Felsöka åskdöd dator! (Compaq R3000)

Permalänk

Felsöka åskdöd dator! (Compaq R3000)

Tja!

Lovade att kolla på en bärbar dator som har bråkat med åskan.

Datorn: Compaq Presario R3000
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=se&dest_page=pr...

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1625692,00.asp

Spec data:
1.6-GHz Athlon XP-M 3000+, 256MB DDR SDRAM, 40GB (4,200-rpm hard drive, 15.4-inch (1,280 x 800) display, 802.11b wireless, 7.9-pound system weight (9.5-pound travel weight), nVidia GeForce 4 420 Go graphics, DVD/CD-RW combo drive, three USB 2.0 ports, Windows XP Home

Jag lovade iof bara att jag skulle försöka rädda data från hårdisken men det vore ju skoj om man kunde få liv i den. Men jag har provat det jag kan komma på typ försökt starta med allt urkopplat å så. DVD/Minne/hårddisk å batteri har jag provat att koppla bort.

Nåja den verkar nekligen död. Enda livstäcknet är att "on"-iconen lyser en kort stund när man sätter på den.

Så har ni nåpgra förslag vad mer man kan prova? Processor och hårddisk är det jag kan koma på som går att använda i en stationär burk. Finns det nå mer man kan plocka?

Å ne nån garanti fins inte kvar på den....

Tacksam för svar.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Om det är åskan som varit framme så finns det en chans att det bara är nätadaptern som tagit stryk.

Är det extern nätadapter så mäter du bara om det finns spänning i kontakten som skall in i datorn, internt nätagg, ta isär datorn så att du kommer åt att mäta på utgången ur agget.

Är det ingen späning ut ur agget, så är det idee att testa med ett annat agg.

Permalänk

Har redan kollat det... På nätadaptern står det 18.5V å jag mätte upp 18.9V i kontakten som ska in i datorn så den funkar nog. Hårddisken funkar alldeles utmärkt i min stationära dator... Lyckades tom boota windows av misstag på den disken.

Nåja nu är väll fråga om man ska råda ägaren till datorn att köpa ett externt kabinett till hårddisken och ett moderkort till processorn... Fast frågan är om det är lönt att använda dom delarna till en nyare dator. Extern hårdisk är ju alltid användbart iaf.

Jag har nog iof grejer så att man kan plocka ihopp en gettodator. Fattas bara låda å moderkort. Men som sakt frågan är ju om det är lönt att pilla ihop det...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Inaktiv

Det brukar sitta ett litet kort för spänningsförsörjning (iaf gjorde de det ofta för nåra år sedan) precis där man kopplar in strömmen i datorn. Har du tur kan det vara det som är sönder. Bara att skruva isär allting tills du kan se kretsarna.

Om det är integrerat.. (det är alltså likströmstransformering från 18.5 till 5 och 3.3 volt etc...).. så kanske du kan byta några kretsar men då får du ha riktig tur..

Har fixat det själv på några datorer som verkade helt döda :)..

Permalänk

Hmm ok får skruva lite till då... Men vad jag kunde se så gick strömmen inn precis bredvid CPU-sockeln. Får ta å avlägsna kylgrejerna så kanske man ser bättre...

Finns sånna kort att köpa lösa nånstans eller får man ge sig på med lödningspennan?

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Inaktiv

sitter det ett extra litet kort så går det förhoppningsvis att köpa löst...
det har jag iaf gjort innan..och det var en compaq, men äldre.
Men som sagt så är det lite av en chansning från mig.. men det kan ju sitta ett.. och då är de ju synd om man inte provar att byta

Permalänk

Suck! Hur f-n får man bort t-mordet utan att sabba resten av datorn? Ser underifrån att det sitter ett ramminne under t-bordet så det borde vara relativt enkelt även om jag inte kan se det just nu. =/

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tos
Google är din kompis:
http://www.takeitapart.net/archives/compaq-presario-r3000/

Tackar tackar! Men jag fick isär den utan google men jag hittade iaf inge uppenbart fel förutom att det är en compaq. *burr* Hittade iof ett motstånd som såg lite mysko ut men men... Det är iaf bortom min kunskap att fixa.

Hmm undra om man kan tigga till sig processorn som tack för "hjälpen" så man kan leka lite.

Nåja får se om man kommer på nått under helgen för nu är jag färdig för sängen.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb