Halloj,
Efter att ha b.l.a dreglat lite framför en 30" Macskärm i butik, plus blivit avundsjuk på polarens projektor, samt läst ett par trådar här med folk med flera skärmar, så har suget efter mer bildyta växt lavinartat!
Större monitor vore ju trevligt, men ska man över typ 22 tum så börjar det bli kostsamt, samt att det nästan alltid finns hakar som dålig responstid mm.
Alltså är ju multimonitor intressant! Dock är det ju ett dilemma att man ju nästan måste ha tre skärmar för att det skall vara någon idé för att gaming skall funka.
Lite dumma frågor runt detta:
1: Nån som vet några bra ställen på nätet som fokuserar på sånt här? Jag kan inte vara den enda som är sugen på att ha pixlar i (nästan) hela synfältet?
2: klarar de flesta moderna grafikkort (ett PCI-E Leadtek 6800GT i mitt fall) att åtminstone hårdvaruaccelerera två skärmar ordentligt i XP? Visst, prestandan lär ju halveras om man kör två skärmar jämfört med en, men funkar det fint förutom det? Några problem/begränsningar? Bara be drivisarna att stretcha bilden över båda monitorerna och köra?
3: Vilka grafikkort klarar egentligen fler än två skärmar? (inklusive hårdvaruacceleration) Det enda jag sett för "hemmabruk" är Matrox Parhelia, men det börjar ju bli rejält gammalt ur prestandasynpunkt.
4: Nästa dumma fråga: har nån här experimenterat med 3-4 skärmar med ett SLI-moderkort o två grafikkort, men med sli disablad?
Finns det tex någon SLI lösning där man kan enabla o disabla SLI fritt i mjukvara? (helst utan omstart) Vore ju trevligt så kunde man välja att köra maxprestanda på en skärm, eller smidigt dela upp bilden på fler skärmar. Köra med PCI-express + ett PCI grafikkort känns ju som en flaskhals - borde bli svårt att få acceptabel prestanda ur pcikortet.
5: Borde det inte gå att fixa en extern dosa av något slag som delar upp bilden till flera skärmar? Kan man göra multimonitorinstallationer på mässor och dylikt, så borde det väl gå att lösa även för privatbruk om man nu är lite tokig Då behöver man ju i teorin egentligen bara en utgång från datorn, så gör "dosan" resten. Borde gå att få tag i tycker man, men de kanske kostar multum.. Nån som sett nån liknande produkt?