Permalänk
Medlem

vore inte helt fel med 24/24

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Jaså. Men VDSL 12/9 fanns ju en stund hos BBB för att sedan ganska omgående bli adsl2+ 24/1. Jag har hellre 12/9 idag än 24/24 om två år.

Fanns en stund? Jag har den tjänsten...

Bara det att de inte bygger ut tjänsten längre eftersom Cisco inte längre arbetar med DSL-lösningar.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Jag tycker det låter lite _för_ bra...

I second that!
Påminner mig om Internet via El-Nätet :/

Permalänk
Avstängd

förra året var det ju tal om att Bahnhof skulle lansera 100Mbit via VDSL .... men vi vet ju hur det gick så

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Fasen oxå. Jag som har telefoni med Comhem nu! Undra om man kan få VDSL2 via kabeltvtelefoni?

Nä, jag tror och hoppas på att Comhem möter BBB's nya upload med råge..

http://www.alltombredband.se/index.php/426/_newsegna/news

"Nu planeras dock tester på att leverera upp till 100 Mbit per sekund som tjänst till hushållen, precis som Bredbandsbolaget gör via sitt fiberbaserade nät. Comhem når dock 1.4 miljoner kunder"

Visa signatur

Utan förväntningar kan man leva ett liv utan besvikelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valio
http://www.alltombredband.se/index.php/426/_newsegna/news

"Nu planeras dock tester på att leverera upp till 100 Mbit per sekund som tjänst till hushållen, precis som Bredbandsbolaget gör via sitt fiberbaserade nät. Comhem når dock 1.4 miljoner kunder"

Och dom kallar det för "Bredbandsbolaget-dödare". Jag hade iaf. tagit BBB Ethernet 10/10 oavsett hur många 100-tals megabit comhem hade lovat mig.

Comhem må va snabbt och kan punga ut många tjänster, men ack så instabilt och känsligt det är...

Permalänk
Avstängd

ja ett TP uttag tar man ju alla gånger framför alla andra tekniker

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: Re: VDSL2 pågång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Kommer säkert bli 40/0.1 eller nåt sånt..

Det är hyffsat tekniskt omöjligt med dom hastigheterna, då Ack-arna inte skulle räcka till

Permalänk

Re: Re: Re: VDSL2 pågång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcclinic
Det är hyffsat tekniskt omöjligt med dom hastigheterna, då Ack-arna inte skulle räcka till

Stuntar väll dem i
Nä, men jag tycker 24/1 är värdelöst redan nu. Har 8/1 och hade gärna byt den mot en 4/4 uppkoppling istället.

Permalänk
Avstängd

Åhhhh, vad jag hoppas att VDSL2 kommer att nå mig. *krama VDSL2s skapare om det kommer hit*

Men som vanligt kommer väl Telia stå ivägen och efter 10 år erbjuda någon halvdan VDSL2 med en halv kbit/s upload.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: VDSL2 pågång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Stuntar väll dem i
Nä, men jag tycker 24/1 är värdelöst redan nu. Har 8/1 och hade gärna byt den mot en 4/4 uppkoppling istället.

jo, men nu snackar du ju om adsl2+, detta är vdsl o de komemr ju garanterat inte köra nå 1 mbit upp

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Och dom kallar det för "Bredbandsbolaget-dödare". Jag hade iaf. tagit BBB Ethernet 10/10 oavsett hur många 100-tals megabit comhem hade lovat mig.

Comhem må va snabbt och kan punga ut många tjänster, men ack så instabilt och känsligt det är...

påvisar snarare comhems desperation, bredbandsbolaget skulle lätt kunna "uppgradera" sitt nät till 1/1 Gbps, då lär comhem sitta på pottan igen. Jobbigt med företag som inte inser att deras teknik e förlegad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
påvisar snarare comhems desperation, bredbandsbolaget skulle lätt kunna "uppgradera" sitt nät till 1/1 Gbps, då lär comhem sitta på pottan igen. Jobbigt med företag som inte inser att deras teknik e förlegad.

Hade det varit helt smärtfritt?
Om det varit i nuläget så hade väl deras transitnota stigit åt höjderna, samt utbytespunkterna blivit ännu mer överbelastade

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Som sagt, låter kul men för oss i små orterna känns de som att vi inte lär få känna på vdsl2 de närmaste 2 åren

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Hade det varit helt smärtfritt?
Om det varit i nuläget så hade väl deras transitnota stigit åt höjderna, samt utbytespunkterna blivit ännu mer överbelastade

ja det kan man ju alltid diskutera, jag vill nog hävda att det blir mycket svårt att på allvar kunna utnyttja en så pass hög hastighet 24/7, vilket i sig medför att belastningen troligen blir högst marginell.

Dock tycker de flesta företag/isp:er att accesshastigheten är ett utmärkt sätt att utöka sina intäkter genom att sätta olika prislappar och därmed få folk tro att det finns ett reell pris skillnad mellan dessa.

Dock så innebär detta så klart en investering i nya switchar, då jag misstänker att B2 som så många andra isp:er i huvudsak byggt sina lan access nät med 10/100 switchar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Som sagt, låter kul men för oss i små orterna känns de som att vi inte lär få känna på vdsl2 de närmaste 2 åren

2år? kommer nog ta 50år innan något sådant kommer hit, fick 0,5Mbit förra julen, och det är max vad dom flesta häromkring kan få

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Och dom kallar det för "Bredbandsbolaget-dödare". Jag hade iaf. tagit BBB Ethernet 10/10 oavsett hur många 100-tals megabit comhem hade lovat mig.

Comhem må va snabbt och kan punga ut många tjänster, men ack så instabilt och känsligt det är...

Hur gick det med lanseringen av 8/1 tjänsten? Vill minnas att det inte var några problem med den. Fast det e klart, det blir säkert lite problem i början om 10000-tals vill ha 100megabit. Krånglar det bara i 1-2 veckor så är det väl dock inte så farligt...

Vad det gäller BBB 10mbit vs Comhem 100Mbit så håller jag med dig. Tyvärr har jag inte den lyxen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
påvisar snarare comhems desperation, bredbandsbolaget skulle lätt kunna "uppgradera" sitt nät till 1/1 Gbps, då lär comhem sitta på pottan igen. Jobbigt med företag som inte inser att deras teknik e förlegad.

Tror faktiskt det kostar mer för comhem att klicka upp sitt till 100Mbps, än BBB att klicka upp sitt till 1Gbps... Rent utrustingsmässigt och servicemässigt faktiskt.. I vilket fall som hellst så tycker jag 1Gbps är löjligt mycke för en privatperson, såvidare man inte bedriver big-deal warez buissness...

Förlegat tycker jag inte, dom har många fördelar över xDSL, men det är somsagt tokinstabilt tyvär, känns som ett stort Coax-BNC nät över hela stan, då nån drar ut sej, rasar det för alla...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Hur gick det med lanseringen av 8/1 tjänsten? Vill minnas att det inte var några problem med den. Fast det e klart, det blir säkert lite problem i början om 10000-tals vill ha 100megabit. Krånglar det bara i 1-2 veckor så är det väl dock inte så farligt...

Vad det gäller BBB 10mbit vs Comhem 100Mbit så håller jag med dig. Tyvärr har jag inte den lyxen..

Nja de möjligt, och snabbt går det med (tankar själv i 1020kBps). Men min lina dyker dagligen, och så har det varit sen i vintras.

Nepp, de bara ett fåtal som har den lyxen med ett RJ-45 i väggen där hemma... Dom byggde lite nya lägenheter här i stan för ett tag sen, av min nyfikenhet kollade jag upp om dom drog nät där mellan lägenheterna, eftersom jag tyckte det borde vara standard idag, men gjorde dom icke...

Permalänk
Avstängd

Men familjebostäder och Svenskabostäder (samt kanske Stockholmshem) skall bygga ut FTTH, fiber till alla sina lägenheter i stockholm. Det kommer ta ganska många år att bygga ut, men många i sthlm kommer att ha tillgång till TP uttag från sin mediakonverterare "snart" iaf ...

SvB har ju redan börjar i järfälla och test området vällingby. nätet klarar 1Gbps till slutkunden och idag finns det möjlighet att köra 100Mbps.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
Fanns en stund? Jag har den tjänsten...

Bara det att de inte bygger ut tjänsten längre eftersom Cisco inte längre arbetar med DSL-lösningar.

Lite sent svar, men, de tog bort möjligheten att beställa helt. Jag vet att min telestation inte var full, och ändå kunde man inte beställa VDSL om man så var min granne (bodde i samma korridor).

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Lite sent svar, men, de tog bort möjligheten att beställa helt. Jag vet att min telestation inte var full, och ändå kunde man inte beställa VDSL om man så var min granne (bodde i samma korridor).

Det där vet jag att det inte stämmer, eftersom en av mina närmare vänner beställde VDSL från BBB senast för 2.5 veckor sedan och det är inkopplat nu. (Bor i Örebro)

Vad grundade du det på att du visste att den inte var full? De bokar ju upp platser på lång sikt, både för privatpersoner och företag. Skulle jag sälja VDSL skulle jag tex. spara några platser i utrustningen för enbart företag eftersom man tjänar fetare stålar på dem.

Tjänsten levererar BBB precis som normalt, men man måste fråga specifikt om den finns när man beställer.

Edit: stavfel

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
Det där vet jag att det inte stämmer, eftersom en av mina närmare vänner beställde VDSL från BBB senast för 2.5 veckor sedan och det är inkopplat nu. (Bor i Örebro)

Vad grundade du det på att du visste att den inte var full? De bokar ju upp platser på lång sikt, både för privatpersoner och företag. Skulle jag sälja VDSL skulle jag tex. spara några platser i utrustningen för enbart företag eftersom man tjänar fetare stålar på dem.

Tjänsten levererar BBB precis som normalt, men man måste fråga specifikt om den finns när man beställer.

Edit: stavfel

Ok, det kanske stämmer som du säger, det var åtminstone vad kundtjänsten sa till mig när jag hörde varför en granne inte kunde få vdsl, frågade om stationen var full men det var den inte, och att de bara hade tjänsten tillfälligt. Fast sen har det väl hänt att de haft fel också..

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

jag lovar och svär att nya vdsl2 tjänsterna inte kommer använda sig av upload grejen. BBB vill inte att folk ska ha snabb upload då det kostar med massa peering trafik ifall det blir en massa sites etc.

Jag tror dom kommer släppa 100/1 vdsl2, men man kan ju alltid hoppas på 10/10 eller 20/20, men jag tror inte

kanske om man betalar uppåt 1k per månad kanske man får lite upload vem vet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Lite sent svar, men, de tog bort möjligheten att beställa helt. Jag vet att min telestation inte var full, och ändå kunde man inte beställa VDSL om man så var min granne (bodde i samma korridor).

Jag beställde vdsl via BBB den 23 augusti i år. Det gick perfekt, fick igång uppkopplingen här idag. Jag beställde för övrigt via telefonen, och inte via deras hemsida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Jag beställde vdsl via BBB den 23 augusti i år. Det gick perfekt, fick igång uppkopplingen här idag. Jag beställde för övrigt via telefonen, och inte via deras hemsida.

Ok, det här var alltså i våras som jag pratar om. Har inte bott i Örebro sedan maj.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

De har aldrig slutat sälja tjänsten.
De har aldrig planerat att ta bort sin egen VDSL-tjänst.

De har däremot slutat att marknadsföra den aktivt.
De har däremot slutat att aktivt bygga ut stationer med VDSL.

Jag tror bara att du fått prata med en kundtjänstare som var lite för grön ^^ Men det är även mycket möjligt att stationen personen varit kopplad mot inte haft utrustningen för VDSL.

Dakke: Dina argument om att BBB inte vill att sina kunder skall ha hög upload har ju inga grunder alls. De är ju igentligen de enda riktiga aktörerna på marknaden som har upload till sina kunder iom. VDSL och Ethernet-tjänsten.

ADSL är det inte så mkt man kan göra åt då tekniken ser ut som sådan.

Framtiden får utvisa vilken ul tjänster med VDSL2 kommer att ge.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk

Upp till 56/56 om du bor i en telestation.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

o då ska ja ha den

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

livs gnistan blev lite störe nu

edit: 56/56 då bor man vell 1km från statonen då?.... 100/100 kan man ju få som max enligt teknigken på 450m (?)

jag som bor 3km bort

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem

Då kan man ju också ställa sig en liten fråga...

Vad är det för mening med att ha snabbt åt båda hållen ifall man endå inte får dela med sig av filer?

Antipiratbyrån kanske kommer... Jag darrar =D hahaha.. Detta är en sak som den nya Upphovsrättlagen förstör.

Visa signatur

//GudZen