänk
Citat:

Haha. Du skojar va? IXUS 30 har en närgräns på TRE (3) CENTIMETER. Så den är alltså bättre än A520.

Jag rekommenderar IXUS 40, om du vill lägga en liten slant till.

Visa signatur

In Flames we trust