Permalänk

Förslag till speldator. Nybygge.

Hesjan,,,jag tänkte nu börja bygga en ny speldator. Ingen filmprioritering alltså.
Jag hade tänkt mig en 22" wide TFT-skärm och dessas upplösning verkar ligga på 1680x1050. Jag undrar då vad för grafikkort som behövs till denna relativt låga upplösning? (som jag förstår så skall man använda skärmens upplösning för bästa resultat)

Jag har kikat lite på Nvidias 8800 serie med diverse modeller men vet inte om det blir lite "overkill" att ta ett GTX eller Ultra. Processor kommer nog hamna på Intel Core2Duo E6600/E6700 eller AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000.

Jag är inte säker på vad som är värt att lägga pengarna på? Fläskigt graffe-kort eller lite vassare processor? Som sagt så kommer ju spelen gå i skärmens upplösning (om inte jag missförstått det hel,,,,vilket är en klar möjlighet).

Det blir ett SLI moderkort så möjligheten till dubbla graffe-kort finns ju.
Kanske 2st billigare GTS är en variant?

Minnen blir väl 4Gb DDR2 6400 och en snabb hårddisk (raptor kanske).

Som sagt,,,det var ett tag sen jag byggde dator och är inte helt säker på bra kombo för bra spel-prestanda.

Spelen som liras är mestadels FPS-spel.

MVH

BigCheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

du har postat helt fel, men här kommer mitt förslag
(förresten, vad har du för budget?)

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=473744...

Permalänk
Medlem

Note: 1680x1050 är inte en relativt låg upplösning

Hade hellre tagit dessa minnen.

Edit:

Det är inte smartare att sli:a två st 320mb gts.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Aha,,,sorry såg inte att det fanns en köpråds-sektion.

Jag såg att du satte upp E6600 med ett 8800GTX är det en "bra" kombo när det gäller prestanda för spel. Alltså inte för soppig processor gämnfört med grafikkortet eller tvärt om?

Är det någon skillnad på att ha 4st 1Gb minnen jämnfört med 2st 2Gg,,,rent prestandamässig? Eller är det bara utrymme för uppgradering som tas i åtanke?

Jag har ganska flexibel budget men vill självklart inte lägga ut pengar som inte ger prestanda. DVS jag köper inte det senaste eller flashigaste bara för att det är nytt,,,det måste ge resultat prestandamässigt.

Tack för input.

/BigCheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Aha,,,sorry såg inte att det fanns en köpråds-sektion.

Jag såg att du satte upp E6600 med ett 8800GTX är det en "bra" kombo när det gäller prestanda för spel. Alltså inte för soppig processor gämnfört med grafikkortet eller tvärt om?

Är det någon skillnad på att ha 4st 1Gb minnen jämnfört med 2st 2Gg,,,rent prestandamässig? Eller är det bara utrymme för uppgradering som tas i åtanke?

Jag har ganska flexibel budget men vill självklart inte lägga ut pengar som inte ger prestanda. DVS jag köper inte det senaste eller flashigaste bara för att det är nytt,,,det måste ge resultat prestandamässigt.

Tack för input.

/BigCheese

Nej processorn är mycket bra och grafikkortet också. En bra kombination. Kör själv med 8800GTX +E6600 i 1680x1050 upplösning.. alla spel fungerar utmärkt! Och nej det är inte overkill.. heldre overkill än att det flyter på dåligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)