Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Så det betyder att det är samma skärm som mirai-monitorn & acern, eller...?

Jag har inte fått någe svar från dom ännu.. så en bekräftelse på det får vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Jag har inte fått någe svar från dom ännu.. så en bekräftelse på det får vänta.

Det är redan bekräftat då man kan läsa på Chi-Meis sida om att de exklusivt tillverkar 22" wide-paneler.

Ja det är samma panel i alla skärmarna. Frågan är bara om äkta färgdjupet. 16.7M färger står det som spec på panelen på Chi-Meis hemsida.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja det är samma panel i alla skärmarna. Frågan är bara om äkta färgdjupet. 16.7M färger står det som spec på panelen på Chi-Meis hemsida.

Alla direkta frågor om vad det är för fördjup har gett ett svar: 16.2M fäger. Det direkt till viewsonic osv.

Står på Chi-Meis hemsida att deras enda 22" skärm har 16.2M färger.
http://www.chimei.com.tw/en/product_list.asp?mainclassid=4&su...

Vill man ha bra färger ska man titta på andra paneler än TN ändå.

Permalänk

Nja det finns vel dessa nya TN-paneler som stödjer 16,7M äkta 8bit färger vad jag förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Nja det finns vel dessa nya TN-paneler som stödjer 16,7M äkta 8bit färger vad jag förstår?

Om man nu brytt sig om att läsa tråden hade man nog inte skrivit det där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov

Om man brytt sig mer om att vara mindre spydig hade man nog fått ett mer utvecklande och trevligare svar för de som inte förstår vad man skriver.

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm... en sån skulle jag gärna ha... nu när jag tänker kräva tillbaka pengarna för min j**** X360 som vägrar fungera, så har jag lite pengar över till typ sånt här. Har även funderat på en VX2025WM, som är två tum mindre... får se hur jag gör...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man nu brytt som om att kolla på specifikationerna för LG 204WT hade man nog skämts för att skriva ett inlägg likt citatet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

6+2 != äkta 16.7miljoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

6+2 != äkta 16.7miljoner.

Men du, jag vet mycket väl att en vanlig 6-bitarspanel plus FRC inte ger 16.7M färger. Det var inte de vi pratade om. Läs min senaste tråd så ser du att 6-bitarspanel plus HI-FRC ger 16.7M färger.

Jag vet inte om det är samma typ av teknik använd i LG204WT eller om det är en äkta 8-bitars, hursomhelst kan den visa 16.7M färger.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alltså, bara för att tillverkaren tycker att det är så betyder inte att det är så. Det är ju samma grej som med LG:s 2000:1 dynamiska kontrast som fungerar lite tveksamt av vad jag förstått.

Det är säkert bättre än en vanlig 16.2M skärm men oftast brukar alla sånna där speciallösningar inte funka till 100%.

Permalänk
Citat:

Det är ju samma grej som med LG:s 2000:1 dynamiska kontrast som fungerar lite tveksamt av vad jag förstått.

Har du någon källa till detta? skulle vara intressant att läsa iom att jag bara läst motsatsen.

Permalänk
Medlem

Okej, med lite tveksamt menar jag att den justerar sig efter ljusnivåerna som används. Säg att man står i en dörröppning, kikar in i ett ljust rum, vänder sig om och kikar ut, då kommer man att märka att den justerar ljuset. Iofs kan det säkert se rätt coolt ut, som om ögonen vänjer sig. det är dock bara något jag läst på forum, jag har inte skaffat mig någon själv, än iaf. Fast efter att den justerat sig sa det bara funka fint, tydligen.

Permalänk

Jo det där har jag med hört. Men jag har även fått den uppfattningen att de som tyckte det var irriterande fenomen vande sig ganska snabbt vid det. Jag skulle gissa på att den otroliga kontrasten överväger att den justerar sig. Men det är bara en gissning eftersom jag inte heller har denna skärm, utan grundar hela min uppfattning från forum o recensioner och bilder.
Sedan måste jag kritisera ditt ordval lite "fungerar tveksamt". Det är och står att det är en dynamisk kontrast och kan heller inte förväntas att den ska vara "fast" som vanlig kontrast. Så den funger precis som den ska skulle jag vilja säga, nämligen dynamisk. Sedan e det mera individuellt om man stör sig på det eller inte.

Permalänk
Medlem

Det bästa hade ju varit om den dynamiska kontrasten varit snabbare så man inte lagt märke till den, men man kan väl inte få allt.

Permalänk

Frågan är om det inte blir ännu jobbigare då..

Permalänk
Medlem

Om man inte märker av den ens måste den ju vara perfekt.

Permalänk
Citat:

Om man inte märker av den ens måste den ju vara perfekt.

Absolut. Det vore det bästa

Permalänk
Medlem

någon som har fått skärmen?

Visa signatur

:)

Permalänk

ja vi vill se recensioner!

Permalänk
Medlem

Länka gärna så fort ni hittar recensioner..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

efter att ha läst denna tråd typ 311 gånger så har ja fortfarande lite frågor från er mer erfarna peeps.

Läste nyligen på ngn data sida att TN-panelen lämpar sig bäst för gamers?

Jag får denna skärm (viewsonic) till ett bra pris för min polare sysslar me inköp av data produkter osv. Är den fortfarande ett bra val? Nämnas bör att jag endast spelar World of Warcraft och sysslar inte med några program som kräver ngn annan panel typ eller vad det nu kan vara.
Han har iaf rekommenderat denna skärm till mig eftersom den är väldigt prisvärd för det man får. Men den största frågan jag har är om mitt grafikkort klarar av att köra upplösningen osv utan att det blir kefft? Mitt graffe är ett: Nvidia Geforce 7800 GTX 256.

Enligt honom nu ska det inte vara ngt problem alls, men vill ändå höra andras synpunkter.

Alles

tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Passar också på att låna tråden lite...

Jag har nämnligen fått ett erbjudande från HemPC och beställt just denna skärm till datorpaketet nedan (sign.). Bilden dock, är inte på VX2235wm utan någon annan model (tror det är VG2021m som är 20" - LÄNK), men specifikationerna säger annat (fyfan för dessa företag som inte kan något om datorer och skriver fel ang. alla produkter).

Så här ser det ut:

Viewsonic 22" LCD-skärm ---> BILD

Skärmtyp: Wide LCD
Rek upplösning analog: 1680x1050
Kontrast: 700:01:00
Ljusstyrka (cd/m2): 300cd/m²
Responstid ms 5

Det måste väl vara denna skärm som dem syftar på?

Permalänk
Medlem

Mjo om det fått märket och storleken rätt så borde det ju vara denna. För vad jag vet har inte viewsonic någon annan 22" skärm.

Permalänk
Medlem

ah nej jag menar denna skärm, sorry om jag var otydligen.. så "mjo" betyder "japp det funkar" :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilati
ah nej jag menar denna skärm, sorry om jag var otydligen.. så "mjo" betyder "japp det funkar" :S

Det var nog C3:s inlägg echo svarade på. Men, Ja det funkar aldeles utmärkt med den upplösningen till ditt grafikkort. Är du fortfarande osäker så e det bara att ställa in den upplösningen på din nyvarande skärm och testa.

Permalänk
Medlem

aha lol hur ställer man in skärmen på det då? är totalt handikappad när det kommer till detta

EDIT: jag testade men den sträcker sig inte ändå upp till 1680x1050

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilati
aha lol hur ställer man in skärmen på det då? är totalt handikappad när det kommer till detta

det gör du i spelet du vill testa med. Det kommer ju att se helt knasit ut med denna upplösning på en vanlig skärm. Men du kan iaf få reda på om din dator hänger med eller inte. Det går ju alltid att välja en lägre upplösning om det nu mot förmodan skulle vara så att den inte datorn hänger med.
Vill du testa en längre tid så räkna ut antal pixlar på respektive upplösning och välj en 5:4/4:3 upplösning som har lika många pixlar.

Permalänk
Medlem

aha okej, men testade det med. finns ingen 1680x1050.. finns 1280x800 som har wide funktion då. sen såklart 1280x1024. =/

är inte riktigt med i svängen som du märker

Permalänk
Medlem

Du kommer få fler upplösningar att välja bland så fort du kopplar in en skärm som stödjer 1680x1050 i upplösning

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux