jag och en kompis känner os lurade av

Permalänk

jag och en kompis känner os lurade av

http://www.hellgrenfoto.se/

En kompis till mig köpte en radda med lysdioder där ifrån för ett tag sedan.. jag tänkte att det var rätt dyrt.. men jag köpte några av min kompis
behövde några orkade inte sticka till elfa..

jag kopplade in 3 st i en krets,
de lyste i ca 15 min sen så blinka det till så var skiten dött.. samma sak hände nu igen med en krets om en lysdiod

spec 3.3v
20mA

enligt sidan iaf.

kopplar in det på 5 v och får fram genom lite räkningar att ja ska ha ett på runt 80 ohm .. är lat av mig och kopplar in ett motstånd på 100ohm och 0.05W vilket är mer än vad som behövs.. den kommer bara lysa steget sämre..

lyser i 3-4 min sen slocknar den... har köpt runt 50 lysdidoer på classe o elfa alla lyser än idag och jag kan säga att de har varit i gång flera hundra timmar som det lovas

kan säga att när jag gjort andra kretsar så har jag fått värden på 150 270 300ohm precis jämna tal och kopplat in visst så svängeer det på 5% men ändå.. alla de lyser idag och jag tog ändå med råge och det skulle ha klarat det..

jag misstänker att ägaren till sidan har manipulerat specsen för att kunna sälja lysdioderna dyrare..

ett stort J***A minus till http://www.hellgrenfoto.se/

Vem F*N nu som äger skiten och lurar folk.. och kom inte och säg att jag gjort fel.. har använt krympslang över lödningar och inte haft för hög temp eller något på.. bara så att det sitter.. har använt 2mm eller steget mindre.. ..

jag kommer iaf alltid att köpa på elfa och classe och säga åt mina kompisar att göra det ifall de ska ha några..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har du varit i kontakt med dom sen dess.

Tycker jag du skall maila till dom och beskriva ditt problem.

Permalänk

har precis gjort det.. väntar svar... ger de några dar på sig.. diggar elfa för deras kunniga personal även om det är steget dyrare där så kommer jag endast köpa där ifron ifortsättningen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Enligt specen så har du ju överstigit den maximala spänningen. Sedan vet jag inte hur du kommer till 100ohm.. Om vi tar ett generellt exempel: För att få 20mA genom en lysdiod kopplad till 5V: Räkna med ett spänningsfall på ca 0.7V i dioden, detta ger ett övrigt spänningsfall på ca 4.3V. R=U/I, dvs 4.3/0.02 = 215ohm. Ett motstånd på 100ohm ger alltså ca dubbla strömmen.

Permalänk
Medlem

Bummer, verkar som du har eldat upp dioderna :), så, butiken är inte direkt ansvarig för det.

Edit: ska lära mej att läsa också, förlåt thunder

Permalänk
Hedersmedlem

Hur sjutton räknar ni egentligen? Esso och Razor-SWE alltså...

Lysdioden har ett framspänningsfall på 3,3v och maxström på 20mA

Hur jag än räknar så får jag det till att det ska vara sisådär 80 ohm

Lysdioder med 0,7v framspänningfall finns säkerligen inte. Runt 1,2v är det lägsta jag har sett. Dessutom är dessa specade till 3,3v vilket är rätt normalt för en blå lysdiod. Matningsspänningen spelar ingen roll egentligen, man kan köra lysdioder på 1kV bara motståndet är tillräckligt stort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur sjutton räknar ni egentligen? Esso och Razor-SWE alltså...

Som krattor?

Låt gå för att framspänningsfallet är större, principen är dock rätt.

Permalänk
Medlem

Dom tänker väl antagligen på vanliga dioder, dom brukar ju ligga runt 0.7v (sen schottky runt 0.1-0.2 och zener lite allt möjligt)..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Re: jag och en kompis känner os lurade av

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
http://www.hellgrenfoto.se/

En kompis till mig köpte en radda med lysdioder där ifrån för ett tag sedan.. jag tänkte att det var rätt dyrt.. men jag köpte några av min kompis
behövde några orkade inte sticka till elfa..

jag kopplade in 3 st i en krets,
de lyste i ca 15 min sen så blinka det till så var skiten dött.. samma sak hände nu igen med en krets om en lysdiod

spec 3.3v
20mA

enligt sidan iaf.

kopplar in det på 5 v och får fram genom lite räkningar att ja ska ha ett på runt 80 ohm .. är lat av mig och kopplar in ett motstånd på 100ohm och 0.05W vilket är mer än vad som behövs.. den kommer bara lysa steget sämre..

lyser i 3-4 min sen slocknar den... har köpt runt 50 lysdidoer på classe o elfa alla lyser än idag och jag kan säga att de har varit i gång flera hundra timmar som det lovas

kan säga att när jag gjort andra kretsar så har jag fått värden på 150 270 300ohm precis jämna tal och kopplat in visst så svängeer det på 5% men ändå.. alla de lyser idag och jag tog ändå med råge och det skulle ha klarat det..

jag misstänker att ägaren till sidan har manipulerat specsen för att kunna sälja lysdioderna dyrare..

ett stort J***A minus till http://www.hellgrenfoto.se/

Vem F*N nu som äger skiten och lurar folk.. och kom inte och säg att jag gjort fel.. har använt krympslang över lödningar och inte haft för hög temp eller något på.. bara så att det sitter.. har använt 2mm eller steget mindre.. ..

jag kommer iaf alltid att köpa på elfa och classe och säga åt mina kompisar att göra det ifall de ska ha några..

Varför skriver man en klagtråd innan man kontaktat företaget i fråga? Blir så f*rbannat trött på det.

Permalänk

kan för att man känner sig lurad.. jag skulle ju bara behövt ett på runt 80 ohm och det kan philip intyga ochså.. ska kolla min mail och se om de svarat... några budget lysdiode de troligen har specat över..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja då får väl jag svara då, ägaren till Lysdioder.net!

Fick ett mail igår utav skaparen till denna tråd som anklagade oss för att lura folk genom att sälja dåliga lysdioder, och att alla han kopplade in brann upp. Vi hade tydligen dåliga produkter, med felberäknade motstånd.

Jag bad honom svara på mitt mail om vad som kunde förbättras eller vilka motstånd jag skulle sälja istället, men han har inte vågat höra av sig igen.

Så tyvärr tror jag nog att han har kopplat fel, och det står även i våra villkor att kunden ansvarar helt och hållet för sina inkopplingar. Samma som ELFA har, garantin gäller inte när kunden börjat löda och pilla!

Tycker att det är konstigt att han som köpt 3st lysdioder är den första som reagerar i sådana fall, när vi sålt mycket mer än så till många andra som är jättenöjda.

// Johan Hellgren

EDIT: Specifikationerna är tagna ifrån tillverkaren, och de är samma som upplyst.se och de flesta andra diod-företagen använder sig utav.

Permalänk

Så du menar att han ljuger i sin post?
Han skriver ju att han använder ett motstånd på 100 Ohm vilket är mer än tillräckligt.
Och koppla en lysdiod fel? visst man kan vända den på fel håll, men då skulle den ju inte heller lysa. Nä, jag tycker dioderna verkar va felaktiga...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Borde inte som sagt var ALLA andras dioder också gå sönder då om det vore sån skit?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

Jag har även beställt ifrån lysdioder.net och jag vet då hur man hanterar dessa utan att ta itu dem, alla fungerar fortfarande

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Så du menar att han ljuger i sin post?
Han skriver ju att han använder ett motstånd på 100 Ohm vilket är mer än tillräckligt.
Och koppla en lysdiod fel? visst man kan vända den på fel håll, men då skulle den ju inte heller lysa. Nä, jag tycker dioderna verkar va felaktiga...

Jag varken skrev eller tror att han ljuger, men fel kan alla göra. Hade han kontakta mig innan allt detta blev så hade vi kunnat lösa problemet tillsammans, och troligtvis hade båda vart glada. Thunderinternet postade ju här innan han ens hade kontakta oss.

Som Kit säger, varför skulle inte alla andras dioder gå sönder då?

Thunderinternet: Tack för alla besökare du värvat idag, och därmed mycket beställningar!

// Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jorgo

Så tyvärr tror jag nog att han har kopplat fel, och det står även i våra villkor att kunden ansvarar helt och hållet för sina inkopplingar. Samma som ELFA har, garantin gäller inte när kunden börjat löda och pilla!

På vilket sätt menar du att han kopplat fel? Finns liksom inte så många ben att koppla in direkt?..

Måste protestera "börja löda & pilla"? Ni måste vara fullt medvetna om att lysdioder löder man fast för det mesta & i bland är det ett litet "pill" för att få dit dom... Med andra ord så har ni ingen garanti överhuvudtaget på era lysdioder eller motstånd?
På er sida skriver ni att det i princip är OK att köra dioderna upptill 4v.. säger tillverkaren att det är OK eller ni att det är OK samt garanterar ni att dioderna håller för 4v?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
På vilket sätt menar du att han kopplat fel? Finns liksom inte så många ben att koppla in direkt?..

Måste protestera "börja löda & pilla"? Ni måste vara fullt medvetna om att lysdioder löder man fast för det mesta & i bland är det ett litet "pill" för att få dit dom... Med andra ord så har ni ingen garanti överhuvudtaget på era lysdioder eller motstånd?
På er sida skriver ni att det i princip är OK att köra dioderna upptill 4v.. säger tillverkaren att det är OK eller ni att det är OK samt garanterar ni att dioderna håller för 4v?

Ok, inte "kopplat fel", utan gett för mycket spänning.

Man ser ju på en diod hur den har gått sönder:
Kapseln har blivit mörk i botten = brunnit på grund utav överspänning
Kapseln fortfarande är klar = troligtvis ett fabrikationsfel, och kunden får nya dioder (har aldrig hänt)

Driftspänningen ligger på 3.3V, men de klarar upp till 4.0V enligt tillverkaren. Vi skickar med motstånd anpassade till 3.3V från både 12V och 5V, sen vad kunderna gör med motstånden är upp till dem.

// Johan

Permalänk
Medlem

Ok.. det köper jag att han kan ha gett dom för hög spänning men då måste han ha gett dom över 4v då... klantigt om så har hänt.. vet man vad man sysslar med kan man bla. även köra dom på 230v växel.

Ni skriver i princip att det är OK att köra era dioder på 4v betyder det att man har garanti på dom om man gör så?

Du får ut spänningen 13V från din moped, och har en utav våra blåa lysdioder som behöver 3.3V och 20 mA för att lysa. Strömmen 20mA är ju 20 tusendelars ampere, vilket är 0.02A. Här är formeln: R = U / I

Spänningen du har - Spänningen du vill ha / Strömstyrkan = Motståndets värde
13 V - 3.3 V / 0.02 A = 485Ω
I detta fall kan du fortfarande använda våra 470Ω motstånd eftersom lysdioden klarar ända upp till 4.0V.

www.hellgrenfoto.se/lysdioder/inkoppling.htm

Om jag inte misstar mig kommer man att köra dioden på 3,6v & 20.6mA det är helt ok & man har garanti på dioderna?

Jaja, eftersom han avstår från att skriva mer i sin tråd så utgår vi från att han har gjort ett misstag & själv är skuld till problemet.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Ja enligt tillverkaren ska ju dioderna klara av ända upp till 4.0V, och vi tar ju specifikationerna direkt ifrån dem. Många som har köpt utav oss har just köpt till sin bil, moped och båt och användt 470 ohm eller 560 ohm till detta. Ingen annan har hört av sig om att de har "brunnit", och dessutom har jag bytt ut dioder i min bilstereo som har hållt i 4-5månader nu.

Om en kund är missnöjd med våra dioder och hör av sig till oss genom att maila, så kan vi reda ut saken tilssammans. Men om man börjar med att skriva en tråd här och klaga gärnet, och sedan skicka ett mail till oss där ett halvt a4 sitter ihop som ett stycke, och dessutom bara massa svordomar så känns det inte så seriöst från kundens sida.

Så svaret är ja: om kunden är missnöjd ser vi till att ordna upp det, förutsatt att kunden kan höra av sig till oss med ett seriöst mail.

// Johan

Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren.

Visa signatur