Permalänk
Medlem

Bluescreen med 9800 Pro

Jag har problem med mitt Powercolor ATI Radeon 9800 Pro All in Wonder. Förut så startade datorn om sig helt slumpmässigt. Kunde vara mitt i natten när man sov eller när man kollade på film eller spelade. Nu har jag stängt av att datorn ska starta om sig ev. fel så får blåskärm istället. Felen jag lyckats skriva upp hittils är:

PFN_LIST_CORRUPT (dykt upp flera gånger)

BAD_POOL_HEADER

Jag hade ett geforce 3 innan på samma dator utan dessa problem. Testat och öka AGP spänningen utan framgång. Testat massvis med olika drivrutiner. Guru3ds modifierade, ati original osv. Konstiga är att den ger blåskärm på vissa flashsidor. Alltid samma procedur som utlöser felen. Men eftersom det kan hända närsom så tror jag inte det har något med det att göra. Jag har även gjort standard felsökningen (installera om windows). Jag kan inte se om kortet är varmt för det finns ingen temp diod på detta kortet (tror jag?). Men kan känna på flänsarna och dom är knapppt jumna. Det är extra zalman kylning på detta kortet så det ska inte vara några värmeproblem. Jag har inte klockat kortet heller. Killens om hade kortet innan hade aldrig några såna här problem. Kollat om kortet delar IRQ men icke. Vad kan det vara?

Datorspecifikation:

PSU: Tagan 480W
MB: Asus a7n8x deluxe
RAM: Corsair 2x1024MB DDR 3200 Dualchannel
CPU: Amd XP barton 2500 @ 3200
Annat: [b]Promise sataII150tx4[/b

EDIT:

Fick den här idag också:

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

Kör för övrigt Windows XP SP 2 Engelsk utan några automatiska uppdateringar...

EDIT:

installerade xp sp2 swe och hann inte ens installera ati drivrutinerna innan den strulade. känns som det är något hårdvarufel eller konflikt med kortet. ev någon inställning i bios? testade att ställa ner klockfrekvensen till 50MHz utan framgång.

EDIT:

Har kört med original catalyst ifrån ATI cd'n länge nu. Har fungerat klockrent. Dock lär jag förlora massa prestanda eftersom det är gamla drivrutiner. Men tar gärna stabilitet före ostabilitet.

EDIT:
I förhoppning att någon läser den här gamla tråden uppdaterar jag lite till. Har kört ett tag med en ny catalyst (6.5). Har fungerat bra rätt länge. Men nu börjar bluescreens dyka upp igen. Framför allt när jag surfar runt på olika sidor men även helt slumpmässigt när jag inte ens använder datorn. Har en kamera nu så jag ska ta bilder på alla bluescreens och lägga in i den här tråden. Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig

EDIT:
Detta hände när jag skulle se en Flash film på google. OBS! Detta har inte bara med surfandet att göra. Får det även vid massa andra tillfällen. Men oftast när jag surfar Flashsidor osv. Har testat olika browsers också.

Permalänk
Medlem

du har inte provat ett annat grafikkort?

page_fault tror jag dock kan vara minnena som är orsaken till... hmm

har haft liknande problem men kommer inte ihåg exakt vad det var som orsakade det...

har för mig att det var mitt moderkort

gl m8

Visa signatur

WS: AMD Athlon 64 3500+ | 2048 mb PC3200 DDR-DIMM | 4 st WD Raptor 36gb s-ata (RAID 0) | GeForce 7800 GTX (256mb)

Permalänk
Avstängd

JAg fick samma när jag hade en barton, Har du klockat upp cpu'n??. Eller är det som ovan säger att det är minnena, Eller att graffekortet inte sitter i AGP porter riktigt!

MVH:.Peter_86

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att du jar överklockat cpu:n för mycket, blir den för varm i värmen, snurrar fläkten?

Har du aldrig fått ett page fault då jag haft grafikkortsproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Min första tanke är att du jar överklockat cpu:n för mycket, blir den för varm i värmen, snurrar fläkten?

Har du aldrig fått ett page fault då jag haft grafikkortsproblem.

Jag har alltid haft processorn klockad. Den har hyffsat bra kylning också. Ligger väl på 40-50 grader. Hade tidigare ett Geforce 3. Då fick jag aldrig dessa blåskärmar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
JAg fick samma när jag hade en barton, Har du klockat upp cpu'n??. Eller är det som ovan säger att det är minnena, Eller att graffekortet inte sitter i AGP porter riktigt!

MVH:.Peter_86

Jag har inte prövat och byta minnen. Ska göra det! Grafikkorte sitter nog i riktigt. Skulle det vara någon ledare i AGPn som inte har kontakt menar du? Isåfall borde det väl inte funka alls?
Jag har en AMD XP 2500 och den är klockad till 3200. Tror du att det är detta som är problemet? Hur löste du det?

EDIT: Har plockat ner Zalman kylningen (ZM80D-HP) i småbitar och gjort om allting med bättre pasta (Artic Silver nått...). En polare sa att det kunde var kylningsprobloem dvs dålig kontakt med flänsarna och chipset. Eftersom jag inte har någon temp diod så kan man inte vara säker. Men tyckte det lät väldigt långsökt eftersom blåskärmarna kommer när man gör helt random grejer. Kan spela i flera timmar med 100% load utan problem osv...
Det löste iaf inga problem. Kanske är kallare nu iofs
Men snälla ALLA tips är välkommna. Blir fan galen på detta!!!

Permalänk

Testa att byta minnena till slot 3 och 4.Det löste problemet för mig.Höll på att bli galen när jag inte hitta lösningen men tack vare att jag hittade svaret i sweclockers genom att söka får jag nu inte bluescreen,BAD_POOL_HEADER eller PFN_LIST_CORRUPT.Prova med det;)

Permalänk

jag har (hade) då o då liknande problem, har en Barton 2600+ (överklockad till 2100 mhz). va mer eller mindre säker på att det va nåt med ljudkortet först. men det visade sig vara fel.
testade att höja spänningen till processorn till ca 1,75 volt, sen dess så har symptomen nästan försvunnit helt.
Kolla temperaturen på CPU med.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk

Försökte söka på sweclockers om PFN_LIST_CORRUPT & BAD_POOL_HEADER,vissa säger att de här felmeddelande och bluescreens orsakas av Windows XP Service Pack 2,drivrutiner,minnen är kanske trasiga,nätagg osv....Du kan väl prova att ta bort Service Pack 2,söka om du hittar fel på minnena genom memtest,testa att uppdatera drivrutinerna,reparerar filer genom Start --> Kör --->cmd och skriv in sedan chkdsk /f,chkdsk /r eller prova med båda,testa inaktivera denna tjänst http://www.tweaksforgeeks.com/BAD_POOL_HEADER.html

Annars kommer jag inte på något mer vad man kan göra:D Blev så mkt att skriva...