Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Har för mig att de första bakterierna på jorden inte tålde syre.
Röstade givetvist ja...

Finns än idag bakterier som inte tål syre.

Eller rättare sagt syre hämmar deras tillväxt.

Edit: N = R x fp x ne x fl x fi x fc x L

http://www.astro-tom.com/technical_data/alien_life.htm

Skit i hur sidan är uppbygd o kolla på formeln ^^

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du förutsätter att livet måste vara likartat våra parametrar ?
Varför skulle det inte kunna vara totalt väsenskiljt ?

Tycker det är givet att det finns mer liv i universum.

Jag förutsätter ingenting.

Frågan var om det finns liv, inte vilken sorts liv. Jag visade då vilka egenskaper som behövs för vårt liv och att det vore orealistiskt att någon annan sådan planet inte existerade. Detta för att motivera att jag tror det finns utomjordiskt liv.

Sen om det finns något annat utomjordiskt liv helt skiljt från vår biologi har ju inte med själva frågan att göra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

(En bild säger mer än tusen ord.)

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Naturligtvis röstade man ja

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Självklart finns det liv någonstans där ute i rymden!
I alla fall vill jag tro det.

Vi får väl se vem som hittar vem först!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag förutsätter ingenting.

Frågan var om det finns liv, inte vilken sorts liv. Jag visade då vilka egenskaper som behövs för vårt liv och att det vore orealistiskt att någon annan sådan planet inte existerade. Detta för att motivera att jag tror det finns utomjordiskt liv.

Sen om det finns något annat utomjordiskt liv helt skiljt från vår biologi har ju inte med själva frågan att göra.

Ok, det var en fråga jag ställde och inget annat...Emedan du bla skrev ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det är ju lite kritier som måste uppfyllas:

Tolkade det som min fråga till dig löd.

Nej, det vore ju konstigt om det fanns masssor med liv därute (vilket jag tror) och de vore en spegling av oss.
Tex så lever vi i utkanten av vår galax, med minimalt med strålning, en annan sak är att vi befinner oss väldigt nära absoluta nollpunkten och långt ut i tempskalan.

Kan gott tänka mig att det finns liv som vi knappt skulle registrera pga väsenskillnaden.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Är det väldigt liten chans att vi faktiskt är först?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

Nej

Permalänk

Lätt! Jag tror att det finns annat liv i rymden förutom oss.

Permalänk
Medlem

Jag både tror och vill att det ska finnas utomjordiskt liv i universum.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Självklart att det finns annat liv ute i universum. Får allt ha bra fantasi om man ska tro att det inte finns en liiiiten gnutta liv bland miljardtals stjärnsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

Skulle tro att den chansen är ganska liten, men det är nog något som ingen här inne kommer kunna svara säkert på ;).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärd att 95.96 % menar att där är liv i universum, när samma personer i andra tråder hävder att Guds sorts liv absolut inte existera och försöker att göra sig roliga över båda Honom och dem som tror!
”Liv i universum” är titeln på tråden, inte ”Organisk liv i universum”!
Är SweCorrna utan fantasi? Varför är Guds sorts liv uteslutet i förväg
när ni ändå så massivt tror på utomjordisk liv?
Kan någon vettig person förklara detta paradox?

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärd att 95.96 % menar att där är liv i universum, när samma personer i andra tråder hävder att Guds sorts liv absolut inte existera och försöker att göra sig roliga över båda Honom och dem som tror!

Vad menar du med guds sorts liv? Menar du guds existens?

När det gäller biologiskt liv så finns det ett statistiskt belägg för det. Resonemanget går såhär: Liv uppstod på den här planeten. Vår planet har vissa egenskaper (se mitt första inlägg i den här tråden). Om universum är väldigt stort finns det med all säkerhet planeter med samma egenskaper som vår planet. Därför tror många att det förmodligen finns biologiskt liv på andra planeter.

Man kan inte göra samma resonemang med gud.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

intressant tanke, men då måste man utgå från att Gud är något levande materia som man tex kan se eller ta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Psionicist: Vad menar du med guds sorts liv? Menar du guds existens?

Frågan från början var:" Tror du att det finns annan liv i universum än den på Tellus?"
Om man bygger denna tro på statistisk, böcker, utbildning, känslor, tecknade serier eller vad pappa trodde på är väl individuellt, men jag förstår hur du resonera!
Sen antydde du: ” Sen om det finns något annat utomjordiskt liv helt skiljt från vår biologi…” - Ja du är inne på rätt spår, men glöm biologi, glöm vad du redan vet och öppna sinnen för dolda hemligheter…!

” Guds sorts liv” existera naturligtvis i kraft av Honom själv. Andligt liv, en kraft, ett sorts liv vi fortfarande inte har instrumentena att mäta eller orden att beskriva! - Det kan väl finns, såväl som ett flygande slemmonster på en fjärran planet!

Citat:

CSM101: intressant tanke, men då måste man utgå från att Gud är något levande materia som man tex kan se eller ta på.

Varför? Nu tänker du i de tankemönster du brukar tänka! Tänk annorlunda! Kan inte exempelvis radiovågor eller ljusvågor vara självständiga levande varelser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför? Nu tänker du i de tankemönster du brukar tänka! Tänk annorlunda!

jo det är sant, och jag försöker sträva efter det, men inte alltid man lyckas
[QUOTE] Kan inte exempelvis radiovågor eller ljusvågor vara självständiga levande varelser? [/QUOTE]Det var, och är, heller inte det jag hade i åtanke när jag skrev "liv", men jag förstår din poäng.

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej. Jag tror inte att det finns liv i universum förutom här på jorden.
Jag tror inte liv uppstår slumpmässigt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag svarade nej. Jag tror inte att det finns liv i universum förutom här på jorden.
Jag tror inte liv uppstår slumpmässigt.

Okej, men varför skulle dn som skapat livet här på jorden inte ha kunnat göra det på andra ställen också?

Permalänk
Medlem

Det finns ju lika många galaxer som det finns stjärnor i tellus, så varför inte? Chansen är ju ganska stor

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Det finns ju lika många galaxer som det finns stjärnor i tellus, så varför inte? Chansen är ju ganska stor

Alltså 0?

EDIT :

Citat:

Kan inte exempelvis radiovågor eller ljusvågor vara självständiga levande varelser?

Nej. Stort nej. Låter väldigt hippie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Alltså 0?

EDIT :

Nej. Stort nej. Låter väldigt hippie.

Argh, jag menade vintergatan

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan inte exempelvis radiovågor eller ljusvågor vara självständiga levande varelser?

För det första är ljusvågor en slags radiovågor.

För det andra uppfyller inte vågor de kriterier vi sätter för att klassa något som levande. Det finns en godtagen definition för vad som är levande och vad som inte är det. Att påstå att ditt slags liv du syftar på vore ett annat skulle vara en variant till ingen-sann-skotte-argumentet. Naturligtvis vore även detta ett argumentationsfel.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

DrRotmos: Det finns en godtagen definition för vad som är levande och vad som inte är det. Att påstå att ditt slags liv du syftar på vore ett annat skulle vara en variant till ingen-sann-skotte-argumentet.

Suck - så är vi där igen! OK, radio eller ljusvågor-liv var kanske ett dåligt exempel; jag menade mera att det vi kan registrera är ex. ljusvågor, men att avsändaren är en form för liv som ligger utanför våra referensramen.
” ..en godtagen definition för liv..” Javisst! Godtagen och skriven av vem? Människor med kepsen dragen helt ner i ögonen så de inte ser annat än vad som är rakt under näsan!
Ta av dig kepsen, eller bättra, släng bort den och titta dig omkring! Hur kan du gå ut i världen eller världsrymden och på förhand uppställa kriterier för vad du kan acceptera som liv (i detta tillfälle) eller inte. Du tittar efter vad du redan känner till, så det är också det enda du vill hitta! Hur vill du någonsin upptäcka något nytt?
Om en främmande form för intelligens vill i kontakt med jordens invånare kan vi då i föreväg bestämma hur/när/med vem osv.
Om denna intelligens bestämmer sig för att komma körande i en gammal rostig Skoda, och du förväntar dig att denna intelligens kommer i en Cadillac, då missar du alltihop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Okej, men varför skulle dn som skapat livet här på jorden inte ha kunnat göra det på andra ställen också?

Visst skulle han kunnat det. Dock tror jag att det bara är på jorden, men kan inte avfärda det andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Visst skulle han kunnat det. Dock tror jag att det bara är på jorden, men kan inte avfärda det andra.

Alltså det jag egentligen är ute efter är väl o förstå hur du tänker när du kommer fram till ett "nej".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Alltså det jag egentligen är ute efter är väl o förstå hur du tänker när du kommer fram till ett "nej".

Det är ingen fråga jag filosoferat mycket över, jag bara tror att det förefaller sig på så sätt som jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Suck - så är vi där igen! OK, radio eller ljusvågor-liv var kanske ett dåligt exempel; jag menade mera att det vi kan registrera är ex. ljusvågor, men att avsändaren är en form för liv som ligger utanför våra referensramen.
” ..en godtagen definition för liv..” Javisst! Godtagen och skriven av vem? Människor med kepsen dragen helt ner i ögonen så de inte ser annat än vad som är rakt under näsan!
Ta av dig kepsen, eller bättra, släng bort den och titta dig omkring! Hur kan du gå ut i världen eller världsrymden och på förhand uppställa kriterier för vad du kan acceptera som liv (i detta tillfälle) eller inte. Du tittar efter vad du redan känner till, så det är också det enda du vill hitta! Hur vill du någonsin upptäcka något nytt?
Om en främmande form för intelligens vill i kontakt med jordens invånare kan vi då i föreväg bestämma hur/när/med vem osv.
Om denna intelligens bestämmer sig för att komma körande i en gammal rostig Skoda, och du förväntar dig att denna intelligens kommer i en Cadillac, då missar du alltihop!

Godtagen och skriven av den vetenskapliga gemenskapen.

Få kommer avfärda någon slags livsform som inte faller in under våra definitioner av liv, bara för att det inte stämmer överens med definitionen. Däremot kommer det ju krävas ganska ordentliga bevis. Jag personligen ser de kriterierna som finns som ganska rimliga.

Jag är helt beredd att acceptera exempelvis artificellt liv som liv, men då vill jag ha ganska rigorösa bevis för varför det det ska klassas som liv. Ge mig en sapient artificiell livsform så är jag definitivt beredd att kalla den levande.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska självklart att det finns liv någon annanstans.
Man har hittat flera miljoner galaxer, och då har man bara kollat igenom ett litet litet hål.

Tänk dig att du har står vid en dörr, du vill se vad som är på andra sidan, men kan bara titta genom nyckelhålet.
Så mycket är upptäckt av rymden, om ens det.

Kanske inte dröjer så många tusen år innan vi sitter och lirar onlinespel med varelser från andra planter.

Vill bara tilläga en sak, kan vi inte sluta säga "Rymdvarelser" eller "Aliens", jag personligen skulle känna mig rätt förnedrad om jag blev kallad det.

Varelser från en annan plantet låter bättre, eller hur?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Varelser från en annan plantet låter bättre, eller hur?

Jag skulle nog föredra extraterrestriella varelser

Visa signatur