Muskampen 2025: Segraren korad!

Religion - Världshistoriens största bluff?

Permalänk
Medlem

Religion - Världshistoriens största bluff?

Har religionen tillfört mänskligheten gott eller ont .. Är religionen skapad för att kunna manipulera människor? Finns många frågeställningar kring denna myt om att det finns ett högre väsen, vad är era tankar kring detta brännande ämne?

Själv är jag ateist & inte medlem i svenska kyrkan, däremot beundrar jag de religösa byggnaderna, en del mycket vackra en del mytiska som domkyrkan i Lund med jätten Finn nere i kryptan..

Funderar ni på att gå ur svenska kyrkan så finns det en enkel beskrivning samt formulär på www.humanisterna.se

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att religion var nödvändigt för att styra folk och organisera de, dock tycker jag att det inte behövs längre för att folk har alla medel de behöver för att tänka själv nuförtiden. Iaf. i västvärlden.

I andra delar av jorden så är religion det enda som håller folket igång.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit uppleva tillräckligt för att bestämma min tro. Jag tror inte som de religioner som finns där ute nu, utan har mer min personliga tro. Tycker det är ytterst otroligt att en så stor mängd människor kan ha en gemensam tro.

Jag kan ibland uppleva att sannolikheten att jag just nu sitter här i detta rum och denna tid är så låg att det måste finnas något bakom. Men att påstå att någon Gud som ska tillbes för det existerar, är något jag inte tror på!

Vad jag tror är att religionen är skapad för att föra människor oförstående tillsammans, antagligen till ett filosofiskt plan, men att vissa människor sedan har utnyttjat detta till sin fördel. Alltså att religionen inte är skapad för att manipulera, men människor manipulerar/ har manipulerat med dess hjälp!

Många säger att religionen måste finnas kvar för att bevara etik och moral i samhället, detta tycker jag också är fel. Om någon skulle vara mer skyldig till hyckleri i sådanafall måste väl vara relgionen, de kanske har gjort mycket rätt men också mycket fel!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Avstängd

Jag är övertygad om att majoriteten av religionerna inte är skapade för att kontrollera, utan att de vuxit fram av sig själva.

Det uppstår variationer av religionen när den sprider sig från en individ till nästa, gör variationerna att religionen i den nya formen sprider sig bättre än den tidigare (kanske för att den nu säger saker som är mer politiskt korrekta) så kommer den nya formen att fortsätta att sprida sig i högre grad än den andra och utkonkurrera denna.
Med tiden uppstår det religioner som är utmärkta på att infektera människors sinnen.

Naturligtvis finns det inget osynligt megaintellekt.
(jag är så "stark" ateist som det går att vara)

Permalänk
Medlem

Vet inte om alla vet det, men Judendomen är modersreligionen både till kristendomen & islam.. islam uppstod ca. 600år efter kristendomen & om jag inte misstar mig så den mest fundamentala skillnaden mellan islam & kristendomen att islam anser att jesus är en profet & inte guds son..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Människan lider av en stor svaghet. Vi måste förstå och kunna förklara allting, och när vi inte gör det så hittar vi på något som låter bra. Det är väldigt enkelt att lura sig själv.

Här kommer religionen in lämpligt med svar på alla våra dumma men ack så nödvändiga frågor.

Allt eftersom människan kunnat bevisa saker med hjälp av vetenskap (eller på annat vis) så har behovet av att tillhöra en religion med tillhörande "svar på dina frågor"-boken (även känd som Bibel) minskat.

Religion har istället mer blivit kultur eller helt enkelt bara tradition. Ett sätt att träffa likasinnade och så vidare. Det finns ju olika typer av föreningar för det mesta idag och religionen uppfyller väl ungefär samma funktion.

Självklart är det en definitionsfråga och det finns så klart troende idag som inte är det på grund av tradition eller dylikt, om det nu är möjligt, jag tror ju knappast personen i fråga gick en vacker sommardag på stan och kom på att bli kristen protestant och gå med i sweclockers kyrka af Sverige. Dessa och alla andra troende personer har jag fullständig respekt för.

Jag har däremot inte respekt för handlingar i religionens namn och tycker det är vansinne. Om vi tar som exempel att döda någon i sin Guds namn? Javisst, det är ju skönt att slippa ta eget ansvar i alla fall. Kanske känns lättare med en grupp fanatiker som står och skriker i kör tillsammans med dig, vad vet jag.

Jag är själv ateist eftersom jag varken kunnat bevisa bu eller bä inom den här frågan, därför låter jag det vara.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vet inte om alla vet det, men Judendomen är modersreligionen både till kristendomen & islam.. islam uppstod ca. 600år efter kristendomen & om jag inte misstar mig så den mest fundamentala skillnaden mellan islam & kristendomen att islam anser att jesus är en profet & inte guds son..

Fast det påverkar ju också till stor del hur de tolkar värdet av hans lära. Där de flesta kristna inte riktigt tar gamla testamentet på allvar. Det är ju i gamla testamentet de sjukaste sakerna står. Vet att det inte är så PK att säga det. Men kristendomens innehåll är faktiskt betydligt bättre än judendomens och islams, rent bibelmässigt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharku
Alltså att religionen inte är skapad för att manipulera, men människor manipulerar/ har manipulerat med dess hjälp!

Den tanken slog mig också.

Är själv ateist men har inget problem med att andra tror på olika saker så länge det inte påverkar mig på ett dåligt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen religion som ond, en ideologi kan inte ensam skapa problem, det är människorna som mördar, våldtar och misshandlar i religionens namn som är problemet.

Ser man tillbaka på historien ser man tydligt att religion ofta har använts av de "högre stående" (läs kyrkan och adeln) för att kontrollera massorna. Religion har varit ett sätt att hålla nere på motståndet och spänningarna i samhället. Religion har använts för att skapa gemensamma fiender och därigenom ena nationer. Religion har använts för att rättfärdiga folkmord, för att avsätta regenter och undanröja politiskt motstånd. Den har använts för att bromsa människans utveckling, både på det vetenskapliga- och sociala planet.
Kort sagt, religionen har använts som ett verktyg för att åstakomma förändringar i favör för dess brukare. Kan ett verktyg anses vara ont? Nej. Det är människor som (miss)brukar verktyget som är de som utför dåden.

Jag tror att religionerna skapades för att utföra det som jag just nämnt, för att trollbinda massorna och dölja sanningen.

Följdaktligen är jag ateist, jag känner inte för att bli nedtryckt under ett maskineri byggt för maktmissbruk.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag knappast en religionsvetare, men dräller inte bibeln av antiauktoritära delar?

Detta talar emot hypotesen att den är skapat för att "kontrollera massorna".

Permalänk

Religionen är ju definitivt bra på det sättet att det fick väldigt många att lära sig läsa.
(Jo, kunde ha valt bättre ord, men ni förstår. Läskunnigheten spred sig, et cetera)

Att blanda religion och politik, som de gör i USA, får mig att vilja spy.

Och till skillnad från bland annat Haricots så är jag inte ateist.

Jag tror jag på det flygande spaghettimonstret.

Edit: Finns det någon här som har läst bibeln, eller känner någon som har läst den?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nu är jag knappast en religionsvetare, men dräller inte bibeln av antiauktoritära delar?

Detta talar emot hypotesen att den är skapat för att "kontrollera massorna".

Det där är ganska intressant egentligen. För på medeltiden (och många år efteråt i många länder) var Bibeln enbart utgiven på Latin. Detta medförde att det enbart var prästerna och andra högt utbildade (all högre utbildning under denna tid skedde inom kyrkan) som kunde läsa den. Detta medförde att befolkningen i stort knappast delgavs dessa antiauktoritära delarna.

Hurvida religioner är skapade för att kontrollera massorna kan ju diskuteras, men man kan ju konstatera att det är så den har använts.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
. Detta medförde att befolkningen i stort knappast delgavs dessa antiauktoritära delarna.

Gissa varför massorna inte fick ta så stor del av dem delarna! : )

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Edit: Finns det någon här som har läst bibeln, eller känner någon som har läst den?

Min styvfarsa är präst. Nåt du undrar över? Eller du kanske söker någon opartisk ;/

Permalänk
Medlem

Om det nu finns en religion som är korrekt så kan vi väl hur som helst konstatera att alla minus en religion är fel eftersom samtliga religioner motsäger varandra? Hur vi än vrider och vänder på det så tror mer än halva jordens befolkning på någonting som inte är sant. Bara en observation.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Tyvärr totalt meningslöst att ens diskutera med religiösa. De allra flesta är totalt manipulerade och vägrar inse hur jävla dumt det är.

Dessutom kan man inte argumentera om något som inte går att bevisa, åt vardera håll. Något ganska intressant är folk sätt att tänka (eller brist på detta). Om det finns X antal religioner, varför skulle just DIN vara rätt då. Varför skulle just DU tro på rätt sak, när det finns miljarder av andra människor som vet precis lika lite om samma sak, och som tror något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Tyvärr totalt meningslöst att ens diskutera med religiösa. De allra flesta är totalt manipulerade och vägrar inse hur jävla dumt det är.

Dessutom kan man inte argumentera om något som inte går att bevisa, åt vardera håll. Något ganska intressant är folk sätt att tänka (eller brist på detta). Om det finns X antal religioner, varför skulle just DIN vara rätt då. Varför skulle just DU tro på rätt sak, när det finns miljarder av andra människor som vet precis lika lite om samma sak, och som tror något annat.

Ibland är det inte så mycket vad man tror på, utan att man tror. Tro det eller ej men lite tro har hjälpt folk genom extremt tuffa tider.

.....fan va jag upprepade ordet "tro" ofta där.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Som någon sa så kan väl religion vara bra när det handlar om saker som man inte kan förklara. Men så fort man blandar in religionen i det praktiska - eller säg politik då - , vad det än är så är man illa ute. Religion skall vara som en hobby, tycker jag. Inte nån förbannad hjärnskrynklare. Den skall inte ta bort sunt förnuft.

Titta bara på vissa kulturer. De ligger typ 1000 år eller nåt efter i utvecklingen. Mycket är religionens fel.

Om man skall hitta en synonym till religion så passar ondska utmärkt tycker jag. Finns inte mycket här i världen som åsamkat så mycket skada, smärta och förstörelse. Och skapat så inih***ete tokiga människor.
Tex sådana som spränger sig själv i luften.

Fanatiker och extremister, oavsett religion, dra dit pepparn växer.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Om man skall hitta en synonym till religion så passar ondska utmärkt tycker jag. Finns inte mycket här i världen som åsamkat så mycket skada, smärta och förstörelse. Och skapat så inih***ete tokiga människor.
Tex sådana som spränger sig själv i luften.

Fanatiker och extremister, oavsett religion, dra dit pepparn växer.

Ehum...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inlägg här men jag personligen kan säga så här: En religion är enligt mig en "tillflykt" dit man kan vända sig då man vill stänga ute omvärlden på ett eller annat sätt. Det kan vara ett ställe, en gud eller något annat som erbjuder den här tillflykten. Enligt mig så är religion bra till en viss gräns, när det går så långt att det blir fanatisism av det hela så är det fel. Att påtvinga en annan människa sina värdering, erfarenheter eller religion är fel, man kan "predika" och försöka få människor att ansluta sig till sin tro, men det ska bara ske av egen fri vilja. Jag är i grund och botten en kristen människa, men jag tar biblen med en nypa salt, man kan inte läsa den rakt upp och ner och ta varje ord för sanning. Min "kristna" tro går ut på att hjälpa de som har det svårt, vara vänlig och stödjande och framför allt leva efter vad jag anser vara moraliskt riktigt. Med allt detta sagt så är jag inte nån mes som inte kan säga ifrån och vara elak osv, jag är ju efter allt människa.

Jag säger väl så här i grund och botten: Tro på vad du vill, vare sig det är en gud eller en träplanka, men tvinga inga andra att tro på det du tror på såvida du inte kan övertyga människor din tro genom fri vilja. Hur ni lever era liv är upp till er till 100% så länge ni tar på er det ansvar som vårt samhälle belastar er med så länge ni inte begår några brott som samhällets fastställt i dess lagar så har jag inget att invända.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glöm inte att det finns religioner som inte har någon Gud.
Tex Buddism. Dessa religioner bygger mer på respekt mot människor och djur än dyrkan på något Gud.

Så särskilj på religion som dyrkar en Gud och religion som inte dyrkar en Gud.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Re: Religion - Världshistoriens största bluff?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har religionen tillfört mänskligheten gott eller ont .. Är religionen skapad för att kunna manipulera människor? Finns många frågeställningar kring denna myt om att det finns ett högre väsen, vad är era tankar kring detta brännande ämne?

Religionen/erna har inte skapats för att manipulera, däremot har de senare använts för det ändåmålet tidvis.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ställer man sig bakom Kristendomen, någon av de andra stora religionerna (buddhismen undantagen) eller någon liten religion som påminner om någon av dem så ställer man sig bakom århundraden av krig och förödelse, tortyr, lögner, intolerans och orättvisa. Man är även direkt skyldig (i mina ögon) till de religiösa krig som utspelar sig runt om i världen idag, och för vad? De moraliska riktlinjer som står att finna i bibeln (t ex) är inte ens bra, de är inte utformade för vårat moderna samhälle och denna Gud det skrivs om är inget annat än hycklande tyrann. Försvarar man någon som tror på detta är man i princip lika mycket skyldig till de vidriga brott som begås i Guds namn som de som begår dem, det är helt bortom mitt förstånd hur någon kritiskt tänkande människa överhuvudtaget kan tycka att religion så som den fungerar och utövas i dag är något som är försvarbart.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Lite offtopic kanske, men..
http://loxus.blogspot.com/2006/03/intressanta-bibelcitat.html

Som alltid var det där ganska snälla regler för ett samhälle för 4000 år sedan. Det ska ses i sammanhanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Ställer man sig bakom Kristendomen, någon av de andra stora religionerna (buddhismen undantagen) eller någon liten religion som påminner om någon av dem så ställer man sig bakom århundraden av krig och förödelse, tortyr, lögner, intolerans och orättvisa. Man är även direkt skyldig (i mina ögon) till de religiösa krig som utspelar sig runt om i världen idag, och för vad?

Ställer man sig bakom ett sådant uttalande ser man världen för mycket i svart-vitt. Bara för att många människor har använt religionen som en ursäkt för att mörda och förtrycka betyder inte det att alla människor som tror på religionens sanna innebörd (som för övrigt nästan alltid förbjuder mord och förtryck) kan beskyllas för detta. Ditt argument anser jag är ologiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
De moraliska riktlinjer som står att finna i bibeln (t ex) är inte ens bra, de är inte utformade för vårat moderna samhälle och denna Gud det skrivs om är inget annat än hycklande tyrann.

Så kärlek, förlåtelse och jämlikhet är tyranni. Gör mot din nästa som du själv vill bli behandlad är inte "modernt"? Den store teologen talar...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Bibeln är världens bästa roman, en bok skriven av människor, för människor! Om allt har en början, hur startade då allt? Har universum alltid funnits? Gud, vem skapade honom? Jo vi skapade Gud!

Man tror på det man vill, själv tror jag knappt på mig själv. Kalla mig ateist om du vill, jag bryr mig ändå inte. Jag har ingen tro, jag förlitar mig på vetenskap, men vetenskapen har också fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Om allt har en början, hur startade då allt? Har universum alltid funnits?

Ren logik kan svara på den här frågan. Tiden går alltid framåt. Om universum alltid har funnits skulle det ta en oändlig tid att komma fram tills nuet. Då skulle vi aldrig komma fram till nuet. Vi befinner oss i nuet, alltså har det inte tagit en oändlig tid. Alltså kan inte universum ha funnits i all evighet. Universum har en början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bibeln är världens bästa roman, en bok skriven av människor, för människor!

Detta är en vanlig missuppfattning bland dom som inte kan sin histioria.

Bibeln är till en stor del ren historia. Mycket av det som står där har hänt.
Sedan att det har förskönats med religion är en annan sak.

Citat:

Om allt har en början, hur startade då allt? Har universum alltid funnits? Gud, vem skapade honom? Jo vi skapade Gud!

Det vet du inte. Det är vad du tror. Men du vet inte...

Citat:

Man tror på det man vill, själv tror jag knappt på mig själv. Kalla mig ateist om du vill, jag bryr mig ändå inte. Jag har ingen tro, jag förlitar mig på vetenskap, men vetenskapen har också fel!

Man kan tro på Gud och ändå vara vetenskapsman. Ta Stephen Hawking som ex...
Själv är jag är inte troende om du undrar.

xerent: Så som du uppfattar tiden (klockan) är inte på något sätt som tiden fungerar i verkligheten.
Tiden står still vid ljusetshastighet, hur håller då din teori att tiden alltid går framåt?
Tiden går olika fort beroende på hur kraftigt rumtiden kröks av en massa, tex så går tiden inte lika fort på månen mot vad tiden går på jorden. Om du står på en fyr går även där tiden anorlunda än den som står på marken då körkningen av rumtiden är kraftigare för personen som står på marken.

Jo, Universom KAN ha funnits i all oändlighet. Nu tyder det mesta på att det inte är så, men det finns inget som säger att det inte kan ha funnits i all oändlighet p.g.a. din logikfundering.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det vet du inte. Det är vad du tror. Men du vet inte...

Ingen vet, allt är bara gissningar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Bibeln är världens bästa roman, en bok skriven av människor, för människor! Om allt har en början, hur startade då allt? Har universum alltid funnits? Gud, vem skapade honom? Jo vi skapade Gud!

Lägg märkte till likheterna med en karismatisk väckelseprästs predikan.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64