The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Precis som i Daggerfall.

Daggerfall är askasst. Man dömer ett spel efter hur bra grafiken är, vet du väl? Morrowind var bra när det kom, men nu är grafiken inte bra längre! Alltså suger Morrowind stenhårt.

Permalänk

spelkänslan och kontrollerna e d viktigaste, sen kommer grafiken och sist ljudet enligt mig (kan ju köra mp3 spelaren i öronen om inte ljudet/musiken tilltalar)...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
spelkänslan och kontrollerna e d viktigaste, sen kommer grafiken och sist ljudet enligt mig (kan ju köra mp3 spelaren i öronen om inte ljudet/musiken tilltalar)...

I denna typen av spel tycker jag animationerna är rätt viktiga med. Vill inte ha en karaktärer som de lägger 10000 miljoner polygoner (överdrift) på och sen rör de sig som de har blöjor fulla med avföring i.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I denna typen av spel tycker jag animationerna är rätt viktiga med. Vill inte ha en karaktärer som de lägger 10000 miljoner polygoner (överdrift) på och sen rör de sig som de har blöjor fulla med avföring i.

Ehrm, nu glömmer ni det som kommer mellan spelkänslan och kontrollerna, alltså storyn!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Daggerfall är askasst. Man dömer ett spel efter hur bra grafiken är, vet du väl? Morrowind var bra när det kom, men nu är grafiken inte bra längre! Alltså suger Morrowind stenhårt.

Jag hoppas verkligen att du skojar om någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Jag hoppas verkligen att du skojar om någon.

Han är ju bara sarkastisk...

EDIT: Är det bara jag som är mer intresserad av AI:t (och storyn, såklart) än själva grafiken? Verkar ju bli skitkul att leka med NPC:n - Sno mat så att de tvingas gå och stjäla av någon annan, eller kanske han/hon går och dödar ett rådjur med bara händer? Eller varför inte sno en jägares pilbåge när han sover? Kommer han att sno eller köpa ny båge? Kommer bli jävligt intressant.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

EEEEHHHH!!! du måste ju va slut i huvet om du tyckers så! Morrowind är fortfarande ett skit bra spel och kommer alltid att vara!!

Man kan inte bedömma ett rollspel efter Grafiken, det är storyn och känslan som är de viktiga!!

Varför skulle Bauldersgate 1 och 2 vara så himla populärt och utsedda till ett av dom bästa spelen som någonsin gjorts??? Där suger grafiken men de är känslan som e det som gör så att dom äger!!!!!!!!!!

Du verkar inte veta vad ett Rollspel är!!

Visa signatur

DIF

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljung89
EEEEHHHH!!! du måste ju va slut i huvet om du tyckers så! Morrowind är fortfarande ett skit bra spel och kommer alltid att vara!!

Man kan inte bedömma ett rollspel efter Grafiken, det är storyn och känslan som är de viktiga!!

Varför skulle Bauldersgate 1 och 2 vara så himla populärt och utsedda till ett av dom bästa spelen som någonsin gjorts??? Där suger grafiken men de är känslan som e det som gör så att dom äger!!!!!!!!!!

Skulle du spela Morrowind IDAG om det haft Doom 1 grafik???

Antagligen inte. Alltså har grafiken helt klart betydelse....frågan är bara hur tolerant man är.
För mig är Morrowind idag alldeles för outdated, jag pallar inte sån grafik efter att ha spelat moderna fps de senaste åren. Känslan försvinner totalt, hur bra den än var när spelet var färskt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Antagligen inte. Alltså har grafiken helt klart betydelse....frågan är bara hur tolerant man är.
För mig är Morrowind idag alldeles för outdated, jag pallar inte sån grafik efter att ha spelat moderna fps de senaste åren. Känslan försvinner totalt, hur bra den än var när spelet var färskt.

Usch vad trist det låter att man bara slutar gilla spel för att grafiken är ett par år gammal, snacka om att man går miste om mycket på retro/nostalgi delen då.

Jag själv skulle inte ha något emot att lira Morrowind om säg 3 år igen för det är ju ett lika grymt spel om 3 år som det var när det kom. grafiken har ju inget med det att göra för den blir ju inte sämre än vad den var när den kom bara för att allt annat blir snyggare.

EDIT:

btw jag lirar DOOM idagsläget med

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljung89

Suck. Jag tänkte fortsätta på det här, men det verkar ju ganska lönlöst. Titta på Docksiders inlägg istället.

Seb74: Jag spelar mycket hellre Doom 1 och 2 än Half-Life 2. Iofs älskar jag Doom 1 och 2, men aja. Heretic, Hexen etc. etc dom äger upp alla nya spel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
dålig story, kass AI, kass känsla comes to mind @ värsta som finns

Yes indeed, men jag pratade om grafiken.

Permalänk
Medlem

Mig spelar inte grafiken stor roll. Spelade t.ex. både System Shock 2 och Deus Ex första ggn 4-5 år efter dom släpptes och tycker det är två av de bästa spelen jag spelat.

Hade bara inte WinXP trilskats så in i h-vete med Daggerfall hade jag spelat det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Haha, känns det inte förnedrande att gå på en sån enkel liten ironi-mina?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragTore
Haha, känns det inte förnedrande att gå på en sån enkel liten ironi-mina?

Själv tycker jag det är helt förståligt. Någon eller några här som borde få gå en jefla kurs innan de går ut på forum igen, sarkasm fungerar inte speciellt bra i skriven form - och ska det användas gör det då tillsammans med smileys. Försök förstå det.

Permalänk
Medlem

jag tycker grafiken har en stor betydelse i rollspel, för om grafiken är riktigt kass så får man inte någon spelkänsla heller, ljud lika så. visst sen så behöver det inte va så bra musik så datorn brinner upp när du spelar.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Citat:

Suck. Jag tänkte fortsätta på det här, men det verkar ju ganska lönlöst. Titta på Docksiders inlägg istället.

Jag instämmer helt i vad LotiX skrev. Du får skylla dig själv om några missförstår dig när du inte använder smileys ihop med ironi.

On topic: Jag anser att grafiken är sekundär. Ett bra spel blir inte sämre för att det finns andra med bättre grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Ja. Grafiken har minimal betydelse om det är Rollspel man gillar.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag instämmer helt i vad LotiX skrev. Du får skylla dig själv om några missförstår dig när du inte använder smileys ihop med ironi.

On topic: Jag anser att grafiken är sekundär. Ett bra spel blir inte sämre för att det finns andra med bättre grafik.

Det märks att ni inte varit på PC Gamers forum, 90% av all text är ironi/sarkasm utan smileys.

Permalänk

offtopic: Vilken fart det blev på den här tråden, känns som release nalkas nu när det trappas upp så i tråden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
offtopic: Vilken fart det blev på den här tråden, känns som release nalkas nu när det trappas upp så i tråden!

Kolla det officiella forumet. Det är ett jäkla liv där om dom senaste bilderna.

Permalänk
Medlem

@EvilNed: Håll ironifanan högt!

(Ska bara fixa en lämplig burk så jag kan spela Daggerfall igen, så ska jag nog kunna hålla tyst sen...)

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Yesterday I got my monthly PC magazine through the door, and to my great surprise, there was an 8 page preview about Oblivion. The editor of the magazine had got the honor to play a demo version of Oblivion (ONLY available to the press/editors of magazines). So I though I would share what he experienced. I have just picked out the most interesting parts. What I write is directly translated from a danish magazine called >Pcplayer (remember, its the editors own personal opinions and experiences, and he havent played the final game!).

Gameplay/Combat:
The gameplay looks alot like Morrowind, in good and bad. Good, because the game contains great free space, and total freedom, and bad, because combat still is a doubtful affair. Instead of "locking" your opponents in a fight, like for example World of Warcraft, where they can use diffrent attack- and defence maneouvers, have Bethesda chosen to use a rather simple "Attack or defend"- twoclick-system, where you use left mousebutton to swing your sword, and right to defend against attacks.

So you can use fighting in two ways. On the easier enemies, you can just keep swinging your sword brutally, until your enemy gives up or dies, or you can time your attacks and defends against the more challenging enemies. Magic attacks can be used independent of physical attacks. Just just choose what magic attack you wanna use, and press a key when you wanna use it.

Fighting against a single opponent is somewhat easy to do, especially if its against a human or a creature on your own size, but as soon as crawling or flying beasts is involved, is the fights just something you wanna get over with, so you can move along in the story. Fights agains multiple enemies is completely impossible, because of the lack of combination-attacks, and the opponents - especially the city guards - insisting on standing up in your face, makes it hard to fight effectively.

We cant say if there is more to the combat system than just swinging your sword and hope for the best, but we have to conclude, that combat still is the games weak spot.

Radiant AI:
Originally we shouldent have walked into a little private home in the game, where the owner and a city guard started trouble, because we were looking at a shiny silverplate. So we got confronted with the choice of going back to jail for our theivous manners, or a quick fight with the possibility of getting away. We chose the fight, and the guard quickly got beaten after a short and intense fight. But we couldent have that the silver items owner would run for help, so he had to die too.

Heavily loaded with every lootable item from the house, we sneaked out the back door, but sadly a guard had heard the racket and went to attack us. After yet a fight, we had 3 lives on our account, which quickly rose to 7, 8 and soon 10, when the rest of the towns guards came rushing in the name of justice.

All this complicated our further traveling around the town, since civil people spontaneously began to attack us on the streets. It all went wrong when we accidently started a mobfight in an inn, where we tried to rent a room where we could stay safely for the night. We accidently hit the wrong key, which made us deal the inn owner a blow, he didnt get up from again.

In a very short time, we managed to work up a record large bodycount and a bounty, which made our threadlevel equal with the demons that are raging in Tamriel.
[color="red"]
Stealing:
Pete Hines explaned, that one of the important new gameplay-elements is bigger consequence from stealing and breaking into peoples homes. Its now harder to steal objects, because the city guards now can see when you carry around stolen objects and items, and will confront you when they see it. Furthermore, the stolen items cant be sold to normal shopkeepers, but only to special recievers of stolen goods, which is some very secret types, you only can find by sniffing around in Thieves Guild.
[/color]
Lockpicking:
Instead of Morrowinds keep-clicking-until-its-open-lockpicking system, it has now been made more interesting in Oblivion. Its a little lockpicking game, where you in a combination of reaction speed and memory have to figure out, in what combination you have to click the small taps inside a lock to open it.

These was the most interesting parts, its not so much, but the game isen't out yet, and the editor also write, that he feels he barely scratched the surface of this giant game. He also write that the graphics is totally stunning. There also are some awesome screenshots in the magasine, which I dont think can be found on the internet. We definately have something to look forward too, both in the graphics and the gameplay department. smile.gif

I hope you got just a little out of reading it, and hopefully it answered just a few of questions you could have. smile.gif

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=240320...

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att Elderscrolls spelen är de enda RPG's där grafiken räknas, för det som är lite speciellt med de tidigare spelen är ju den enorma friheten och öppna världen. Det förloras ju om den vackra naturen inte fanns, vädereffekter mm. och om NPC animationera var dåligt gjorda.

I tex. baldursgate har man inte den friheten utan är begränsad till mycket mindre områden och då spelar grafiken inte så stor roll alls. Då är det mer story, musik, karaktärsutveckling och roliga NPCr som läggs stor vikt på. (Tycker inte Elderscrolls spelen kommer i närheten av Baldurgate spelens story).

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX
Själv tycker jag det är helt förståligt. Någon eller några här som borde få gå en jefla kurs innan de går ut på forum igen, sarkasm fungerar inte speciellt bra i skriven form - och ska det användas gör det då tillsammans med smileys. Försök förstå det.

Att använda smileys ihop med sarkasm och ironi är som att dumma ner sarkasm så att lata eller tröga personer kan förstå det. Jag säger inte att du är lat eller trög, men du har fel när det gäller sarkasm och ironi i skriven form.

Ett tips: Bli aldrig kolumnist. Aldrig. Någonsin. Typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Usch vad trist det låter att man bara slutar gilla spel för att grafiken är ett par år gammal, snacka om att man går miste om mycket på retro/nostalgi delen då.

Jag själv skulle inte ha något emot att lira Morrowind om säg 3 år igen för det är ju ett lika grymt spel om 3 år som det var när det kom. grafiken har ju inget med det att göra för den blir ju inte sämre än vad den var när den kom bara för att allt annat blir snyggare.

EDIT:

btw jag lirar DOOM idagsläget med

Njae, grafiken blir sämre än den var....i praktiken iallafall. Och grafik = inlevelse.

Vi kan jämföra med filmer, och sätta ekvivalenstecken mellan dataspelsgrafik och filmspecialeffekter. Effekter i filmer ökar inlevelsen och verklighetskänslan.
Tänk dig original King Kong när den kom. Det var makalösa effekter, folk trodde antagligen knappt det var sant vad dom såg. Dom satt nog definitivt inte och skrattade åt hur ful Kong eller nåt av monstren var utan levde sig hängivet in i filmens värld.

Om någon idag tittar på King Kong, och jämför med den nyinspelade versionen....ja....vad tror du?
Originalet har givetvis kvar samma effekter som för 70 år sen, men jag tror att alla som ser filmerna ändå ser den filmen på ett annat sätt idag...med nostalgi, men INTE med full inlevelse och trovärdighet.

Därmed inte sagt att Morrowind är för fult för att spela. Det får vara upp till var och en.
Men kanske en liten pik till alla som tycker att grafik är helt orelevant för rollspel. Rollspel kräver ju verkligen att man lever sig in i spelet, och det gör man lättare om ljud och grafik är bra.

EDIT: Att spela Doom idag är nostalgi, och då har grafik INGENTING med det hela att göra. Morrowind är enligt mig lite för färskt för att vara ett nostalgispel.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Bra grafik ger inte automatiskt bättre inlevelse även om det hjälper till en hel del.

Jag spelade Deus Ex första gången förra året. Grafiken hade över 5 år på nacken men det var längesen jag fängslades så av ett spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror nog att Elderscrolls spelen är de enda RPG's där grafiken räknas, för det som är lite speciellt med de tidigare spelen är ju den enorma friheten och öppna världen. Det förloras ju om den vackra naturen inte fanns, vädereffekter mm. och om NPC animationera var dåligt gjorda.

I tex. baldursgate har man inte den friheten utan är begränsad till mycket mindre områden och då spelar grafiken inte så stor roll alls. Då är det mer story, musik, karaktärsutveckling och roliga NPCr som läggs stor vikt på. (Tycker inte Elderscrolls spelen kommer i närheten av Baldurgate spelens story).

Bra poäng. TES fokuserar mycket på inlevelsen ur första persons-läget. Och då är det viktigt att omgivningen är välgjord. Man ska sugas in i spelvärlden.

Men för mig personligen är inte grafiken viktigast även om jag hoppas Oblivion är osannolikt snyggt och vackert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att använda smileys ihop med sarkasm och ironi är som att dumma ner sarkasm så att lata eller tröga personer kan förstå det. Jag säger inte att du är lat eller trög, men du har fel när det gäller sarkasm och ironi i skriven form.

Hade hoppats du skulle notera att jag inte ens fick för mig att gå in på om det du skrev över huvud taget får klassas som ironi/sarkasm. De två humorformer jag anser är svårast att få till -allt måste verkligen stämma om det ska lyckas. Du skrev helt enkelt din åsikt fast rakt tvärtom. "Grafik suger!!!!!!!". Okej, helt fantastiskt skrivet! Killen blev rejält ägd där. Snyggt sarkastiskt inlägg, verkligen!

!?

Mer OnT: Wiee verkar som jag får råd till ett Oblivion-dugligt grafikkort i alla fall. Funderar även på att installera Morrowind igen. In med lite grafikfixande mods, "Here be trees", "Morrowind comes alive" och FPS-optimizer så har man några timmars skoj spelande framför sig igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX
Hade hoppats du skulle notera att jag inte ens fick för mig att gå in på om det du skrev över huvud taget får klassas som ironi/sarkasm. De två humorformer jag anser är svårast att få till -allt måste verkligen stämma om det ska lyckas. Du skrev helt enkelt din åsikt fast rakt tvärtom. "Grafik suger!!!!!!!". Okej, helt fantastiskt skrivet! Killen blev rejält ägd där. Snyggt sarkastiskt inlägg, verkligen!

!?

Mer OnT: Wiee verkar som jag får råd till ett Oblivion-dugligt grafikkort i alla fall. Funderar även på att installera Morrowind igen. In med lite grafikfixande mods, "Here be trees", "Morrowind comes alive" och FPS-optimizer så har man några timmars skoj spelande framför sig igen!

Du ska nog läsa det jag skrev igen, ingen seriös har sådana radikala åsikter. Och eftersom du inte anser att sarkasm och ironi funkar i skriftlig form så bör du aldrig bli kolumnist, för det är en stor del av deras jobb.

Gissa vad. Dom gör det utan smileys också, värsta 1337.

Permalänk

Hoppas att det kommer en sandlåde-mod. Ser ut att behövas.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine