Slutsteg och Bas till bilen!

Permalänk
Medlem

Nej, det är lätt att stirra sig blind på Watt, det är det MDS och de billiga tillverkarna säljer på.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Nu blir man nyfiken, vad kommer det att sitta i för bil? Titanium Elite är riktigt fina, men så innihelvete dyra tyvärr. Iaf för en student som jag.

Kommer sitta i en Toyota Celica, var istortsett de enda 6.5orna som klarade effekten från steget utan att svettas vid högre volymer... Sen att de också kommer från PG/Morel gjorde valet lättare

Permalänk
Medlem

Är helt inne på samma ämne men jag är lite väl ny på det här med att installera nytt ljudsystem i bilen. Om jag har 6 diskant högtalare och en bas, och ett slutsteg på 4 x 100W hur ska jag då koppla in grejerna? Om det finns någon informationsrik sida om just det här så skulle jag bli jätteglad!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga, du kommer aldrig orka med 6 diskanter. Diskanterna är de som spelar de absolut högsta tonerna. Är du säker på att det inte är ett par mellanregister också? (4", 5.25", 6.5").

Sen är det för många högtalare på det slutsteget. Jag skulle kört basen på 2 bryggade (ihopkopplade) kanaler och framsystemet, som jag antar att det är, på de andra två. Har du ett kitsystem borde du ha ett mellanregister och en diskant (delat med filter oftast) på varje kanal.

Alltså:
Kanal 1 och 2 = Basen.
Kanal 3 = Framsystem höger sida
Kanal 4 = Framsystem vänster sida

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Jo det har du nog rätt i! Nu är jag inte ute efter de dyraste prylarna på marknaden utan bara ett ljudkit som är någorlunda okej! Har kollat lite på detta: http://www.netonnet.se/ artikelnr: 103370

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag inte kan rekommendera ett par billiga noname högtalare. Jag har ett par noname i min bil just nu och de spelar rent sagt ut skit, går inte att spela högt och är inget tryck alls. Men då jag inte har lyssnat på avant vet jag inte hur de låter. Det var otveksamt billigt och jag tror inte du hittar något billigare någon annanstans. Det där är coaxialer, men vad ska du med 6st till?

Jag kollade upp ett kit på BRL, det blev hyffsat, men med färre högtalare (Bara två) och det blev 700kr dyrare. Jag tror det kommer låta bättre, men jag tror inte du är beredd att betala 700kr till + eventuella 400kr om du ska ha nya högtalare till baksätet också.

Man kan inte säga att netonnet inte gör bra reklam för sina egna produkter. "3-vägs bilstereohögtalare med 100 Watts effekttålighet för en kraftfull och välljudande musikupplevelse för dig som både söker styrka och knivskarp återgivning utan att missa några detaljer i musiken."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Är helt inne på samma ämne men jag är lite väl ny på det här med att installera nytt ljudsystem i bilen. Om jag har 6 diskant högtalare och en bas, och ett slutsteg på 4 x 100W hur ska jag då koppla in grejerna? Om det finns någon informationsrik sida om just det här så skulle jag bli jätteglad!

Du ska alltså inte installera någon subbas utan endast frontsystem? Och som Inte_Power säger är det nog inte 6 diskanter du vill ha, väldigt jobbig ljudbild Vad har du i bilen idag som du kommer fortsätta använda dig av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Du ska alltså inte installera någon subbas utan endast frontsystem? Och som Inte_Power säger är det nog inte 6 diskanter du vill ha, väldigt jobbig ljudbild Vad har du i bilen idag som du kommer fortsätta använda dig av?

Inte en enda högtalarjävel ska vara kvar hehe :D. Ska byta ut rubbet mot det jag länkade ovan var det tänkt. Med volvo original får man inte tillräckligt med flås i nacken om man säger så. Men i paketet står det 2 st fullregisterhögtalare 2 st mellanregisterhögtalare och 2 st diskanter. Basen inkluderad då också. Allt detta tillsammans med stereon med schyssta funktioner och slutsteget på 400W. Frågan är bara hur jag ska koppla allt detta. Är helt blå på detta med utbyten av högtalare i bilen. Kan väl påpeka om att det handlar om en 740 GL 91:a.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh, kollade aldrig paketet Men vilka storlekar är det på uttagen idag och finns det plats för alla? I det paketet ser ingår 2st 6.5", 2st 5.25" och 2st 4" samt basen... Behöver du verkligen alla element och har du plats för alla utan att behöva gå loss på inredningen?
Sen som Intel_Power har påpekat kan ljudet vara sådär men jag har inte lyssnat på Avant så om det är det vet jag inte Men allmänt om billigare element kan jag uttala mig om. Fick t.ex ett par GAS Alpha för 1kr när BRL öppnade här i stan. De spelades sönder när de provspelades i bilen, inkopplad till HU:n, normal volym och _radio_
Blev så paff när jag märkte det så det finns inte. En polare hade också fått ett par och hade också gått sönder =/ Så nu har jag steppat upp lite kvalitetsmässigt Men iaf, kolla ifall du får plats med alla högtalare och om du köper så bör du koppla in basen bryggad över två kanaler på steget och 6.5orna på de andra två kanalerna. 5.25" och 4" högtalarna får du koppla in till HU:ns förstärkare...

Permalänk
Medlem

Clowiser: 740 har 5.25" högtalare i både fram och bakdörrar, vilket innebär att två av högtalarna blir för stora och två blir för små (går att montera ändå med adapterplatta). I instrumentbrädan är det en 1" diskant.

Om jag vore du skulle jag köpa ett kitsystem eller koaxial fram, koaxial bak, ett tvåkanalsslutsteg och en baslåda. Detta gör det extremt lätt att koppla in, då du redan har kablage till högtalarna i dörrarna (Har du slutsteg måste du dra nya kablar i dörrarna). Kablar är biltema billigast på.

Kollade faktiskt igår på kablar: en snutt DLS 10mm2, en snutt Biltema 8mm2 och en snutt Phoenix Gold 8cm2 och de tre var jämförbara i böjlighet.

ZitreXx: Vet du var man kan hitta billig 10mm2 kabel? Är inte så sugen på 16mm2 kabel då den är svårare att gömma. DLS har men vill helst inte betala 120kr för frakten.

Visa signatur

Permalänk

snacka med närmsta el firma. funkar prima.. och mycket bättre priser än billjuds butiker med

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på de flesta el-firmor nära mig, iaf de med internetshop. De enda som hade var elfa och de var dyrare än DLS på kabel. DLS kostar 25kr/meter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel_Power: Just 10/16mm2 har jag aldrig köpt men Classe har 10m 16mm2 för 229 kr. Finns inte lösmeter med det var det närmsta jag kunde hitta... Kjell.com har 8mm2 för 13-14 kr/m och 21mm2 för 29kr/m men det var lite för off storleks mässigt. Har själv köpt deras 21mm2 så i framtida syfte kan jag rekommendera den

Permalänk
Medlem

Oj, såg precis att jag har råkat skriva cm2 överallt i mitt förra inlägg, små kablar

Anledningen till 10mm2 är att jag är osäker om 8mm2 klarar att driva steget utan för stora spänningsfall, steget är avsäkrat 40A som jag skrev ovanför och max A för 8mm2 är 40A så det funkar iaf. Jag vill helst ha 10mm2, 8mm2 skulle nog fungera men 16mm2 är för stort, detta är inget stort ljudbygge så vill inte göra för stora ingrepp.

Det blir nog så här: Då jag inte kommer att belasta steget till max kommer det nog att fungera med 8mm2. Struntar jag i att handla från Nårdik blir det 8mm2.

Förresten, du som har ett fetare bygge än jag, vilka lågnivåkablar kommer du använda? Jag kom precis på att DLS classic var rätt billiga, så jag kanske köper dem från Nårdik och passar på med 10mm2 kabel. Det blir antingen DLS classic eller Biltema competition för mig. DLS känns bättre än biltema men folk säger att biltemas är helt ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Oj, såg precis att jag har råkat skriva cm2 överallt i mitt förra inlägg, små kablar

Anledningen till 10mm2 är att jag är osäker om 8mm2 klarar att driva steget utan för stora spänningsfall, steget är avsäkrat 40A som jag skrev ovanför och max A för 8mm2 är 40A så det funkar iaf. Jag vill helst ha 10mm2, 8mm2 skulle nog fungera men 16mm2 är för stort, detta är inget stort ljudbygge så vill inte göra för stora ingrepp.

Det blir nog så här: Då jag inte kommer att belasta steget till max kommer det nog att fungera med 8mm2. Struntar jag i att handla från Nårdik blir det 8mm2.

Förresten, du som har ett fetare bygge än jag, vilka lågnivåkablar kommer du använda? Jag kom precis på att DLS classic var rätt billiga, så jag kanske köper dem från Nårdik och passar på med 10mm2 kabel. Det blir antingen DLS classic eller Biltema competition för mig. DLS känns bättre än biltema men folk säger att biltemas är helt ok.

Ok, jo jag hade också försökt hitta 10mm2 isåfall...
Lågnivån jag kommer använda mig av kommer från Stinger och serien heter Hyper... Skulle säga att de ligger i klass nånstans mellan DLS Classic och PRO. Inga overkill kablar men klart prisvärda Hade jag varit du hade jag nog kört på DLS iaf, har iofs läst om några som kört med Biltema kabel och gillat dem men DLS är DLS

Permalänk
Medlem

Inte så fruktansvärt insatt i det här med ljud osv, men det vore ju värt en tanke att du "bara" ska ha musiken i bilen, och kanske inte nödvändigtvis ska stå och pumpa ut över torget, sen utifrån det göra ett rimligt val.
Vad som är rimligt bestämmer du ju sedan självklart själv, men en bekant har följande, och ljudet duger meeeer än väl, iaf för mig

NetOnNet.com

Avant/Sony Traditional helsystemspaket med bas
Art nr: 103509
-10 tums baslåda
-CD, MP3 bilstereo
-Slutsteg 2 x 100W
-2st hatthyllehögtlare
-2st dörrhögtalare
-Kablar och kontakter

Det paketet tycker jag verkar ganska så mycket rimligare än att slänga ut 2000kr på BARA slutsteget, om man inte är kräsen förstås.

-Gibzor

Visa signatur

Amd Athlon64 Winchester 3200+ 2.0GHz @ 2.6GHz | Corsair PC3200XL 2x512 , 2.5-3-3-8 | MSI K8N NEO2 Platinum | 6800GT 16/6 @ 350/1000MHz
3Dmark01: 24838p 3Dmark03: 11681p 3Dmark05: 4543p