Permalänk
Medlem

ATI eller nVIDIA?

Vad bör man satsa på?

ATI:
Moderkort
Asus A8R-MVP (Crossfire)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314966
Grafikkort
X1800GTO
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319064

tot: ca 2600kr

Eller

nVIDIA:
Moderkort
Asus A8N-SLI SE
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317858
Grafikkort
GeForce 7600GT
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318679&s=sc

tot: ca 2850kr

Byt gäna ut komponenter men Jag vill inte gå över 3000kr då ja är en fattig student

Resten av komponenterna är redan klara och klarar utan problem båda alternativen.

Min tanke är att köpa ett medelkort nu 7600GT/X1800GTO och sedan om ett år köpa ett till för att köra SLI eller Crossfire.

Har haft lite strul med nVIDIA moderkort innan och lutar därför mot ATI. Vet dock inte hur bra de är på moderkort, någon som har erfarenhet?

Tacksam om ni vill motivera era svar lite och inte bara säga att något suger å något äger som en "dum" fanboy

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan alltid var fel på hårdvara men så länge det fungerar som det skall är det nog mest smak som får avgöra då 7600GT och X1800GTO är mycket lika.

Inte mycket hjälp tyvärr men jag har lekt med både ATI och Nvidia den senaste veckan och dom är grymma båda två.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=549&page=14

Där har du prestanda jämförelser på grafikkorten. Dom ligger vell ganska lika fast notera att 7600 GT är klockad på vissa ställen så det kan juh ge ett rätt så ovist resultat.

Moderkorten är vell ganska hugget som stucket.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

ATi... x1800GTO är bättre än 7600GT.
Test finner du lämpligen här på sweclockers : http://sweclockers.com/articles_show.php?id=549&page=1

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Du kommer inte kunna köra CF med din X1800GTO eftersom det finns inga X1800 CF Edition kort att köpa. Kör att köra SLI så behöver du bara köpa samma model av kortet (7600GT). Plus så är SLI mer effektiv och problemfri än CF.

Men som singelkort så är X1800GTO bästa val.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

håller med ovan, CF presterar inte likvärdigt gämtemot SLI samt att CF är det mer krångel med, Utvecklat ordentligt någon ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du kommer inte kunna köra CF med din X1800GTO eftersom det finns inga X1800 CF Edition kort att köpa. Kör att köra SLI så behöver du bara köpa samma model av kortet (7600GT). Plus så är SLI mer effektiv och problemfri än CF.

Okej, jag som trodde att man bara kunde köpa 2 st X1800GTO, de står ju så i sweclockers test. När kommer det CF version då?

För om inte det går så faller ju hela tanken med ATI altenativet

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.

Permalänk
Avstängd

tröttsam fråga om o om o om igen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoppkick
tröttsam fråga om o om o om igen..

Förlåt för att jag använder ett forum för att få hjälp, trodde det var meningen?

Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara, klarar oss bra utan ditt gnäll

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Förlåt för att jag använder ett forum för att få hjälp, trodde det var meningen?

för pengarna så presterar ett X1800GTO bättre, men och andra sidan så är det marginallt, 7600 korten har mycket bra klockpotentialer för att få en bra klock samt prestanda där efter.

Sen talar vi ju även om SLI här va, kanske blir aktuellt i framtiden att köra ett kort till ? Då kan du glömma X1800GTO som Nusse ovan skriver.

7600 foo t3e w!n!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Hedersmedlem

Det konstiga är att det påstås på tester att man visst skall kunna köra X1800GTO i Crossfire utan ett masterkort...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
för pengarna så presterar ett X1800GTO bättre, men och andra sidan så är det marginallt, 7600 korten har mycket bra klockpotentialer för att få en bra klock samt prestanda där efter.

Sen talar vi ju även om SLI här va, kanske blir aktuellt i framtiden att köra ett kort till ? Då kan du glömma X1800GTO som Nusse ovan skriver.

7600 foo t3e w!n!

Ja, med den för mig helt nya informationen att X1800GTo inte kan köra Crossfire så är ju valet självklart.

Tur att jag fråga här först

Tycker att Sweclockers test är ganska missledande då de klart och tydligt säger att X1800GTo har crossfire. Samt att man även säger att man är missnöjd med 7600GT och att den får hög temperatur, låter mycket och överklockar dåligt.. men det kanske inte heller stämmer?

Men tack för informationen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är bara en himla röra det här med Crossfire.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ja, med den för mig helt nya informationen att X1800GTo inte kan köra Crossfire så är ju valet självklart.

Tycker att Sweclockers test är ganska missledande då de klart och tydligt säger att X1800GTo har crossfire. Samt att man även säger att man är missnöjd med 7600GT och att den får hög temperatur, låter mycket och överklockar dåligt.. men det kanske inte heller stämmer?

För dem just då kanske 7600 inte var ngn höjdare. Sök på kortet och titta på bensh samt prestanda tester där dem har klockat kortet och hur korten presterar i SLI.

Korten är svala, drar lite ström, låter lite,presterar bra/krona,samt dubbla grafikkort här.

valet är givet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

För dem just då kanske 7600 inte var ngn höjdare. Sök på kortet och titta på bensh samt prestanda tester där dem har klockat kortet och hur korten presterar i SLI.

Korten är svala, drar lite ström, låter lite,presterar bra/krona,samt dubbla grafikkort här.

valet är givet.

Ja, min första tanke var att köpa 7600GT men efter att ha läst testerna på den här sidan började jag tveka och kolla mer och mer på X1800GTO.
Men helt klart ska man inte tro allt man läser

Håller med MaLo.
"Ja det är bara en himla röra det här med Crossfire"

Men tack för all hjälp, har du någon åsikt om mitt SLI moderkort? finns ju ett antal olika i 1000kr klassen så jag behöver ju inte just det där.

Detta har ju t.ex passiv kylning på chipset, kan ju vara bra då jag hört att nForce4 fläktar låter mycket
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men tack för all hjälp, har du någon åsikt om mitt SLI moderkort? finns ju ett antal olika i 1000kr klassen så jag behöver ju inte just det där.

Detta har ju t.ex passiv kylning på chipset, kan ju vara bra då jag hört att nForce4 fläktar låter mycket
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205

tja, eller ett sådan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311570

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

tja, eller ett sådan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311570

jo, fast det är ju en fd. demovara som sakna drivare, kablar m.m

Fast det kanske inte är så farligt/svårt att få tag i

Förlåt för "dumma" frågor, men moderkort är jag helt grön på

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Dom skrver så för att tvätta sina händer om det skulle saknas något men i regel får man med allt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

jo, fast det är ju en fd. demovara som sakna drivare, kablar m.m

Fast det kanske inte är så farligt/svårt att få tag i

Förlåt för "dumma" frågor, men moderkort är jag helt grön på

finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Ja det är en demo vara, men det betyder ju inte att kablarna är där eller ej, eller drivisarna är där eller ej. Det man gör i en sådan sitvation är att man ringer till komplett själva och talar med dom och ser till att man får det man vill ha helt enkelt. Man ska inte göra en enkel sak svår.

Fick hem ett 6800LE Agp till tjejen idag som jag beställde i onsdags ,också en demovara.

Jag fick iofs inte med tv-ut kablar, men manual och cd skiva fick jag men jag bad inte om ngt heller och frågade inte om ngt heller för jag har redan det jag behöver hemma.

Ne nu ska jag Sova. Zzz

Gnite!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Hedersmedlem

Det som stör mig med att dom kallar det demo är att dom inte har någonstans som dom demar sina produkter så jag undrar om det inte är reparerade saker och returer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det som stör mig med att dom kallar det demo är att dom inte har någonstans som dom demar sina produkter så jag undrar om det inte är reparerade saker och returer.

Det är allt möjligt. Returer, Skada på förpackningen, Felinköp, reparerade produkter.

Kan även vara som så att ngn människa hade ett 6800LE exempelvis som gick sönder och Reklamerade varan. Varan gick inte att reparera så dom beställer hem en ny om dem inte hade ngt i lager men kunden ångrar sig och väljer nåt annat då blir ett 6800Le en demo vara pgr av konstiga faktorer/plocy som dom har i företaget. Får helt enkelt inte sälja varan som en "färsk" vara.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Ja, men då ska jag ta å ringa till komplett imorn och kolla vad som finns i det paketet, tack för all hjälp och gonatt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du kunde öppna ögonen och läsa trådarna så skulle du se kanske 4000 ati lr nvidia!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoppkick
Om du kunde öppna ögonen och läsa trådarna så skulle du se kanske 4000 ati lr nvidia!!!!

Ja, men jag har t.ex. inte läst någonstans tidigare att det inte går att ha x1800gto i CF så alltså gav den här tråden mig minst en ny sak som ja inte hade en aning om.

Det jag inte förstår är varför man måste gnälla, du såg ju rubriken på min tråd så då fanns det väl ingen anledning att gå in om du inte ansåg att det ger dig något.. eller?

Visa signatur

Permalänk

håller med, ge fan att gnälla.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vem säger att X1800GTO inte kan köras i crossfire? Det behövs heller inget masterkort till det, om man läser Guru3d's recension om det:

http://www.guru3d.com/article/Videocards/344/4/

Permalänk
Citat:

Hög temperatur och högt ljud (samt förmodligen den dåliga överklockningen), kan härledas till en dålig kylare på testexemplaret. Visserligen så är originalkylningen på Nvidias referensexemplar klen, men såpass klen skall den inte vara. Det finns många recensenter som har klockat rätt duktigt med originalkylare. Tyvärr så låter kylaren en del eftersom fläkten går på högvarv och kylaren är liten.
De tillverkare som bytt kylning till en egen större kyllösning får mycket bättre resultat.
7600GT kräver 12-13W mindre effekt (under last) än X1800GTO, vilket återigen pekar på att kylningen på det testade kortet är dålig, eftersom det mer effektkrävande X1800GTO upplevdes som svalare och tystare.

Personligen så skulle jag bytt kylning till Zalman VF900-Cu på stört, oavsett om jag köpt X1800GTO eller 7600GT. Ljudnivån blir avsevärt lägre och klockpotentialen höjs rejält.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Det går utmärkt med de senare drivrutinerna så nu har du vilselett ännu en person på detta forumet:

Citat:

Ja, men jag har t.ex. inte läst någonstans tidigare att det inte går att ha x1800gto i CF så alltså gav den här tråden mig minst en ny sak som ja inte hade en aning om.

Om man ska skriva och ge råd bör man vara PÅLÄST(!).

Du kanske inte tycker att korrekta fakta är viktigt, men att fortsätta ge köpråd som du gör (det är ju knappast första gången) och påstå rena felaktigheter känns tråkigt.

Vet man inte vad man pratar om/är osäker är det passande att flika in ett "tror" någonstans i meningen.

Dessutom, en enkel googling hade gett dig svaret på några sekunder.

Essin: Det som rekommenderas är att du helst köper A8R32-MVP http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=1042... med 16 kanaler till varje slot om du skall ha full nytta av korten i crossfire.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Man behöver bara ett masterkort till visa av ati's grafikkort och X1800GTO ska vara ett man inte behöver de till likt x1600 och x1300. Det är bara deras kratigare kort som X1800XT/X1900XT som behöver en högre bandbredd mellan sig för att ge tillräckligt bra prestanda. Jag skulle ha tagit Ati i detta fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det går utmärkt med de senare drivrutinerna så nu har du vilselett ännu en person på detta forumet:

Om man ska skriva och ge råd bör man vara PÅLÄST(!).

Du kanske inte tycker att korrekta fakta är viktigt, men att fortsätta ge köpråd som du gör (det är ju knappast första gången) och påstå rena felaktigheter känns tråkigt.

Vet man inte vad man pratar om/är osäker är det passande att flika in ett "tror" någonstans i meningen.

Dessutom, en enkel googling hade gett dig svaret på några sekunder.

Essin: Det som rekommenderas är att du helst köper A8R32-MVP http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=1042... med 16 kanaler till varje slot om du skall ha full nytta av korten i crossfire.

Jag fan orkar inte med dig länge.
Du har kunna bara skriva: Nej du har fel man kan köra CF med X1800GTO. Och mitt svar skulle bli: Oj, kan man. Då hade jag fel. Men nej du behövde skriva en bitchig inlägg på hur jag vilseleder folk och hur opåläst jag är. Lägg ner med häxjakten nångång.

Jag har aldrig vilselett människor på denna forum.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."