Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
om jag inte är helt ute och cyklar så har PB 12" bara en minnes-slot.. fast den har 256MB minne inbyggd i moderkortet..

så 1.5GB kan du tyvärr inte få i PB 12"

Enligt http://www.apple.com/ibook/specs.html sitter det 512 MB i frün början, och du har en plats till att sätta upp till 1 GB i, totalt 1,5 GB.

Har själv att välja mellan en IBM R52 och en iBook 14" som jobb-laptop, någon som har synpunkter? iBook ser lite ut som en ålderdomlig tegelsten, och kan inte anslutas till min plattskärm på jobb.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Enligt http://www.apple.com/ibook/specs.html sitter det 512 MB i frün början, och du har en plats till att sätta upp till 1 GB i, totalt 1,5 GB.

Nix, det är 256 MB inbyggt i moderkortet och en 256 MB-sticka i minnesplatsen. Alltså kan du max sätta i 1,25 GB RAM.

Det verkar som du om har blandat ihop iBookarna med PB 12".

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Nix, det är 256 MB inbyggt i moderkortet och en 256 MB-sticka i minnesplatsen. Alltså kan du max sätta i 1,25 GB RAM.

ibook har 512MB inbyggt och en plats ledig sedan senate updaten...
powerbook 12" har 256MB inbyggt.. Den har inte uppdaterats sedan April eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean

ibook har 512MB inbyggt och en plats ledig sedan senate updaten...
powerbook 12" har 256MB inbyggt.. Den har inte uppdaterats sedan April eller något sådant.

Permalänk

Uhm, nu kanske en dum fråga, men ingen audio-in på iBooken... Betyder detta att jag inte kan andvända en mikrofon och Skypea med andra?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, nu kanske en dum fråga, men ingen audio-in på iBooken... Betyder detta att jag inte kan andvända en mikrofon och Skypea med andra?

Om du inte har sett så kan jag meddela att microfonmarknanden har börjat flytta sig till USB... Samt att det alltid finns bluetooth ifall du gillar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du inte har sett så kan jag meddela att microfonmarknanden har börjat flytta sig till USB... Samt att det alltid finns bluetooth ifall du gillar det.

(Jaja, du är apple-beroende)

Men... min Hama-mick för 69:- då? T.T ^^
Njah, att andvända USB är inte så bra, för lite kontakter. Hur många usb-kontakter finns det på en 12-tums iBook?
Och hur är det med Bluetooth, kan man ha flera bluetoothprodukter samtidigt? Eller snarare hur många samtidigt. Och om man exempelvis synkar data med en mobil eller nått, funkar inte dom andra bluetoothanslutningarna något sämre då? Eller är prestandan densamma även om man synkar tio mobiler samtidigt?

en iBook med 768 mb ram, 60gb HD, ett bluetooth-headset och en bluetooth-mus hade varit något. Annars får jag hoppas att dom installerar en mick i iBooken. Dom flesta stationära applemodeller för hemmabruk har ju mikrofon inbyggd... (Om än värdelös).
Tror ni en iBook med 768mb ram klarar av att spela upp HD? Sägs ju kräva runt 3ghz 1024 mb ram för sådant, men det till PC... (Ja, jag vet att skärmen inte är tillräckligt högupplöst, men man vill kanske ändå se på någon HD-trailer nångång).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

(Jaja, du är apple-beroende)

Men... min Hama-mick för 69:- då? T.T ^^
Njah, att andvända USB är inte så bra, för lite kontakter. Hur många usb-kontakter finns det på en 12-tums iBook?
Och hur är det med Bluetooth, kan man ha flera bluetoothprodukter samtidigt? Eller snarare hur många samtidigt. Och om man exempelvis synkar data med en mobil eller nått, funkar inte dom andra bluetoothanslutningarna något sämre då? Eller är prestandan densamma även om man synkar tio mobiler samtidigt?

en iBook med 768 mb ram, 60gb HD, ett bluetooth-headset och en bluetooth-mus hade varit något. Annars får jag hoppas att dom installerar en mick i iBooken. Dom flesta stationära applemodeller för hemmabruk har ju mikrofon inbyggd... (Om än värdelös).
Tror ni en iBook med 768mb ram klarar av att spela upp HD? Sägs ju kräva runt 3ghz 1024 mb ram för sådant, men det till PC... (Ja, jag vet att skärmen inte är tillräckligt högupplöst, men man vill kanske ändå se på någon HD-trailer nångång).

Du har 2st USB kontakter... Köp USB-hubb ifall du vill ha prylar i massor.
Det finns inbyggd mic.
Vet inte hur det är med flera bluettooth enheter samtidigt. Men mus och tangentbord går ju att ha samtidigt allafall. Och samtidigt synca mobilen.
Beror på vilken typ utav HD du syftar på.
HDTV 1080p MPEG2 har du en stream på ca 25MB/s. Det vetefan om ens laptophårddisken klarar
HDTV 1080p H.264 kan jag spela på min Powermac Dual 1,33GHz. Men det är inget någon laptop idag kan spela vad jag vet, vare sig pc eller mac.
Däremot när du kommer ner till 720p blir det andra saker. Min powerbook får lite problem ibland med 720p H.264. Men det är en 1GHz 12" Powerbook.

480p H.264 klarar den utan problem. Och 720p Mpeg2 eller Xvid klarar den också.

Permalänk
Medlem

Lite ljudnivåer skulle vara snällt om någon skrev lite om.

Plz, citera mig när din svarar på denna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Jag har haft min iBook sen den 18 aug i år. Har hört fläkten EN gång. Och det var när jag laddade den (batteriet blir varmare), råkade ha "Better performance" och hade massor av program igång. Lät, men inte så jävla illa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Som tidigare talar sa så går fläkten sällan igång, när den väl gör det hörs den knappt. Dock om du trycker i en cd/dvd så låter dvdspelare förjävligt mycket. Ska jag kolla på lite serier som ligger på skiva eller överhuvudtaget köra något från skiva så flyttar jag över det till disken och kör därifrån då det låter alldeles för mycket.

Permalänk

Fick ny jobbdator idag. Nya Powerbook 15". Slängt in lite mer ram, har ny 1,5gb.
Riktigt bra fart i den.. Milsvid skillnad mot min gamla 12" 867a

Skärmen är undebar. Skönt att slippa 1024x768

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Fick ny jobbdator idag. Nya Powerbook 15". Slängt in lite mer ram, har ny 1,5gb.
Riktigt bra fart i den.. Milsvid skillnad mot min gamla 12" 867a

Skärmen är undebar. Skönt att slippa 1024x768

sådär positiv kan man inte vara utan att skriva en recension...;)

Permalänk
Medlem

jag har en liten märklig fråga kanske.

men om jag skulle köpa en powerbook. skulle jag kunna lira bf2 och nya spel med den? och om jag inte kan det, finns det möjlighet att uppgradera den så det går?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sickan
jag har en liten märklig fråga kanske.

men om jag skulle köpa en powerbook. skulle jag kunna lira bf2 och nya spel med den? och om jag inte kan det, finns det möjlighet att uppgradera den så det går?

Tack!

Du kan inte spel PC-Spel. Du kan inte spela Windowsspel.
En laptop kan du uppgradera genom att byta hårddisk och pluppa i mer ramminne. Så inge stora prestandavinster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du har 2st USB kontakter... Köp USB-hubb ifall du vill ha prylar i massor.
Det finns inbyggd mic.
Vet inte hur det är med flera bluettooth enheter samtidigt. Men mus och tangentbord går ju att ha samtidigt allafall. Och samtidigt synca mobilen.
Beror på vilken typ utav HD du syftar på.
HDTV 1080p MPEG2 har du en stream på ca 25MB/s. Det vetefan om ens laptophårddisken klarar
HDTV 1080p H.264 kan jag spela på min Powermac Dual 1,33GHz. Men det är inget någon laptop idag kan spela vad jag vet, vare sig pc eller mac.
Däremot när du kommer ner till 720p blir det andra saker. Min powerbook får lite problem ibland med 720p H.264. Men det är en 1GHz 12" Powerbook.

480p H.264 klarar den utan problem. Och 720p Mpeg2 eller Xvid klarar den också.

Jag syftar i huvudsak på 1080i. Tror du att det går?
Har testat att spela upp Day of the dead-trailern, fick runt 2FPS med (stationär) 1,7ghz 512mbram, och det är ju trots allt väldigt, väldigt lågt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag syftar i huvudsak på 1080i. Tror du att det går?
Har testat att spela upp Day of the dead-trailern, fick runt 2FPS med (stationär) 1,7ghz 512mbram, och det är ju trots allt väldigt, väldigt lågt.

En iBook klarar inte att spela en 720p H.264. Och du får ett långsamt bildspel i 1080p.

Permalänk
Medlem

Varit sugen på en Ibook länge, men här om dagen när jag var in till Hamburg och kikade på en på allvar märkte jag ett par negativa ting
Skärmen. Kass betraktningsvinken och jävligt dassig ljusstyrka. Skall det vara så eller är det någon inställning? Jag jobbar normat sett med Acer-notebooks och har inte ens på en 3 år gammal dator sett en så dassig särm förr.
Pekplattan: Är det verkligen inte möjligt att markera flera objekt utan att trycka på själva knappen under plattan? på de Acer, IBM och Dell, notebooks jag jobbat med har det alltid räckt med att dubbelklicka och hålla nere fingret efter sista klicket för att sedan kunna forma en ruta för att göra en stor markering.

Hur ligger det till med detta? Ibooken är jävligt lockande i övrigt, men framförallt skärmen känns som något jag inte kan leva med om det inte kan avhjälpas.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Betraktningsvinkeln i min erfarenhet är varken sämre eller bättre än andra laptops, hade en acer innan och det var ungefär samma. Ljusstyrkan på min skärm är skitbra.. ofta kör jag på ungefär 50% när jag kör med batteri, och ibland kör jag ner den i så lite som kanske 10% om jag bara surfar och sådär. Och markera flera objekt går utmärkt på det sättet som du beskriver, dvs att dubbelklicka i rutan, det är helt enkelt en inställning i kontrollpanelen vill jag minnas, precis som det var på min acer när jag hade den. Sedan beror det givetvis på vilken generation av iBook det var som butiken hade.. Jag tror att skärmen är bättre på min som är 3-4 månader gammal än på min kompis som är över ett år gammal.

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem

Dubbelklicka? Räcker med ett klick och sedan dra en fyrkant om det som ska markeras.

Permalänk
Medlem

Jaså, så kanske det är :]
Temporär sinnesförvirring!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper en iBook nu i januari/februari.. tackvare denna tråden...

Permalänk
Medlem

Det är bra ! Skulle köpt min redan 2004 men blev tyvärr fördröjd, men har nu haft den i ett antal månader och är skitnöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags för en revision nu (eller revolution)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
En G4 går bra mycket snabbare än en Intel- eller AMD-processor med samma klockfrekvens.

Nu är allting reviderat. Jösses!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
En Intel Core Duo går bra mycket snabbare än en G4- eller AMD-processor med samma klockfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Det är så att jag har funderat på att köpa en dator från Apple (ev ibook 12" kommande budget Macbook) om ungefär ett halvår då jag (om det blir som planerat) börjar på universitet. Men när jag berättade om mina planer för farsan och morsan så kom genast frågan om kompatibliteten med windows upp. Hur bra det fungerar/om det fungerar att föra över dokument från och till windows med en mac och samma sak vid bifogande av dokument/bild/annan fil i mail å så?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

för dokumenten i fråga så ska du tanka open office till windowsdatorn så ska det funka fint...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Det är så att jag har funderat på att köpa en dator från Apple (ev ibook 12" kommande budget Macbook) om ungefär ett halvår då jag (om det blir som planerat) börjar på universitet. Men när jag berättade om mina planer för farsan och morsan så kom genast frågan om kompatibliteten med windows upp. Hur bra det fungerar/om det fungerar att föra över dokument från och till windows med en mac och samma sak vid bifogande av dokument/bild/annan fil i mail å så?

I princip kan man säga att alla vanligen förekommande dokument är crossplattform (kom fan inte på en svensk term ). Om du ska köpa en iBook/MacBook som student har väl dessutom Apple och Microsoft ett bra studentpaket med Office 2004.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer ske ett prisfall på de äldre PP baserade iBooks eller PowerBooks ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Någon som vet ifall det kommer ske ett prisfall på de äldre PP baserade iBooks eller PowerBooks ?

Bra fråga, de gamla PM G4 rasade i pris när PM G5 kom, så om det följer det mönstret, ja. Men samtidigt så, hm, jag vet inte. Man kan ju hoppas. Blir det stora prissänkningar kommer jag fanimej att köpa en PowerBook G4 iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Vad jag har hört kommer detta inte att ske just nu, kanske senare dock?

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.