Permalänk
Medlem

Upgradera dator

Nu har jag funderat på att upgradera datorn.
Har skikat snabbt på ett S939 system.

Kommer mina 2x twinmos PC3200 DDR 512MB fungera bra eller behöver jag köpa nya? Om prestanda vinst är mindre än 15% pga minnen i spel så skippar jag kanske minnes uppgradering.

Hade tänkt köpa en asrock S939 moderkort för ca 500:- om det inte är bättre att köpa ett annat märke.
och så en 64bit processor vet inte vilka som rekommenderas vill helst inte betala mer än 1300kr men om det är värt köpa lite dyrare så får jag väl göra det. Om det finns en chans att man kan få en klockvänlig processor så kan ju sannolikheten att jag ska köpa en sån pga av det..

grafikkort verkar bli ett 7800GT eller högre eller ska man vänta tills nvidia och ati släpper nya kort så att priserna blir billigare?

Permalänk

En AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb
kostar ca 1000 kr på DB och ger säkerligen bra prestanda för det priset.

Sen moderkortet så hade jag satsat på ett ASUS-kort och det beror nog på att jag perssonligen har väldigt bra erfarenhet av just ASUS och tycker de presterar bra samt är stabla, Gärna ett med Nforce chip

Minnena bör inte vara några problem så ta och testa dom med det nya moderkortet samt CPUN och skulle dom inte fungera så är det ju bara att kränga iväg dom och köpa andra för jag vet inte om det är fortfarande ett problem med AMD system & TwinMOS men men bara testa och se om dom fungerar.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Moderkortet är mycket bra och klockvänligt för pengarna. När det gäller prolle så skulle jag nog idag välja en 3500+ för 100 kr mer eller en 3800+ för 1295:- istället.

Minnena duger bra. Uppgradering kostar mer än det smakar.

Permalänk
Medlem

Re: Upgradera dator

Jo, du kan vänta till slutet av Juli, för AMD kommer prissänka sina processorer ända upp till 50%! Så om du tkr det är värt att vänta så, vänta annars:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64V3800R
och ett Asus moderkort vore att föredra som Intel4Ever skriver.

Permalänk
Medlem

får nog vänta, är x2 processor mycket bättre än vanliga 64bit cpu?
om de sänks ju 50% så kan det ju vara värt att köpa en sån.
Spelar Case latency stor roll på AM2 och S939 om inte så kan man ju kanske behålla nuvarande minnen och köpa low-end 64 cpu och klocka den.

btw vet nån om barton(låst) är olåsta nedåt dvs kan jag sänka multipel för att se hur högt minnehastighet jag kan få stabilt?

Permalänk
Medlem

Är de dom nuvarande priserna som kommer sänkas?! jag trodde att dom hade redan sänkt, hahha lool

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg. Signaturen får vara maximalt fyra rader, med forumet i fast bredd.

Permalänk
Medlem

Sitter här och funderar... Man får ju hoppas att en 3800+ 64bit kostar 1000kr, fast då kanske en X2 3800+ kostar ca 1500kr det lika bra att köpa en sån

ska få dessa minnen: http://www.newegg.com/Product/Product.asp?Item=N82E1682014546...

Om jag köper ett 939 moderkort som klarar 4 platser kan jag kombinera de med dessa eller måste jag sälja mina twinmos?

sen så ska minnena enligt säljaren klara 250mhz med standard volt och låga timings så då kanske man ska köpa ett klockbart cpu och klocka med de..