Permalänk

P4 2.8 -> P4 3.2. nån mening?

Har ett intelmoderkort med sockel 478 och en p4 2.8 512k 533 och funderar på om det är någon mening att uppgradera innan sockeln och prollarna fasas ut. Har två ggr 512MB ram, den ena på 333MHz och den andra på 400. Är det värt att byta ut processorn till en 3.2a med en meg cache och det långsammare minnet till ett 400?

Jag kan använda det överblivna till att uppgradera dotterns dator så ett visst värde får man räkna med där men frågan är om jag märker någon skillnad i prestande själv? Jajust ja, har ett agp nvidia 6800 gt som jag vill behålla i maskinen men det kanske inte är några probs att hitta moderkort med nyare cpu-sockel och agp??

Använder datorn nästan uteslutande till online fps-spelande och man märker ju att spelen som släpps nu behöver fan så mycket mer kraft än MOH-serien, vi är inte många kvar som fortfarande lirar det så ett byte av spel är snart ett måste.

Sen en helt annan sak, hittade ett coolt headset som verkar värt, surroundljud och mick, skulle vara perfekt men jag undrar om någon hittat en svensk återförsäljare på detta; http://www.turtlebeach.com/site/products/earforce/hpa/indetai...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte någon mening med att byta till den 3,2:a du föreslår, har den 1mb cache så innebär det att det är en prescott och de är inte lika effektiva som northwood per Hz och ökningen i prestanda skulle därför vara högst marginell!
Bättre då isf att försöka klocka upp din 2,8 till 3,2Ghz.
Att byta minnet kan dock vara en god idé så att du kan köra dem synkat med processorn!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Intressant det där med skillnaden northwood/prescott. Dessvärre undrar jag om moderkortet tillåter överklockning, det är ju ett Intel men det kan jag ju kolla.

Tack för synpunkten, jag hade inte en susning om att en nyare produkt skulle vara "sämre"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Det är absolut inte någon mening med att byta till den 3,2:a du föreslår, har den 1mb cache så innebär det att det är en prescott och de är inte lika effektiva som northwood per Hz och ökningen i prestanda skulle därför vara högst marginell!
Bättre då isf att försöka klocka upp din 2,8 till 3,2Ghz.
Att byta minnet kan dock vara en god idé så att du kan köra dem synkat med processorn!

Han bör få en prestande boost då den prollen han har ni bara har 133 fsb.
jag har en 2.53 NW 533 och är lite sugen på att byta upp mig till en 3.2 ghz prescott 800

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Trådskaparen:
...byt hellre minnet, och köp 2Gb för slanten istället. Det ger mer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

ÖVERKLOCKA DEN!!!!!
Jag har själv dragit upp min i 3.4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
Han bör få en prestande boost då den prollen han har ni bara har 133 fsb.
jag har en 2.53 NW 533 och är lite sugen på att byta upp mig till en 3.2 ghz prescott 800

Nej, han har en med 200fsb efterssom det inte finns 2,8:or med 133Mhz fsb.

Minnet lär dock gå med divider i 166Mhz (eller något däromkring, beror på vad det är för divider), och därför vore det bra att byta det långsamma minnet till ett ddr400 för att köra minnet syncat med processorbussen (200Mhz).

Det går iof att pröva och se om det går att tvinga/överklocka ddr333 minnet att gå i ddr400, det kan gå, visar sig om inte annat relativt fort om det inte går!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Nej, han har en med 200fsb efterssom det inte finns 2,8:or med 133Mhz fsb.

Minnet lär dock gå med divider i 166Mhz (eller något däromkring, beror på vad det är för divider), och därför vore det bra att byta det långsamma minnet till ett ddr400 för att köra minnet syncat med processorbussen (200Mhz).

Det går iof att pröva och se om det går att tvinga/överklocka ddr333 minnet att gå i ddr400, det kan gå, visar sig om inte annat relativt fort om det inte går!

han skriver att han har en "p4 2.8 512k 533"
och det finns till och med buggy har 2.8 Ghz 533 mhz dock så är det prescott med det finns NW också

finns på Lycos
annars kan du ju alltid googla

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Ni är iaf kanon. Tänk vad tid det hade tagit att googla sig fram till vad ni svarat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
ÖVERKLOCKA DEN!!!!!
Jag har själv dragit upp min i 3.4Ghz

3.5 så slår dig med 100MHz dessutom går bussen i 1GHz istället för 800MHz
Minnena körs som vanligt i 400MHz