Permalänk
Medlem

Havok 4.0!

hittade precis den här på Leveldesign.nu, och HÅHÅ JAJA.
Jag fick stånd direkt iallafall.

http://www.youtube.com/watch?v=wWjSJ0PHqf8&eurl=

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Jävlar vad coolt När släpps det nåt spel med den fysikmotorn tro?

Permalänk
Medlem

Oerhört intressant måste jag säga. Är det Havok 4 som används till Alan Wake? Där verkar det i alla fall finnas inslag av mycket man fått se i denna videon.
Jag har suttit och funderat på när spelutvecklare kommer skapa vatten med hjälp av partiklar, nu är det här! Ser verkligen fram emot 2007 och 2008 års spel.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Oerhört intressant måste jag säga. Är det Havok 4 som används till Alan Wake? Där verkar det i alla fall finnas inslag av mycket man fått se i denna videon.
Jag har suttit och funderat på när spelutvecklare kommer skapa vatten med hjälp av partiklar, nu är det här! Ser verkligen fram emot 2007 och 2008 års spel.

...och utifrån det man såg tack vare den "snygga" upplösningen så verkar dom ha lyckats jäkligt bra med vattnet också... men jag skulle vilja se hur det ser ut när vattnet utsätts för starka krafter, om det plashas upp i små pölar eller om det bara stretchas overkligt mycket

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Läckert! Visst är det Havok4 som är inbyggt i Dx10? Eller har jag fått allt på bakfoten?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det var tamt, känns som det bara är som idag fast mer på skärmen tack vare mer processorkraft. Skulle vilja se mer inom animation, "levande" ragdoll m.m.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk

Lite porr var det iallafall

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeRonk
Själv tycker jag det var tamt, känns som det bara är som idag fast mer på skärmen tack vare mer processorkraft. Skulle vilja se mer inom animation, "levande" ragdoll m.m.

IMHO känns det som att dom finslipat massor på koden, med tanke på hur tunga grejjer dom kör på där.. det skulle ju få dagens spel att skita på sig om man försökte återskapa det.. det plus vatten-delen gör filmen väldigt intressant. Tycker då jag iallafall

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Så detta kommer alltså köras på en egen kärna i processorn eller behövs en separat fysikprocessor?

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu börjar det se bra ut.

Sitter och kollar på filmen nu men är redan mäkta imponerad.

Permalänk
Medlem

this is good shit.

Permalänk
Medlem

Lustigt ändå... havoc har varit en del av 3ds max sen de introducerade reactor... och om jag ska vara ärlig så är den här videon inte mycket bättre än vad man kunnat prestera i det programmet. Skillnaden är väl att det inte riktigt klarat att köra det i realtid, och dessutom har det varit väldigt krävande. Och då menar jag inte "uppgradera-till-senaste-cpu:n-så-flyter-det-snyggt" krävande utan "om-du-inte-har-4-cpu:er-och-hundra-gig-ram-så-kommer-din-dator-att-explodera-och-du-blir-blind-på-köpet".

Förhoppningsvis hittar de sätt att optimera det här så att det flyter riktigt bra på en helt vanlig burk, för med ljus, texturer och interaktion är det mycket som ska processas. Dessutom är det ju ingen större mening med att få verklighetstrogen fysik om inte ljuset och texturerna hänger med. Det är som att säga att den här målarduken är skitbra, men tyvärr finns det inga färger som fungerar på den.

Jag ser helt klart fram emot nästa generations spel. Kan tänka mig en hel del trevliga effekter baserade på den där virvelvinden runt spelaren.

Permalänk
Inaktiv

mmm såg den videon för ett par veckor sedan.. kunde inte focusera då dock.. allt jag tänkte på var.. "varför finns inte den här filmen i HD" *skadad* 8)
Havok is teh shit. se på source lixom!
som ni kanske vet så har Blizzard lincenserat havok 4.0 vilket betyder att de kommer släppa en del spel med motorn. Läste någon stans att havok 4.0 skulle vara ps3 ( el. om det var xbox360 ) "låst" (spelar ingen roll.. same shit ). men andra rykten säger att blizzard även kommer släppa spel till tex mac med motorn.( så consol påståendet är rätt osintressant, om det senare är sant ). har för mig att jag läste det om mac på blizzards egna sida, men som sagt. var någon/några veckor sedan..

Kort och gott: Havok 4.0 ser underbart ut!

Permalänk
Medlem

Det här liknar det Ati och nVidia har visat upp tidigare. Rätt imponerande men hur många utvecklare kommer använda det undrar jag. Det brukar ta flera år innan det kommer fler än en handfull spel som använder ny teknik =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jag tycker att om man klarar av att utnyttja dual-coreprocessorer till max så borde det gå att göra en hel del redan på dagens hårdvara. Som i Alan Wake, t.ex. där de kör fysik på en kärna. I dagens spel ser man ju ingen större skillnad på en eller två kärnor, där finns alltså en hel del outnyttjad kraft kvar. Rent allmänt tycker jag att många spel idag är väldigt dåligt optimerade, men å andra sidan är jag ingen spelutvecklare och jag kan ha fel.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Seg-twigg, dehär kunde man ju läsa om på förstasidan för mer än en vecka sedan http://sweclockers.com/nyhet/?id=4921

Det balla med havok 4 är väl främst att det ska kunna drivas av GPU'n, som tydligen är många många många gånger bättre på just fysikberäkningar än CPU'n.. och det är ju alltid trevligt, såvida grafikkortet inte belastas allt för mkt, det är ju trots allt den komponent som är flaskhalsen i de flesta spel idag.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Seg-twigg, dehär kunde man ju läsa om på förstasidan för mer än en vecka sedan http://sweclockers.com/nyhet/?id=4921

Det balla med havok 4 är väl främst att det ska kunna drivas av GPU'n, som tydligen är många många många gånger bättre på just fysikberäkningar än CPU'n.. och det är ju alltid trevligt, såvida grafikkortet inte belastas allt för mkt, det är ju trots allt den komponent som är flaskhalsen i de flesta spel idag.

Det står nog inte på tills vi pratar om Quad-GPUs.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Seg-twigg, dehär kunde man ju läsa om på förstasidan för mer än en vecka sedan http://sweclockers.com/nyhet/?id=4921

Det balla med havok 4 är väl främst att det ska kunna drivas av GPU'n, som tydligen är många många många gånger bättre på just fysikberäkningar än CPU'n.. och det är ju alltid trevligt, såvida grafikkortet inte belastas allt för mkt, det är ju trots allt den komponent som är flaskhalsen i de flesta spel idag.

Klaga på du
ärligt talat så gjorde jag bara en snabb sökning i spelforumet och konstaterade att det inte verkade finnas nån tråd här, och jag ville se folks tankar kring det.. hade helt missat nyheten på förstasidan

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Har blizzard licenserat Havoc 4??
HERREGUD, nu får jag en massa våta StarCraft 2 drömmar, tänk er stora protoss carriers där varje enskild fighter har korrekta aerodynamisk fysik och kollisonsgrejs, typ som dom där flygande rakbladen i HL2. Jösses amöba så fräckt det kan bli!

Och ni som oroar er för att GPU'n blir så belastad så att graifken inte kan bli så superfin, det kan säkert fixas så att CPU'n hjälper till rejält, speciellt nu med quadcore o dylikt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Har blizzard licenserat Havoc 4??
HERREGUD, nu får jag en massa våta StarCraft 2 drömmar, tänk er stora protoss carriers där varje enskild fighter har korrekta aerodynamisk fysik och kollisonsgrejs, typ som dom där flygande rakbladen i HL2. Jösses amöba så fräckt det kan bli!

Och ni som oroar er för att GPU'n blir så belastad så att graifken inte kan bli så superfin, det kan säkert fixas så att CPU'n hjälper till rejält, speciellt nu med quadcore o dylikt.

antingen det, eller så får man helt enkelt börja klustra datorer ^^

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Grejen med att GPU'n ska hantera fysiken istället för CPU'n är ju att den klarar fysikberäkningar mycket mycket mycket bättre tydligen. CPU'n vill ha stora sega beräkningar, GPU'n sitter där och räknar ut sina pixlar å saker, dvs många många små beräkningar, (vilket den är utvecklad att vara snabb på) vilket gör att den är sjukt bra när det gäller fysikberäkningar av många många många föremål, så som man såg i havok-filmen Rätta mig om jag har fel någon

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Låter mer som sån där "såhär tror jag, utan nån riktig kunskap"
Men visst, det kan vara så, who knows!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Dedär är vad jag har läst att vissa andra har skrivit, vet inte exakt vart jag läst det, men jag tycker att det låter rätt vettigt iaf Men om det är 100% rätt vet jag som sagt inte

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Det i slutet var nåt så brutalt häftigt att se!

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Jepp, fast jag undrar om tegelstenarna inte är "aktiva" förräns något kolliderar med dem. För isåfall kan man ju teoretiskt bygga upp en hel spelvärld med dem. Om de däremot kontstant är aktiva och läser av sin position osv kan det kanske bli lite hackigt med en bana med 500000 tegelstenar =D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam