Permalänk
Medlem

DL604 död, nu ska de bli trådlöst

Tjena swecare.

För några dagar sen så slutade min DL-604 att ge ut IP-adresser vilket gjorde att ja inte kom åt den på något sätt. Så nu behöver jag en ny router.

Jag behöver en trådlösrouter och nu vill ja inte ha problem som ja hade konstant med dl-604:an :P.

Den ska klara av att sända från övervåning till undervåning genom träbalkar och isolering.
Den ska klara 54 eller 108 Mbit.
Det ska gärna ett paket med kort till bärbar eller stationär.
Det viktigaste dock är att den är stabil och inte hänger sig.

ja har nu 0.5 Mbit ADSL och kanske ska uppgradera inom framtid så om det finns någon trådlösrouter som har inbyggt modem som klarar 24/1 ADSL så skulle det vara bra.

Priset är inte så viktigt men inte över ett tusen.

Permalänk
Medlem

Jag körde trådlöst med netgears WGR614. Kostade runt 6-700kr. Funkade inget vidare. Massa problem. Om du ska uppgradera ska du köpa en bättre modell. Jag trodde att trådlöst hade kommit förbi alla barnsjukdomar men ack så besviken jag blev.

Om du ändå ska ha trådlöst har jag hört att netgears rangemax ska vara bra. Kostar dock lite mer, runt 1600 på internet, men man får det man betalar för... Jag gick tillbaka till tråd, kör nu på netgears Fr114p som har funkat klockrent. Har inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyphex
Jag körde trådlöst med netgears WGR614. Kostade runt 6-700kr. Funkade inget vidare. Massa problem. Om du ska uppgradera ska du köpa en bättre modell. Jag trodde att trådlöst hade kommit förbi alla barnsjukdomar men ack så besviken jag blev.

Om du ändå ska ha trådlöst har jag hört att netgears rangemax ska vara bra. Kostar dock lite mer, runt 1600 på internet, men man får det man betalar för... Jag gick tillbaka till tråd, kör nu på netgears Fr114p som har funkat klockrent. Har inte haft några problem alls.

Jo de ä ju det som är problemet... De flesta trådlösa krånglar. Ja ska i alla fal ha kabel till min datorn men ja vill ha trådlöst till bärbara och till farsans som han ska ha på den nedre våningen.

Jag ska inte spela på trådlösa men ja vill kunna surfa.

Permalänk
Medlem

Kan rekoendera Linksys WRT54G. www.linksys.com

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Linksys WAG54G. Jag har den, funkar perfekt. Inbyggt ADSL2 modem som krävs för 24 Mbit.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Re: DL604 död, nu ska de bli trådlöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Tjena swecare.

För några dagar sen så slutade min DL-604 att ge ut IP-adresser vilket gjorde att ja inte kom åt den på något sätt. Så nu behöver jag en ny router.

Och bara för att den inte delar ut ip-adresser via DHCP så skall du slänga den och köpa en ny? Låter inte logiskt på något sätt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54G

Funkar mycket bra för mig. Iaf. Wireless delen. Har inte testat routern, men den fungerar säkerligen lika bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Re: DL604 död, nu ska de bli trådlöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Och bara för att den inte delar ut ip-adresser via DHCP så skall du slänga den och köpa en ny? Låter inte logiskt på något sätt.

Detta inlägget var intressant. Jag har kanske samma problem som trådskaparen. Min DI-604 vägrar fungera och jag har följt alla faq:s och problemlösningar. Noll kontakt med routern. Sedan fick jag låna en router av samma modell som funkade så fort jag kopplade in den.

Den verkar död enligt min bedömning.

Har du (Rushdie) eller vem som helst någon teori om varför den inte funkar?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Linksys ser okej ut blir nog en sådan. Bara den fungerar och inte hänger sig så är jag nöjd :D. Den var inte så dyr heller.

http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/18611...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ

Vilka trådlösa kort kör du med den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Vet du hur ja kan fixa den?

Jag har försökt i ca 2 h att få kontakt med den. Men det går inte en gång fick ja en 172.xxx.xxx.xxx adress till och med. Men den varade bara i ca 2 sekunder. Har testat efter en dag också. Vill ha trådlöst nu så ja har inte så mycket användning för den.

http://www.datorbutiken.com/se/data...?artId=EDWL-926

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Routern funkar kanon för mig iallafall.

Den ser bra ut men ja läste lite om dlinks andra trådlösa och de var det problem med plus att min gamla var en dlink så är jag lite skeptisk till dem :P. Ja skulle nog ta den om jag visste att den fungerade bra men efter som att jag inte sätt så många som har testat den så blir de nog Linksys.

Inga rencensioner ganska ny va?:
http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/27634...

Permalänk
Medlem

Vilka trådlösa kort kör du med den?

AirPort Extreme

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Vet du hur ja kan fixa den?

Jag har försökt i ca 2 h att få kontakt med den. Men det går inte en gång fick ja en 172.xxx.xxx.xxx adress till och med. Men den varade bara i ca 2 sekunder. Har testat efter en dag också. Vill ha trådlöst nu så ja har inte så mycket användning för den.

Reseta den, finns ett hål på baksidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyphex

Vad var det för fel på WGR614?
Har 2st, funkar hur bra som helst. Bättre än D-Link 624 tjaffset :/

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Netgear har en del kvalitetsproblem. Det är ett flertal som har problem med omstart.

Om du har tid, kunskap och en äldre dator kan du sätta upp en m0n0wall. Jag vet att det är en evigt tjat om den. Fast det är oslagbart. Om du sätter upp den så kan du ha trådlöstkort i den med.

Alltså:

Ett nätverkskort för LAN (överst tror jag), ett för WAN (internet) och ett tredje trådlöst. Mycket stabilare och snabbare än en router.

Lycka till!

MrR

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Reseta den, finns ett hål på baksidan.

hehe... har gjort det flertalet gåger samt hållt in den i en minut osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Netgear har en del kvalitetsproblem. Det är ett flertal som har problem med omstart.

Om du har tid, kunskap och en äldre dator kan du sätta upp en m0n0wall. Jag vet att det är en evigt tjat om den. Fast det är oslagbart. Om du sätter upp den så kan du ha trådlöstkort i den med.

Alltså:

Ett nätverkskort för LAN (överst tror jag), ett för WAN (internet) och ett tredje trådlöst. Mycket stabilare och snabbare än en router.

Lycka till!

MrR.

Jag har ingen gammal dator samt har ingen lust att ha en ståendes och surra :P... Tack för tipset ändå.

Permalänk
Medlem

Trådlöst, tänk bara när Kevin Rose kommer och demonstrations-hackar dig under sitt program!
se: www.thebroken.org avsnitt 1.

OnT:
Varför trådlöst? *nyfiken*
Är inte trådat snabbare och säkrare? Sladdarna fixar man väl till listerna eller nått?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Trådlöst, tänk bara när Kevin Rose kommer och demonstrations-hackar dig under sitt program!

OnT:
Är inte trådat snabbare och säkrare? Sladdarna fixar man väl till listerna eller nått?

Mitt trådlöst går lika snabbt som med sladd och är ganska säkert, grannarna kan inte joina mitt nät då är det namn på wlanet och pass som gäller

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt trådlöst går lika snabbt som med sladd och är ganska säkert, grannarna kan inte joina mitt nät då är det namn på wlanet och pass som gäller

Aw well... ok då.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Min signatur

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vore det med lite kryptering också? Namnet går enkelt att få fram och ett lösenord sniffas lätt om trafiken inte är krypterad.:D

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går knappast lika snabbt som med kablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det går knappast lika snabbt som med kablar.

Mitt gör , laddar ner och laddar upp i samma hastighet som när jag hade kabel men men ...

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt gör , laddar ner och laddar upp i samma hastighet som när jag hade kabel men men ...

Men inte mellan två datorer i nätverket..

Permalänk
Medlem

vet inte men men har ju en dator så jag är nöjd

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan inte rekommendera den. Finns vissa revisioner med otroliga problem, läs här:http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46341...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag kan inte rekommendera den. Finns vissa revisioner med otroliga problem, läs här:http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46341...

Du har bara haft oturen att få ett måndagsex. Känner ganska många som har den och inte haft några som helst roblem eller så med den.

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

OnT:

Min router är död, behöver en ny, farsan vill ha trådlöst till sin surfdator samt att jag funderar på trådlöst till min bärbara surfdator. Min stationära ska ha kabel eftersom att den ska stå bredvid routern.

Ja bor i en villa och grannarna är inte direkt några ”hackers”.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Min signatur

Okej.
Det låter bra men jag har inte hört någonting om dem. Ska läsa runt lite och se om några andra har en liknande.

Citat:

Jahapp... läste lite inlägg osv... inte lika sugen på den routern längre.

Då har jag dessa routrar att välja emellan:
Dlink EDWL-926 108mbit. (är skeptisk mot Dlink men funderar på denna ändå eftersom att ja inte har hört några problem med den).
Liksys WRT54G 54mbit. (var sugen på den men eftersom att de ser ut att vara problem som jag är rädd för att få så är jag skeptisk) är linksys ett stort märke inom routrar?
3com 54mbit (har inte hört om den men de låter bra )

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har bara haft oturen att få ett måndagsex. Känner ganska många som har den och inte haft några som helst roblem eller så med den.

Det är ett hårdvaruproblem med vissa versioner av WRT54G, det är inga "måndagsex." Det är jättemånga som har problem med dem. Problemen kommer när man ska överföra stora filer eller köra applikationer med många anslutningar (BT).

Dlink EDWL-926 är ingen router utan en bundle med di-624 + ett 108 Mbps PC-card.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ett hårdvaruproblem med vissa versioner av WRT54G, det är inga "måndagsex." Det är jättemånga som har problem med dem. Problemen kommer när man ska överföra stora filer eller köra applikationer med många anslutningar (BT).

Dlink EDWL-926 är ingen router utan en bundle med di-624 + ett 108 Mbps PC-card.

okej då förstod jag fel

kollade på den routern och den var det flera som hade problem med tex här:

http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/18609...

Permalänk
Medlem

Jag har positiva erfarenheter med Netgear så jag rekommenderar denna produkt:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWG624

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch