24 pins moderkort funkar det med 20 pins nätagg?

Permalänk
Medlem

24 pins moderkort funkar det med 20 pins nätagg?

hmm... hum.. tänkte fråga data experterna här ^^

jag har ett nätagg med 20 pin, var det 450w (tro de), iaf tänkte köpa ett moderkort och jag har märkt att det är typ 24 pins på alla moderkort lol, kommer det att funka bra fast det fattas fyra?

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg. Signaturen får vara maximalt fyra rader, med forumet i fast bredd.

Permalänk

japp köp en adapter bara gjorde jag iallafall och har funkat kanon
en sån här köpte jag http://komplett.se/k/ki.asp?sku=303777

Permalänk
Medlem

ÅHH! F A N T A C K!!!

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg. Signaturen får vara maximalt fyra rader, med forumet i fast bredd.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 20pin på mitt 24pins-kort, har gjort det länge nu och inte märkt något negativt. Så det borde funka.

Permalänk
Inaktiv

Ni är så elit pojkar.

Du bör inte köra med en adapter. Finns ganska många moderkort på marknaden som kan börja kortsluta och brinna av det.

xOr_89 du bör nog se dig om efter ett nytt aggregat. Men fungerar det så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Fillemang: Har du någon artikel eller liknande du kan hänvisa till ang. brandrisk och adapter? har aldrig själv hört om brandrisk för att man använder adapter, och jag planerar i framtiden att använda just adapter, så om du kan tipsa om någonstans där det står att läsa om så vore jag tacksam.
Btw. vilka är "ganska många", alltså pratar vi märken, moderkort med specifika komponenter, olika modeller?

Permalänk
Medlem

Jag har ett nätagg på 500W som är 20pinnar, köpte sen en 20>24 pins adapter när jag bytte till s775. Fungerar för mig iaf

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

same here !

Visa signatur

AMD 64 x2 3800+ | Twinmos 2 gb ddr | Western digital raptor 74 gb + Seagate 320 gb | XFX 7800gt | qpad xxxl | Razer diamondback Plasma | Creative SB Audigy 2 | 22" crt Samsung

Pc Mark 05: 5341 p

Permalänk
Medlem

jag kör utan adapter, tryckte bara in den i den. vad gör adaptern egentligen?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Ni är så elit pojkar.

Du bör inte köra med en adapter. Finns ganska många moderkort på marknaden som kan börja kortsluta och brinna av det.

xOr_89 du bör nog se dig om efter ett nytt aggregat. Men fungerar det så fungerar det.

Vad är då mening med en 20 -> 24 pin adapter?

Permalänk
Medlem

Den 24-poliga kontakten har på de extra pinnarna +12V, +5V,+3.3V och jord. Om man inte har en adapter så får ju dessa pinnarna på moderkortet ingen spänning. Men man kan ju anta att alla +12 resp +5 och +3.3 är ihopkopplade på moderkortet. Annars har man problem om man inte kör med en adapter. I övrigt så är kontakterna helt identiska.

Se även: http://www.formfactors.org/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Vad är då mening med en 20 -> 24 pin adapter?

Jo din lilla dator klarar det.

Klart jag har källor. In på DFI-street och leta med er.
Och självklart handlar det om SLI, DFI och överklockning när jag skriver något.

Yvian, modeller mestadels. Finns bara en moderkortstillverkare enligt mig och det är DFI. Dock finns det nog mer fabrikat som har problem med detta.

Permalänk
Medlem

gött om skit du skriver FilleMang. Varje kabel på atx-kontakten är ingen egen lina med egen spänningsregulator utan det är så att om du öppnar ett nätagg ser du att alla de kablarna är ihopkopplade på baksidan kretskortet med en del lödtenn. vad gör det då för skillnad om det är Y delat i nätagget eller i en adapter? det enda är att vissa kablar mellan nätagget o adaptern får lite mera belastning på sig. hur kan ett moderkort veta att det är en sån adapter eller inte?

Visa signatur

:)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Jo din lilla dator klarar det.

Klart jag har källor. In på DFI-street och leta med er.
Och självklart handlar det om SLI, DFI och överklockning när jag skriver något.

Yvian, modeller mestadels. Finns bara en moderkortstillverkare enligt mig och det är DFI. Dock finns det nog mer fabrikat som har problem med detta.

Vilken illa inställning du har. Uppenbarligen är du ute och svävar med en massa antaganden. Om du nu påstår att moderkorten kan börjar brinna etc. så är det ju bra om du kan visa på någon fakta som kan backa upp ditt uttalanden.

Tänk dig för innan du skriver saker, för detta kan göra skillnad i mycket pengar för trådskaparen. En adapter går på max en hundring medan ett nytt nätagg. går på betydligt fler hundralappar.

Sedan att bara DFI, SLI och överklockning är det ända som gäller för dig visar ju bara på hur begränsad värld du lever i. Helt ovidkommande för trådskaparen vilken favoritsmak du har. Ditt tramssnack om elit är för folk som tycker det är häftigt med prestanda-siffror.

Jag använder en adapter till mitt Antec Neopower 500W och ASUS P4V800D-X. Har funkat jättefint än så länge.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Testpilot

Jag kör helt utan adapter till mitt nya moderkort, står att man kan köra med 20-pinnars nätagg bara man har ett stark. Har inte märkt några problem alls.

Alltså klarar du dig med ditt gamla agg om du köper det här moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315841 behöver inte ens köpa en adapter för att det ska funka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

vissa moderkort klarar av att köra på 20 pinnar. msi k8n neo4 f som jag hade innan klarade det, vilket jag inte fick reda på förrän jag köpt nytt nätagg det är gissningsvis sammankopplat de 4 extrapinnarna med de av samma färg på resten av atx kontakten.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv

Dinoman; Min värld är inte begränsad. Det är just min värld som inte har begränsningar. Och läser du under Sweclockers.com logon där under finns det en liten undertext.

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=PSU400W-24
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=FORT350W
Ifall man inte ska överklocka.

Varför inte göra det riktigt om man ska göra det?

Sen har jag inte nämnt min smak? Prestandasiffor är det enda som räknas för mig ja, men det har jag inte ens nämt.
Datorer är inte till för lunarstorm, chatta, kolla på porr. Och är det det man vill göra med datorn finns det andra forum.

Enkel länk. Till alla som kritiserar att jag är skeptisk.
http://www.dfi-street.com/forum/showpost.php?p=101722&postcou...
Den stickin gjordes inte för att jävlas, utan för att hjälpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dinoman; Min värld är inte begränsad. Det är just min värld som inte har begränsningar. Och läser du under Sweclockers.com logon där under finns det en liten undertext.

Sen har jag inte nämnt min smak? Prestandasiffor är det enda som räknas för mig ja, men det har jag inte ens nämt.
Datorer är inte till för lunarstorm, chatta, kolla på porr. Och är det det man vill göra med datorn finns det andra forum.

Det är din attityd som är fel, hjälp honom på ett bra sätt utan att du verkar dryg eller försöker vara överlägsen.

Sen jag läste visserligen bara första inlägget i DFI forum tråden men det var ju en sån massa skit så jag vet inte vad, minst 480W agg för att kunna köra dfi moderkortet jo tjena ska moderkortet dra 250W själv eller

Adaptrarna finns och det fungerar att använda dom, dock är det vad jag vet problem med att ha ett klenare 20pin agg med adapter för att 24pin har en annan fördelning av amperen bland de olika spänningarna.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ja för att citera ...överklockning och hårdvara. Du bevisar ju IGEN att du har ett väldigt bergänsat tankesätt. Jag tror att du hade mött ett stort motstånd om du skulle påstå att alla som inte är intresserade av överklockning gör saker och ting halvdant. Din inställning är ju sådant att de som inte överklockar vet inte vad de sysslar med och borde inte vara på detta forumet. Tillåt mig små le.

Citat:

Nej du nämnde inte din smak, men det framgick ganska tydligt, tyckte i alal fall jag. Jaha du, så om man inte vill lägga alla sina pengar i sjön på ett special-överklockar-moderkort så kan man hålla sig till lunarstorm, chatta och kolla porr. Datorer är alltså enligt dig till för att överklocka och, vilt antagande, att spela spel på? OK, i din värld då, men det får ju stå för dig.

Av den forumsdiskussion att döma så avråder alltså DFI från att använda ett 20-pins nätagg. med adapter. Detta innebär ju inte att resten av alla moderkortstillverkare inte stödjer det. Dock är det bra att du påpekar det. Vilket jag tycker att du skulle gjort i första läget. Påpekat risken och skickat med en länk.

Meningar som "din lilla dator" och "ni är så elit pojkar" är bara rent förnedrande och fruktanvärt meningslösa, det är sådana meningar som påvisar hur begränsad värld du lever i.

PS. Ja, jag överklockar jag med men tycker att folk som inte gör det är välkommna här ändå. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
PS. Ja, jag överklockar jag med men tycker att folk som inte gör det är välkommna här ändå. DS.

Va bra, då är jag välkommen också
(underklockar snarare för att få lägre strömförbrukning)

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

Blubben; Jag är varken dryg eller något annat. Dom rekommenderar ett 450w aggregat ja. Dom har nog en anledning om dom gör det tror inte du?

Dinoman; Jag spelar inte. Isf startar jag ett spel för att bencha i det. Har försökt spela några gånger men intresset lägger sin efter första gången.

Du tar ganska mycket för givit i ditt liv? Jag skrev inte att alla som inte överklockar gör saker halvdant? Och har inte sagt det motsatta att alla som överklockar inte gör något halvdant.

Nej, det finns forum för överklockare och äkta entusiaster. Sweclockers är något mer... En nybörjarskola för överklockare kan man säga. Eller det var rättare sagt så en gång i tiden.

Ja, jag tillåter dig att småle.

DFI är visseligen främst fokuserat till överklockare och entusiaster men även en standard användare har nog mycket nytta av sitt DFI moderkort i botten.

Vad kan du göra på en dator? Du kan spela, kolla på film, chatta och surfa.
Du behöver inte sitta med ett dator med 939pins moderkort och cpu om du inte spelar eller benchar? Dual Channel gynnar dig inte alls märkbart på internet? Alltså, om han inte ska lägga pengar, som på ett dfi moderkort, så är den här datorn till för spel.

Jag påpekade risken, det är inte bara DFI som har haft problem med detta, och tyvärr hittade jag inte länk just då. Rekommenderade ett nytt agg men sa också, att fugnerar det så fungerar det.

Att jag skrev, ni är så elit pojkar, menade på att två killar skrev precis samma sak och att det var onödigt. Det är ungefär som att stå och hoppa, jag har också en sån, jag har också en sån.

Jo din lilla dator klarar det. Skrevs till bananflugan för att lunga. Visseligen ligger han i riskzonen med sitt DFI moderkort och ett grafikkort som drar hyffsat med effekt.

Jovisst, Du kan välkomna människor hur du vill. Dock ska du tänka på att hade du spenderat mindre tid på att svara på såna här frågor om 20pins nätaggregat och hur man sätter in plexiglas i datorer så hade det funnits mer tid för lite mer avancerade saker. Tex ta in SweClockers i raptorpits tävlingar eller fokusera mer på Swec Folding lag. Som det ser ut nu finns här en massa användare som igentiligen är här för att dom är för snåla att köpa tex PC Hemma tidningar.

Sweclockers borde vara ett högstadie för datoranvändare, inte ett dagis.

Så riktigt OnT som första inlägget borde sagt:

xOr_89, du behöver inte säga något som turbomuts redan sagt. Ni kan klappa varandra på ryggen via PM.

MarTTa, ta reda på vad du har för moderkort och kolla vad det står på tillverkarens hemsida. Fundera lite extra på om du inte ska lägga en hundring mer än för en adapter och köpa ett ATX 2.0 (eller högre) aggregat.

Har du en en större dator och den kommer överklockas bör du verkligen köpa ett 24pins nätaggregat av god kvalite.

--

Känns det bättre nu Dinoman?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

...

MarTTa, ta reda på vad du har för moderkort och kolla vad det står på tillverkarens hemsida. Fundera lite extra på om du inte ska lägga en hundring mer än för en adapter och köpa ett ATX 2.0 (eller högre) aggregat.

Har du en en större dator och den kommer överklockas bör du verkligen köpa ett 24pins nätaggregat av god kvalite.

--

Känns det bättre nu Dinoman?

Det satt långt inne. Hade inte den meningen räckt från första början?

Nej jag väljer att lägga min energi på sådana här trådar om 20-pins ATX för att jag anser att det är meningsfullt att hjälpa folk med det. Att förklara hur man sätter i ett plexiglas i ett chassi är för mig helt meningslöst, eftersom jag tycker det är en meningslös åtgärd.

Tja, känns bättre gör det väl antar jag för jag har ju lyckats få dig att skriva en vettig mening för att sedan vara överlägsen och nedlåtande direk efter det igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att jag skrev, ni är så elit pojkar, menade på att två killar skrev precis samma sak och att det var onödigt. Det är ungefär som att stå och hoppa, jag har också en sån, jag har också en sån.

Sen när är det dåligt att bekräfta det andra har sagt?

Bara för att det fungerar för en behöver det inte fungera för fler, därför är det ju bättre att fler säger vad som fungerar/inte fungerar för dom. Så kan man rent statistiskt dra ut ett klokt beslut.

Men jag antar att vi är för Elita för att nån som dig ska förstå sånt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Text.

Delar massproduceras. Fungerar det för en fungerar det för alla, annars får garantin gå in. Sen bekräftar alla som föjer bara att det fungerar på just deras delar och inget annat. Vilket förmodligen är ganska ointressant för trådskaparen?

Elita?

tv4.se - ''Nu rockar Elita loss på nattklubbarna med andra killar'' ?

Vi är för elit för någon som du ska förstå det. Så blir det.

Sen ska du inte lita för mycket på statestik. Skulle du köpa en bil som startade för nio av tio?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Text.

Jag är glad du är tillfredställd.

Börjar misstänka du är lite av en kvinna... Var inte nederlåtande på något sätt och upplevde du det så var det inte meningen. Försök se inlägg som posetiva istället för att leta efter saker som kan tas som elaka. Det är så människor känner sig förföljda och mobbade. Fråga helt enkelt om det var bra så.
Blir du arg på kypare som kommer fram och frågar dig om maten är bra också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen ska du inte lita för mycket på statestik. Skulle du köpa en bil som startade för nio av tio?

Jag skulle inte köpa bil överhuvudtaget.

Statistik heter det, ska du klaga på mitt elita så tycker jag du ska sluta kasta sten i glashus.

Delar massproduceras, fungerar dom för en så fungerar dom för alla?

Johejsan, hur många års datorvana har du? 3?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag skulle inte köpa bil överhuvudtaget.

Statistik heter det, ska du klaga på mitt elita så tycker jag du ska sluta kasta sten i glashus.

Delar massproduceras, fungerar dom för en så fungerar dom för alla?

Johejsan, hur många års datorvana har du? 3?

Vet inte om du har köpt saker och sett att dom har såna där lappar där det står test OK? Många varor går sönder i frakten och väldigt många mer av felaktigt använde första sekundrarna när dom packats upp.

Sen handlar det om att produkten ska fungera 100% med en nätdel som inte är tänkt för den? Fungerar en fullt ut så gör nog dom andra det också.

Så det kanske 1 promille skadade varor från fabriken som inte startar men det har inte ens med saken att göra.

-

Gramatikfel mot att byta en bokstav på 1100st? Ja...

-

Okey. Men då kan du väl tänkte till lite och ta en cykel som exempel istället? Skulle du köpa en cykelmodell där en av tio behöver nytt nav inom 10mil?

-

Sen har jag nog mer datorvana än många men det har inte heller med saken att göra. Sen kan jag även berätta att jag känner människor som haft dator i ett år som kan mer än många andra som haft dator i 20år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen har jag nog mer datorvana än många men det har inte heller med saken att göra. Sen kan jag även berätta att jag känner människor som haft dator i ett år som kan mer än många andra som haft dator i 20år.

Kul för dig...

vad är bäst?

1. Att två stycken bekräftar varandras personliga erfarenheter
2. Att ett skum typ (du) kommer in och skriver att det absolut inte fungerar, utan att ge någon länk eller källreferens alls? Som dessutom inte ger sken av att ha någon personlig erfarenhet alls (i det enskilda inlägget) och verkar vara en riktigt dryg person redan från början?

Jag satsar på att 90% av alla på Sweclockers skulle rösta på #1.

Sen är jag inte hundra, men eftersom att Elit finns i svenskan så skulle jag tro att elita är en acceptabel böjning av ordet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Text

bogg...

turbomuts har: Dell 8200 1.8ghz 1024rdram TI4600

xOr_89 har: AMD64 3200+ Venice @ 2400mhz | Asus A8N-E Nforce4 Ultra | 2x 512mb Corsair PC3200 | Club3D 6600GT 128mb GDDR3

MarTTa vet inte vad han har förutom ett moderkort med 24pinns kontakt. Ett nätagg från ATX1 standarden. Han har även en AMD64.

Jag skrev inte heller att det "absolut inte fungerar" utan att man bör undvika det. Det finns en risk. En risk som ingen annan nämner what so ever.

Och anledningen till att jag inte ger några personliga erfarenheter är att jag bara testat på ett moderkort. Det startade inte. Men chansen att det är samma moderkort är hur stor?

Den som verkar vara dryg är du som hittar på saker själv och skriver saker som inte har någon som helst relavans med originalinlägget.

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Trådskaparen har fått den hjälp han behöver. Vidare räcker det med ert off-topictjafs nu!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X