Sapphire Radeon X1950PRO eller något annat?

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon X1950PRO eller något annat?

Ska köpa nytt kort i prisklassen 1 500 - 2 500 kr, har sneglat lite på Sapphire Radeon X1950PRO, men fått uppfattningen av att det låter en del? Vad tycker ni om det? Något annat kort ni rekommenderar? Ska inte klocka och en låg ljudnivå är viktigt för mig. Gärna något som kommer färdigt med bra kylning så man inte behöver konfa det själv.

Hade tänkt beställa från http://www.dustinhome.se så bra om det ni rekommenderar finns med där.

Permalänk
Medlem

ska det vara pci express och ska det vara med 512mb eller

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327137
synd bara att du kom lite sent, priset har varit nere i 1650Kr
annars har du sapphires grafikkort för 1550Kr, beställde ett sådant, ska hämra ut det i hälgen, så om du vill vänta ett tag kan jag säga om den låter mycketeller inte.
annars så tror jag att det finns en fläktkontroll på kortet, eller i programmet, så det är ju bara att ändra där isf.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326957

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

ha jag har också beställt Sapphire Radeon X1950PRO tror det kommer på månd tis ons

Permalänk
Medlem

Re: Sapphire Radeon X1950PRO eller något annat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakob-E
Ska köpa nytt kort i prisklassen 1 500 - 2 500 kr, har sneglat lite på Sapphire Radeon X1950PRO, men fått uppfattningen av att det låter en del? Vad tycker ni om det? Något annat kort ni rekommenderar? Ska inte klocka och en låg ljudnivå är viktigt för mig. Gärna något som kommer färdigt med bra kylning så man inte behöver konfa det själv.

Sapphire Radeon 1950PRO låter riktigt mycket med originalkylaren. Nu har jag satt dit en Zalman VF900 så nu är det riktigt tyst. Om du inte vill mecka själv skulle jag inte rekommendera det här kortet med andra ord.

Kortet finns med en Zalman färdigmonterad, men det blir rätt mycket dyrare så (2300:- typ, inom din budget men kanske inte bästa bang-for-the-buck): http://www.webhallen.com/prod.php?id=67320

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sapphire Radeon X1950PRO eller något annat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Sapphire Radeon 1950PRO låter riktigt mycket med originalkylaren. Nu har jag satt dit en Zalman VF900 så nu är det riktigt tyst. Om du inte vill mecka själv skulle jag inte rekommendera det här kortet med andra ord.

Kortet finns med en Zalman färdigmonterad, men det blir rätt mycket dyrare så (2300:- typ, inom din budget men kanske inte bästa bang-for-the-buck): http://www.webhallen.com/prod.php?id=67320

Nej nej, det där var ett gräsligt pris
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326958

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Powercolor rekommenderar jag inte, har själv grymma problem...jag har inga flänsar på mina voltregulatorer och PCI-E-varianten har jag sett finns med/utan flänsar (förstår inte varför?) och finns där inga kommer du förmodligen få värmeproblem.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte ett Sapp X1950 Pro låter mkt. Min fläkt har aldrig gått över 40% fläkthastighet vilket fläkten snurrar i när GPUn ligger under 60c. Jag kan inte höra kortet över min Scythe Infinity fläkt som ligger på 23dB. Så om du inte har en varm låda som tvingar upp kortet över 60c så kommer du inte höra fläkten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker inte ett Sapp X1950 Pro låter mkt. Min fläkt har aldrig gått över 40% fläkthastighet vilket fläkten snurrar i när GPUn ligger under 60c. Jag kan inte höra kortet över min Scythe Infinity fläkt som ligger på 23dB. Så om du inte har en varm låda som tvingar upp kortet över 60c så kommer du inte höra fläkten.

Eakt. Mina hårddiskar låter mer än mitt Sapphire.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Det ska vara pci express och minst 250 mb, skadar så klart inte med 512 men antar att då stiger antingen priset eller så sjunker den övriga prestandan?

Hmm lite motsatta ord här? Vissa tycker det låter väldigt mycket, andra väldigt lite? Hur ska ni har det?

Så Ultimate Edition är mycket tystare? Men är den värd de extra pengarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakob-E
Det ska vara pci express och minst 250 mb, skadar så klart inte med 512 men antar att då stiger antingen priset eller så sjunker den övriga prestandan?

Hmm lite motsatta ord här? Vissa tycker det låter väldigt mycket, andra väldigt lite? Hur ska ni har det?

Så Ultimate Edition är mycket tystare? Men är den värd de extra pengarna?

Kan förstås bero på chassiventilation, blir kortet varmt så varvar fläkten upp osv.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Kommer att använda mig av ett Antex Miditower P180B, ska ha rätt bra chassiventilation som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Powercolor x1950pro Extreme edition som florrpan länkade till och kan inte riktigt rekomendera det då jag har haft endel problem, men det kan bero på att jag har 400w nätagg med endast 18a på 12v linan när kortet kräver minst 22a. Men annars så har jag bara hört bra om det. Och om den låter mycket? Knappast, ett väldigt tyst kort pga sammarbetet med arctict. Den och zalman (på sapphires ultimate 1950pro kort) är de bästa luftkylarna och tystaste ute just nu om man ska lite på de recensioner jag läst

Permalänk

Min bror köpte ett saphire och datorn låter faktiskt inte alls mycket..nästan så jag själv blev suget på ett sånt bara för den låga ljudnivån..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattning vad som är tyst och inte... Eller också har jag fått en dålig kylare på mitt kort.

Mitt kort låg på 38-40 grader (i ett P180) men överröstade allt annat. När man stoppade fläkten på det med fingret var det som att stänga av hela datorn, de andra fläktarna låter knappt alls...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Jag kan bara bekräfta att Sapphires X1950PRO är mycket tyst. har mitt i en Antec Solo låda och mina chassifläktar låter mer än grafikkortet.

Osiris8, låter som du har problem med fläktkontrollen på ditt kort.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, den kylaren är borta ändå och nu styrs inte fläkten via grafikkortet alls.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Som det är nu så lutar det starkt åt detta kort:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Är dock viktigt för mig att det är tyst, mitt mål är att få en riktigt tyskt burk.
Skulle detta vara ett dåligt val så skynda att avråda mig och kom med bättre förslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakob-E
Som det är nu så lutar det starkt åt detta kort:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Är dock viktigt för mig att det är tyst, mitt mål är att få en riktigt tyskt burk.
Skulle detta vara ett dåligt val så skynda att avråda mig och kom med bättre förslag.

Nej det där är ett bra val. Men jag har hört att Powercolor versionen är tystare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dom verkar tyvärr inte ha Powercolor på dustin eller jag har kanske bara missat det?

Permalänk
Medlem

x1950xt på komplett kostar 2400kr

Permalänk

Kan också bekräfta att koret inte alls låter speciellt mycket med orginalkylaren, dock så har jag inte den längre då jag kör med vattenkylning. Presterar extremt bra till en relativt liten peng.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Avstängd

Powercolor-kortet är högljutt. Läste också någonstans att fläkten endast går att köra i 2krpm, vilket verkar stämma. Däremot skulle man ju kunna koppla in fläkten på moderkortet istället, eller?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Powercolor-kortet är högljutt. Läste också någonstans att fläkten endast går att köra i 2krpm, vilket verkar stämma. Däremot skulle man ju kunna koppla in fläkten på moderkortet istället, eller?

Nej det är det verkligen inte. Har du själv kylaren eller du bara antar? Har du även läst på deras hemsida?

Själv har jag kortet och det låter skitlite. Har en kompis med samma kylare som tycker samma sak.
Detta står på deras hemsida:

Extremely Quiet
A large fan and optimized fanblades offer a minimum noise level at a high air flow.

Skrivet av en köpare:

nu ligger den på 42 idle - 66 load (en timmes spel) med fläkten på 75% (mycket tyst!). Testade att köra fläkten på 100% och den lät väldigt lite även då och jag är ganska så kräsen vad gäller ljudnivå.

Lite info från en recension:

"The Accelero X2 provided great cooling performance whilst remaining very quiet."

"It’s good to see Arctic Cooling pushing this market forward. Even just a few years ago it was very hard to find a good VGA cooler. After the success of their NV/ATI Silencers many other manufacturers have tried to do the same, but Arctic Cooling keeps dominating this market. It’s good to know that we don’t have to spend a lot of cash on expensive water coolers to get lower temperatures and lower noise results for overclocking. Arctic Cooling is doing a great job with air cooling, and their prices are very competitive. I couldn’t really find anything negative to say about this product, which is excellent to say the least. If you want excellent cooling performance without having the sound of 17 large trucks driving through your house then look no further; the Accelero X2 is just what you have been looking for. Since this product performed exceptionally well and we really couldn’t find anything negative to say about it, we are awarding it with our prestigious Editor’s Choice Award. "

http://www.ngohq.com/home.php?page=articles&go=page5&arc_id=6...

Så nej powercolor kortet är inte högljutt