Produkttest: AMD AM2 X2 5000+

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: AMD AM2 X2 5000+

Att ställa om till DDR2-minnen för AMD innebar att man behövde ändra arkitekturen på sina processorer då minneskontrollern är integrerad. Vi fick möjligheten att testa Athlon 64 X2 5000+ med minnen i DDR2 800 med inställningarna 3-3-3-8 T1. En ny virtualiseringteknik innebär också att man kan använda flera operativsystem samtidigt och riktigt energisnåla modeller är på väg. Med AM2 finns även budgetversionen Sempron tillgänglig på samma plattform som högprestandamodellerna.

Läs produkttestet: AMD AM2 X2 5000+

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen tydligen.

Nytt moderkort krävs, nytt minne krävs, och en ny processor, allt för att uppnå en prestandaskillnad som inte finns.

AMD64-architekturen har traditionellt vunnit mest på att ha bra timings istället för hög bandbredd. Därför är det föga förvånande att höjd bandbredd till priset av sämre timings inte ger någon prestandavinst.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Ja Stackare när conroe lanseras, bra att amd har prollar på 'G'.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Det är ju bara ny sockel så jag är rätt imponerad faktiskt. Får se när AMD har något att kontra Conroe med. När släpps conroe? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Tror inte det blir många som uppgraderar till M2. Ganska betydelselösa skillnader i mina ögon.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man uppgraderar från. Har man ett socket939system idag så är det väl tveksamt, men om man sitter på äldre hårdvara och ska uppgradera nu så kan det vara ett alternativ (om man inte orkar vänta på conroe).

DDR2 ger inte så mycket för amd idag, men kommer det att göra det när det blir 4-kärniga processorer?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

696 USD för X2 5000+ till s939 ? WTF... Hur vill dom få en sådan sak såld när Conroe utlovar bra prestanda till lågt pris..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Inget nytt under solen tydligen.

Nytt moderkort krävs, nytt minne krävs, och en ny processor, allt för att uppnå en prestandaskillnad som inte finns.

AMD64-architekturen har traditionellt vunnit mest på att ha bra timings istället för hög bandbredd. Därför är det föga förvånande att höjd bandbredd till priset av sämre timings inte ger någon prestandavinst.

Är du säker? Jag har alltid trott att A64 (S939) tjänar mer på hög bandbredd (högre MHz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Är du säker? Jag har alltid trott att A64 (S939) tjänar mer på hög bandbredd (högre MHz).

Det är latenserna som AMD har riktat in sig på, bandbred har alltid varit Intels domän

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
696 USD för X2 5000+ till s939 ? WTF... Hur vill dom få en sådan sak såld när Conroe utlovar bra prestanda till lågt pris..

så länge Conroe inte har nått retail så kommer ju AMD att sälja. Flera av mina polare har redan gått över till AM2, de som inte är insatta tror att AMD kommer fortsätta vara bäst. Och det är väl 90% av folket typ.

Tur att vi entusiaster vet bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Finns AM2 i Retail burkar?!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
så länge Conroe inte har nått retail så kommer ju AMD att sälja. Flera av mina polare har redan gått över till AM2, de som inte är insatta tror att AMD kommer fortsätta vara bäst. Och det är väl 90% av folket typ.

Tur att vi entusiaster vet bättre.

Faktiskt riktigt sant, dom flästa går ju och köper sig en amd även när conroe har släppts tyvärr för dom. Amd har haft prestandakronan i några år och människor släpper inte riktigt att Intel har kommit med något bra för en gångs skull utan det är amd som gäller.

Jag tror det kommer att ta intel 6månader+ innan dom börjar sälja riktigt som smör. däremot i svenska datorbutiker kommer propparna till att ta slut fort som fan för dom första som plockar Conroe prollarna är vi entusiaster.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
så länge Conroe inte har nått retail så kommer ju AMD att sälja. Flera av mina polare har redan gått över till AM2, de som inte är insatta tror att AMD kommer fortsätta vara bäst. Och det är väl 90% av folket typ.

Tur att vi entusiaster vet bättre.

Även om Conroe inte än finns ute i handlen, så hade jag fortfarande inte köpt en AM2. Istället så hade jag nu investerat i en Core Duo T2600 som kostar 3900kr på komplett.se... Vi har väl alla sett testerna vid detta laget vad en sådan kan göra mot en FX-60

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att Intel med Conroe kommer att blir prestandakung när den släppts, fan vore väl annars. Skulle inte Intel kunna ge ut en ny archektur och vara snabbast kan dom lika gärna skrota hela sin verksamhet.

Att AMD gör ett viktigt strategiskt val och går över till DDR2 blir avgörande för dom när dom ska lansera sin nya archektur. Sen om det blir prestandaskillnader med dagens DDR2 konventerade processorer spelar igentligen ingen större roll. Dom kommer till att sälja endån och denna processorn ersätter 939 för dom som kommer att göra nyinköp, finns alltid kunder vars behov gör att AMD passar dom bättre.

Att tänka på är även att ingen här vet igentligen hur bra Conroe kommer att prestera, dom tester som gjorts är disskutabla om dom överstämmer med verkligheten. Priset vet vi igentligen ingetting om föräns dom finns i svenska datorbutiker.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd

Hela grejen med AM2 är att sånna som köper nytt idag eller uppgraderar. Lätt ska kunna uppgradera till K8L. Vill ni veta vad jag tror?
Jag tror AMD ville få ut AM2 i början av året. För att då få en mängd entusiaster som har AM2 moderkort. Det är då troligare att dessa väljer att vänta till K8L än väljer Conroe . Nu Blev K8L lite försenad men effekten kommer vara kvar, dock kraftigt försvagad. Uppgraderar man från 939 kanske man inte orkar vänta på K8L. Men har man redan ett AM2 kort kanske man orkar.
Att ha många moderkort ute långt innan K8L är ett bra sätt att få upp mängden kunder på K8L sen.

Åter till reviewen. Den var helt okej. Synd att ni fick nöja er med ett Foxcon-kort. Det presterar ju som bekant mycket sämre än ASUS-kortet. Jag har inte sett andra kort testas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hela grejen med AM2 är att sånna som köper nytt idag eller uppgraderar. Lätt ska kunna uppgradera till K8L. Vill ni veta vad jag tror?
Jag tror AMD ville få ut AM2 i början av året. För att då få en mängd entusiaster som har AM2 moderkort. Det är då troligare att dessa väljer att vänta till K8L än väljer Conroe . Nu Blev K8L lite försenad men effekten kommer vara kvar, dock kraftigt försvagad. Uppgraderar man från 939 kanske man inte orkar vänta på K8L. Men har man redan ett AM2 kort kanske man orkar.
Att ha många moderkort ute långt innan K8L är ett bra sätt att få upp mängden kunder på K8L sen.

Åter till reviewen. Den var helt okej. Synd att ni fick nöja er med ett Foxcon-kort. Det presterar ju som bekant mycket sämre än ASUS-kortet. Jag har inte sett andra kort testas.

entusiaster har en mycket liten del av marknaden... ville bara påpeka det ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
entusiaster har en mycket liten del av marknaden... ville bara påpeka det ...

Kan påpeka att det oftast är entusiasterna som ändrar på vad de flesta "svenssons" ska ha för något i sin burk. Vi vet som sagt bäst och vanlige svensson frågar sin granne eller kompis och sedan sprider det sig vidare.. Men sen finns det alltid dom som föredrar siba,onoff,elgig,dell mfl men den skaran brukar hålla sin del av kakan, dvs närmast oföränderlig.

Permalänk

Att entusiaster har en liten del utav marknaden kan jag köpa, men och andra sidan som ovan skriver så påverkar vi som kan dem som inte kan så bra utan går efter vad dem hör. Fler och fler börjar känna till sweC, alla vi som sitter här påverkar ifrån olika håll. Exempel vis Gamers.nu som är en sida för oss som lirar Cs, där har dom forum men dem flästa kan inte så mycket.

Det är många som skriver ett PM till mig privat om diverse problem som jag sedan löser oftast. annars hänvisar jag till SweC och även tillägger att SweC är en bra sida för dom som inte är så bra, eller för dem som är bra men vill veta mer. Så bara jag har säkert påverkat några 100, de sista åren därinne ifrån och ni som läser detta meddelandet har säkert påverkat massor i eran värld. Så nej, entusiaster har ingen marknad men det är vi som påverkar svennisar idag och dem lyssnar och sedan köper.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Den del av företagens inkomst som våra inköp utgör är absolut liten. Men precis som doja säger påverkar vi andra människors inköp. Exempelvis vänder sig hela min kompiskrets mig vid olika komponent- och datorinköp. Dock tvivlar jag på att jag påverkat flera hundra menmen

Samtidigt finns det ju riktiga så kallade n00bs som får titeln "datorexpert" för att dem vet att AMD är ett varumärke typ, som även dem påverkar "svennisar" =P

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

men jag vill ju ha 2 mb cache

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Intressant läsning, men det som mest fångade mitt intresse var den svarta zalman kylaren i början på bilden! Var köper man sådana?

Permalänk
Medlem

offtopic, men kommer ati´s SB600 att sitta på något s939?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

med tanke på att jag sitter med dom siffrorna som utgör vår försäljning på vårt lilla varuhus så kan jag med stor säkerhet säga att dom flesta konsumenter som handlar via Internet eller i småbutiker där man har chansen att välja komponenter är liten jämfört med den totala datorförsäljningen i sverige. och det är väl just dom konsumenterna ni säger er påverka, dom andra styrs av vad dom stora datortillverkarna har gjort för några inköp och inte av vilka tester SweC har gjort med olika processorer. köper packard-bell eller någon annan in ett stort parti datorer med AMD A64 4200+ så vill dom säkerligen bli av med dom, det medför lägre pris till grosist och lägre pris till varuhusen samt ökat vinstintresse för varuhuset att sälja dom. så ser marknaden ut idag och "vanliga" konsumenter bryr sig inte om att marknaden ser ut som den gör för dom märker ingen som helst skillnad om dom sitter med en AMD AM2 processor eller en Intel Conroe. för dom är den enda skillnaden varumärket, säljarens argument och priset som avgör.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hela grejen med AM2 är att sånna som köper nytt idag eller uppgraderar. Lätt ska kunna uppgradera till K8L. Vill ni veta vad jag tror?
Jag tror AMD ville få ut AM2 i början av året. För att då få en mängd entusiaster som har AM2 moderkort. Det är då troligare att dessa väljer att vänta till K8L än väljer Conroe . Nu Blev K8L lite försenad men effekten kommer vara kvar, dock kraftigt försvagad. Uppgraderar man från 939 kanske man inte orkar vänta på K8L. Men har man redan ett AM2 kort kanske man orkar.
Att ha många moderkort ute långt innan K8L är ett bra sätt att få upp mängden kunder på K8L sen.

Åter till reviewen. Den var helt okej. Synd att ni fick nöja er med ett Foxcon-kort. Det presterar ju som bekant mycket sämre än ASUS-kortet. Jag har inte sett andra kort testas.

undra vem som gör asus korten...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Och vad är relevant med det? Jag sa bara att asus-korten presterar bättre. Och att vi sett bättre resusltat med ett sånt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Dock tvivlar jag på att jag påverkat flera hundra menmen

Menade inte att det är flera 100 som skriver till mig utan det är ju riktigt många som är aktiva på forumet på Gamers.nu. Man märker ganska snabbt vilka som kan ngt och vilka som inte är så kunniga. Det man gör då är att man vänder sig till den kunnige och kan man inte svara på frågor så hänvisar man dem till SweC.

Sen sitter det ju folk och läser Sweclockers.com över hela forumet på Gnu. Finns fortfarande många idag som sitter och pillar med datorer som inte har en aning om vad SweC är, vilket är smisk på rumpan lite där alltså.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Visst är de härligt att AMD kommer med en ny serie processorer men ja undrar nästan hur många som kommer byta upp sig, för vad ja kan se så tycker ja inte att förändringen har blivit så jätte stor igentligen jämfört med 939. AM2 kan prestera i diverse benchmarks men på just spelsidan så tycker ja inte att man kan se några större resultat. I nulägget ser jag Intel som en klar vinnare och de blir nog intressant att se hur folk kommer reagera på att Intel verkligen kan mätas med AMD, efter att man lämat netburst tekniken.
Nu ska inte ja babbla på alltför mycket om att Intel blir en klar vinnare i slutänden om man ser på pris, prestanda och hur jämförbar Conroe'n kommmer att vara mot AM2.
Men men priset, blir en viktig faktor helt klart.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Visst är de härligt att AMD kommer med en ny serie processorer men ja undrar nästan hur många som kommer byta upp sig, för vad ja kan se så tycker ja inte att förändringen har blivit så jätte stor igentligen jämfört med 939. AM2 kan prestera i diverse benchmarks men på just spelsidan så tycker ja inte att man kan se några större resultat.

Det är egentligen ingen ny serie processorer utan en ny socket (och en ny minneskontroller). De ny processorerna kommer inte för än K8L.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

X2 5000+ och FX62 kommer inte till 939.
http://dailytech.com/article.aspx?newsid=2610

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
X2 5000+ och FX62 till 939.

http://www.theinquirer.net/?article=32014

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|