The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Oblivion är inte ett FPS......... First Person Shooter. Eller du planerar att endast använda pilbågen?
*petitesser är skoj*

Ursäkta, OB är isometriskt ja just det ja.

Permalänk
Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Permalänk
Medlem

Oj, den andra game play filmen var ju grym. Många väldigt bra detaljer i den. En sak jag blev glatt överraskad över var att ljudet verkar väldigt bra. Det var massor med bakgrundsljud överallt, borde vara väldigt trevligt med surroundljud. Detaljerna i striderna såg också bra ut, tex när goblinen föll och låg ner med huvudet vilande på en bänk.

Skogen såg lika snygg ut som på bilderna också. Forsen var fräck ocskså.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Oj, den andra game play filmen var ju grym. Många väldigt bra detaljer i den. En sak jag blev glatt överraskad över var att ljudet verkar väldigt bra. Det var massor med bakgrundsljud överallt, borde vara väldigt trevligt med surroundljud. Detaljerna i striderna såg också bra ut, tex när goblinen föll och låg ner med huvudet vilande på en bänk.

Skogen såg lika snygg ut som på bilderna också. Forsen var fräck ocskså.

/Andreas

Håller med angående ljudet, ambient-effekterna såsom fågelkvitter och grodor var överraskande och lär ju ge mer immersion, vilket är trevligt.

Gah, kan knappt bärga mig... vill ha detta nu!

Visa signatur

.

Permalänk

Det känns som man vid det här laget har sett allt vad spelet har att erbjuda. Tusen olika bilder, intervjuer och filmklipp. Det borde ha sparat mer för spelarna själva att upptäcka. Jo, jag vet att världen är stor. Spelade Daggerfall, men jag tycker de har haft helt fel strategi med Oblivion. De skulle koncentrerat sig på att göra färdigt spelet i stället för att snacka så mkt. Jag har svårt att föreställa mig att jag kommer att bli särskilt possitivt överaskad när spelet väl släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Oj, den andra game play filmen var ju grym. Många väldigt bra detaljer i den. En sak jag blev glatt överraskad över var att ljudet verkar väldigt bra. Det var massor med bakgrundsljud överallt, borde vara väldigt trevligt med surroundljud. Detaljerna i striderna såg också bra ut, tex när goblinen föll och låg ner med huvudet vilande på en bänk.

Skogen såg lika snygg ut som på bilderna också. Forsen var fräck ocskså.

/Andreas

Jo tycker helt klart det som imponerade mest från filmerna var när de bara gick runt i skogen. Grafiken visste man redan skulle vara snygg, men ljudet verkar ju vara riktigt nice det också. Sen är väl frågan hur långt man kommer med mitt ati 9700 pro

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga bilder på själva oblivion, så något har man att se fram emot iaf.

Permalänk
Medlem

Microsoft har satt Oblivion på 20 March som releasedatum än. Detta är inte officielt än, men Microsoft hade ändrat det från "1st Quarter 2006" till "20 March, 2006" på någon av deras listor tydligen. Så ett officiellt uttalande kommer nog snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det känns som man vid det här laget har sett allt vad spelet har att erbjuda. Tusen olika bilder, intervjuer och filmklipp. Det borde ha sparat mer för spelarna själva att upptäcka. Jo, jag vet att världen är stor. Spelade Daggerfall, men jag tycker de har haft helt fel strategi med Oblivion. De skulle koncentrerat sig på att göra färdigt spelet i stället för att snacka så mkt. Jag har svårt att föreställa mig att jag kommer att bli särskilt possitivt överaskad när spelet väl släpps.

Jag tror dock inte "snacket" tar så mycket tid från spelutvecklandet.
Jag tycker det är trevligt att de har så mycket nyheter. Många andra spelar har nästan inga nyheter alls. Ett tips är att inte titta på alla filmer och alla bilder på spel du vill bli överraskad av. Du väljer ju faktiskt själv. Jag tror dock bara vi sett en liten bråkdel av speciellt monster, vapen osv.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Jag tror dock inte "snacket" tar så mycket tid från spelutvecklandet.
Jag tycker det är trevligt att de har så mycket nyheter. Många andra spelar har nästan inga nyheter alls. Ett tips är att inte titta på alla filmer och alla bilder på spel du vill bli överraskad av. Du väljer ju faktiskt själv. Jag tror dock bara vi sett en liten bråkdel av speciellt monster, vapen osv.

/Andreas

Exakt. Detta är så ett spel marknadsförs: Med videos, bilder etc. etc. och man ser ju själv vilken effekt det fått. Precis som med Morrowind sitter alla RPG fantaster och dregglar. Inte för att spelet är överhypat och spelutvecklarna lagt all krut på spelutveckling, utan för att spelet helt enkelt ser så bra, kul och annorlunda ut.

Du ska nog se att spelutvecklarna arbetat nonstop de senaste tre månaderna för att få spelet så bra som möjligt. Det faktum att Bethesda krävde mer tid för att få spelet förbättrat ser jag själv som ett bevis på att de verkligen bryr sig.

Permalänk
Avstängd

Finns inte videon någon annanstans där man inte behöver ett förbannat medlemskap?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns inte videon någon annanstans där man inte behöver ett förbannat medlemskap?

det är bara de högre upplösta videos som du behöver medlemskap för.

http://media.pc.ign.com/media/702/702491/vids_1.html

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
det är bara de högre upplösta videos som du behöver medlemskap för.

http://media.pc.ign.com/media/702/702491/vids_1.html

Aha... Aldrig testat det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
det är bara de högre upplösta videos som du behöver medlemskap för.

http://media.pc.ign.com/media/702/702491/vids_1.html

Vad är det för codecs man måste ha? Blir galen, provat en massa nu=S

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Vad är det för codecs man måste ha? Blir galen, provat en massa nu=S

Jag kör med FFDshow iaf + quicktime pluginet för mediaplayer classic. Men egentligen borde ingen codec behövas för de där, alla IGN filmer är vanliga quicktime och wmv filer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag kör med FFDshow iaf + quicktime pluginet för mediaplayer classic. Men egentligen borde ingen codec behövas för de där, alla IGN filmer är vanliga quicktime och wmv filer.

Mm jag vet, har också dem + en massa andra. Installerad nämligen en sån där ultra mega codec pack så kanske problemet ligger i grafikkorts drivrutinerna eller nått=/

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Jag tror dock inte "snacket" tar så mycket tid från spelutvecklandet.
Jag tycker det är trevligt att de har så mycket nyheter. Många andra spelar har nästan inga nyheter alls. Ett tips är att inte titta på alla filmer och alla bilder på spel du vill bli överraskad av. Du väljer ju faktiskt själv. Jag tror dock bara vi sett en liten bråkdel av speciellt monster, vapen osv.

/Andreas

Det är klart att jag inser att det inte tar tid från programmerarna, men man får intrycket av att det ägnas massa energi åt promotion. Jag tycker att det är synd att de inte har valt att överaska publiken med ett fantastiskt bra spel, istället för att visa alla dessa bilder och filmklipp månad efter månad. Dessutom höjer de bara förväntningarna och ökar risken att man blir besviken. Visst kan man låta bli att titta, men när man bara behöver klicka på en länk, är det svårt att låta bli. Är de säkra på sin produkt så tycker jag att de borde låta spelet tala för sig självt när det släpps. Jag brukar normalt inte störa mig på förhandsmaterial, men till Oblivion har det varit så extremt mycket att det mest börjar bli irriterande. Nu känns det som att det är hög tid att leva upp till all hype, som de själva har byggt upp.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med alls. Ett spel BEHÖVS marknadsföras och man måste berätta vad som är unikt med det. Om man kör din väg så skulle spelet garanterat inte bli någon succe, och det är väl ändå vad alla spelutvecklare strävar efter?

Permalänk

Det finns mellanting. Marknadsföring är en sak. Man måste inte, som Bethesda har gjort med Oblivion, formligen dränka publiken i förhandsmaterial för att få en säljsuccé. De är säkert jättestolta över sitt spel, men de kunde sansat sig lite och sparat mer åt oss att utforska och upptäcka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det finns mellanting. Marknadsföring är en sak. Man måste inte, som Bethesda har gjort med Oblivion, formligen dränka publiken i förhandsmaterial för att få en säljsuccé. De är säkert jättestolta över sitt spel, men de kunde sansat sig lite och sparat mer åt oss att utforska och upptäcka.

Dränka oss med förhandsmaterial? Dom ger oss ju nästintill noll. Vad har vi fått? 2 ingame film filmer och en trailer?

Permalänk
Medlem

ska köpa detta spel..men kan fan inte bestämma mig om jag ska ha collectors edition eller vanliga utgåvan?

Vad tycker ni att man ska välja?

Permalänk
Medlem

Tja jag skulle ta vanliga. Det är inte så mycket mer (enligt mig) som följer med CE så för mig var det inget svårt val

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Dränka oss med förhandsmaterial? Dom ger oss ju nästintill noll. Vad har vi fått? 2 ingame film filmer och en trailer?

Jag har inte precis hållit mig helt ajour, men har ändå sett tillräckligt många bilder, intervjuer och filmklipp för att börja tröttna. Du förstår, när jag skriver förhandsmaterial, inkluderar jag mer än bara filmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag har inte precis hållit mig helt ajour, men har ändå sett tillräckligt många bilder, intervjuer och filmklipp för att börja tröttna. Du förstår, när jag skriver förhandsmaterial, inkluderar jag mer än bara filmer.

Vi har ju fått otroligt lite filmer, bilder och annat material.
Jämför man med andra spel har vi ju fått nästintill ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det finns mellanting. Marknadsföring är en sak. Man måste inte, som Bethesda har gjort med Oblivion, formligen dränka publiken i förhandsmaterial för att få en säljsuccé. De är säkert jättestolta över sitt spel, men de kunde sansat sig lite och sparat mer åt oss att utforska och upptäcka.

Har man jobbat 4 år på att utveckla ett spel så vill man nog gärna ha in lite intäkter också, om man inte vill gå några miljoner back. Klart de kommer marknadsföra spelet så mycket som möjligt. Alla spelutvecklare gör det, sen klart att Obilivion får mer uppmärksamhet än nått spel som utvecklats i källarn av 2 personer, men det förtjänar det ju också. Att "låta spelet tala för sig självt" är liksom inte direkt ett alternativ när du lagt ut flera miljoner på att utveckla det.

Plus ser inte problemet, jag är ändå hyffsat intresserad, och jag har hittat/läst 2-3 previews, sett kanske 10 screenshots och 2 filmer nu, och detta över ett antal månader. Skulle inte jag direkt kalla mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Vi har ju fått otroligt lite filmer, bilder och annat material.
Jämför man med andra spel har vi ju fått nästintill ingenting.

Då skiljer sig våra åsikter verkligen åt. Jag vet inte vad du förväntar dig, men du tycker alltså att det t.ex. har varit nästintill inga bilder alls?

Permalänk

Jag tycker det är bra att de ger ut mycket info, det är skillnad på att göra informationen tillgänglig och att tvinga den på folk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Då skiljer sig våra åsikter verkligen åt. Jag vet inte vad du förväntar dig, men du tycker alltså att det t.ex. har varit nästintill inga bilder alls?

Relativt.
Kollar du på t.ex GR:AW så finns det tiotals videos ute och kanske hundratals screenshots.
Medans Oblivion kanske har 4-5(?) videos och 20-30(?) screenshot.

Så ja, det är väldigt lite om man jämför med andra spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Relativt.
Kollar du på t.ex GR:AW så finns det tiotals videos ute och hundratals screenshots.
Medans Oblivion kanske har 4-5(?) videos och 20-30(?) screenshot.

Så ja, det är väldigt lite om man jämför med andra spel.

Jag betvilar inte att det finns de som är värre.

Sen, är spelet dåligt och får tummen ner i spelpressen, hjälper det föga att det vräkte ut pressmaterial innan releasen. Jag säger inte att det blir dåligt, utan att bra spel säljer mkt utan en oändlig mängd bilder och filmklipp. Samtidigt höjs förväntningarna till skyarna av de noga utvalda screenshots, etc. Man får ju bara hoppas att de kan leva upp till dem.