Permalänk

Ta bort damm från datorn

Hej

Vilket är det bästa sättet att ta bort damm från datorn?
Går det att dammsuga eller ska man ta någon stor fläkt?
Jag vill helst inte ta bort alla grejer i datorn bara för få bort dammet...

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk

Dammsugarn + Sunt förnuft + Försiktighet = dammfri dator

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av get_hungary

Kan jag har kvar komponenterna i datorn?
Dom går inte sönder när jag dammsuger då?
Hur stor risk är det?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

köp luft på burk.. funkar utmärkt

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Känns skönt att ha en stor kompressor i garaget (blir så lätt då), men luft på burk är nog det bästa alternativet, finns ju också små kompressorer till hobbybruk, men jag vet ej hur starka de är...

Permalänk

Thunderbolt: Risken med en stor kompressor kan ju vara att du har sönder saker med luften. Rätt bra drag i dom där endå!

Permalänk
Hedersmedlem

Inga dammsugare i närheten av datorn om du är rädd om grejerna. Risken för en mindre (eller större) ESD-chock är allt för stor för att det ska kunna anses som en säker metod för datorrengörning.

Luft på burk funkar bra... eller att blåsa själv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid dammsugare :).. Datorn har hållt i 3 år i alla fall.
Brukar ta en dammsugare sedan tejpa fast ett sugrör på röret.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lillen_89
Thunderbolt: Risken med en stor kompressor kan ju vara att du har sönder saker med luften. Rätt bra drag i dom där endå!

Man behöver inte trycka ut luften med 10bar:p Är ju lätt att ställa ner till 2bar vilket är lagomt för att blåsa rent datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av get_hungary

fungerade inte för våran hyres dator det var så mkt damm i fläkten sp att den skar

ONT: köp luft på burk!

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk

jag brukar lägga dammsugaren lite utanför datorn sen sitter jag o blåser tills jag är blå i nyllet o sen är det bara att dammsuga upp det som ligger utanför datorn o i botten på chassit lite försiktigt o lätt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Det bästa sättet som jag vet, är att blocka ut alla komponenterna och damma av dom enskilt, sedan så kan man damma ur chassit relativt lätt. Sedan så har du en gratischans att dra om alla kablar och dylikt på ett snyggare sätt, om det nu inte redan är dragit snyggt.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Luft på burk i kombination med dammsugare är rätt bra.
Brukar dock oftast blåsa så hårt jag orkar så det ryker upp damm, och sen hålla dammsugaren i närheten och suga i det som ryker omkring.
Men ska man damma ordentligt är såklart luft på burk bättre än att blåsa för hand....men det kostar ju nån hundring med en sån burk också så....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

De som inte kan dammsuga datorn pga. ESD-risk är väl samma människor som använder ESD-armband när de pillar i datorn. Gör du inte det så går det nog bra att dammsuga också!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
De som inte kan dammsuga datorn pga. ESD-risk är väl samma människor som använder ESD-armband när de pillar i datorn. Gör du inte det så går det nog bra att dammsuga också!

eller dom som inte gillar risken att deras 5000kr grafikkort går sönder
att använda ESD-armband gör jag inte på grund av att jag inte kommit mig för att skaffa ett men jag skulle aldrig damsuga i datorn...
lungorna eller en kompressor funkar bättre

//Stefan

Permalänk
Medlem

Re: Ta bort damm från datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
Hej

Vilket är det bästa sättet att ta bort damm från datorn?
Går det att dammsuga eller ska man ta någon stor fläkt?
Jag vill helst inte ta bort alla grejer i datorn bara för få bort dammet...

Blåsa försiktigt med tryckluft på burk och lätt fuktat
papper (luddfritt) att rengöra med på botten.

Permalänk
Medlem

En liten undefråga.
Kan det inte vara farligt att båla med munen ??? Altså i lyften man andas ut finns det ju "vatten" i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semsis
En liten undefråga.
Kan det inte vara farligt att båla med munen ??? Altså i lyften man andas ut finns det ju "vatten" i.

Risken för att du kan "spotta" ut lite vattendroppar på tex gfx ökar ju om du blåser så det är nog inte så poppis, men att dammsuga går bra. Det där med ESD hit och dit skall man ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Extrema metoden. Plocka ur allt och in i diskmaskin. Haha, polarn gjorde faktiskt så och tro det eller ejj.. Den funka efter. Torka under 1 dag sen körde han.

Funkar sålänge du inte sätter ihop det när det är blött

Annars kan man ju blåsa men det litar jag inte riktigt på heller då man alltid får ut saliv när man blåser och det kan ju om man har otrolig otur kortsluta något. Fast chansen är inte stor.

Har du tillräckligt drag i datorn, dvs chassifläkter, så blir inte datorn dammig.

Min är helt 100% ren från damm och jag har inte "blåst" rent den sen jag köppte den och det var i november 2005. Sköter fläktarna så bra så.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semsis
En liten undefråga.

Jo, att "båla med munen" är jättefarligt. Man kan dö av lyft i bålmunen.

Lika farligt är det att läsa vissa inlägg här, då man faktiskt kan dö av skratt... Sorry om det lät elakt, men ffs..

On Topic:
Luft på burk är väl det säkraste sättet skulle jag tro, även om jag själv tycker att det räcker med att blåsa bort skiten med hjälp av mina lungor.. Jag gör det inte när datorn är igång såklart, utan när jag inte ska använda den på ett tag..
Dammsugaren har jag läst skräcknoveller om så det unviker jag helt och hållet, bara dumt att riskera något..
Bästa tipset: Dammsug rummet lite oftare så slipper datorn agera dammsugare
Undvik att ha datorn på golvet också.. Testa att slänga upp den på datorbordet istället (om du har plats) Brukar bli rätt stor skillnad..

Visa signatur

¤ X2 3800+ @ 2900MHz ¤ Asus A8N32-SLI Deluxe ¤ Corsair TWINX2048-4000PT ¤
¤ Gainward 8800 GT GS ¤ Seasonic S12 600W ¤ Antec P180 ¤ Scythe Ninja ¤ Logitech G7 ¤

Permalänk
Medlem

Kompressor ftw...

Och håll dig borta från bålmunen.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.