Permalänk
Medlem

Powerbook vs laptop

Jag sitter och ska välja mellan att köpa en Powerbook 15" (1.5GHz eller 1.67GHz) eller en vanlig bärbar laptop (Centrino). Jag vet att man inte kan jämföra giga-hertz mellan en Powerbook och en laptop. Men jag skulle ändå vilja veta vilken/vilka Centrino-processorer som motsvarar Powerbookens 1.5 och 1.67GHz i prestanda. Tack på förhand för alla svar som kan komma.

Permalänk
Medlem

"mellan en Powerbook och en laptop"
Åhå, jag står och väljer mellan en BMW och en bil

"Jag vet att man inte kan jämföra giga-hertz mellan..."
Varför vill du ha svar på något som du vet inte går?

För att svara på dina frågor.
Ungefär samma GHz.

Permalänk
Medlem

Man måste ju dock ha i åtanke att Pentium M använder en systembuss på 533MHz till skillnad mot 167MHz för G4:an. Det brukar ge ett ganska ordentligt försprång.

Jag står själv i samma val och kval. Powerbook eller eller en Pentium-M-baserad laptop. Och det ser onekligen ut som att Pentium-M ger väldigt mycket mer ren och skär prestanda per krona.

Lutar dock åt Powerbook iaf. Frågan är bara hur mycket den låter, vill inte ha ännu en laptop som låter som en hårttork.

Permalänk
Medlem

De gånger jag har pysslat med siddes 12" PB har jag nästan aldrig hört att den låter.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre prestanda förväntas ibooken få när den övergår till intel? är det värt o vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snooopy
Hur mycket bättre prestanda förväntas ibooken få när den övergår till intel? är det värt o vänta?

Köpte min för nån vecka sen. Tycker den är snabb å bra.

Visa signatur
Permalänk

Snoopy: Köp en dator när du behöver den

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du får antingen CSN rabatt eller så handlar du genom ett företag och skipper momsen.

Finns det något som hindrar att man gör både och? Det är ju bara att stämpla in kvittot i bokföringen om man har ett eget företag. Vet dock inte hur rsv ser på det hela men de borde ju inte lägga sig i hur man får rabatter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Finns det något som hindrar att man gör både och? Det är ju bara att stämpla in kvittot i bokföringen om man har ett eget företag. Vet dock inte hur rsv ser på det hela men de borde ju inte lägga sig i hur man får rabatter.

Det går bra. Eller gick bra för mig iaf. Jag handla genom AoC på Uppsala universitet. Där fick jag skriva in momsnr, så trycks det på fakturan sen.

Min totala kostnad blev 9485kr inkl moms, för en ibook, videoadapter och ett tucano second skin. Moms en är på 1897kr, vilket jag sen få dra av.

Permalänk

Har börjat bli jävligt sugen på att köpa en bärbar mac nu. Lutar mest åt ibookhållet med min ekonomi. Fast jag behöver veta om det går att köpa till DVD-brännare till 12" modellen och ifall det är lätt att byta isf, känns inte som att det är värt 3000 för en större modell med 20 extra gigabytes hårddisk och brännare.

Undrar även om det är lätt att byta minne själv, tycker det låter bättre att köpa en 512 sticka från macoteket för 500 istället för en från apple för 1500.

Sen undrar jag om World Of Warcraft flyter på bra trots att det bara är 32 MB minne i grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazchjack
Fast jag behöver veta om det går att köpa till DVD-brännare till 12" modellen och ifall det är lätt att byta isf, känns inte som att det är värt 3000 för en större modell med 20 extra gigabytes hårddisk och brännare.

Det blir nog svårt att fixa tror jag.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk

Du kan köpa en extern, och pula in själv tror jag verkligen inte går.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazchjack
Sen undrar jag om World Of Warcraft flyter på bra trots att det bara är 32 MB minne i grafikkortet?

"Mac® OS X 10.3.5 or newer
# 933 MHz G4/G5 processor
# 512 MB RAM, DDR RAM recommended
# NVIDIA® or ATI GPU with 32 MB VRAM, 64 MB recommended
# 4.0 GB available HD space
# 4x CD-ROM drive
# 56k or better Internet connection"

Taget från http://wow-europe.com/en/requirements/index.html

Borde väl gå rätt bra med allting på sämsta kvalitén.

Permalänk
Medlem

Lite iBook frågor då jag går i köpetankar.

Hur bra fungerar iPhotos snygga bildövergångar på iBooken? Undrar eftersom jag förstått att iBooken inte har kräm nog för Core Image.

Sen undrar jag hur h264-decodningen går? Tänker inte främst då på hd-trailers och dylikt då det är ointressant i dagens läge. Mer på t ex hur keynotes och sådana events som också är kodade i h264 flyter. (Sen är det ju alltid trevligt att höra hur hdtrailers fungerar också )

Hur är skärmen? Har folk fått många pixelfel? Hur är den allmäna kvaliteten? Skärpa, färgåtergivning?

Var allt jag kunde komma på just nu, kommer väl på mer sen.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte iBooken ha "kräm nog för core image" ?

Keynotes fungerar finfint... 480p fungerar utan problem på 12" modellen som jag har, 720P går i (vad jag gissar efter att ha kollat lite snabbt), i runt 15-20 fps..

Inte ett enda pixelfel på min.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det är bara att skicka tillbaka ibooken om du får en död pixel om du köpt den via applestore. Apple har 2 veckors "nöjd kund" garanti.

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Varför skulle inte iBooken ha "kräm nog för core image" ?

Grafikkortet som sitter i verkar inte klara kraven för Core Image. Men det kanske fungerar bra ändå?

Blir nog en iBook inom en snar framtid iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Grafikkortet som sitter i verkar inte klara kraven för Core Image. Men det kanske fungerar bra ändå?

Från sidan du nyss länkade till: "ATI Radeon 9550"

Så varför skulle den inte klara kraven? Nog för att det som sitter i iBooken är ett mobility, men det fungerar bra

(sitter själv med ett, så jag vet)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Från sidan du nyss länkade till: "ATI Radeon 9550"

Så varför skulle den inte klara kraven? Nog för att det som sitter i iBooken är ett mobility, men det fungerar bra

(sitter själv med ett, så jag vet)

Ahh, my mistake.

Tack för alla svar, blir till att beställa en i nästa vecka.

Kom på en till sak. Dum fråga kanske, men spotlight har inga problem med att indexera externa hds via usb eller firewire eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Billigaste 1 gb minnet till en 12" PB 1,5GHz jag hittat är på DustinHome för 1355 inkl frakt. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010069094

Tyvärr finns det inte inne hos dom just nu. Nån som har hittat nån billig sticka nån annanstans?

Permalänk
Medlem

om jag inte är helt ute och cyklar så har PB 12" bara en minnes-slot.. fast den har 256MB minne inbyggd i moderkortet..

så 1.5GB kan du tyvärr inte få i PB 12"

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
om jag inte är helt ute och cyklar så har PB 12" bara en minnes-slot.. fast den har 256MB minne inbyggd i moderkortet..

så 1.5GB kan du tyvärr inte få i PB 12"

Nä, det vet jag väl... Siktar på att få ihop 1,25 GB. Du blev kanske lite förvirrad av att jag skrev upp klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexagu
Nä, det vet jag väl... Siktar på att få ihop 1,25 GB. Du blev kanske lite förvirrad av att jag skrev upp klockfrekvensen.

Tänkte först exakt samma som .di. Lite trött

Permalänk
Medlem

hehe.. mm.. såg lite fel där.. ursäkta..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

FAQ:en uppdaterad. Nu åter till tentaångest...

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
FAQ:en uppdaterad. Nu åter till tentaångest...

Jobbigt med tenta

Men du missa en sak som jag såg direkt i FAQ. Nu kommer 12" PB med superdrive. Finns ingen med endast combo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jobbigt med tenta

Men du missa en sak som jag såg direkt i FAQ. Nu kommer 12" PB med superdrive. Finns ingen med endast combo.

Ptja, man kan välja bort den och få den billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Ptja, man kan välja bort den och få den billigare.

Aha, de har gjort så. Plockat bort den från standardkonfigarna, och så får man ändra det själv där. Aja då är det helt rätt

Permalänk
Medlem

Ang. bytet till Intel-kärna.. Detta kommer väl komma runt januari lr något?
Frågan är om det är värt att vänta lr inte.. Prestandavinst osv?

Kommer priset öka på de modellerna lr kommer de stanna på samma nivå som nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Ang. bytet till Intel-kärna.. Detta kommer väl komma runt januari lr något?
Frågan är om det är värt att vänta lr inte.. Prestandavinst osv?

Kommer priset öka på de modellerna lr kommer de stanna på samma nivå som nu?

Nej det var väl till sommaren de är tänkt att de ska byta till intel på vissa serier.