Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Permalänk
Medlem

Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Ser man , igentligen någon större skillnad på en 4 milj.pixlars kamera än på en dig.kamara på 5 milj,pixlar ? Menar om det är värt att överhuvudtaget byta upp sig från en 4 milj.pixlar kamera till en 5 milj.pixlars ?

Personligen så tycker jag då att ska man byta upp sig från 4 milj,pixlars kamera så lär man väl endå ta sig upp till en 6 milj.pixlar för att det ska vara någon vits, eller har jag fel ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om du ska förstora bilder är det helt ok att byta eller just zooma in en bit.
Skriver du ut helt vanliga 11x15 bilder ser du inte en sån stor skillnad.
Btw vad för kamera har du i dagsläget?

Permalänk

Akta dig noga för att ryckas med i megapixel-hysterin. Det är lite som Watt-hysterin när det gäller billig HiFi. Dåligt skit som öronen blöder av säljs med tesen att "Bättre ju fler Watt du har".

Permalänk

Det spelar ingen roll hur många Mpixels en kamera har om optiken suger. Så precis som Kalvsylta säger så akta dig för att ryckas med i megapixelhysterin.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bzrk
Om du ska förstora bilder är det helt ok att byta eller just zooma in en bit.
Skriver du ut helt vanliga 11x15 bilder ser du inte en sån stor skillnad.
Btw vad för kamera har du i dagsläget?

Idags läget så har jag en Nikon CoolPix 4600.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Ser man , igentligen någon större skillnad på en 4 milj.pixlars kamera än på en dig.kamara på 5 milj,pixlar ?

Förutom optiken som andra nämnt så kan det skilja ortroligt mycket på kvaliten på själva ljusreceptorn. En 4Mpx kan mycket väl ge betydligt bättre bilder än en 5Mpx tom när de sitter bakom samma objektiv.

Mpx värdet i sig är fullständigt värdelöst som kavlitetsgaranti. Kolla istället vad diverse onlinesiter som testar kameror säger om bildkvaliten.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stedevil
Förutom optiken som andra nämnt så kan det skilja ortroligt mycket på kvaliten på själva ljusreceptorn. En 4Mpx kan mycket väl ge betydligt bättre bilder än en 5Mpx tom när de sitter bakom samma objektiv.

Mpx värdet i sig är fullständigt värdelöst som kavlitetsgaranti. Kolla istället vad diverse onlinesiter som testar kameror säger om bildkvaliten.

Jo, jag var väl bara i första hand lite nyfiken bara. Då jag i dag sitter med, i mina ögonsätt, toppen kamera på 4 Milj.pixlar. Men, som sagt... jag var bara allmänt intresserad och nyfiken på ämnet i fråga i första hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nejdå, din kamera är alldeles utmärkt och räcker länge.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Nejdå, din kamera är alldeles utmärkt och räcker länge.

Ja, för sjutton... jag är hur nöjd som hellst med den jag har i dag. Jag var bara mest nyfiken på hur det igentligen är, om man verkigen uppfattar någon skillnad på en 4 milj. pixlars kamera imot en 5 milj. pixlars helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min fem år gamla Olympus C-2100UZ på 2.1Mpx ger bättre bilder än syrrans Casio på 5Mpx.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Om man förutsätter att optiken är tillräckligt bra för att inte göra någon skillnad och att brus och dynamisk omfång osv är lika så är det enkel matematik att räkna på hur stor skillnaden är.
Skillanden är 5/4, alltså 25% fler pixlar. Efter som bilden är i två dimentioner så ska dessa pixlar fördelar på 2 dimensioner, vilket ger att man kan skriva ut 25/2, dvs 12.5% större i varje ledd med samma upplösning. Eller så kan man beskära bilden med 12.5% i varje ledd och fort farande ha samma upplösning. Eller skriva ut med 12.5% högre upplösning på samma yta.
Skillnaden är alltså inte så särskilt stor.
Har man ett tränat öga skulle man kanske kunna se skillnad på en A4 förutsatt ett ganska detaljrikt motiv och i övrigt identiska bilder, men de flesta skulle nog ha lika många rätt som om man slumpat.

Ska man blanda in andra faktorer åxå är det inte så lätt att svara på frågan och då blir det ofta frågan om en subjektiv bedömning.

Permalänk

Re: Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Ser man egentligen någon större skillnad på en 4 milj pixlars kamera än på en digitalkamera med 5 milj pixlar?

Nej. Kasta inte bort dina pengar.

Men du ser skillnad mellan 5 och 8 megapixlar samt mellan 8 och 11 megapixlar.

De flesta digitalkameror (konsument och amatörfotograf) kommer att krypa upp mot 11 megapixlar om något år och tillrimliga priser 5.000 - 10.000 kronor. Med 11 megapixlar blir det ungefär lika bra som med film och där tror jag det kommer att stanna. Konsumenter och amatörfotografer behöver inte mer.

Permalänk
Medlem

Njae, egentligen skiljer det cirka 11.8% mellan 5 och 4 megapixlar.
roten ur (5/4) cirka 1.118 alltså 11.8% större i varje led.
1732x2309 cirka 4 megapixel
1935x2580 cirka 5 megapixel
med 4:3 som de flest digitalkompakter har.

Men hur som helst så behövs det stor ökning för att det ska märkas verkligen, helst fördubbling eller så, som ger cirka 41% mer i varje led.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skillnad från 4 till 5 miljoner pixlar - dig.kamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Nej. Kasta inte bort dina pengar.

Men du ser skillnad mellan 5 och 8 megapixlar samt mellan 8 och 11 megapixlar.

De flesta digitalkameror (konsument och amatörfotograf) kommer att krypa upp mot 11 megapixlar om något år och tillrimliga priser 5.000 - 10.000 kronor. Med 11 megapixlar blir det ungefär lika bra som med film och där tror jag det kommer att stanna. Konsumenter och amatörfotografer behöver inte mer.

Nä, det är ju sant.

Så jag kan någ köra med min kamera ett tag till innan man känner att man behöver utveckla den till något högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klart du kan. Så länge du inte känner att du behöver göra stora förstoringar eller att du behöver mer funktioner än vad coolpixen erbjuder så är det ingen mening att byta.