Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mac OSX - Preview på jpg, png (osv) filer?

Permalänk
Medlem

Mac OSX - Preview på jpg, png (osv) filer?

Tjenare!

Typ första gången jag använder Mac OSX och jao måste säga att Windows XP
faktiskt har några funktioner som är bättre än i OSX (nej inte preview saken inräknat)

Iaf i Windows finns det ju en thumbnail preview av alla jpg, png (osv) filer
när man bläddrar i mapparna men hmm finns inte den funktionen i OSX?
Är så drygt att behöva ladda in alla i Adobe Lightroom för att se alla bilder samtidigt.

?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Om du markerar flera bilder och öppnar samtidigt (cmd-O) öppnas dom i samma preview.app-fönster med en utdragslåda med thumbnails i. Du kan även markera flera, högerklicka och välja bildspel direkt så får du fullskärm.

Du kan också öka på ikonstorleken till 128x128 och slå igång förhandsvisning av bilder så får du thumbnails direkt i finder. Det här gör du i visningsalternativen (cmd-j)

Cmd är alltså tangenten med ett äpple på, bredvid space.

Permalänk
Medlem

högerklicka o välj visningsalternativ, så kan du där bocka i att du vill ha förhandsvisa symboler, så får du även en liten bild som visar var t.ex. JPG bilden föreställer. precis som i windows. frågan är vem som var först emd funktionen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
frågan är vem som var först emd funktionen

Apple?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen fast dom sätten ni räknade upp tar allderles för lång tid att gå igenom.
Finns det inget plugin eller något som visar alla bildfiler som thumbnails utan att behöva markera dom eller öppna dom i "preview"?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Gå in i visningsalternativ för mappen och aktivera att den ska förhandsgranska symboler, som redan någon har sagt?
"Thumbnail preview" är som standard inte aktiverat i varken Windows eller OS X, däremot kan man som sagt aktivera det i båda.

Citat:

och jao måste säga att Windows XP
faktiskt har några funktioner som är bättre än i OSX (nej inte preview saken inräknat)

Skulle du kunna nämna några?

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle du kunna nämna några?

Kunna blädra till olika bilder i en map genom en knapp trycking?
Jag har då ej hittade någon sådan funktion i preview. Väldigt effektivt när du skall skumma igenom en hel map utan att behöva öppna alla bilder före du ser på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikl4ss
Gå in i visningsalternativ för mappen och aktivera att den ska förhandsgranska symboler, som redan någon har sagt?
"Thumbnail preview" är som standard inte aktiverat i varken Windows eller OS X, däremot kan man som sagt aktivera det i båda.

Hmm testade det innan men det måste vara något fel som inte är rätt, skit bakom spakarna antar jag
Får testa igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikl4ss
Skulle du kunna nämna några?
[/B]

Listan kan göras rätt lång, fast väntar med den tills jag använt OSX mer än dom
få timmarna jag använt det hittils, för att göra en rättvis bedömmning.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Sitter på både mac å pc dagligen, och kan hålla med om att vissa saker känns annurlunda, både positivt och negativt åt båda håll. Men att säga som du verkar göra, att mac skulle vara sämre på bildredigering känns på något sätt inte rätt, då i princip bildredigering och musik är apples två överlägset största marknader, (om man inte räknar servrar etc.)

Är ingen erfaren bildredigerare, men om du vill skumma bilder är väl iPhoto bäste programet ä världen, med tumbnail stöd för (var det 250 000 bilder) mängder av bilder där du kan scrolla markera å flytta runt hur du vill utan minsta lagg, ens på slöa gamla g4;or

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tack för tipsen fast dom sätten ni räknade upp tar allderles för lång tid att gå igenom.
Finns det inget plugin eller något som visar alla bildfiler som thumbnails utan att behöva markera dom eller öppna dom i "preview"?

MEN har du ens läst mitt inlägg eller ens prövat det? :D:D verkar ju inte så. gör du som jag skrev, o väljer att det ska vara så för alla mappar så blir det precis som du beskriver, thumbnails av bilderna, istället för jpg ikoner osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av difi
Sitter på både mac å pc dagligen, och kan hålla med om att vissa saker känns annurlunda, både positivt och negativt åt båda håll. Men att säga som du verkar göra, att mac skulle vara sämre på bildredigering känns på något sätt inte rätt, då i princip bildredigering och musik är apples två överlägset största marknader, (om man inte räknar servrar etc.)

Är ingen erfaren bildredigerare, men om du vill skumma bilder är väl iPhoto bäste programet ä världen, med tumbnail stöd för (var det 250 000 bilder) mängder av bilder där du kan scrolla markera å flytta runt hur du vill utan minsta lagg, ens på slöa gamla g4;or

Hade tänkt att skriva i min post "nämn inte iphoto" eftersom du måste fortfarande kasta in alla bilder du vill se i något sorts program och då blir det samma princip som att se dom i preview.

Måste däremot hålla med att apple har de bästa miljön för digitalt skapande. Men finns fortfarande saker att fila på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av difi
Sitter på både mac å pc dagligen, och kan hålla med om att vissa saker känns annurlunda, både positivt och negativt åt båda håll. Men att säga som du verkar göra, att mac skulle vara sämre på bildredigering känns på något sätt inte rätt, då i princip bildredigering och musik är apples två överlägset största marknader, (om man inte räknar servrar etc.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

Windows XP
faktiskt har några funktioner som är bättre än i OSX (nej inte preview saken inräknat)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
MEN har du ens läst mitt inlägg eller ens prövat det? :D:D verkar ju inte så. gör du som jag skrev, o väljer att det ska vara så för alla mappar så blir det precis som du beskriver, thumbnails av bilderna, istället för jpg ikoner osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm testade det innan men det måste vara något fel som inte är rätt,

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ladda hem MagicLantern, vilket är ett mycket simpelt bildvisningsprogram som gör det möjligt att "pila" igenom bilder i samma mapp på samma sätt som i windows.
Dock saknas, tycker jag, lite funktionalitet i det programmet som jag gärna vill ha, men som sagt, det är en mycket simpel bildvisare.

Edit: Läste igenom tråden igen, och det kanske inte var detta som efterfrågades, men någon kanske tyckte det var nyttigt iallafall...

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Programmet Xee är också ett bra alternativ. Då kan man klicka på en bild i en mapp, och sedan bläddra vidare och titta på alla bilderna i den mappen. Utan att behöva markera alla och öppna dem.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29046

Permalänk
Medlem

Om du glömde välja "All Windows" när du klickade för "Show icon preview" så blir inställningen bara för det fönstret. För att aktivera thumbnails för alla fönster måste du välja det.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikl4ss
Skulle du kunna nämna några?

Jag kan nämna ett par, även om jag starkt ogillar Windows och inte använt det på år så lämnade Windows inga ****iga .DS_Store överallt (USB-minnen, nätverksenheter osv, ja, jag vet att det går att stänga av den "funktionen" genom terminalen men sånt ska man inte behöva göra).

En annan sak som man hade möjlighet till var att använda en normal musikspelare, det är bara att inse att iTunes är SKIT, nog för att det är subjektivt, men iTunes har inte ens stöd för HE AAC, för att inte prata om HE AAC v2 med PS. Försöker man konvertera något till AAC i iTunes då brakar helvetet loss, mappar skapas för varje artist och varje album, namnen blir kryptiska (för att använda ett verkligt exempel "45854-09 Imagine.m4a"). Så vad ska man göra ifall man vill spela HE AAC v1/v2-filer/strömmar? Använda VLC eller Mplayer OS X 2, vilket båda är så "smidiga" när det gäller att spela musik.

Och nu ska vi inte ens gå in på ifall man skulle vilja konvertera från något ljudformat till HE AAC v1/v2, jag ska berätta en hemlighet, DET GÅR INTE, det finns ingen mjukvara som kan göra detta, ingen. Jag kan redan nu förutse vilka svar jag kommer få, "men det är har man ju ingen användning för iaf"/"varför använda det när det finns annat"/"varför duger inte <insert_alternative>". Jag har användning för de funktionerna, de är viktiga för mig och kanske andra också hade om de hade en möjlighet att använda dem (vilket det finns på andra ganska väletablerade OS).

Sen sak vi inte nämna flash, vilket iofs inte är Apples fel, men likväl är det otroligt störande att 60% av CPU-tiden går till Safari/FireFox för de tuggar några små flashfilmer från t.ex. YouTube.

Sen har vi alla de totalt onödiga grafiska effekterna, all ära åt exposé men har ni märkt vad som händer om man trycker in shift och sedan snabbtagenten för exposé (vanligtvis F9), vad fan är det bra för? "Men vad spelar det för roll om något finns där, du behöver inte använda det ju?" kanske jag får till svar. Jag har bindat mittenknappen på musen till exposé, för ett par dagar sen så buggade något sönder och varje gång jag använde exposé på min mus gick det i en hastighet anpassad för de döda precis som någon hade hållt shift inne, det går ej att beskriva vilken frustration det skapar!

Jag försöker inte basha Mac OS X, faktum är att Mac OS X är det bästa desktop-OS tillgängligt, men att försöka glorifiera det och låta som en felfri gåva från gud är bara löjligt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Jag kan nämna ett par, även om jag starkt ogillar Windows och inte använt det på år så lämnade Windows inga ****iga .DS_Store överallt (USB-minnen, nätverksenheter osv, ja, jag vet att det går att stänga av den "funktionen" genom terminalen men sånt ska man inte behöva göra).

Windows lämnar Thumbs.db överallt istället...

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

att klanka ner på iTunes o säga att det är skit, vetefan om jag kan hålla med. Jag tycker det är skitbra och saknar inget som jag personligen vill ha. vad amn kan konstatera är att Itunes inte passar alla, bara för att det är skit för dig, så är det inte skit i allas ögon så att säga. windows media player gillar jag personligen inte, men det betyder inte att det är skit. skillnaden är att du under windows installation inte kan välja bort att installera windows media player. på min mac kom på osx utan iTunes installerat, det vill säga, det finns ett val.

men du kanske tycker att windows media player är bättre? stödjer det aac ens? för det var väll va det handlade om, vad som skiljer mellan osx o windows.

o flash, min dator käkar då inte 60% cpu vid filmvisning på youtube så vetefan. dålig programering av flash skulle ju annars vara anledningen, vilket man i så fall bör lasta tillverkaren av flash för o inte apple, precis som du säger.

kör jag program i linux, unix, windows, you name it, o det käkar mer cpu än vad man tycker det borde, inte klandrar jag tillverkaren av operativsystemet för det, inte om det inte är de som gjort programmet.

sen effekterna, hahahha, det är ju precis som du skriver, vem tvingar dig att använda dem? :D:D

osx är långt ifrån perfekt på alla punkter för alla. för alla har olika tycke o smak, skulle man göra system för varje individ så skulle man få göra miljontals olika versioner. knappast försvarbart varken ekonomiskt eller tekniskt. då äre bättre o göra det mainstream, så att så många som möjligt ska trivas med det. säg att 70% gillar expose, då äre ju bättre att lägga in det, än att skippa det, göra 30% nöjda och 70 % missnöjda

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

&()”¥\{‰¥{?\”‰\{¡}‰?}¶\É®†/(R&"E(/%"\!

Skrev ett långt svar och så kraschar Safari! >.< Nåja, jag ska försöka återbygga det svaret när jag ätit.

Edit: Here it goes,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Windows lämnar Thumbs.db överallt istället...

Det går snabbt, och framförallt enkelt, att stänga av funktionen som skapar Thumbs.db-s. Utöver det skapas Thumbs.db-s endast om du använder thumbs som visningsalternativ, .DS_Store-s kommer dit hur du än gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
att klanka ner på iTunes o säga att det är skit, vetefan om jag kan hålla med. Jag tycker det är skitbra och saknar inget som jag personligen vill ha. vad amn kan konstatera är att Itunes inte passar alla, bara för att det är skit för dig, så är det inte skit i allas ögon så att säga. windows media player gillar jag personligen inte, men det betyder inte att det är skit. skillnaden är att du under windows installation inte kan välja bort att installera windows media player. på min mac kom på osx utan iTunes installerat, det vill säga, det finns ett val.

men du kanske tycker att windows media player är bättre? stödjer det aac ens? för det var väll va det handlade om, vad som skiljer mellan osx o windows.

o flash, min dator käkar då inte 60% cpu vid filmvisning på youtube så vetefan. dålig programering av flash skulle ju annars vara anledningen, vilket man i så fall bör lasta tillverkaren av flash för o inte apple, precis som du säger.

kör jag program i linux, unix, windows, you name it, o det käkar mer cpu än vad man tycker det borde, inte klandrar jag tillverkaren av operativsystemet för det, inte om det inte är de som gjort programmet.

sen effekterna, hahahha, det är ju precis som du skriver, vem tvingar dig att använda dem? :D:D

osx är långt ifrån perfekt på alla punkter för alla. för alla har olika tycke o smak, skulle man göra system för varje individ så skulle man få göra miljontals olika versioner. knappast försvarbart varken ekonomiskt eller tekniskt. då äre bättre o göra det mainstream, så att så många som möjligt ska trivas med det. säg att 70% gillar expose, då äre ju bättre att lägga in det, än att skippa det, göra 30% nöjda och 70 % missnöjda

Förstå mig inte fel, jag gillar inte heller WMP (vilket också är en riktig SKITmjukvara), och även om jag ogillar Microsoft så mycket att jag aldrig skulle hjälpa dem ekonomiskt eller via spridning så går det visst att installera Windows XP utan WMP. Min iBook kom med iTunes, men det är inte det som är poängen, utan långt ifrån. Poängen är att det inte finns en vettig musikspelare till OS X, möjligtvis Cog men den är lite väl nedbantad. Det går inte att undgå faktumet att det finns väldigt få (om några) riktigt bra och kompletta musikspelare till OS X. Till andra OS finns det en hel del att välja bland. iTunes stödjer ju inte ens gapless playback (googla om du inte vet vad det är) utan fulhacks, och om ens då.

Nej, jag tvivlar på att WMP stödjer AAC, skulle förvåna mig om det gjorde det, skillnaden är att det finns otaliga codec packs där ute som lägger till stöd för MPEG Farmor v.2 Deluxé om du så skulle vilja, då kan du spela vad som helst i WMP. Lycka till att hitta något liknande för iTunes.

Ang. flash, försök gå in på Videofeber ska du få se vad jag menar.

Ang. effekterna, läste du ens mitt inlägg? Som jag nämnde hände "något" som gjorde att hur jag än försökte använda exposé fick jag med slowmotioneffekten, hade inte den existerat så hade jag sluppit bli frustrerad över det och det hade troligtvis fungerat som vanligt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
&()”¥\{‰¥{?\”‰\{¡}‰?}¶\É®†/(R&"E(/%"\!

Skrev ett långt svar och så kraschar Safari! >.< Nåja, jag ska försöka återbygga det svaret när jag ätit.

haha, sluta snacka skit safari funkar ju riktigt bra, i alla fall för mig men du kanske inte gilalr den, o det har du ju rätt att inte göra, vi lever i ett fritt land.

men som sagt, det som är skit för dig behöver inte betyda att det är skit för mig och vise versa.

EDIT: jo, jag läste ditt inlägg o det låter som om nått ä fel. så ska det ju inte vara.
angående HE AAC, testat realplayer 10? vet att det inte ä nån höjdarspelare, men tror den tar HE AAC

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
haha, sluta snacka skit safari funkar ju riktigt bra, i alla fall för mig men du kanske inte gilalr den, o det har du ju rätt att inte göra, vi lever i ett fritt land.

men som sagt, det som är skit för dig behöver inte betyda att det är skit för mig och vise versa.

EDIT: jo, jag läste ditt inlägg o det låter som om nått ä fel. så ska det ju inte vara.
angående HE AAC, testat realplayer 10? vet att det inte ä nån höjdarspelare, men tror den tar HE AAC

Jo, realplayer 10 ska ta HE AAC, VLC och MPlayer OS X 2 också, men det finns inget som konverterar till HE AAC.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någon skillnad mellan HE AAC och AACPlus (det är det förstås antagligen).

Men men...om det inte är det så har du en AACPlus-encoder till OS X (CLI) Här:

http://upload.bogg.org/files/aacplusenc.zip

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vet inte om det är någon skillnad mellan HE AAC och AACPlus (det är det förstås antagligen).

Men men...om det inte är det så har du en AACPlus-encoder till OS X (CLI) Här:

http://upload.bogg.org/files/aacplusenc.zip

Tack så hjärtligt mycket! Letat som en galning och inte hittat någonstans. Efter lite mer googlande kom jag fram till att det där är en HE AAC v2 (eAAC+) encoder, precis som jag var ute efter.

När SBS kom till AAC så blev det HE AAC v1, brukar kallas AAC+, sen kom HE AAC v2 som också innefattar PS och brukar kallas eAAC+.

Tyvärr upptäckte jag att min mobil (K800i) inte tar eAAC+, vilket den borde göra enligt spec, blev att klaga hos support.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

det kommer massa nya småprogram till osx hela tiden, o nu när de fått intel processor så tror ja vi kommer få se ännu mer linux program som konverteras

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Ang. flash, försök gå in på Videofeber ska du få se vad jag menar.

Ang. effekterna, läste du ens mitt inlägg? Som jag nämnde hände "något" som gjorde att hur jag än försökte använda exposé fick jag med slowmotioneffekten, hade inte den existerat så hade jag sluppit bli frustrerad över det och det hade troligtvis fungerat som vanligt.

Låter mest som att det är du som har en skitdator, skyll inte det på OSX. Videofeber fungerar utmärkt på min Macbook, likaså Exposé.