Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur kan ett nätagg vara inkompatibelt med ett moderkort?

En känd sak är att vissa Antec tog för lång tid på sig innan det skickade ut stabila spänningar efter att det fått startsignal. Det "bootade" för långsamt helt enkelt. En del moderkort fick problem pga detta och kunde hänga sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Eller så är det helt enkelt för att ATX 2.0 är en helt annan standard, Det som skiljer är att på 2.0 har dom tagit bort -3.3v Linan, Eller vilken det va, Och en del moderkort måste ha den spänningen för att klara sig.

Det är vad jag har hört, inte alls säker på det, men det verkar stämma

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
En känd sak är att vissa Antec tog för lång tid på sig innan det skickade ut stabila spänningar efter att det fått startsignal. Det "bootade" för långsamt helt enkelt. En del moderkort fick problem pga detta och kunde hänga sig.

kanske är mitt fel oxå men drar jag ur kabeln ett tag så funkar det sen, kanske ostabila spänningar om kabel får va i eller nått

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Gäst

HAr lillebrorsan Samrtpower 350W problem? Nån som stött på det?
Finns i antec solution.

Permalänk

Min Antec upplevelse har varit sur :/, först så brann mitt första (det som följde med chassit) fick då ett nytt på garantin. Sen efter någon månad brann det också och tog med moderkort och prolle. Så då fick jag hosta upp med runt 1000 spänn pga av att jag var tvungen att få nya delar. Altså min 3000+ tillverkades inte och inte heller mitt mobo.

Så det var surt. Nu ska man nog fan hålla sig med garantier och försäkringar.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Re: Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metsat
Hej på er.

Inhandlade ett Antec Sonata II chassi med medföljande Antec Smartpower 2.0 nätaggregat på 450watt. Det visade sig att nätagget var trasigt så jag fick byta det mot ett annat Smartpower 2.0 nätagg och det visade sig också vara trasigt. Dessutom luktade agget bränd elektronik. Fick till sist byta ut nätaggregatet mot ett Hiper Type-R på 480watt och det fungerar alldeles utmärkt.

Ni som funderar på att skaffa ett Antec Sonata II chassi ha i åtanke att nätagget som följer med är enligt min mening värdelöst. Själva chassit är dock mycket bra. Tur var att det brända nätagget inte tog sönder övriga komponenter i datorn.

Mitt nätag gick sönder idag... POFF!!! rofl

Det var skit somsagt...
Men mit höll ialafall i 5månader.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Eller så är det helt enkelt för att ATX 2.0 är en helt annan standard, Det som skiljer är att på 2.0 har dom tagit bort -3.3v Linan, Eller vilken det va, Och en del moderkort måste ha den spänningen för att klara sig.

Det är vad jag har hört, inte alls säker på det, men det verkar stämma

Det stämmer. ATX 2.2 är ju ganska vanlig nu (Förut var det 2.0 som gällde), och på den finns det ingen -3.3V. Därför fungerar en del moderkort inte med dessa nätagg, exempelvis en del av ASUS nätagg.

Asrock är ju för övrigt ägt av ASUS. Go figure

Själv har jag använt mitt Truepower 430W i mer än två år och aldrig haft några problem med det. Antec står för kvalitet hos mig, men dem borde vara lite mer innovativa, konkurrensen kommer förbi.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt för mig också....efter ca. 2 år tyckte tydligen mitt Antec True 380w som följde med mitt Antec Sonata 1 chassi att det servat mig tillräckligt. Det blev en ordentlig smäll kan jag lova...hoppas att inga andra komponenter i datorn pajade. Nån som har något bra förslag på ett nytt nätagg för ett överkomligt pris?

Visa signatur

"The One That Says Bad Mother Fucker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aggge
Nu har det hänt för mig också....efter ca. 2 år tyckte tydligen mitt Antec True 380w som följde med mitt Antec Sonata 1 chassi att det servat mig tillräckligt. Det blev en ordentlig smäll kan jag lova...hoppas att inga andra komponenter i datorn pajade. Nån som har något bra förslag på ett nytt nätagg för ett överkomligt pris?

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4b580.html

Kostar runt 800kr. Modulanslutningar. Tre års garanti. Fått grymt bra kritik.
Jag är kär i Hiper tror jag, jävla bra nätagg dem gör... och inte kostar dem mycket heller

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur kan ett nätagg vara inkompatibelt med ett moderkort?

Det undrar jag också?

Min polare köpte ett Antec Sonata 2 med medföljande Truepower 2.0 450W. Och det var en DOA på det. Det var bara att köra med polarens gammla 300W. Föresten var moderkortet ett DFI (ATI).

Mitt Smartpower 2.0 450W har dock gått felfritt i 8mån.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det undrar jag också?

Min polare köpte ett Antec Sonata 2 med medföljande Truepower 2.0 450W. Och det var en DOA på det. Det var bara att köra med polarens gammla 300W. Föresten var moderkortet ett DFI (ATI).

Mitt Smartpower 2.0 450W har dock gått felfritt i 8mån.

Jag fick ju ett svar på det:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av nätaggen som fäljde med Sonata 1 (True Power hette de väl) är att de är riktigt opålitliga. Jag är väldigt nöjd med chassit i övrigt så innan mitt agg pajade hann jag rekomendera chassit till två polare. Den ene polarens agg brann efter ca ett år. Den andre polarens dator var instabil i alla 3D-applikationer. Han bytte nätagg när han fick veta att det var en dålig produkt och då blev datorn stabil.
När jag själv var i butiken för att köpa mig ett nytt snackade jag med en expedit som också haft problem med sitt True Power agg i Sonatan. Det blev för övrigt en ganska dyr affär för mig eftersom agget hade förstört mitt moderkort .

Permalänk
Medlem

Har ett Antec SmartPower 2.0 450w som har fungerat utmärkt i 8 månader nu, har bara hört bra saker om Antec's PSU's. Ni kanske har haft otur med måndagsex?

Permalänk

Fasen vad konstigt det här är.. många som har problem med Antec..

Själv så rekommenderar jag Antec till i princip alla.
Har byggt 15 system med Antec Sonata II och aldrig haft problem med något av de 15 nätaggregaten.
Sedan har jag byggt ca 12 st med Antec True power och där har det inte varit några problem heller.
Dessa system har stått och snurrat i över ett år nu... inte ett fel..
Är det bara vissa som har extreme otur eller beror det kanske på okunskap?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Min Antec True 380SP i min Sonta 1 la av efter 2 år... =(

Permalänk

off:

men min codegen 300W lever fortfarande efter 5 år.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Mitt truepower 380 som följde med min sonata 1 håller på & visa liknande symptom nu som det första vilket blev utbytt.
Båda har hållt vardera ca 1,5 år 24/7.

http://www.pjrc.com/about/rambling/antec.html

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Även mitt 380w sonata 1 agg la av för ett par veckor sen, knapp två år gammalt.Det tyckte väl det blev jobbigt med ett 6800gt och OC opteron... Stoppade i ett Hiper 580w istället. Billigt o bra.

Visa signatur

Lappy: Dell Precision
Desky: i7 K2600@4.5GHz 2xGTX295 8GB RAM

Permalänk

shit jag har ju precis et Antec smartpower 480 på väg hem...hoppas att det klarar x1900xtx?????

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T 3,3GHz AM3, 2st Gigabyte 6950 1GB OC , Asus CROSSHAIR IV EXTREME 890FX / Socket AM3, 8GB Corsair XMS3-12800, Intel 320series SSD - 80GB, Corsair AX 850W Professional Modular, NZXT Phantom Full Tower - White.

Permalänk
Medlem

Jag fundrerar också på att köpa anteclådan med 450w agg. Räcker det för att driva oklockade komponenter. tex e6600 abit mobo och x1900xt?

Permalänk
Medlem

Mitt Antec nätagg har hållit sig väldigt bra och länge, det luktar dock lite lustigt om den.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

fick hem min sonata2 förra veckan, smartpower 2.0 450w vill inte hoppa igång med mitt abit moderkort.
Systemet funkar skitbra med chieftec 400w så det är inget fel på cpu/mobo.
Antec agget hoppar igång med ett intel moderkort med 20pinnars kontakt utan problem så det är inte helt trasigt.
frågan är vad dustin support säger om det? jag har fått rma nummer, men jag vill inte få tillbaka samma och få betala 250kr i "undersökningsavgift".

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barca
Det skall du inte vara sur för.. Om det är samma watt på Chieftec powern så kan det mycket väl vara samma power. Antec´s power görs av Sirtec och HEC samt en som jag inte har identifierat och Sirtec är Chieftecs power tillverkare också.

Huvuddelen av Antecs nätaggregat tillverkas av CWT (Channel Well Technology). NeoHE ska tydligen tillverkas av Seasonic. Chieftec/Sirtech är skräp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Har bara haft positiva erfarenheter av Antec.

Antec Truepower 380W:
Har fungerat utmärkt i ca. 4 år och gör det fortfarande. Har under tiden bytt massa moderkort, grafikkort etc. men alltid haft samma Antec PSU och det har alltid fungerat utan minsta problem.

Antec Truepower 2.0 430W:
Har fungerat felfritt i ca. 1 år. Väldigt stabila spänningar.

Sen tror jag också att Truepower är lite bättre äm Smartpower serien så om ni ska köpa Antec kör med Truepower.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med Antec och har alltid varit supernöjd. Men nån ska väl ha tur.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

tänkte passa på att fråga i och med att tråden är aktuell en polare till mig ska köpa ny burk conroe 1.86ghz 2gb ram 250gb hdd och 1 st 7600gt antec sonata 2 med nätagget 450w men eventuellt ett till 7600gt lite senare kommer nätagget att klara både dom korten i sli?

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk

mitt smartpower 2.0 450w dog förra veckan. höll i nästan ett år. trodde att det skulle vara bra grejer men... lådan är ju fin iaf! vad ligger ett motsvarande (450w) tagan på i pris? tystnaden är viktig!

Permalänk
Medlem

Alltså, man får ju typ 3 års garanti på lådan. Det borde väl täcka nätdelen också? Så bara skicka in och få en ny. Och om den tar med sig några andra komponenter när den dör så är det väl bara att kräva att de står för dom också...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

inte lätt att kräva nåt när man öppnat det för att kika vad som hänt...

Permalänk
Medlem

Nej, men eftersom att det helt enkelt bara dött för många så är det ju antagligen inte bara en säkring. För det är ju i princip bara det man kan fixa själv annars med ett nätagg.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.